Toon posts:

[Server 2003] CAL Licenses

Pagina: 1
Acties:
  • 491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier een officiele licentie voor 5 cal's. Het is een OEM licentie.

Heb op de server bij terminal server licentieverlening een licentieserver geinstalleerd en geactiveerd. Maar nu kan ik de OEM licentie niet invoeren zodat ik 5 extra clients kan gebruiken.

Heeft iemand hier een oplossing voor? (kan er zelf niets op vinden :S)

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
Je haalt nu 2 dingen door elkaar.

Je licenties voor domeintoegang, niet voor Terminal Services zoals ik het nu begrijp.
Licenties voor domeintoegang toevoegen wil niet zeggen dat ook TS meer licenties krijgt, dit zijn in 2003 aparte licenties

Vertel eerst eens wat je precies wil doen: het aantal gebruikers vergroten of het aantal TS gebruikers vergroten... heb je windows 2000 of 2003 ....
Je info is wat weinig.

[ Voor 28% gewijzigd door rdfeij op 21-03-2006 09:26 . Reden: goed topic lezen ;) ]

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Ik neem aan dat je een terminal server wil opzetten omdat je een licenseserver opgezet hebt? Zo ja , maak dan gebruik van TSCAL's en normale CAL's. De normale CAL's zijn voor elke gebruiker die op wat voor manier dan ook connectie maken met je server , de TScals zijn weer voor ieder device of gebruiker welke via TS verbinding maakt. De licenseserver is puur voor licenties van de TScals , niet de normale cals.

Ik denk zelf dat je cal en tscal door elkaar hebt gehaald :)

//edit:

voor de volledigheid: bij een standaard windows 2000/2003 licentie krijg je 5 Cals , maar geen 5 TScals , je kunt dus geen terminal server opzetten zonder extra ts-cals te kopen. Overigens zijn hier wel uitzonderingen op in het geval van windows 2000 terminal server en windows 2000 clients en windows xp clients voor april 2003 meen ik.

Je moet iig voor vijf gebruikers 5 cal's hebben. Wil je die 5 ook TS laten gebruiken ben je ook 5 TScal's nodig :)

Leesvoer:
http://gathering.tweakers...erver+licenties&where=GoT

[ Voor 46% gewijzigd door Raku op 21-03-2006 09:29 ]

Raku

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
Simmie schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 09:24:
//edit:

voor de volledigheid: bij een standaard windows 2000/2003 licentie krijg je 5 Cals , maar geen 5 TScals , je kunt dus geen terminal server opzetten zonder extra ts-cals te kopen. Overigens zijn hier wel uitzonderingen op in het geval van windows 2000 terminal server en windows 2000 clients en windows xp clients voor april 2003 meen ik.

Je moet iig voor vijf gebruikers 5 cal's hebben. Wil je die 5 ook TS laten gebruiken ben je ook 5 TScal's nodig :)
Bij windows 2000 heb je ongelimiteerd TS access zonder extra licenties, dit is pas bij 2003 ingebouwd dat je ook extra licenties voor TS moet kopen.

• Raku

Raku

Mental Aid

rdfeij schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 09:29:
[...]

Bij windows 2000 heb je ongelimiteerd TS access zonder extra licenties, dit is pas bij 2003 ingebouwd dat je ook extra licenties voor TS moet kopen.
Oh ik dacht dat er met windows 2000 ook tscals nodig waren maar bij gebruik van windows xp / windows 2000 die er al bij ingebakken zat voor windows 2000. My bad :)

Raku

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus extra licenties hebben voor gebruikers die vanuit thuis dmv externe bureaubladen werken.

Als ik het goed begrijp heb ik dus geen f*ck aan de Windows Svr CAL 2003 5Clt User CAL?
(fijn als de juiste licentie aangeschaft wordt :S)

Maar een andere vraag, waar kan ik deze licentie dan toevoegen? Kom op de server uit bij Cal's beheren, maar moet daar codes invullen van 25 caracters...

• Raku

Raku

Mental Aid

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 09:40:
Ik wil dus extra licenties hebben voor gebruikers die vanuit thuis dmv externe bureaubladen werken.

Als ik het goed begrijp heb ik dus geen f*ck aan de Windows Svr CAL 2003 5Clt User CAL?

