Toon posts:

Vortexbuis applicaties

Pagina: 1
Acties:
  • 810 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Since de jaren 1930 is het bekend dat met een vortexbuis het mogelijk is om met perslucht (of een willekeurig gas) een koude en hete stroom te veroorzaken. . .met de zoekwoorden "vortex tube" krijg je honderden links. Zie bijvoorbeeld http://www.artxltd.com/vortex/principle.shtml

Al jaren lang ben in ik geinteresseerd in vortex apparaten en heb enige kennis over cycloon scheidingstechnieken. Met b.t. de vortexbuis zijn er steeds weer voorstellen om het toe te passen voor diepvries applicaties omdat de koudestroom tot ongeveer -50 afgekoeld wordt voor een optimale vortexbuis. Het is echter nagenoeg volstrekt duidelijk dat voor deze applicaties de vortex buis maar in enkele gevallen en dan alleen voor kleine toepassingen met perslucht economisch haalbaar zijn.

Een zeer interessante en belovende toepassing is de " Self Heating Pressure Reducer" zoals deze bedacht heb, maar reeds min of meer eerder beschreven is op http://www.universal-vortex.com/

In deze toepassing wordt het hete gas van de vortexbuis teruggevoerd naar het koude gas en zo zal het gas met lagere druk zonder temperatuurverlaging gebruikt kunnen worden. Hierdoor wordt door middel van frictie in het roterende gas de normale expansiekoeling teniet gedaan.

Toepassingen voor de vortexbuis zijn er niet veel omdat het apparaat voornamelijk drukenergie in wamte omzet. Toch zijn er misschien interessante applicaties te bedenken. Ik zoek serieuze voorstellen voor vortexbuis aplicaties met lucht of gecompromeerd gas die misschien een commerciele toepassing kunnen krijgen. Ook kan ik dit forum enige toelichtingen geven over de werking van de vortex buis, indien het uit de literatuur niet helemaal duidelijk is.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik heb geen flauw idee wat het is enzo, maar aangezien er een koude EN een warme stroom gemaakt worden, kan de koude dan niet gebruikt worden om CPU's te koelen? :P leuk voor de overclockers onder ons :P

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik begrijp niet precies wat je van plan bent, maar uiteraard is de adiabatische expansie te gebruiken voor het creëren van een temperatuurverschil.
Echter, zoals je zelf al opmerkt is het proces inefficiënt. Dat is meteen ook de reden dat er nauwelijks commerciële toepassingen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 01:15:
Ik heb geen flauw idee wat het is enzo, maar aangezien er een koude EN een warme stroom gemaakt worden, kan de koude dan niet gebruikt worden om CPU's te koelen? :P leuk voor de overclockers onder ons :P
Ja, dat kan maar het ding maakt een vreselijk lawaai en je moet een boel hete lucht ergens lozen. . .de lucht moet je eerst comprimeren en daar verlies je ook warmte.

Niet doen dus voor CPU koeling :+

Verwijderd

Topicstarter
Henk007 schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 01:38:
Ik begrijp niet precies wat je van plan bent, maar uiteraard is de adiabatische expansie te gebruiken voor het creëren van een temperatuurverschil.
Echter, zoals je zelf al opmerkt is het proces inefficiënt. Dat is meteen ook de reden dat er nauwelijks commerciële toepassingen zijn.
Ik zoek slimme mensen die een toepassing kunnen bedenken die misschien wel economisch haalbaar is. . .zoals het voorbeeld dat ik al noemde van de Self Heating Presure Reducer.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik ken het concept evolutie een beetje. En als er een beest of apparaat of whatever een lange tijd wordt blootgesteld aan een groep mensen (wetenschappers/handelaren?) maar geen resultaat oplevert, dan zal het uiteindelijk nooit resultaat opleveren. Een buis die al 60 jaar op een commerciele toepassing wacht zal nooit een toepassing vinden.
Misschien dat een achterliggend natuurkundig principe ooit z'n weg vind in een groter geheel, maar verder....

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-12 11:24
Dus je zoekt iemand om geld voor je te verdienen? 8)7
Ik zoek ook nog iemand met een geniaal idee welke ik commercieel kan exploiteren :*)

Maar het eerste waar ik aan dacht toen je zei dat drukverschil in warmte omgezet kan worden; Verwarming voor in vliegtuigen/hogesnelheidstreinen.

