Toon posts:

pentium 4 3ghz wordt 100 graden??

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pentium 4 is nooit echt koel geweest, asus probe liet meestal temperaturen van rond de 55-60 unstressed/80 stressed (bv na gamen) zien, en koeler klinkt als een straaljager, dit is nooit echt een probleem geweest.

Laatste tijd leek het langzaam erger te worden, boven de 80 uit en soms haperen na een poosje gamen.
Hyperthreading uitzetten lijkt wat te helpen, maar hij wordt nog steeds erg warm.
Laatste paar dagen kwam hij echter een paar keer boven de 90 uit, en vanmiddag na een half uurtje neverwinter nights stond hij op 101 !, maar draaide nog wel stabiel.
Toch maar de pc uitgezet voor de zekerheid, zoals ik altijd doe bij 85+ graden.

Unstressed : nu 66 graden terwijl ik alleen maar zit te typen in een browser.

Wat is hier aan de hand?
- asus probe/sensor geeft verkeerde waarden?
- koeler heeft z'n beste tijd gehad ? (asus probe laat nog steeds een stabiele 3000+ rpm zien)
- iets anders?

Processor:
Pentium 4 3ghz, met standaard koeler en niet overgeclockt.

Verdere mogelijke warmtebronnen:
2x sata 180gb hd
ati radeon 9600 pro (drivers net geupdatet van 6.1x naar 8.231)

PC is ongeveer 3 jaar oud, enige onderdeel erbij is een 2e hd een paar maanden geleden.
kast is redelijk stofvrij.
------------
inmiddels opgelost, probleem was koelblok vol stof.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2006 18:47 ]

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Wat is redelijk stofvrij. Als mijn kast redelijk stofvrij is maak hem helemaal stofvrij schilt het toch wel een graad of 5. Maar dat helpt jou 20 graden niet echt. Zit je koeler er wel geod op. Draait ie wel?

No signature required.

• _reboot_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-01 13:02
De kast is stofvrij, maar is het koelblok ook stofvrij?
Ik kwam laatst eenzelfde probleem tegen. Het scheelde 33 graden door de stofzuiger op het koelblok te plaatsen en het geheel eens grondig te ontdoen van stof....

Verder kun je nog denken aan genoeg koelpasta tussen processor en koelblok of een koeler die er niet goed opzit of van stof is voorzien. Hoe warm is de systeemkast eigenlijk?

[ Voor 29% gewijzigd door _reboot_ op 20-03-2006 23:21 . Reden: Add-ons ]

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-01 08:17

FlyEragon

Alien Monkeys

Eens even voelen of het ook echt zo warm is. Mogelijk zijn het verkeerd waarden, maar het kan ook zijn dat de koeler niet goed contact maakt met de processor waardoor hij heet word.

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:05
Ik heb dit probleem ook, maar niet in die mate die jij hebt. Ik heb een ASUS P4C800 De Luxe MoBo en een Northwood P4 @3,4Ghz non OC'ed, 1024 MB, Ati 9800 Pro, Seagate 200 GB HD en wat DvD spelers/branders. Het ene moment komt hij niet boven de 40 graden uit, maar zodra ik een antivirus check doe dan stijgt het naar 68 en hoger. En het MoBo zet de pc in de reboot bij 72 graden. Niet leuk dus. In het begin was het erger. Dit is wat ik gedaan heb.

- De standaard koeler vervangen voor een beter exemplaar.
- Andere CPU pasta.
- De bekabeling anders gedaan in de kast.
- Een fan achter in de kast die de warme lucht opzuigt en naar buiten blaast.
- Regelmatig de stof uit de kast en de cpu fan zuigen.

Dit scheelt een hoop, maar zo nu en dan overstijgt mijn CPU mijn stoutste verwachtingen en gaat hij weer in de reboot.

Emos

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
persoonlijk zou ik een zalman koeler erop zetten. is stiller en koelt beter, ik heb ook de p4 3.0

maar je kunt ook de koelblok verwijderen, alles schoonmaken, nieuwe pasta ertussen en
erop zetten.