Maar een andere vraag, waar kan ik deze licentie dan toevoegen? Kom op de server uit bij Cal's beheren, maar moet daar codes invullen van 25 caracters...
Geen fuck aan die licenties hebben is niet helemaal correct. Je hebt een CAL nodig voor iedere gebruiker die connect met de server. Deze ben je altijd nodig. Wil je daarbovenop nog TS aanbieden heb je voor die gebruikers OF devices ook nog een TS cal nodig. Maar vertel eens iets meer over je setup , het licentiesysteeem tussen windows 2000 en windows 2003 is een beetje verschillend zoals hiervoor al aangegeven. :)

Raku

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
TS USER CAL's worden niet bijgehouden!! Device CAL's daarentegen wel. En inderdaad wat Simmie zegt. Als je XP clients hebt (ik weet niet of die datum precies klopt), kun je ergens op de website van MS, de serial keys invoeren en dan krijg je TS licentie terug. (online) Ik weet allleen de url niet meer.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Sinds wanneer? Voor 2000TS heb je altijd CAL's nodig gehad. Dat het werkte zonder CAL's is wat anders.
Om een Windows Server te benaderen anders dan via IIS en SQL heb je per gebruiker/werkplek een CAL nodig.

Je hebt twee soorten CAL's bij MS:
1. Per server;
2. Per seat.

Ze zijn even duur en heten het zelfde, bovendien hebben ze het zelfde productnummer. Het type bepaal je op je server in license manager. Je kan in license manager ook zien of je te weinig licenties hebt. Of te veel :-)

TS call's heb je ook in twee smaken.
1. Per user;
2. Per device.

Ook deze zijn het zelfde.

Een klein voorbeeld:
20 gebruikers (15 werkstations)
1 domein controller
1 fileserver
1 terminal server
5 TS Client systemen.

Je hebt nodig:
3 x Windows 2003 Server licentie
20 x Windows 2003 CAL
1 x Terminal Server licentie
5 x Terminal Server CAL

Gebruik je Citrix:
20 x Windows 2003 CAL
5 x Terminal Server CAL
1 x Citrix Server licentie
5 x Citrix Client licentie

[ Voor 68% gewijzigd door Wim-Bart op 21-03-2006 09:51 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Raku

Raku

Mental Aid

wim-bart schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 09:43:
[...]

Sinds wanneer? Voor 2000TS heb je altijd CAL's nodig gehad. Dat het werkte zonder CAL's is wat anders.
CAL's zijn altijd nodig geweest ;) Ik neem aan dat hij tscals bedoelde (wat ook logischer is :P)

Raku

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier dus de User Client Acces License for Windows Server 2003 liggen.

OEM licentie, dus geen 25 caracters code.

Waar kan ik deze invoeren?

• Raku

Raku

Mental Aid

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 09:51:
Heb hier dus de User Client Acces License for Windows Server 2003 liggen.

OEM licentie, dus geen 25 caracters code.

Waar kan ik deze invoeren?
Je hebt dus een oem licentie met 5 CAL's welke er standaard bijzitten. Deze cals zijn automatisch geactiveerd bij installatie. Je kunt extra cals toevoegen in het licensing menu in configuratiescherm. Je kunt daar ook gewoon opvragen hoeveel licenties je op dat moment hebt :)

Ik vraag me dus af of je wel extra cals hebt gekocht en uberhaupt wel nodig bent :?

Leg eens heel goed uit wat je wilt , wat je hebt enzo , dit schiet niet op zo :P

Verder kun je gewoon uitgaan van de voorbeelden die rdfeij genoemd heeft , die zijn gewoon correct :P

[ Voor 15% gewijzigd door Raku op 21-03-2006 10:07 ]

Raku

Verwijderd

Topicstarter
Deze OEM licentie is een keer door inmiddels een ex-collega aangeschaft.

Heb dus 2 licenties, 1 voor de server en 1 voor 5 clients.

Dus als ik het goed begrijp moet de licentie voor de 5 clients nog toegevoegd kunnen worden zodat er 5 extra clients in kunnen loggen.

Maar omdat het een OEM licentie is weet ik niet hoe ik deze in moet voeren.

En wat ze hier eigenlijk willen is dat elke pc met remote desktop inlogt op de server, zodat als een pc crashed deze vervangen wordt en direct met dezelfde inloggegevens in kan loggen met remote desktop. Zodat er meteen verder gewerkt kan worden.