[ Voor 80% gewijzigd door frickY op 21-03-2006 11:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ecteinascidin schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 11:34:
Ik ken het concept evolutie een beetje. En als er een beest of apparaat of whatever een lange tijd wordt blootgesteld aan een groep mensen (wetenschappers/handelaren?) maar geen resultaat oplevert, dan zal het uiteindelijk nooit resultaat opleveren. Een buis die al 60 jaar op een commerciele toepassing wacht zal nooit een toepassing vinden.
Misschien dat een achterliggend natuurkundig principe ooit z'n weg vind in een groter geheel, maar verder....
Het apparaat wordt wel degelijk al commercieel gebruikt (aardgas processing). Her "euvel" is dat het apparaat in de belangstelling is komen te staan omdat het met perslucht een koudestroom kan maken (iets wat voor kenners vanzelfsprekend is) en tegelijkertijd ook een warme stroom. Amateurs vinden dat vaak onbegrijpelijk (vanwege onkunde) en zo ontstaan er veel voorstellen voor toepassingen die niet haalbaar zijn. De uitdaging blijft niettemin bestaan om toepassingen te vinden die beide aspecten tegelijkertijd benut.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:35

Boss

+1 Overgewaardeerd

Mijn vader verkoopt een heleboel industriële apparatuur, en onder andere ook vortexen. Een van de leukste tweakers-toepassingen is denk ik het koelen van electronica kasten (schakelkasten, maar ook serverracks). Door het gebruik van de koude perslucht heb je 2 voordelen:
- de kast blijft lekker koel
- de kast staat op overdruk en zal dus minder snel stoffig worden

Dus... zomaar even een toepassing, verder weet ik er ook niet veel van :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 14:13
Ecteinascidin schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 11:34:
Nou, dan zou een Stirling motor ook nooit gebruikt worden.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• merlin_33
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-08 15:31
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 01:10:

Toepassingen voor de vortexbuis zijn er niet veel omdat het apparaat voornamelijk drukenergie in wamte omzet. Toch zijn er misschien interessante applicaties te bedenken. Ik zoek serieuze voorstellen voor vortexbuis aplicaties met lucht of gecompromeerd gas die misschien een commerciele toepassing kunnen krijgen. Ook kan ik dit forum enige toelichtingen geven over de werking van de vortex buis, indien het uit de literatuur niet helemaal duidelijk is.
Ik heb me nog niet echt kunnen verdiepen dus ik kan slechts enkele suggesties doen.
Misschien kan jij aangeven waarom iets niet kan werken.

Wat gelijk in mij opkomt is een dergelijk apparaat in de techniek van ziekenhuisen te gebruiken. Herrie heb je altijd in het ketelhuis. Koeling en warmte is een product wat naast energie continu geleverd moet worden.
Ik zie namelijk een aantal bijzondere voordelen. Misschien zit ik er op een aantal punten volkomen naast, maar jij kunt dat met jou kennis waarschijnlijk meteen aangeven.

Het apparaat heeft geen bewegende onderdelen (Toch? en anders iig weinig) en neemt weinig ruimte in beslag. Een eventueel lager rendement tenopzichte van bestaande apparatuur kan volledig tenietgedaan worden als de aanschaf, onderhoud, en stallingskosten velen malen goedkoper zijn. Rendement van andere apparatuur is vaak niet helemaal niet kosher aan de klant doorberekent omdat er altijd energie verloren gaat als het apparaat electriciteit nodig heeft om te werken. (en dus verlies van het generen van elektra door gasturbines of motoren)

Koeling en verwarming van lucht via pijpwerk en daarbij nog ontvochtiging lijkt een goed toepasbaar iets. Grote Vortexbuizen in het geluidsgeisoleerde ketelhuis om van daaruit het grote werk aan koeling en verwarming te leveren. Kleine vortex buizen op perslucht voor naheating en nakoeling. Tevens kunnen de laatste buizen gebruikt worden voor ontvochtiging en bevochtiging waarbij de perslucht ook gebruikt kan worden om te vaporizeren (hoe noem je dat ook weer zeer kleine vochtige deeltjes aan lucht toevoegen door druk, sprayen ofzo?) Je vervangt hiermee ook nog eens stoom wat een criem is voor onderhoudsmonteurs van luchtbehandelings kasten. Rest warmte is welkom als je precies kan regelen wat de lucht voor temperatuur moet hebben. Misschien kan de lucht constanter op een temperatuur tussen de 18 en 20 graden gehouden worden. Of je direct kunt inblazen of via ventury een pomp effect kan creeren zodat je eveneens lawaaige en stroomvretende en onderhoudseisende ventilatoren kan vervangen is een vraag die jij waarschijnlijk kan beantwoorden.
In de zomer zou je de warme stroom naar een absortiekoelmachine kunnen sturen om bij te kunnen koelen.

