Toon posts:

[WC] Hulp gezocht bij samenstelling eerste waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste luitjes,

Ik ben het zo onderhand zat dat mijn PC steeds een gingantische gerrie moet maken om koel te blijven, vooral sinds mijn upgrade naar een A8N-SLI moederbord. Godsamme wat maakt die chipset koeler een herrie zeg!! Ongelovelijk! Nu heb ik zitten zoeken naar alternatieve koeling voor mijn chipset(nForce4 dus) Maar het blijkt dat je deze dus absoluut niet fatsoenlijk zonder zelf te prutsen kan vinden. Nou, ik lekker zoeken op het GoT forum naar alternatieven, valt mijn oog op dit topic. Ik heb nog nooit waterkoeling gehad, of ook zelfs maar werkend ergens gezien. Dus ik heb 3 ur zitten lezen en dingen uitzoeken. Ben er al achter gekomen dat je het beste een reservoir bij je pomp kan hebben en dat een reservoir, een pomp en een radiator de absolute vereisten zijn. Ook heb ik ontdekt dat Onderdelen van Asetek erg in trek zijn, en ik moet toegeven ze zien er gelikt uit! Ik heb nu dus toch de knoop doorgehakt en besloten een setje samen te stellen ipv een compleet setje te kopen. Maar ik liep al snel vast. Ik zal zo het probleem posten, eerst maar eens even de specs van mijn systeem geven :)

Hier moet de waterkoeling dus opkomen :)

Asus 45GA, 450 watt voeding.
Asus A8N-SLI (chipset WC-en)
AMD Athlon 64 3200+ Venice 2.0 Ghz(CPU WC-en)
XFX 6200 TC, passief gekoelt maar ik houd rekening met toekomstig upgraden naar 7900GT, en die wil ik dan ook ge WC.
Coolermaster Centurion 5 case, 1x120 mm outtake, 1x 80mm intake.

Ik wil dus mijn CPU, NB en VGA gaan WC-en zodoende ik alle fans in mijn kast uit kan schakelen. Het hoofddoel van de WC is dus, zoveel mogelijk stilte. Er zullen nu mensen zijn die mij de zalman resorator gaan aanraden, helaas dit is voor mij geen optie. Ik wil de koeling in de PC behuizing plaatsen en zen grote koeltoren lijkt me niets!

Omdat een PC toch nog wat warmte genereerd heb ik besloten om mijn voeding actief te laten(120 mm fan in de voeding). En de radiator te monteren met stille 120mm fan op de plaats waar nu mijn 120mm outtake ligt.

Ik heb al besloten om de black ice pro radiator aan te schaffen. (link: http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1572). Maar van de andere onderdelen, CPU blok, NB blok, pomp, reservoir, heb ik nog geen flauw idee. Mijn vraag is dus, wat voor suggesties kunnen jullie geven m.b.t de koelblokken, pompen etc.? het VGA blok is van ondergeschkit belang, die koop ik warschijnlijk pas over een maand of 6.

Mijn lijsje is dus als volgt nu:

Radiator: Black Ice Pro
Pomp: ??
Reservoir: ??
CPU blok: ??
NB blok: ??

En het hoofddoel is dus absolute stilte. En mijn budget ligt ergens tussen de 200-300 euro.

Edit: Ik heb ondertussen wellicht een pomp+reservoir gevonden, ik vond deze http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=3122 er wel goed utizien, ik weet alleen niet of dit wel goed is :) mschn heeft iemand em al getest oid?

Ook d8 ik dat deze mschn wel goed was, het is wel fijn om zon ding gewoon op je voeding aan te kunnen sluiten zeg! http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=2777

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2006 00:38 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een single 120mm rad voor CPU en NB kan wel alleen als je later ook je GPU gaat mee koelen is die rad niet echt meer voldoende, je kan beter gelijk een dual 120mm rad aanschaffen.

Zelf koel ik mijn CPU en GPU met een single 120mm rad en dat gaat opzich prima maar zijn de temps niet zo goed. (stressed rond de 47 graden wat voor wc best hoog is)

Kwa pomp zou ik voor een Eheim 1048 gaan, die geeft een waterflow van 600l/u en is prima voor de meeste setups, de pomp is ook erg betrouwbaar. (heb zelf het kleine broertje van de 1048 namelijk de 1046 die de helft van de flow geeft en die draait hier al meer dan 3 jaar zonder problemen)

Die pomp van Freezinghardware is wel aardig alleen met het nadeel dat vullen met een omweg zal moeten omdat je pc aan moet staan wil de pomp gaan pompen.

Kwa blokken kan je het beste even kijken wat je mooi vind en wat binnen je budget past, blokken van Alphacool, Swiftech en Asetek presteren allemaal goed.

Op de site van tomshardware guide staan vast wel wat testen waar ze de meeste waterblokken onder handen nemen.

Persoonlijk ben ik wel fan van de Alphacool producten, ze zien er mooi uit zijn niet al te duur en presteren ook prima.

Verwijderd

Ik zou voor een asetek setje gaan.
Je geeft zelf aan dat deze blokjes er goed uitzien, in de duurdere setjes zit een black ice pro radiator, en het past in je budget.
Heb zelf ook mijn CPU + VGA + NB watergekoeld met deze set, en iedere beginner kan hiermee vooruit.
Veel succes !

Edit: ik gebruik een enkele 120mm radiator en dit houdt mijn setup (AMD64 3000+) goed koel.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2006 13:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pilatus, ik heb idd ook zitten denken aan een black ice met 2x 120 mm fan groote, alleen heb ik geen flauw idee hoe ik die in of buiten mijn kast fatsoenlijk kan plaatsen. Ik heb namenlijk maar 1x een 120mm uitgang. Mijn kast is een Centurion 5 van coolermaster (achterkant: http://img.presence-pc.com/dossiers/centurion5/22.jpg) Zoals je ziet alleen een 120 mm aansluiting, ik wil best een grotere radiator plaatsen, maar hoe ??

• PilatuS
  • Niet online
Als je die cd/dvd speler wat omlaag doet past er prima een dual 120 of zelfs triple 120mm rad boven in de kast

Je kan de fans dan onder de rad bevestigen en die blazen de warme lucht direct uit de kast.

Het is alleen dan wel nodig om wat zaagwerk te verichten.

Hier onder een voorbeeld van hoe het dan ongeveer kan worden.
Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/83/10606503ih.th.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 DVD drives, en na ff meten kom ik behoorlijk wat centimetertjes tekort. Ik denk dat ik een 120mm radiator neem en dan eerst alleen even de chipset en cpu koel (en dan ff lkkr beetje OCen :P) En dan als ik een actieve VGA kaart koop dat ik dan eerst even kijk hoeveel herrie die kaart maakt, en alsie dan niet op de WC aangesloten kan worden heb ik nog een VF700cu liggen, dus dat zal helemaal goed komen.

• PilatuS
  • Niet online
Wat denk ik ook wel een goede oplossing kan zijn is om 2x 120mm in je kast te plaatsen, 1 aan de linker kan boven de GPU en de ander boven in de kast.

Je kan nu natuurlijk ook gewoon 1 120mm rad plaatsten en dan later er nog 1 bij doen.

Ik kan je met zekerheid zeggen dat als je een GPU koopt dat die enorm veel herrie lijkt te maken als je de CPU en NB watergekoelt hebt.
Pagina: 1