• Raku

Raku

Mental Aid

Loggen er nu al mensen in via TS op die server? Of loggen mensen nu in mbv AD? Je weet dat het draaien van een DC en TS op 1 server in principe afgeraden en niet ondersteund word? Wil je niet gewoon een AD draaien met roaming profiles?

In ieder geval moet je zowieso die CAL voor 5 users toevoegen met de license manager. Moeten ze ook via terminal services connecten moet je de terminal server installeren (configure your server etc) , een license server en nog eens 5 extra TScals.

[ Voor 35% gewijzigd door Raku op 21-03-2006 10:33 ]

Raku

Verwijderd

Topicstarter
Er kunnen nu maar 2 gebruikers inloggen dmv TS.
Wil dus meerdere gebruikers in laten loggen met TS.

Dus als ik alles goed begrijp heb ik hier extra TSclient licenties voor nodig...

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 10:36:
Er kunnen nu maar 2 gebruikers inloggen dmv TS.
Wil dus meerdere gebruikers in laten loggen met TS.

Dus als ik alles goed begrijp heb ik hier extra TSclient licenties voor nodig...
Je hebt haar toch wel in Application mode staan? TS USER CAL's worden niet bijgehouden.
wim-bart schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 09:43:

Een klein voorbeeld:
20 gebruikers (15 werkstations)
1 domein controller
1 fileserver
1 terminal server
5 TS Client systemen.

Je hebt nodig:
20 x Windows 2003 CAL
5 x Terminal Server CAL
Als je maar 15 werkstations gebruikt, kun je natuurlijk beter 15 DEVICE CAL's gebruiken, maar dat even terzijde.

[ Voor 40% gewijzigd door mabarto op 21-03-2006 10:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoevel TS licenties zitten er standaard in de 2003 server?

2 stuks volgens mij, kan dat kloppen?

• Raku

Raku

Mental Aid

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 10:51:
Maar hoevel TS licenties zitten er standaard in de 2003 server?

2 stuks volgens mij, kan dat kloppen?
Geen enkele , de TS die je nu gebruikt zijn voor administrative mode , ergo niet voor terminal server gebruik maar voor de administrator enzo ;)

Oplossing: installeer terminal server in application mode (dit heet in windows 2003 anders volgens mij) , installeer de license server op je domeincontroller of een andere memberserver (mogelijk in windows 2003) , schaf TS cals aan en voeg die toe aan je license server. Schaf ook bijbehorende cals aan mocht dit onvoldoende zijn.

Andere vraag: Waarom zou je van TS gebruik willen maken en niet van AD+Roaming profiles? Als je de hardware en software toch al hebt staan lijkt me dat toch veel beter/gepast in je situatie?

[ Voor 44% gewijzigd door Raku op 21-03-2006 11:05 ]

Raku

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:54

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > WOS

Tijd voor een nieuwe sig..

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
Nu kaap ik even dit handige topic...

Het licentie verhaal ken ik wel alleen zit ik met een ander probleem dat mij niet duidelijk is.

Wij hebben maar een server die gebruikt wordt als bestandsserver. Nu moet deze ook fungeren als Terminal Server. Tot zover geen probleem. Alleen begint dat ding te zeiken over die License Server..

Is het nu wel of niet mogelijk om terminal services op een server te draaien...

• Raku

Raku

Mental Aid

Pascal Saul schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 09:43:
Nu kaap ik even dit handige topic...

Het licentie verhaal ken ik wel alleen zit ik met een ander probleem dat mij niet duidelijk is.

Wij hebben maar een server die gebruikt wordt als bestandsserver. Nu moet deze ook fungeren als Terminal Server. Tot zover geen probleem. Alleen begint dat ding te zeiken over die License Server..

Is het nu wel of niet mogelijk om terminal services op een server te draaien...
Dat kan , dan zou je de license server ook op dezelfde machine moeten draaien waar de TS ook op zit , dan zou dit probleemloos moeten kunnen :)

Mocht je overigens nog een 2e server hebben die als DC dient dan zou je daar je license server ook op kunnen draaien. Ik weet verder je opstelling niet maar dat zou gewoon allemaal moeten kunnen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Raku op 22-03-2006 10:06 ]

Raku

Pagina: 1