• FiXxXeR39
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-12-2025

FiXxXeR39

FiXxXeR wants to fix things

Regelmatig de stof uit de kast en de cpu fan zuigen
Dit moet je niet met een stofzuiger ofzo doen he !
Een compressor of van die luchtgasflesjes . . .
Niet met een stofzuiger dus

FiXxXeR

• Emos
  • Laatst online: 08:05
Ik stof en zuig dat het een lieve lust is. Nooit problemen mee. Maar ik snap je bezorgdheig.. ;)

Emos

• _reboot_
FiXxXeR39 schreef op maandag 20 maart 2006 @ 23:32:
[...]
Dit moet je niet met een stofzuiger ofzo doen he !
Een compressor of van die luchtgasflesjes . . .
Niet met een stofzuiger dus
<komt ie nou mee modus>

Ik heb het nog nooit anders gedaan... :X Ik moet er ook niet over nadenken om dat stof door de hele kamer te moeten opruimen. Je moet de stofzuiger inderdaad niet op de koeler plaatsen en de koeler vrolijk laten meedraaien. Dat kan hij niet hebben inderdaad. Dus wel ff een vinger tussen de fans houden zodat hij niet meedraait. :7 Dan moet het toch wel allemaal goed gaan. Misschien is een compressor voor de laatste restjes nog wel te doen, maar toch... 8)

</komt ie nou mee modus>

Verwijderd

Topicstarter
_reboot_ schreef op maandag 20 maart 2006 @ 23:19:
De kast is stofvrij, maar is het koelblok ook stofvrij?
Ik kwam laatst eenzelfde probleem tegen. Het scheelde 33 graden door de stofzuiger op het koelblok te plaatsen en het geheel eens grondig te ontdoen van stof....

Verder kun je nog denken aan genoeg koelpasta tussen processor en koelblok of een koeler die er niet goed opzit of van stof is voorzien. Hoe warm is de systeemkast eigenlijk?
systeemkast is niet heel warm, aan de ene kant zelfs gewoon koud.

ik heb de kast even opengehad, wat stof eruit (vooral uit de fan vd voeding), nu 62 graden maar dat kan ook van het 'even uitstaan' zijn.
Het koelblok lijkt inderdaad redelijk wat stof in te zitten, wat er niet uit komt met de stofzuiger.

ik zal morgen eens kijken of ik de fan eraf kan halen (2 witte clipjes ofzo?) en het koelblok schoon kan maken. Heb erg weinig ervaring met hardware-knutselen etc. dus ik ga me zeker niet aan koelblok eraf en koelpasta wagen.

Anyway, bedankt voor de snelle hulp en ik hou jullie op de hoogte :)

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als hij tegen de 100 graden zou zijn, zou hij allang stuk zijn.. Ze zetten automatisch je PC af bij 76 graden!

Verwijderd

ik weet bijna zeker dat je waardes niet kloppen.

zoek een andere manier om dit te checken.

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
mocht je opzoek gaan/zijn naar een andere koeler
http://www.thermaltake.co...71SonicTower/cl-p0071.htm

Raad ik je deze aan mocht hij passen het is nogal een groot en lomp ding. Het inbouwen is ook een hell maar als hij eenmaal zit, mijn p4 s478 2.6ghz draait nu 3.26 ghz op 36 graden idle zonder outtake fans (kast open).

Nu heb ik er wel een actieve 120 fan aangehangen aangezien hij anders wel warm wordt, de stressed temps kan ik je niet echt zeggen aangezien hij een minuut later als hij 100% stressed geweest is hij alweer netjes 36 graden aangeeft en ik nog geen verdere moeite gedaan heb om de stressed temps te zien.

Er zijn natuurlijk meer koelers met hetzelfde principe maar ik vind dit gewoon een heerlijk ding aangezien mijn p4 eerst ook rustig 88 graden werdt en ging staan rebooten niet veel later bij 90 graden volgens mij.
(Toen zat hij in een 2u kast met geen actieve koeling naar buiten 3hd's en een voeding die niet veel goed deed voor de airflow)

https://www.afrikareisopmaat.nl

• MrRobert
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-01 14:42
lol, kunt ook gewoon een zahlmannetje erop gooien ;) dat scheelt genoeg en die kun je makkelijk schoonmaken mocht er stof op zitten ;)