Nou ja ik vraag me af hoe lawaai meegaat met de lucht die je een gebouw inblaast en of dat te verwaarlozen valt. Mensen vinden het ook prettig te horen dat ventilatie werkt zolang dat niet al te duidelijk aanwezig is.
Of ik hier een hoop schrijfenergie vergooi laat ik aan jou.
Tevens een misschien domme vraag, kan je hetzelfde effect ook met water bereiken?

[ Voor 3% gewijzigd door merlin_33 op 22-03-2006 01:42 ]

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

Verwijderd

Topicstarter
merlin_33 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 01:37:

Wat gelijk in mij opkomt is een dergelijk apparaat in de techniek van ziekenhuisen te gebruiken. Herrie heb je altijd in het ketelhuis. Koeling en warmte is een product wat naast energie continu geleverd moet worden.
Goed punt dat van de herrie. Op lawaaierige plaatsen kan dat opgevangen worden met geluidsdempers op de vortexbuis. Koeling en verwarming krijg je überhaupt alleen maar tot stand met gebruik van energie. Het gaat er dus om of een alternatieve manier om iets te bereiken voordelen oplevert. Het gebruik van een vortexbuis voor koeling doet dat niet indien perslucht opgewekt wordt door elektriciteit of dure brandstof (wat in geval van gebouwen doorgaans wel het geval is). In dat geval is het doorgaans voordeliger en zinvoller om koeling met conventionele machines tot stand te brengen en verwarming door aardgas, kleine applicaties daargelaten.
Het apparaat heeft geen bewegende onderdelen (Toch? en anders iig weinig) en neemt weinig ruimte in beslag. Een eventueel lager rendement ten opzichte van bestaande apparatuur kan volledig tenietgedaan worden als de aanschaf, onderhoud, en stallingskosten velen malen goedkoper zijn.
Juist. Voor kleine toepassingen zoals spotkoeling op werkstukken wordt de vortexbuis reeds toegepast. Energie rendement is dan van weinig belang.
Koeling en verwarming van lucht via pijpwerk en daarbij nog ontvochtiging lijkt een goed toepasbaar iets. Grote Vortexbuizen in het geluidsgeisoleerde ketelhuis om van daaruit het grote werk aan koeling en verwarming te leveren.
Hier ligt een wezenlijk probleem: Koeling rendement ligt voor een vortexbuis op pakweg 1% . . . .energie voor comprimeren van de perslucht niet meegenomen. Voor grote applicaties is koeling met een vortexbuis geen optie indien de perslucht met elektriciteit of met een gasturbine wordt opgewekt. Drogen van lucht kan in bepaalde gevallen werken maar daarbij moet je bedenken dat globaal 70% van de toevoerlucht op hoge temperatuur met het extra vocht geloosd moet worden. Voor grootschalige toepassing in een ziekenhuis is dat niet een haalbare manier.
Kleine vortex buizen op perslucht voor naheating en nakoeling.
Wordt al toegepast.
Tevens kunnen de laatste buizen gebruikt worden voor ontvochtiging en bevochtiging waarbij de perslucht ook gebruikt kan worden om te vaporizeren (hoe noem je dat ook weer zeer kleine vochtige deeltjes aan lucht toevoegen door druk, sprayen ofzo?) Je vervangt hiermee ook nog eens stoom wat een criem is voor onderhoudsmonteurs van luchtbehandelings kasten. Rest warmte is welkom als je precies kan regelen wat de lucht voor temperatuur moet hebben. Misschien kan de lucht constanter op een temperatuur tussen de 18 en 20 graden gehouden worden. Of je direct kunt inblazen of via ventury een pomp effect kan creeren zodat je eveneens lawaaige en stroomvretende en onderhoudseisende ventilatoren kan vervangen is een vraag die jij waarschijnlijk kan beantwoorden.
Hier noem je een hele reeks weinig gespecifiserde zaken die al dan niet tezamen of afzonderlijk kunnen werken. Ze zouden stuk voor stuk beoordeeld moeten worden voor specifieke voorbeelden waar nu veel nadelen aan kleven.
In de zomer zou je de warme stroom naar een absortiekoelmachine kunnen sturen om bij te kunnen koelen.
Ja, maar onder voorbehoud dat de perslucht gratis is verkregen. Dan nog kan je hoogst waarschijnlijk stellen dat het zinvoller is om de perslucht door een expansieturbine te voeren om te koelen met de uitlaatlucht en nog eens extra elektriciteit op te wekken, waarmee je ook nog een conventionele koelmachine kunt aandrijven. Je kunt natuurlijk ook direct met de turbine een compressor van een koelmachine aandrijven en dan is de vortexbuis overbodig.
Nou ja ik vraag me af hoe lawaai meegaat met de lucht die je een gebouw inblaast en of dat te verwaarlozen valt.
De applicaties welke op deze manier gebruikt worden is nagenoeg standaard uitgerust met een geluiddemper.
Tevens een misschien domme vraag, kan je hetzelfde effect ook met water bereiken?
Vragen zijn per definitie niet "dom" omdat ze bedoeld zijn iets te weten te komen. Er is een studie uitgevoerd op dit punt. Theoretisch werd gesteld. . . na een vereenvoudiging van de entropy vergelijking. . . dat met een drukval van 500 bar en hoger er een kleine temperatuurverlaging zou moeten optreden (Frictieverwarming in het water niet beschouwd). Ik vind de theoretische vereenvoudiging van het weglaten van de kinetische energie in de entropy vergelijking een kwalijke zaak omdat er hoge watersnelheden tot stand komen. . . .het vortex proces is in eerste instante volledig een resultaat van hoge snelheden en als je de kinetiche aspecten weglaat staat het water stil! In elk geval is het voorspelde temperatuureffect zeer klein en wordt teniet gedaan door de frictieverwarming dat wel duidelijk optreedt. Anderzijds moet ik zeggen dat er een Shannon Pomp bestaat waarin, vanwege een soort vortex stroming, er een water koeling ontstaat (zo wordt beweerd) dat 15 C lager is dan de water toevoer. Het betreft hier echter een compressie proces, dus kan ik niet direct de beweerde waterkoeling in verband brengen met een drukverlagingsproces in een vortexbuis. Het een en ander staat hier niet los van het pompen zelf, waarvoor gladde schijven in een conische behuizing worden gebruikt (heeft iets weg van een Tesla Turbine).

