Render PC, wat zijn de beste componenten op dit moment?

Pagina: 1
Acties:
  • 796 views sinds 30-01-2008

• videodok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 09:04
Misschien een beetje vage topic titel maar goed, ik ben op zoek naar de beste componenten voor een render pc. De PC moet 3dsmax en After Effects files kunnen renderen. Heb dus veel CPU kracht nodig en wat(gemiddeld) ram. Nu heb ik zo'n mijn eigen ideeen over bepaalde componenten maar wil graag weten hoe anderen erover denken. Voorlopig houd ik een budget aan van 500/600 euro voor CPU/Mobo en ram. Wat zouden jullie bijelkaar zoeken?

(Over de grafische kaart ben ik nog niet uit. After effects schijnt nu ook in de rendering gebruik te kunnen maken van de grafische kaart (openGL). Alleen of dit ook in SLI effect heeft en dus of ik voor AGP of PCIe ga weet ik nog niet.)

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 22:08

Corn

Raar jongetje

500-600 euro voor een 3d workstation is écht te weinig. Voor dat geld moet je blij zijn met wat je ervoor kunt kopen, en heb je niet echt belachelijk veel keus. Zoek maar netjes een computer bij elkaar in de pricewatch (niets vergeten he?) en kijk maar eens wat je voor dat geld hebt.

Verwijderd

AMD manchester zou ik aanraden!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 00:01

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Voor het renderen (naar harde schijf) is een videokaart inderdaad niet echt van belang. Ram echter wel. Ik zou als ik jouw was daarvan een behoorlijke hoeveelheid opnemen. Iig meer dan gemiddeld.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• videodok
In de pricewatch kijken kan ik natuurlijk ook. Mijn vraag is meer waarom welk moederbord en welke CPU, geheugen lijkt mij iets minder belangrijk. En budget is niet zo belangrijk, maar ik moest ergens een grens stellen voor die 3 componenten, voordat er onbetaalbare opties worden aangedragen. Mijn vraag is meer zou je dan voor dual CPU of dual core gaan? zou je een server moederbord nemen of een "normaler" mobo zoals de asus A8N.

• videodok
Janoz schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 11:41:
Voor het renderen (naar harde schijf) is een videokaart inderdaad niet echt van belang. Ram echter wel. Ik zou als ik jouw was daarvan een behoorlijke hoeveelheid opnemen. Iig meer dan gemiddeld.
Over het geheugen maak ik me weinig zorgen, ik zal zorgen dat ik genoeg neem of makkelijk uit kan breiden als ik niet genoeg blijk te hebben.
Normaal gesproken zou ik een goedkope AGP kaart erin gooien, maar omdate Adobe zegt:: " Use OpenGL for accelerated final renders. " zou mij dat enorm veel tijd schelen. Ik heb laatst een demo gezien van After effects 7 waarin voor de preview duidelijk aantoonbaar gebruik werd gemaakt van OpenGL. Maar Adobe stelt dus dat dit niet alleen in preview tijd scheelt maar ook in final rendering. Vandaar dat ik nog niet weet wat ik met de graf. kaart doe.

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Asus 8KN-DL à € 229,=
Opteron 265 à €340,=
Kingston 1GB reg ecc à €101,=

Zit je totaal op 670,= voor een dual core systeem met 1 GB geheugen wat je later gemakkelijk, als het budget het weer toelaat, kunt uitbreiden naar een Dual Dual Core Systeem met geheugen naar wens én snelle GFX door PCIE poort :)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Misschien niet echt wat je bedoelt maar ipv 1 super goeie pc kan je ook renderclients gebruiken, teminste als je meerdere pc's thuis hebt zoiets als Muster van vvertex
dan kan je toch renderen maar hou je de kosten laag, nadeel is dat je wel een netwerk moet hebben maar goed een paar UTP kabels en een broadband routertje kost ook bijna niks. (misschien heb je het al)

Tja vanalles

• HunterPro
  • Niet online
tja... een 3D werkstation is ook wat anders dan een renderbak... een goeie renderbak is gewoon een numbercruncher. Quad proc, sloot geheugen, snelle interne lijnen. Een goed werkstation heeft juist eerder en goeie videokaart nodig voor je previews en workspace. Wat wil je precies? Of een combo?

• videodok
Ik wil een renderbak, maar gezien de laatste ontwikkelingen bij Adobe en het feit dat ik toch een grafische kaart nodig heb, overweeg ik ook een goede grafische kaart erin te plaatsen. Maar inprincip is het dus echt een render bak wat eventueel onderdeel mag worden van een kleine farm, iig geen workstation.

• HunterPro
  • Niet online
videodok schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:56:
Ik wil een renderbak, maar gezien de laatste ontwikkelingen bij Adobe en het feit dat ik toch een grafische kaart nodig heb, overweeg ik ook een goede grafische kaart erin te plaatsen. Maar inprincip is het dus echt een render bak wat eventueel onderdeel mag worden van een kleine farm, iig geen workstation.
OpenGL rendering

Use OpenGL for final rendering at high speed: OpenGL 2.0 capabilities include common blending modes, motion blur on 2D layers, anti-aliasing and track mattes, better shadows and transparencies, and more.
Afhankelijk van wat je gaat doen kan OpenGL dus wat voor je betekenen. Maar vaak ook niet. Voor 3d Studio MAX helpt het je ook niet. Shaders die je daarin gebruikt zijn vaak niet compatible met OpenGL. Ik zou het zonder een goeie proof of concept-demo van adobe in ieder geval niet zo aannemen.

[ Voor 84% gewijzigd door HunterPro op 21-03-2006 16:30 ]

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 00:47

McGryphon

Veul vrouwkes!

gooi er dual FX60 met 8 GB mem in, en complementeer het geheel met een mooie Quadro FX ---> mooi bakkie :)
grenzen stellen me reet, als je geld hebt gebruikt het dan, grenzen stel je als het anders niet in je budget past :9

dual FX60, hehe :9~

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
geforce guy schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 17:45:
grenzen stel je als het anders niet in je budget past :9
En dat is dus wat de ts ook gedaan heeft, en dus heeft het geen zin om voor de ts onbetaalbare oplossingen te zoeken.

Ik zelf zou een redelijke dual core CPU met minimaal 2GB ram nemen. Het moederbord is volgens mij minder belangrijk. Later kan je altijd uitbreiden met een nieuwe grafische kaart en andere dingen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
sommige 3d paketten hebben een 'voorkeur' voor intel/AMD

Heb je gechecked wat voor voorkeuren Max/AF hebben?

Want dan kun je kijken welke processor je het meeste waar voor je geld geeft, vooral bij animatie is elke gewonnen seconde per frame erg belangrijk.

Zoals hunterpro ook zegt, verkijk je niet te veel op die openGL support, let goed op wat het wel en niet kan.

Ik zou ook beginnen met de snelste proc mogenlijk, en een afgepaste hoeveelheid ram.

Want niet alle soorten manieren van renderen hebben pleuris veel ram nodig, en met welke renderer render je trouwens in max?

specs

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

"Welk ... moet ik kopen?"-topics horen niet zo thuis op GoT. Je kunt ze doorgaans gewoon beantwoorden door reviews en ervaringen te lezen en die dan naast pricewatch leggen.

In dit geval is dat misschien minder van toepassing, maar je geeft zelf de nodig informatie niet, zoals gladiool hier aangeeft. Dat je dat niet geeft, geeft aan dat je jezelf nog niet goed ingelezen hebt. Begin daar eens mee, als je nog specifieke deelvragen hebt kun je die tzt (uitgebreid en onderbouwd) navragen in een relevant subforum :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.