Toon posts:

Maximale RPM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Als ik mijn PC opstart dan draaien al me fans op volle toeren namate windows opgestart is word alles rustiger. Nou ben ik bezig met een nieuw soort kast ontwikkelen. Die kast moet vooral een goeie airflow hebben.

Ik wou graag weten hoe ik al me fans op volle RPM kan laten draaien zonder extra hardware ervoor moet kopen. Met speedfan lukt dit niet.

Verwijderd

Als het goed is zit er een rpm-signaal op je fan naar je moederbord. Als je gewoon zelf iets maakt dat gewoon 12V over de fan zet en niet het rpm signaal gebruiken dan draait je fan gewoon maximaal.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Ok, even wat duidelijker....:

Je fans zijn nu waarschijnlijk aangesloten op je moederbord. Dat moederbord meet de temperatuur van de CPU, chipset, etc en past de snelheid van de fan daaraan aan. Dat is dus lekker rustig als de de airflow niet nodig hebt...
Waarschijnlijk gaat dit via de bios. Ik heb dit ook bijvoorbeeld op mijn DFI lanparty UT nf4 bordje en kan in de bios instellen onder wele temp de fan helemaal uit mag en boven welke temp de fan maximaal moet draaien: de bios verzint zelf de tussenstappen. Je zou het dus kunnen veranderen in de bios, door de temp waarop ze voluit moeten draaien heel laag te zetten...

Een andere optie is de fans direct op de voeding aan te sluiten, zoals de poster voor mij zegt. Door je kast heen vind je meerdere (hopelijk ook ongebruikte) harddisk power connectoren (molex genoemd). Daar gaan 2 zwarte (grond=0V), een rode (5V) en een gele (12V) naartoe. Aan je fans zitten echter 3-polige connectoren (tenzij je een BTX bord hebt, dan zijn is het een 4-pol connector, laat het dan even weten!). De draden zijn ook niet zomaar 1-op-1 door te sluiten. De kleurcodering hier is namelijk vaak iets van wit/geel (snelheidmeting), rood (power=max 12V), zwart (grond).
Je ziet dus dat de 12V op de molex geel is, terwijl hij op de fan rood wordt!
Je kan dus een verloopje klussen, of zelfs kopen.
Afbeeldingslocatie: http://www.alphacool.de/xt/images/product_images/popup_images/3485_0.jpg
deze is van zalman... de 2 witte geven 5V en de 2 zwarte 12 V

Kan ook zo zijn dat je fan zichzelf stuurt op basis van de temperatuur. Deze fans zijn al direct op de voeding aangesloten. Ik denk echter dat dit niet het geval is, aangezien dit soort fans duurder zijn en niet zo goed werken: het duurt vaak te lang voordat de fan reageert op warmte..

U vraagt, wij antwoorden.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Ik wordt wel nieuwsgierig. Waarom zou je dit willen? Volgens mij heb je dan vooral veel herrie, en is het verschil met een lagere snelheid niet echt merkbaar in de temperatuur.
Ik kan bijvoorbeeld mij cpu-koeler op 70% laten draaien, maar ook op 100%. Bij 70% hoor ik zelf niks, maar ook de temperatuur is gelijk aan 100%.
Je zult dus echt een hele goede airflow moeten hebben om iets te hebben aan zo'n hoge RPM.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
Dat heeft te maken met ontwerpen van nieuwe kasten heeeeeel lang verhaal.
De beste kaste worden blootgesteld aan verschillende huishoudelijke plekken. Zoals vlakbij de verwarming vlakbij de deur bij een open raam in warmere en vochtige plekken ook koudere.
Maar ik heb zo'n kabeltje gekocht net en het werkt idd. Bios heb ik nog niet gekeken dus dat ga ik zo ff doen.

Thnx!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Dat is mooi, want ik ben iets vergeten. Vaak heeft je Mobo namelijk het RPM signaal (een puls-signaal tussen de gele en de zwarte draad van de fan) nodig. Dit is een soort beveiling, zodat je je CPU niet sloopt als je CPU fan niet draait. Je krijgt dan de melding "CPU fan not detected, system stalled" of zoiets.
Vaak is dit uit te zetten in de bios, bij "detect CPU fan: enabled" of zoiets.
Anders moet je het RPM signaal aftappen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
      geel--------geel
(mobo)         ,--rood (fan)
      zwart---,---zwart
              ||
         zwart  rood
            (molex)
         zwart  geel (12V)

[ Voor 23% gewijzigd door MeMoRy op 22-03-2006 13:22 . Reden: ben niet meer zo goed met asci ;) ]

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1