• merlin_33
Ik zie dat je het rendement wel heel slecht is. Dat laat natuurlijk weinig ruimte over.

Voor zuurstoftoevoer (reduceer) wordt het waarschijnlijk al gebruikt en waarschijnlijk ook voor ijsafzetting op het leidingwerk van zuurstoftanks.

Voor noodkoeling/verwarming op bijvoorbeeld koelkasten en warmhoudkasten op labs zou het misschien nog te doen zijn als elektra of mechanica het laten afweten. Dan maakt rendement vaak helemaal geen drol uit.

[ Voor 4% gewijzigd door merlin_33 op 23-03-2006 00:37 ]

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nou weet ik geen drol van vortexbuizen af (though wel een leuk principe als ik het zo hoor :) ), maar een beetje logisch nadenken kan ik wel ;)
In mijn optiek zal, zoals merlin_33 al aangeeft, het rendement het struikelblok zijn. Dat betekent dus dat over welke toepassing van een vortexbuis het ook gaat, deze altijd een economische meerwaarde zal moeten hebben om op een haalbare manier ingezet te kunnen worden.
Dat zal dus waarschijnlijk leiden tot een toepassing an het principe op slechts die plaatsen waar het (door omsandigheden) echt niet anders kan. Op alle andere plaatsen kan namelijk een apparaat met meer rendement voor het zelfde doel neergezet worden, of een goedkoper apparaat met het zelfde rendement (of meer natuurlijk, koelkasten en verwarmingselementen zijn natuurlijk ook niet de meest dure apparaten ;) )

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
merlin_33 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 00:33:
Ik zie dat je het rendement wel heel slecht is. Dat laat natuurlijk weinig ruimte over.

Voor zuurstoftoevoer (reduceer) wordt het waarschijnlijk al gebruikt en waarschijnlijk ook voor ijsafzetting op het leidingwerk van zuurstoftanks.

Voor noodkoeling/verwarming op bijvoorbeeld koelkasten en warmhoudkasten op labs zou het misschien nog te doen zijn als elektra of mechanica het laten afweten. Dan maakt rendement vaak helemaal geen drol uit.
De zelfverwarmende vortex druk reduceer ventielen bestaan dus. Waar ze wel of niet gebruikt worden is een plaatselijke keuze. Ook zijn er kleine kompacte Joule Thomson koelers (konstante enthalpie expansie-geen vortex nodig!) die gevoed worden met een fles hoge druk gas. . .voor laboratoria!
The_Eagle schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 00:45:
. . . .
Dat betekent dus dat over welke toepassing van een vortexbuis het ook gaat, deze altijd een economische meerwaarde zal moeten hebben om op een haalbare manier ingezet te kunnen worden.
Dat zal dus waarschijnlijk leiden tot een toepassing an het principe op slechts die plaatsen waar het (door omsandigheden) echt niet anders kan. Op alle andere plaatsen kan namelijk een apparaat met meer rendement voor het zelfde doel neergezet worden, of een goedkoper apparaat met het zelfde rendement (of meer natuurlijk, koelkasten en verwarmingselementen zijn natuurlijk ook niet de meest dure apparaten ;) )
Precies. Daarom is het niet gemakkelijk om zomaar een applicatie voor een vortexbuis uit de mou te shudden waar niet reeds aan gedacht is.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2006 09:41 ]

