harde schijf defect, garantie?

Pagina: 1
Acties:
  • 426 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-02 21:45
Gisteren heeft mijn 160gig maxtor het loodje gelegd. Volgens de website van maxtor heb ik tot september 2007 garantie. Ik heb m gekocht in augustus 2004 dus er zijn nog geen 2 jaar verstreken. Dit zou moeten betekenen dat ik gewoon naar de winkel kan gaan waar ik m gekocht heb, toch?

Dit is IBO computers in Amersfoort geweest. Als je naar www.ibocom.nl gaat (staat op de bon) dan krijg je de Amersfoortse computershop. Ik heb ze gebeld maar ik krijg een vaag verhaal. Eerst werd er beweerd dat ze IBO computers overgenomen hebben en daarna zouden ze verhuisd zijn en ik moet maar op de KvK kijken waar ze zitten. Zoeken op kvk.nl en google levert niets op.

Ik heb geen zin om dure verzendkosten te betalen en de schijf naar maxtor te sturen als ik hem gratis met mijn ov kaart kan inveveren in Amersfoort.

Weet iemand iets meer van IBO computers? Heb ik nu recht op 2 jaar garantie bij de winkel? Stel dat ze overgenomen zijn is dan de garantie mee overgenomen en sta ik in mijn recht bij de Amersfoortse computershop?

alvast bedankt :-)
Niels

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Als je nog fabrieksgarantie hebt, kun je volgens mij bij elke computershop terecht. Deze sturen de HD naar Maxtor op, op kosten van Maxtor. Ze krijgen dan ook een nieuwe terug die je daar kan ophalen.

[This is what you get when you mess with us]

• nielsgeode
Het lijkt me niet dat de gemiddelde winkel warmloopt om defecte harddisk op te sturen :P
Maar ik zal Norrod s vragen

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:02
Je kan 'm ook zelf opsturen. Als je een creditcard hebt kan je zelfs de replacement eerst laten opsturen, kan je daarna handig die verpakking gebruiken om je defecte schijf op te sturen. Wel even de kleine lettertjes lezen

[ Voor 11% gewijzigd door sig69 op 21-03-2006 13:33 ]

Roomba E5 te koop

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De meeste computer winkels geven één jaar garantie op een hardeschijf, daarnaast kan het zijn dat de fabrikant een langere garantie periode geeft. In een dergelijk geval zal een garantie claim in het eerste jaar van de garantie periode door de winkel afgehandeld moeten worden.

Jouw schijf heeft 3 jaar fabrieksgarantie, maar als de winkel waar jij de schijf hebt gekocht maar één jaar garantie handteerd zul je bij een garantie claim na het eerste jaar dit zelf bij (in dit geval) Maxtor moeten afhandelen. De winkel kan het ook nog wel voor jouw doen, maar zij mogen/kunnen dan als nog verzend kosten bij jou in rekening brengen. Aangezien Maxtor een prima RMA systeem heeft lijkt het mij verstandig om dit gewoon volledig zelf af te handelen.

Een kleine tip, Maxtor heeft een tool waarmee je de schijf kunt testen, wanneer de schijf daadwerkelijk defect is zal er een foutcode gegeven worden. Het is verstandig om deze foutcode in je RMA te vermelden.

Tip 2: lees goed wat Maxtor aan eisen stelt, voor het verzenden van ook defecte schijven.

P.s. Ik heb zelf een paar keer een RMA aangevraagd bij Maxtor in alle gevallen had ik ruim binnen de 14 dagen een vervangende schijf. Eénmaal zelfs van een veel nieuwer serie/type.

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 21-03-2006 14:15 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• nielsgeode
Is het niet zo dat de EU bepaald heeft dat iedere consument recht heeft op tenminste 2 jaar garantie direct bij de winkel van aankoop?