iRacing Profiel

• _reboot_
FiXeR.nl schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 09:49:
Als hij tegen de 100 graden zou zijn, zou hij allang stuk zijn.. Ze zetten automatisch je PC af bij 76 graden!
Intel processoren niet hoor... Of in ieder geval, niet altijd. Meestal, als de processor denkt dat hij zelf te warm wordt, gaat hij scalen. Hij laat zichzelf op een lagere frequentie draaien zodat hij minder warmte produceert. Het gevolg daarvan is een trage machine en beeldhaperingen tijdens games. En als de hitte alleen maar erger wordt kan de pc uiteindelijk vastlopen.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 09:51:
ik weet bijna zeker dat je waardes niet kloppen.

zoek een andere manier om dit te checken.
Waar baseer je dit op? En waarom zou het niet kunnen?
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 00:01:
[...]

systeemkast is niet heel warm, aan de ene kant zelfs gewoon koud.

ik heb de kast even opengehad, wat stof eruit (vooral uit de fan vd voeding), nu 62 graden maar dat kan ook van het 'even uitstaan' zijn.
Het koelblok lijkt inderdaad redelijk wat stof in te zitten, wat er niet uit komt met de stofzuiger.

ik zal morgen eens kijken of ik de fan eraf kan halen (2 witte clipjes ofzo?) en het koelblok schoon kan maken. Heb erg weinig ervaring met hardware-knutselen etc. dus ik ga me zeker niet aan koelblok eraf en koelpasta wagen.

Anyway, bedankt voor de snelle hulp en ik hou jullie op de hoogte :)
Ehm, op de 1 of andere manier krijg ik hier de indruk dat je gewoon de systeemkast aan de buitenkant aan het voelen bent. Dat is niet wat ik hier mee bedoelde. Ik bedoelde een sensor die aangeeft wat de systeemkast temperatuur is. Over het algemeen meestal ergens tussen de 20 en 40 graden. Maar dat ligt aan verschillende factoren (GPU en CPU belastingen, temperatuur HD's, airflow binnen de kast, etc)

[ Voor 4% gewijzigd door _reboot_ op 21-03-2006 10:16 . Reden: Typo's ]

Verwijderd

Dit is toch wel echt veel, Ik heb dezelfde cpu gehad, en die heeft altijd met standaardkoeling gedraaid.

Qua temperaturen, kan het best zijn dat je 100° haalt, de mijne sloeg pas uit op 93.5°. Echter na het goed aanbrengen van koelpasta (en veel meer dan een rijstkorreltje zoals hier beschreven wordt, maar een laag van een halve milimeter over de volledige cpu, artic silver) en het terugplaatsen van de koeler haalde ik acceptabele temperaturen van 55a60° stressed.

Zelfs overklokt op 3.57 gighz ging die cpu niet meer boven de 70° uit onder vollast. Ik zit wel met 2 casefan's en een 12cm voeding die zeer veel trekt (ocz).

Verwijderd

Best is een nieuwe koeler kopen, kan toch geen kwaad en meestal wordt je pc dan nog stiller ook.
Ikzelf heb een Zalman 7000Cu, goed en makkelijk te kuisen, eens goed blazen en helft dwaalt al naar beneden. en kan je daar dan weghalen. Zonder de fans op gaat mijn cpu (S478, 2.8Ghz HT) naar 26° idle en 44° stressed (paar uur gamen), gemeten met zo'n thermometerke aan een draadje en via asusprobe.

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 10:17:
Echter na het goed aanbrengen van koelpasta (en veel meer dan een rijstkorreltje zoals hier beschreven wordt, maar een laag van een halve milimeter over de volledige cpu, artic silver)
Dan is het geen koelpasta meer, maar een isolatielaag ;)

Verwijderd

SJ_online schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 10:25:
[...]

Dan is het geen koelpasta meer, maar een isolatielaag ;)
maakt me niet uit wat die is, zo draaide ie het frist... heb ook eerst geprobeerd met een dun laagje, en ie ging nog steeds te hoog qua temps, terwijl em later (met zo'n "isolatielaag" ertussen) wel goed koelde...

