Mijn pentium 4 is nooit echt koel geweest, asus probe liet meestal temperaturen van rond de 55-60 unstressed/80 stressed (bv na gamen) zien, en koeler klinkt als een straaljager, dit is nooit echt een probleem geweest.
Laatste tijd leek het langzaam erger te worden, boven de 80 uit en soms haperen na een poosje gamen.
Hyperthreading uitzetten lijkt wat te helpen, maar hij wordt nog steeds erg warm.
Laatste paar dagen kwam hij echter een paar keer boven de 90 uit, en vanmiddag na een half uurtje neverwinter nights stond hij op 101 !, maar draaide nog wel stabiel.
Toch maar de pc uitgezet voor de zekerheid, zoals ik altijd doe bij 85+ graden.
Unstressed : nu 66 graden terwijl ik alleen maar zit te typen in een browser.
Wat is hier aan de hand?
- asus probe/sensor geeft verkeerde waarden?
- koeler heeft z'n beste tijd gehad ? (asus probe laat nog steeds een stabiele 3000+ rpm zien)
- iets anders?
Processor:
Pentium 4 3ghz, met standaard koeler en niet overgeclockt.
Verdere mogelijke warmtebronnen:
2x sata 180gb hd
ati radeon 9600 pro (drivers net geupdatet van 6.1x naar 8.231)
PC is ongeveer 3 jaar oud, enige onderdeel erbij is een 2e hd een paar maanden geleden.
kast is redelijk stofvrij.
------------
inmiddels opgelost, probleem was koelblok vol stof.
Laatste tijd leek het langzaam erger te worden, boven de 80 uit en soms haperen na een poosje gamen.
Hyperthreading uitzetten lijkt wat te helpen, maar hij wordt nog steeds erg warm.
Laatste paar dagen kwam hij echter een paar keer boven de 90 uit, en vanmiddag na een half uurtje neverwinter nights stond hij op 101 !, maar draaide nog wel stabiel.
Toch maar de pc uitgezet voor de zekerheid, zoals ik altijd doe bij 85+ graden.
Unstressed : nu 66 graden terwijl ik alleen maar zit te typen in een browser.
Wat is hier aan de hand?
- asus probe/sensor geeft verkeerde waarden?
- koeler heeft z'n beste tijd gehad ? (asus probe laat nog steeds een stabiele 3000+ rpm zien)
- iets anders?
Processor:
Pentium 4 3ghz, met standaard koeler en niet overgeclockt.
Verdere mogelijke warmtebronnen:
2x sata 180gb hd
ati radeon 9600 pro (drivers net geupdatet van 6.1x naar 8.231)
PC is ongeveer 3 jaar oud, enige onderdeel erbij is een 2e hd een paar maanden geleden.
kast is redelijk stofvrij.
------------
inmiddels opgelost, probleem was koelblok vol stof.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2006 18:47 ]