Toon posts:

[citrix MPS4] Starting up Application environment

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waar ik nu toch weer tegen aan loop:

Ik heb een Citrix MPS 4.0 farm draaien op Windows 2003 Sp1.
Deze farm bestaat uit 3 servers, A B en C.

In mijn Active directory heb ik een OU genaamd Citrix servers. In deze OU staan server A, B en C.
Op deze OU is een loopback policy van toepassing die er voor zorgt dat alle gebruikers automatisch notepad.exe opstarten tijdens het inloggen.

Dit werkt allemaal als een trein!

Nu heb ik ook nog Server D. Deze server staat in de DMZ en draait de Citrix Webinterface en de Citrix Secure Gateway.

Als een gebruiker wil telewerken dan logt hij in op de website en krijgt vervolgens een published applicatie notepad voor zijn kiezen.

Zodra de gebruiker de published applicatie start dan blijft er in het scherm een citrix melding staan met als inhoud: “Starting up Application environment”
Hierdoor is de gebruiker niet in staat om de sessie netjes af te sluiten!

Enig onderzoek wees uit dat dit verschijnsel veroorzaakt wordt door het feit dat notepad.exe ook gestart wordt via de loopback policy. Als ik deze policy disable dan werkt het wel correct voor de telewerkers, maar uiteraard niet meer voor de “lokale gebruikers”

Nu heb ik 2 oplossingen bedacht waar ik niet echt vrolijk van word:

1. Gooi die policy weg en laat iedereen de published applicatie opstarten via de webbrowser.
2. reserveer een x aantal citrix servers voor de thuis werkers en laat hier geen policy op los.

Ik denk (hoop) dat ik iets verkeerds gedaan heb want anders zouden hele volksstammen hetzelde probleem hebben lijkt me 

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat bedoel je met 'notepad ook gestart wordt via de loopback policy'? Sinds wanneer starten applicaties via policies? :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 12:28:
Wat bedoel je met 'notepad ook gestart wordt via de loopback policy'? Sinds wanneer starten applicaties via policies? :)
Ik zal even volledig zijn :)

We maken gebruik van RES Powerfuse als shell. Vervang notepad.exe door pwrstart.exe :)

Gebruikers krijgen dmv die policy Powerfuse als desktop en niet de normale Windows Shell.
Gebruikers die extern inloggen krijgen dus een Published Applicatie aangeboden die Powerfuse opstart.

Ook een normale desktop als Published Applicatie aanbieden helpt niet :(

• elevator
  • Niet online

elevator

Hmm, maar zowel via een GPO wordt die applicatie dus als shell opgestart, als dat via Citrix zelf de applicatie wordt gestart?

Als je 'uitlogged' welke processen zie je dan nog over voor die sessie in je CMC? :)

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
waarom maak je een policy die een applicatie start, ipv pwrstart gewoon te publishen als citrix applicatie voor zowel intern als extern gebruik?

[ Voor 15% gewijzigd door paulhekje op 21-03-2006 13:58 ]

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
paulhekje schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 13:57:
waarom maak je een policy die een applicatie start, ipv pwrstart gewoon te publishen als citrix applicatie voor zowel intern als extern gebruik?
Als ik een snuggere gebruiker heb die direct naar de citrix server connecteert krijgt deze een Windows shell voor zijn kiezen ipv de dichtgetimmerde Powerfuse Shell :)

Dit probleem heb ik voor gelegd op een ander forum. Daar kwam men met de volgende link: http://support.citrix.com...X104893&searchID=16864151

Dat irritante schermpje is nu weg dus mijn web gebruikers kunnen aan de gang. Ik heb nu nog een uitdaging met Published applicaties binnen te Powerfuse Shell maar daar kom ik nog wel even op terug ;)

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:19:
Als ik een snuggere gebruiker heb die direct naar de citrix server connecteert krijgt deze een Windows shell voor zijn kiezen ipv de dichtgetimmerde Powerfuse Shell :)
Zet dan 'Only allow published apps' oid aan in je Citrix connectie? :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 15:26:
[...]

Zet dan 'Only allow published apps' oid aan in je Citrix connectie? :)
Da's ook een optie ja :)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

hmm deze staat ook op brainmadden forumpie :P

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 17:57:
hmm deze staat ook op brainmadden forumpie :P
Zeker een dubbelganger O-)

Morgen het idee van paulhekje doorspreken met mijn collega's.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 12:35:
[...]