Verwijderd

Volgens mij is dat alleen bij internet verkoop..
Ik heb ergens nog een mail van Leadtek daarover
"By Euopean law the seller has to give 2 year of warranty see link below,
there is no possibility to get the warranty directly from Leadtek."

http://www.cedarrapids.or...uropean%20Union101501.pdf
Maar of dit ook zo is als je hem gewoon in een winkel koopt weet ik niet?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

_Dune_ schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 14:09:
De meeste computer winkels geven één jaar garantie op een hardeschijf, daarnaast kan het zijn dat de fabrikant een langere garantie periode geeft. In een dergelijk geval zal een garantie claim in het eerste jaar van de garantie periode door de winkel afgehandeld moeten worden.
Gaan we weer.. NEE, dus. De leverancier kan niet doorschuiven naar de fabrikant. Is hier al heel vaak langsgekomen. Je hebt een koopovereenkomst met je winkel niet met de fabrikant. Uitingen als 3 jaar garantie die de fabrikant doet, is de leverancier ook aan gehouden, anders moet hij het product niet verkopen.

Zoek maar eens op posten van Wekkel en Sovereign. Is al zo vaak langsgekomen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Cyberpope schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:00:
[...]

Gaan we weer.. NEE, dus. De leverancier kan niet doorschuiven naar de fabrikant. Is hier al heel vaak langsgekomen. Je hebt een koopovereenkomst met je winkel niet met de fabrikant. Uitingen als 3 jaar garantie die de fabrikant doet, is de leverancier ook aan gehouden, anders moet hij het product niet verkopen.

Zoek maar eens op posten van Wekkel en Sovereign. Is al zo vaak langsgekomen.
Ik heb mij wel eens vaker met dit onderwerp bezig gehouden, maar hier heb ik nog nooit wat van gehoord/gelezen. Ik weet wel dat de EU adviseerd 2 jaar garantie te geven, maar ik heb nog nooit een bevestiging gezien dat dit inmiddels bindend is geworden.

Daarnaast kan de winkel het inderdaad voor je afhandelen, alleen zal je na het eerste jaar volgens mij toch opdraaien voor verzendkosten. Mocht dit niet het geval zijn, is het alleen maar mooier... euh voor de consument. Is het misschien een idee om dergelijke regels in een FAQ op te nemen, om dit soort topic's te latren afnemen?

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 21-03-2006 15:33 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

_Dune_ schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:27:
Daarnaast kan de winkel het inderdaad voor je afhandelen, alleen zal je na het eerste jaar volgens mij toch opdraaien voor verzendkosten.
Nou liever alleen de verzendkosten betalen dan een compleet nieuwe schijf kopen dacht ik zo... ;)

Maar voor zover ik weet, hoort de leverancier van waar jij de hardware gekocht hebt, de garantieperiode aan te houden, die de fabrikant van het product voorschrijft... Koop je dus een HDD met 3 jaar garantie, hoort jouw leverancier jou ook die 3 jaar aan te bieden... :) Heb je uiteraard wel de kassabon nodig, om de aanschafdatum te bewijzen... :)

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 21-03-2006 15:40 ]

• nielsgeode
Is het nu echt bindend of niet?
Heb je die 2 jaar ook zonder opsturen? Want als de winkel m op gaat sturen en je alsnog verzendkosten hebt en t 4x zo lang duurt schiet t nog niet op...

Ik heb ze vanmorgen gebeld en toen ik zei dat ik gewoon recht heb op 2 jaar werd mij verteld dat ik maar naar de rechter moet gaan. Mooi bedrijf :/

Verwijderd

Als je de schijf in een andere winkel dan de winkel waar je ze aangekocht hebt laat opsturen onder garantie, denk ik dat ze dat zeker niet gratis zullen doen. Is ook maar meer dan logisch, zij hebben geen euro gewonnen op je schijf en zullen dus ook jouw problemen niet gaan oplossen, of die wet er nu is of niet, zal hen worst wezen.
Zij weten even goed als ieder ander dat je daar geen rechtzaak voor zal beginnen, dus zullen ze ook nooit verplicht worden.

edit: heb je zo'n rechtsbijstandsverzekering met kostendekking? Leg je verzekeringskantoor dan jouw geval voor, en als zij zich akkoord verklaren dat je in je recht bent, start je gewoon die gerechtsprocedure op. Jij gaat inderdaad een ferm bedrag mogen voorschieten, maar dat krijg je terug als je wint; stel dat je verliest, zijn de kosten toch voor die verzekering (dit gaat wel niet met een gewone rechtsbijstand)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2006 15:42 ]