Verwijderd

Ik heb hetzelfde met me download pctje
(celeron 2,4) Het is erg appart. Ik krijg meestal een 75 grade ongv. Maar ik denk dat je sensor stuk is want ik heb mijn kast ook opengezet maar ik had nergens problemen mee als ik het voelde.

• Theo
  • Laatst online: 15:51

Theo

moederbord

als asusprobe aangeeft dat de cpu 80 graden is, kun je dan zonder brandblaren te krijgen de cooler aanraken??
En wat zegt de bios eigelijk van de temps??

Nu met WP, PV, EV en PC

• _reboot_
theodouma schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 12:40:
als asusprobe aangeeft dat de cpu 80 graden is, kun je dan zonder brandblaren te krijgen de cooler aanraken??
En wat zegt de bios eigelijk van de temps??
Ja, dat kan, want de processor is warmer dan een koelblok of een koeler. De temperatuur van de CPU wordt gemeten tussen de processor en het moederbord. Meestal ergens in het midden van een socket. De sensor ligt dus op het moederbord en zit onder de processor.

Daar is de temperatuur meestal hoger dan aan/in/op het koelblok of de koeler.

Afbeeldingslocatie: http://members.cox.net/nerbil/A7N8X/Socket%20Sensor.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door _reboot_ op 21-03-2006 15:06 . Reden: Ploatje d'r bie ]

Verwijderd

Ik weet niet hoe ruim je kast is maar mijn temps lagen eerder ook vrij hoog. Heb nu een fan die op de HD's blaast, (In een A-open kast kun je deze bevestigen, ideaal), want dat is echt een warmtebron. Kabels netjes opgeruimd. Sinds gister 2x 80 cm fan van Arctic (8025), behoorlijk stille koelers. Bijna geen stof en een zalman 7700CU cpu (idle loopt ie op 50% en stressed op 75%)cooler. Idle is mn proc 36 graden en stressed 50 graden. idle is mn systeem ook nog stil aangezien dan de fans op hun laagste toerental zijn gezet. Alleen bij gamen draai ik ze open.
Koelpasta is Arctic Silver 5. scheelt een paar graden stressed. Heb zelf een P4 3,2 Ghz Prescott (775)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2006 17:41 ]

• MrRobert
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-01 14:42
mja wanneer je een kast moet hebben die echt chill en alles koel maakt zou ik een arctic kast pakken deze zijn echt chill en super koel en still ;x met daar een zahlman processerkoeler erop en klaar wedde dat dat ding echt niet een hoge temp haalt.

iRacing Profiel

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
@TS: Op het moment dat je een temperatuur van 80 graden oid hebt, voel dan aan het koelblok op je processor.

Als dit niet erg heet is, is het contact tussen je CPU en het koelblok niet erg goed en moet je de koeler opnieuw monteren met nieuwe koelpasta (echt een rijstkorreltje en niet een isolatielaag, zoals iemand zei...)

Als het blok heel erg heet (80 graden is echt heel heet), dan is het verstandig een nieuwe CPU-koeler aan te schaffen of om de fan te vervangen.

Verwijderd

Op www.arcticsilver.com staat exact en duidelijk omschreven hoeveel koelpasta je erop moet doen tzt

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Gewoon andere koeler kopen :) Die dingen worden idd. warm (heb er zelf ook 1) maar ik heb er een TTBT opgezet en nu komt ie stressed niet boven de 40 graden uit :*) Je kabelzooi opruimen helpt ook verbazend veel.

Verwijderd

Topicstarter
opgelost :)

koelblok nog even bekeken in beter licht ... waar zijn de ribben? het hele ding is egaal grijs :P
- stofzuiger erbij, stof komt er niet uit.
- fan kreeg ik er ook niet af, zit met 4 clipjes vast en er zit teveel in de weg.

toen maar een rietje (van hard plastic) aan het verloopstukje van de stofzuiger geducktaped, en wat deze constructie voorzichtig tussen de fan door.
werkte perfect, bijna al het stof weg en temperaturen zijn 40 unstressed/58 stressed, dus 25-30 graden minder warm!

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik zou voor een bios update gaan of anders...even de bios resetten.
Heb ook verkeerde waardes gehad met me temperaturen met een ABIT mobo werd verholpen door een update mss dat een reset ook wel werkt je weet t nooit.
Pagina: 1