• merlin_33
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 09:36:
[...]

De zelfverwarmende vortex druk reduceer ventielen bestaan dus. Waar ze wel of niet gebruikt worden is een plaatselijke keuze. Ook zijn er kleine kompacte Joule Thomson koelers (konstante enthalpie expansie-geen vortex nodig!) die gevoed worden met een fles hoge druk gas. . .voor laboratoria!

[...]

Precies. Daarom is het niet gemakkelijk om zomaar een applicatie voor een vortexbuis uit de mou te shudden waar niet reeds aan gedacht is.
Ik zie in dat ik dat ook wel uit je posts had kunnen halen. Het blijft een leuk apparaat maar mischien net niet zo exclusief als Tesla apparatuur :)

Verwijderd

Topicstarter
merlin_33 schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 01:29:
[...]

Ik zie in dat ik dat ook wel uit je posts had kunnen halen. Het blijft een leuk apparaat maar mischien net niet zo exclusief als Tesla apparatuur :)
Er zijn wel mensen die aan het vortex fenomeen in een vortexbuis een veel complexere betekenis geven dan nuchtere wetenschappers doen. Voor die mensen is een vortex iets wat met "levende energie" te maken zou hebben. . .zo geloven dit soort voorstanders van niet-conventionele wetenschap dat het Hunza volk extra gezond (geweest is) zou zijn vanwege vortex-actie in het turbulente water van hun bergstromen. . .alsof the Hunza's de enigste ter wereld zouden zijn die bergrivierwater zouden gebruiken voor hun levensbehoefte.

Ik stel dat water dat door een vortexbuis stroomt niet anders is dan water dat uit een kraan stroomt. . .het water uit een kraan in Utrecht. . .dan wel in New York. . .heeft door ontelbare vortexen gestroomd. . .o.a. die Utrechters en New Yorkers behoren dus net zo gezond te zijn als de Hunza's waren.

Het is niet te geloven hoeveel onzin er bestaat.

Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat Tesla-technieken ook onzin zijn.

Als je over Tesla-techieken wilt discussiëren start dan een Tesla topic. Op deze draad ga ik er niet op in, tenzij het een vortexbuis betreft.

• merlin_33
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 12:44:
[...]

Er zijn wel mensen die aan het vortex fenomeen in een vortexbuis een veel complexere betekenis geven dan nuchtere wetenschappers doen. Voor die mensen is een vortex iets wat met "levende energie" te maken zou hebben. . .zo geloven dit soort voorstanders van niet-conventionele wetenschap dat het Hunza volk extra gezond (geweest is) zou zijn vanwege vortex-actie in het turbulente water van hun bergstromen. . .alsof the Hunza's de enigste ter wereld zouden zijn die bergrivierwater zouden gebruiken voor hun levensbehoefte.

Ik stel dat water dat door een vortexbuis stroomt niet anders is dan water dat uit een kraan stroomt. . .het water uit een kraan in Utrecht. . .dan wel in New York. . .heeft door ontelbare vortexen gestroomd. . .o.a. die Utrechters en New Yorkers behoren dus net zo gezond te zijn als de Hunza's waren.

Het is niet te geloven hoeveel onzin er bestaat.

Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat Tesla-technieken ook onzin zijn.

Als je over Tesla-techieken wilt discussiëren start dan een Tesla topic. Op deze draad ga ik er niet op in, tenzij het een vortexbuis betreft.
Dat was ook niet de bedoeling Vortex.
Ik bedoelde maar te zeggen dat het misschien jammer is dat er weinig toepassingen zijn. Maar dat dit niet echt een drama is. Toch leuk dat je zoveel van Vortexen afweet :)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
MSalters schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 23:26:
[...]

Nou, dan zou een Stirling motor ook nooit gebruikt worden.
Ik zie anders nog geen stirling moteren op grote schaal gebruikt worden...ook dat is nogsteeds een niche markt....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1