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bel ze nog eens op en zeg dat er controle zal komen van een of andere consumenten organisatie, die zal ze wel op de vingers tikken...niet dat je het echt moet doen, maar bluf er eens goed over, zeg dat die consumenten organisatie ze een geldboete kan opleggen of gerechtelijke stappen kan ondernemen als het om een duidelijke inbreuk gaat (waar het hier het geval is)

ik weet in ieder geval dat het in belgië zo is dat je 2 jaar garantie krijgt, al biedt de winkel het niet aan.
het geldt enkel niet op verbruiksgoederen (batterij enzo) maar zeker wel op een harde schijf.

ik hoop in ieder geval dat ze jou defecte willen opsturen, geheel kostenloos (ze kunnen ook geen kosten aanrekenen, garantie mag niets kosten)

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:12

Tao

DPC DE_KOMETEN

Tja, en als het niet op de fatsoenlijke wijze lukt, dan is er altijd nog de kapotte grammofoonplaat situatie.

Ga op een (hopelijk drukke) zaterdagmiddag en/of woensdagmiddag stennis maken in die zaak.
Dat vinden ze niet leuk, alhoewel je in je recht staat. 10 tegen een dat je, wanneer je dit enkele dagen gedaan hebt, je gelijk krijgt.
Ik geef toe, het is niet netjes. Maar je staat in je recht en als ze je zo behandelen verdienen ze niet anders in mijn ogen.
Deze handelwijze moet je natuurlijk wel liggen......
(Maar desnoods neem je gezelschap mee? En nee, NIET de zaak verbouwen, want daar heeft niemand wat aan.)

Diablo3

• nielsgeode
De winkel waar ik m gekocht had is dus failliet, ze zijn helemaal niet verhuisd maar gewoon over de kop. Dat wordt dus een retourtje maxtor :/

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Lijkt me geen probleem:
_Dune_ schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 14:09:
Aangezien Maxtor een prima RMA systeem heeft lijkt het mij verstandig om dit gewoon volledig zelf af te handelen.

Een kleine tip, Maxtor heeft een tool waarmee je de schijf kunt testen, wanneer de schijf daadwerkelijk defect is zal er een foutcode gegeven worden. Het is verstandig om deze foutcode in je RMA te vermelden.

Tip 2: lees goed wat Maxtor aan eisen stelt, voor het verzenden van ook defecte schijven.

P.s. Ik heb zelf een paar keer een RMA aangevraagd bij Maxtor in alle gevallen had ik ruim binnen de 14 dagen een vervangende schijf. Eénmaal zelfs van een veel nieuwer serie/type.
:)

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 21-03-2006 16:12 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

_Dune_ schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:27:
Ik heb mij wel eens vaker met dit onderwerp bezig gehouden, maar hier heb ik nog nooit wat van gehoord/gelezen. Ik weet wel dat de EU adviseerd 2 jaar garantie te geven, maar ik heb nog nooit een bevestiging gezien dat dit inmiddels bindend is geworden.

Daarnaast kan de winkel het inderdaad voor je afhandelen, alleen zal je na het eerste jaar volgens mij toch opdraaien voor verzendkosten. Mocht dit niet het geval zijn, is het alleen maar mooier... euh voor de consument. Is het misschien een idee om dergelijke regels in een FAQ op te nemen, om dit soort topic's te latren afnemen?
[rml][ Garantie] Waarom altijd maar 1 jaar bij een aankoop?[/rml]
HDD nog geen 3 jaar geleden gekocht, maar garantie verlopen?
Hoe zit dat nu echt met die 2 jaar garantie?
Kleine greep uit de search..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-02 18:25
nielsgeode schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:07:
De winkel waar ik m gekocht had is dus failliet, ze zijn helemaal niet verhuisd maar gewoon over de kop. Dat wordt dus een retourtje maxtor :/
Wees blij..

Stuur die HD op, en binnen een korte tijd heb je weer een goede schijf terug.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nee, dat is ook geen probleem :D , alleen betaal je verzend kosten naar Ierland. ;) Wat dat is weet ik zo niet meer, valt opzich wel mee... In iedergeval een stuk goedkoper dan een nieuwe schijf kopen.
nielsgeode schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:07:
Is de winkel daadwerkelijk failiet of zijn ze overgenomen, bij een overname worden vaak de garanties etc gewoon mee overgenomen.
Ik heb vluchtig even een paar van deze topics doorgekeken, maar ik kan nergens verwijzingen vinden die echt keihard zeggen je hebt twee jaar garantie. Er wordt steeds gesproken over wat schappelijk is, wat de verwachte levens duur van een produkt is etc etc. In een discussie met een leverancier over een garantie claim in het tweede jaar ben je dan als consument al eigenlijk genoodzaakt een andere instantie er bij te betrekken.

