SCSI raid 32bit/64bit PCI

Pagina: 1
Acties:

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 10:37
Ik heb hier een leuk U160 SCSI raid kaartje (dacht ik).
Intel SRCU32 met 128Mb ECC cache geheugen
Dat is een 64bit PCI kaart.
Hier wil ik twee SCSI schijven (36G-10k U160) in Raid0 aan hangen.
Aan een Adaptec 29160N (U160 32bit PCI) controller doen deze schijven per stuk gemiddeld zo'n 50Mb/sec met een access time van 8.1ms. (HDTUNE).
Als ik de Intel controller gebruik (in een 32bit PCI slot) en de schijven in raid0 plaats, heb ik nog
maar een doorvoer snelheid van gemiddeld 40Mb/s. Dat presteert dus minder dan één schijf !!?

Ik had al eerder een raid controllertje (Adaptec 2100S) geprobeerd, maar die was nóg veel trager wat ook in diverse topics hier op GOT bevestigd wordt.
Heb ik nu wéér een traag controllertje gekocht, of doe ik nog iets anders fout?

Wat ik geprobeerd heb:
- De 2 schijven op één SCSI kanaal in raid0
- de 2 schijven ieder op een eigen SCSI kanaal in raid0 (kleine verbetering)
- striping size 128Kb
- striping size 64Kb (geen verschil)

Op een 32bit slot moet ik toch ook een doorvoer van max. zo'n 110Mb/s kunnen halen, dus twee schijven (50Mb/s per stuk) in raid0 aan een 32bit controller/slot zou toch moeten kunnen. Ik had toch minstens gerekend op zo'n 90Mb/s.
Heeft het zin om een mobo met 64bit PCI slot te kopen? Als ik m'n processor (3Ghz socket 478) en
videokaart (AGP Asus 6600GT) wil houden (en dat wil ik) kan ik maar één bordje vinden: de Supermicro P4SCT. Die is nogal prijzig en heeft een wat andere layout (plaats processor) zodat ik ook nog moet oppassen of het in m'n kast past.

Suggesties?

Deze tekst niet lezen !

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Heb je al geprobeerd om met een echte tool te benchen zoals Winbench 99 of IOMeter?

De SRCU32 is geen snelheidswonder maar 100MB/s in RAID 0 zou hij toch wel moeten kunnen halen.

[ Voor 38% gewijzigd door Femme op 21-03-2006 15:02 ]

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
denk wel dat je een verschil gaat zien als je de kaart in een echt 64bit slot steekt hoor, daar is de kaart ook voor gemaakt

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In theorie zou het niet uit moeten maken, maar in de praktijk....

Zo had je bij AMD MP borden met veel raid controllers slechte snelheden in standaard pci-sloten, maar niet in de 64bits sloten.

Intern is het gewoon een ICP Vortex kaart niet?

Heb je de laatste firmware al geprobeerd?

Welke Cache instellingen?

specs

• mxhans196
Femme schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:01:
Heb je al geprobeerd om met een echte tool te benchen zoals Winbench 99 of IOMeter?

De SRCU32 is geen snelheidswonder maar 100MB/s in RAID 0 zou hij toch wel moeten kunnen halen.
Femme:
Winbech99 of IOmeter heb ik niet. Ga ik even zoeken. Ook gewoon een test met de stopwatch (starten OS) gaf bedroevende resultaten.
Testen gaat nu even niet, want ik heb de boel maar weer even teruggebouwd. Voor een nieuwe test moet ik weer een weekendje plannen.
Theoretisch moet ik die 100Mb toch ook in een 32bit slot kunnen halen?

Gladiool:
Intern is het gewoon een ICP Vortex kaart niet?
Sorry, ik weet ff niet waar je het over hebt....? Hier schiet ik tekort.
Heb je de laatste firmware al geprobeerd?
Voor zover ik kan checken zit de laatste firmware erin en gebruik ik de nieuwste drivers.
Cache ook op verschillende instellingen geprobeerd (write-back en write through of zoiets).

[ Voor 5% gewijzigd door mxhans196 op 21-03-2006 21:15 ]

Deze tekst niet lezen !

• mxhans196
Ik ben voor de dure oplossing gegaan. Ik heb de Supermicro P4SCT gekocht, ik heb nu dus 64bit 66Mhz PCI-X sloten.
Ik kan nog niet echt laaiend enthousiast worden van de snelheidswinst (gevoelsmatig) van twee schijven in raid0 t.o.v. een enkele schijf, maar het lijkt te werken.
De diverse snelheidstest programma's zijn het ook niet erg met elkaar eens over de sequentiële transfersnelheid:
HD-tach: 79,8 Mb/s
HD-tune: 52,0 Mb/s (Dit is langzamer dan één schijf !!)
Winbech99 geeft zelfs méér dan 100 aan, maar crashed voordat de test klaar is.
Als ik weer wat SCSI schijven kan kopen zal ik er eens meerdere in raid0 zetten. Kijken of de snelheid dan wél omhoog gaat.
Zou het ook nog kunnen dat de snelheid niet optimaal is, omdat de twee schijven die ik er nu aan heb hangen niet identiek zijn? Het zijn wel beide SCSI 320 36G-10k schijven, maar van verschillende merken.

Deze tekst niet lezen !

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je hebt de bottleneck nu iets verschoven naar de RAID-adapter en de harde schijven. De SRCU32 is voor huidige maatstaven een trage controller met een slechte performance scaling. Van de 36GB 10K schijven moet je waarschijnlijk ook niet teveel verwachten. Nieuwe Raptor's op de onboard controller zullen waarschijnlijk beter presteren.
Pagina: 1