Ik zal even volledig zijn :)

We maken gebruik van RES Powerfuse als shell. Vervang notepad.exe door pwrstart.exe :)

Gebruikers krijgen dmv die policy Powerfuse als desktop en niet de normale Windows Shell.
Gebruikers die extern inloggen krijgen dus een Published Applicatie aangeboden die Powerfuse opstart.

Ook een normale desktop als Published Applicatie aanbieden helpt niet :(
Ondanks dat ik Citrix en PowerFuse kan dromen begrijp ik totaal niet wat je nu eigenlijk wilt bereiken.
Gebruikers moeten blijkbaar de PowerFuse Shell als desktop krijgen? Dan moet je gewoon Pwrstart.exe publiceren voor iedereen. Simpel. En om te voorkomen dat gebruikers via een andere weg de Citrix server benaderen gewoon "only launch published applications" aanzetten, rechten voor gewone gebruikers op het RDP protocol verwijderen en "respont to client broadcasts" e.d. uitzetten (dan vinden ze de server niet meer als ze aan het zoeken zijn). Niks geen GPO's ofzo. Je gebruikt toch powerfuse? Dan hoef je geen enkele Windows policy in te stellen, dat regel je mooi allemaal via PowerFuse. Daar zit nu juist de kracht van PowerFuse: alle beheer in 1 omgeving.
En wat die published apps in PowerFuse betreft: gewoon al je apps publiceren vanuit PowerFuse (wel eerst de Citrix integratie instellen) dan komen alle apps vanzelf in Citrix terecht en kan de gebruiker ze uit het startmenu in de PowerFuse desktop vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 21-03-2006 19:18 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 19:16:
[...]

Ondanks dat ik Citrix en PowerFuse kan dromen begrijp ik totaal niet wat je nu eigenlijk wilt bereiken.
Gebruikers moeten blijkbaar de PowerFuse Shell als desktop krijgen? Dan moet je gewoon Pwrstart.exe publiceren voor iedereen. Simpel. En om te voorkomen dat gebruikers via een andere weg de Citrix server benaderen gewoon "only launch published applications" aanzetten, rechten voor gewone gebruikers op het RDP protocol verwijderen en "respont to client broadcasts" e.d. uitzetten (dan vinden ze de server niet meer als ze aan het zoeken zijn). Niks geen GPO's ofzo. Je gebruikt toch powerfuse? Dan hoef je geen enkele Windows policy in te stellen, dat regel je mooi allemaal via PowerFuse. Daar zit nu juist de kracht van PowerFuse: alle beheer in 1 omgeving.
En wat die published apps in PowerFuse betreft: gewoon al je apps publiceren vanuit PowerFuse (wel eerst de Citrix integratie instellen) dan komen alle apps vanzelf in Citrix terecht en kan de gebruiker ze uit het startmenu in de PowerFuse desktop vinden.
Precies, dit wil ik bereiken.
Ik was alleen niet op de hoogte van het feit dat je kunt verplichten dat er alleen maar published applicaties opgestart mochten worden. Citrix is eigenlijk mijn pakkie aan (nog) niet. Ikzelf heb alleen ervaring met een pure terminal server omgeving icm Powerfuse. (Daarom die GPO :P om pwrstart.exe op te starten)

Ja ja ik weet: Als je geen verstand hebt van CItrix blijf er dan van je tengels vanaf, maar ja het is nu niet anders :(

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 21:37:
[...]
Ja ja ik weet: Als je geen verstand hebt van CItrix blijf er dan van je tengels vanaf, maar ja het is nu niet anders :(
Ik ben te huur hoor ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe Ik zal het onze "Citrix expert :+ " voorleggen.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Je kunt zelfs seamless applications die op powerfuse moeten draaien publishen via citrix als dit jou doel is.

Elke applicatie die jij in powerfuse krijgt namelijk zijn eigen ID nr en dan kun je het in citrix bv zo publishen..

Command line:
"C:\Program Files\RES PowerFuse\pwrstart.exe" /app_pm=80
working directory
c:\program files\res powerfuse

Via citrix zal powerfuse dan gestart worden met de opgelegde beperkingen van powerfuse natuurlijk :)
Pagina: 1