Toon posts:

maken links voor screenreaders

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil op de site waar ik nu mee bezig ben wat basic functionaliteiten aanbieden voor screenreaders. get gaat me eigenlijk alleen om linkjes "ga naar content", "ga naar hoofdmenu", en bijvoorbeeld boven een menu een kopje "hoofdmenu" of "submenu". Ik had deze elementen alle een class "forscreenreaders" meegegeven, met een display: none; Ik vind het namelijk lelijk om die links en extra info voor alle gebruikers zichtbaar te laten. Om eens te kijken hoe een screenreader werkt, heb ik hier fangs (emulator voor FF) en de screenreader webformator geinstalleerd. In beide wordt echter de inhoud die display: none heeft niet weergegeven. Als alternatief heb ik in de class forscreenreaders height, width, font-size en line-height alle op 0 gezet. Dan zijn ze niet zichtbaar in IE en FF op windows, maar bv Opera, IE/mac en safari tonen ze nog wel.
De beste oplossing die ik kan bedenken is de verklarende kopjes "hoofdmenu" etc te laten schieten, en de links naar hoofdmenu en content als volgt op te lossen:
HTML:
1
2
3
4
<div style="float: left; margin: 0; padding: 0; font-size: 0; line-height: 0;">
    <a href="#content" title="spring naar content"></a>
    <a href="#hoofdmenu" title="spring naar hoofdmenu"></a>
</div>

zo nemen de linkjes geen zichtbare ruimte in op de pagina, maar dankzij het title-attribuut is de link wel bruikbaar.
wat ook nog zou kunnen is de div absoluut positioneren met een top: -1000px.

Heeft er iemand meer ervaring met het maken van links voor screenreaders, en is dit een goede manier om het op te lossen? kleeft er een nadeel aan het gebruik van anchors zonder body?

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Niet alleen mensen met een screenreader gebruken skip links, bijv. ook mensen die zonder muis surfen. Je kunt ze dus beter zichtbaar laten.
Lees anders het artikel 'Skip links' op Juicy Studio, een site over toegankelijkheid. Daarin komt deze kwestie aan bod.

Cogito ergo dubito

Verwijderd

Topicstarter
interessant stuk. toch denk ik dat de aanwezigheid van links op die plek in de betreffende site visueel te storend is.

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Een ander idee is om het te doen zoals op de nieuwe site van de WaSP te zien is (hover over de top van je viewport om te zien wat ik bedoel). Dat is ook één van de mogelijkheden die wordt aangekaart in 'Links voor seriële navigatie' op webrichtlijnen.overheid.nl.

Cogito ergo dubito

Verwijderd

Topicstarter
die methode van wasp vind ik wel wat. Ik ga maar eens in die richting zoeken. Bedankt voor je nuttige links!