Ok, even wat duidelijker....:
Je fans zijn nu waarschijnlijk aangesloten op je moederbord. Dat moederbord meet de temperatuur van de CPU, chipset, etc en past de snelheid van de fan daaraan aan. Dat is dus lekker rustig als de de airflow niet nodig hebt...
Waarschijnlijk gaat dit via de bios. Ik heb dit ook bijvoorbeeld op mijn DFI lanparty UT nf4 bordje en kan in de bios instellen onder wele temp de fan helemaal uit mag en boven welke temp de fan maximaal moet draaien: de bios verzint zelf de tussenstappen. Je zou het dus kunnen veranderen in de bios, door de temp waarop ze voluit moeten draaien heel laag te zetten...
Een andere optie is de fans direct op de voeding aan te sluiten, zoals de poster voor mij zegt. Door je kast heen vind je meerdere (hopelijk ook ongebruikte) harddisk power connectoren (molex genoemd). Daar gaan 2 zwarte (grond=0V), een rode (5V) en een gele (12V) naartoe. Aan je fans zitten echter 3-polige connectoren (tenzij je een BTX bord hebt, dan zijn is het een 4-pol connector, laat het dan even weten!). De draden zijn ook niet zomaar 1-op-1 door te sluiten. De kleurcodering hier is namelijk vaak iets van wit/geel (snelheidmeting), rood (power=max 12V), zwart (grond).
Je ziet dus dat de 12V op de molex geel is, terwijl hij op de fan rood wordt!
Je kan dus een verloopje klussen, of zelfs kopen.

deze is van zalman... de 2 witte geven 5V en de 2 zwarte 12 V
Kan ook zo zijn dat je fan zichzelf stuurt op basis van de temperatuur. Deze fans zijn al direct op de voeding aangesloten. Ik denk echter dat dit niet het geval is, aangezien dit soort fans duurder zijn en niet zo goed werken: het duurt vaak te lang voordat de fan reageert op warmte..
U vraagt, wij antwoorden.