[PHP] gmp functies werken ineens niet meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104881

Topicstarter
Hallo,

Ik maak op mijn testserver (Apache 1.3.33 en PHP 5.0.3) gebruik van gmp functies. Met name gmp_mod wil ik nog wel eens gebruiken. Tot nu toe werkte dit altijd prima, maar nu krijg ik de volgende melding:

Call to undefined function gmp_mod()

Ik snap hier niets van aangezien ik niets in de configuratie van PHP heb gewijzigd en ook niet aan de geinstalleerde bestanden heb gezeten.

Is er een manier om de gmp functies weer werkend te krijgen zonder een hele nieuwe installatie van PHP te doen? Of is er wellicht niets mis met de installatie, maar iets anders aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Zover ik weet is dit een core functie van PHP die al sinds 4.0.4 erin zit. Het is dus heel vreemd dat die functie niet meer herkend wordt. Ook niet als je een scriptje maakt met alleen deze functie om even een bogus getal uit te rekenen? Dit om er zeker van te zijn dat een bepaalde include die functie niet unregistered of een functie met dezelfde naam heeft gedefinieerd.

Als dat allemaal niet helpt dan is het misschien verstandig om de php.ini te backuppen en de zipfile van de laatste PHP5 te downloaden en in dezelfde directory uit te pakken. Maar goed, dat wilde je niet en is je laatste redmiddel.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

DexterDee schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 13:14:
Zover ik weet is dit een core functie van PHP die al sinds 4.0.4 erin zit. Het is dus heel vreemd dat die functie niet meer herkend wordt.
offtopic:
In order to have these functions available, you must compile PHP with GMP support by using the --with-gmp option.
Geen idee of je server toevallig Windows is (ik gok van niet)
Note: This extension is available on Windows platforms since PHP 5.1.0.

[ Voor 16% gewijzigd door Erkens op 21-03-2006 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Nu ik nog eens nader kijk naar de helppagina's zie ik inderdaad dat het geen core functie is. (tnx daarvoor Erkens).

In dat geval zou het kunnen zijn dat een van je dependencies is veranderd op je operating system, waardoor PHP de extensie niet meer laadt. Kijk eens in phpinfo() of er gmp bij staat. Het compilen van extensies in PHP zelf is lang niet altijd nodig, omdat er meestal ook loadable modules zijn die de functionaliteit in PHP kunnen aanzetten. Vooral in dit geval is de extensie naar gmp slechts een verwijzing naar de libraries die aanwezig moeten zijn op het OS. Misschien heb je een ander software pakket geinstalleerd en is daarbij ook de versie van GMP aangepast? De library die geladen wordt is iig gmp.so zover ik kan zien.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo,

bedankt voor de tips.

Als ik bij phpinfo kijk staat er géén gmp bij. Als ik gewoon als eerste regel in een php bestand de functie gmp_mod test krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding.
Geen idee of je server toevallig Windows is (ik gok van niet)
Dit is dus wel het geval, kan het hem daar in zitten?

Verder heb ik geen ander software pakket geinstalleerd waarvan ik het idee heb dat het invloed op gmp heeft gehad.

Iemand nog ideeen?

Anders misschien toch maar opnieuw installeren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Anoniem: 104881 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 20:06:
Dit is dus wel het geval, kan het hem daar in zitten?

Verder heb ik geen ander software pakket geinstalleerd waarvan ik het idee heb dat het invloed op gmp heeft gehad.

Iemand nog ideeen?

Anders misschien toch maar opnieuw installeren :?
"Note: This extension is available on Windows platforms since PHP 5.1.0."

Heeft dus nooit kunnen werken met 5.0.3 ;)
PHP upgraden dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmm, nou het heeft toch echt gewerkt eerder. Misschien dat ik gmp ooit los heb geinstalleerd en dat niet meer weet of zo (als dat tenminste kan). Ik zal in ieder geval maar gaan upgraden, bedankt!
Pagina: 1