[A8N-E] PC start vaker niet dan wel goed op

Pagina: 1
Acties:

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:26
Ik heb sinds vandaag een A8N-E, alleen 't werkt niet zoals het hoort. Als ik de pc opstart gebeurt het regelmatig dat ie helemaal niet boot. Hij geeft geeen beepje en LED'jes op het toetsenbord gaan niet aan, en het beeldscherm al helemaal niet. Verder blijft ie soms hangen tijdens het opstarten en lijkt 't systeem traag. Ik heb nu geprobeerd windows te installeren, maar ook dat was geen succes. De installatie doorliep ie zonder problemen, maar nu loopt ie vast direct na het opstarten (beeld blijft blauw, alleen muiscursor is te bewegen)

Ik heb momenteel de volgende configuratie:

Moederbord: Asus A8N-E
Processor: Athlon 64 X2 3800+
Geheugen: 1x 512MB Kingston valueram
Videokaart: Radeon X800 XL
Harde schijf: Western Digital Raptor 73GB
dvd driver: NEC 3550 (oid)
Voeding: 550W Coolermaster

Wat ik al geprobeerd/gedaan heb is het volgende:

1. Ander geheugen
2. Ander harde schijf (PATA ipv SATA)
3. Alle niet direct noodzakelijk onderdelen heb ik losgekoppeld/verwijderd (vandaar ook 't korte lijstje hierboven)

Wat ik echter nog niet geprobeerd heb is 't updaten van het bios (huidige versie is 1008). Dit kan ik echter niet zonder een werkende pc met floppy drive.

Iemand die deze problemen bekend voorkomt, een idee heeft van wat het probleem kan zijn?

Verwijderd

De bios van 1008 is volgens asus van 11-11-2004.
De dualcore is in mei 2005 gereleased.
nieuws: AMD introduceert Athlon 64 X2 op 31 mei

Een bios udate zou genoeg moeten zijn.

Je zou de driver cd wat kunnen bewerken en de oude bios file vervangen voor een nieuwere.
Je kunt dan misschien de bios updaten via de nieuwe cdrom. De oude biosfile staat dan nog op de originele cdrom.
Zie 2.5 van je handleiding.(gaat wel over een recovery)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2006 03:10 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Je kan gewoon een bootable cd maken en daarmee de BIOS updaten. Zet gewoon de image van je BIOS in een mapje op de CD samen met het flashprogramma van Asus. Aangezien je pc niet stabiel loopt, zou ik het maar niet met AsusUpdate in Windows doen ;).

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:14

Barrycade

Through the...

Ik lees: 1 x 512 MB. Is het niet een dualchannelbord dan?

Verwijderd

De A8N-E is idd een dual-channel bordje. Maar daar ligt niet het probleem denk ik.
ik ben het met Ureal eens:
de bios versie is van 2004, terwijl de dual-core ondersteuning uit 2005 komt. updaten maar, zou ik zeggen.

• The__Virus
Het zou wél het probleem kunnen zijn. Single Channel is namelijk minder stabiel met de Athlon64 (vraag me niet waarom) en daarom heeft Asus (bij de A8N SLI iig) bij een bios update ervoor gezorgd dat single channel standaard op 333Mhz werkt.

• Hielko
Het Bios heb ik ondertussen geupdate, hij lijkt nu ook beter op te starten... nu hopen dat de stabiliteit na het opstarten ook goed blijft.

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 19:56

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Kun je mij/ons misschien later nog laten weten hoe stabiel je systeem blijft? Ik ben namelijk van plan een soortgelijke configuratie te kopen, en ben erg benieuwd naar de stabiliteit met BIOS-update.

• Hielko
Tot nu toe is 't nog niet stabiel; krijg net een "Machine_CHECK_EXEPTION" na het draaien van 1 minuut IE....

• Hielko
Oke; heb ondertussen totaal geen idee wat het probleem zou kunnen zijn.

Systeem is nog steeds verre van stabiel en loopt regelmatig vast.

Error die ik te zijn krijg is:

* MACHINE_CHECK_EXEPTION

Meestal bevriest echter gewoon het beeld op een random moment.

Verder zie ik de volgende meldingen in het event viewer:

Warning:
* Event ID: 57, The system failed to flush data to the transaction log. Corruption may occur.

Error:
* Event ID: 12, The Device "naam van een harde schijf, niet waar windows op staat" disappeared from the system witout first being prepared for removal
* Event ID: 7, The Device \Device\CDRom0 has a bad block
* Event ID: 4311, Initilization failed because the driver could not be created

Het lijkt me dat er ergens een probleem zit qua hardware, alleen waar?????

- Geheugen? (Ik heb verschillende reepjes geheugen geprobeerd, nog geen memtest)
- Mobo? (Ik heb 't moederbord al opgeruild omdat ik eerst dacht dat die het probleem veroorzaakte)
- Videokaart? (Werkt goed in ander systeem + er is alleen 2d)
- Harde schijf? (Heb windows op verschillende schijven geinstalleerd, allen met problemen)
- CPU? (CPU loopt niet vast bij een uurtje prime95, dus stabiel genoeg om niet spontaan te crashen bij een load van 0,1%)
- Voeding? (Voeding werkte in ander systeem goed, + 550W is zwaar genoeg)

Dus help; wat blijft er in hemelsnaam over??!?!

• Hielko
OK... memtest loopt nu ook al een tijdje zonder errors... dus dat kan het ook al niet zijn.

Edit:

En nog een error voor het lijstje, vond ik in het syslog:

"The file system structure on the disk is corrupt and unusable. Please run the chkdsk utility on the volume C:."

Het probleem is dat de schijf absoluut niet kapot kan zijn. Anders zou ik drie kapotte schijven hebben, lijkt me iets te toevallig (zeker gezien 1 net nieuw is).

[ Voor 66% gewijzigd door Hielko op 24-03-2006 01:12 ]

• The__Virus
Je hebt zeker de IDE-SW drivers geïnstalleerd. Verwijderen dus :).

• Hielko
Nee, die heb ik niet geinstalleerd.

• Hielko
Maar ik denk (hoop..) dat ik het ondertussen eindelijk heb opgelost: heb de harde schijven nu op PIO gezet ipv DMA en tot nu toe blijft het systeem werken :)

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 10:42
Ik geloof dat als je er 1 geheugenmodule in hebt, dat hij dan niet in slot 1 moet maar in slot 2 of slot 4

• The__Virus
PIO is alleen niet echt een oplossing, dat maakt het systeem immens traag. Ik denk dat je gewoon een verrot bord hebt.

• Hielko
Ik had 't bord al omgeruild voor een nieuw exemplaar omdat ik ook dacht dat ie verrot was, maar blijkbaar niet dus.

Dus tja... zit weinig anders op dan PIO te gebruiken denk ik....
Pagina: 1