[ Voor 75% gewijzigd door _Dune_ op 21-03-2006 16:28 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-02 23:26

Ardana

Mens

Koop en consumentenkoop, het blijft een heikel onderwerp.

Bij consumentenkoop (dus alle aankopen gedaan door particulieren, niet voor een bedrijf, maar wel bij iemand die uit hoofde van een bedrijfsvoering verkoopt):
Eerste uitgangspunt van het burgerlijkwetboek is dat een artikel moet voldoen aan hetgeen je ervan mag verwachten. Tweede uitgangspunt is dat alleen jij en de verkoper een contract (om precies te zijn: een koopcontract) hebben gesloten, dus niet jij en de fabriekant, niet jij en de leverancier, niet jij en de groothandel. Laatste uitgangspunt is dat consumentenkoop dwingend recht is: de verkoper kan alleen ten gunste van de koper afwijken van de wet.

In de praktijk betekent dat dat "garantie" niet alleen iets op papier is, maar ook afhankelijk is van allerlei factoren. Hier staat wat uitgebreider weergegeven wat ik hierboven bedoel.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• nielsgeode
[b]_Dune_ schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:14:

Is de winkel daadwerkelijk failiet of zijn ze overgenomen, bij een overname worden vaak de garanties etc gewoon mee overgenomen.

[...]
Ze zijn niet overgenomen ofzo voor zover ik weet, tenminste dat zei de winkeleigenaar maar het was een turk ofzo en ik geloof m niet echt. Hij had een heel vaag verhaal. En als je naar www.ibocom.nl gaat (de website van de oude winkel) krijg je de homepage van de nieuwe :/ Toen ik dat zei was zijn antwoord dat dat nog aangepast moet worden. Enig idee waar je kan checken of ze failliet of overgenomen zijn? KvK geeft geen resultaten bij een search op ibo computers en ook google geeft weinig nuttigs

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

nielsgeode schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:40:
[...]

Ze zijn niet overgenomen ofzo voor zover ik weet, tenminste dat zei de winkeleigenaar maar het was een turk ofzo en ik geloof m niet echt. Hij had een heel vaag verhaal. En als je naar www.ibocom.nl gaat (de website van de oude winkel) krijg je de homepage van de nieuwe :/ Toen ik dat zei was zijn antwoord dat dat nog aangepast moet worden. Enig idee waar je kan checken of ze failliet of overgenomen zijn? KvK geeft geen resultaten bij een search op ibo computers en ook google geeft weinig nuttigs
Ik heb het idee dat het hier wel om een overname gaat, ze misbruiken in iedergeval de naamsbekendheid van de vorige eigenaar. Ik zou niet te veel moeite doen en gewoon een RMA aanvraag doen bij Maxtor. Je betaald een beetje verzendkosten, maar zoals ik dit zo lees bespaard het je veel moeite om iets bij deze zaak gedaan te krijgen.

Of je moet inderdaad uitzoeken of de zaak daadwerkelijk is overgenomen en wat rechtsbijstand ben je ook nodig ... tenminste daar ben ik bang voor.

[ Voor 30% gewijzigd door _Dune_ op 21-03-2006 17:09 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

_Dune_ schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 16:14:
Ik heb vluchtig even een paar van deze topics doorgekeken, maar ik kan nergens verwijzingen vinden die echt keihard zeggen je hebt twee jaar garantie. Er wordt steeds gesproken over wat schappelijk is, wat de verwachte levens duur van een produkt is etc etc. In een discussie met een leverancier over een garantie claim in het tweede jaar ben je dan als consument al eigenlijk genoodzaakt een andere instantie er bij te betrekken.
Als je goed leest zie je een verwijzing van Wekkel staan naar een artikel. Tevens wordt daarbij 2 jaar als ondergrens gesteld (post van sovereign geloof ik). Daarbij is de regels van europa na verloop automatisch wet in nederland (staat ook ergens vermeld). Ergo een keiharde simpele regel van 2 jaar is onnodig, want Sovereign ook in 1 van de draadjes uitlegt.

Pagina: 1