[crystal reports] Foreign Key en details

Pagina: 1
Acties:

• Y3PP3R
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02 17:11
Naast dat monster van een probleem (de 80004005 unspecified error), heb ik nog een (luchtigere) vraag aangaande rapporten.

Ik heb een tabel met registraties, en voor elk registratie-record heb ik in een andere tabel records met taken die op het moment van die registratie zijn afgerond.

Schematish een deel van mijn database:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[registrations]
reg_id   object_id  user_id regdate

[tasks]
task_id task_name

[regtasks]
regtask_id reg_id task_id

Dus bij een registratie kunnen meerdere tasks zitten (gelijke column names = relatie voor het gemak)

Nu maak ik een report met Crystal Reports, dat per object, per gebruiker de registraties laat zien, en ik zou graag per registratie alle tasks onder elkaar willen zien, dus ongeveer zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
[Object]
    [User]
       [date] [task1]
              [task2]
              [task3]
       [date] [task2]
              [task3]

Ik kan alleen niet bedenken hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.

Wat ik al geprobeerd heb is groeperen op reg_id en alle "details" in de groupheader zetten en alleen taskname in details, maar dat werkt dus niet.

En als ik velden uit tasks gebruik, dan krijg ik alleen nog maar de eerste group, en alle records worden herhaald voor elke task. En bij mijn totalen worden alles wat dubbel geprint wordt, ook dubbel geteld.

Op welke manier moet ik dit aanpakken? Moet ik creatief met crystal omgaan of is er een functie in het pakket dat dit soort dingen doet?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je je ooit verdiept in de functies die Crystal ondersteunt op zijn velden? Ik geloof het nl niet ;)
Kijk maar eens welke mogelijkheden je hebt...een sum van velden is wel het minste dat crystal kan
Overigens helpt het ook wel als je even de crystal-versie er bij zet, want mijn glazen bol is stuk ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Y3PP3R
hehe, das een punt eagle... ik heb de beschikking over versie 9 (in vs.net 2003) en 10 pro.

En over functies, daar heb ik wel naar gekeken, maar die geven zo ver ik zie maar de waardes van 1 record in een tabel weer, niet waardes uit meerdere rijen?

En SQL Expressie velden begrijp ik niet echt helemaal, die halen meerdere columns en meerdere records op, terwijl standaard velden 1 waarde uit 1 record weergeven. Zou je die werking duidelijker voor mij willen verwoorden, want misschien dat ik in een verkeerd denkpatroon vast zit?

Om even wat aan te geven, ik bestudeer wat in de MSDN staat over crystal reports, en ik heb 2 boeken over crystal reports (waarvan 1 voor dummies boek :P ) waar ik heel enthousiast in aan het na-slaan ben, maar het wordt nu gewoon even niet duidelijk.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Uit mijn hoofd weet ik het ook niet zo direct (ik werk zelf met PeopleSoft en daar wordt Crystal 9 bijgeleverd, maar werk liever met SQR, da's ietsje krachtiger nog :Y) ), maar ik denk dat ik je wel een beetje de goede richting in kan schoppen ;)
Ik denk dat je basis gewoon een grote query moet zijn die alle rijen ophaalt, geen distinct of niks. In Crystal kun je groeperen op diverse niveaus. Als ik zo je vraagstelling zie, zou ik in eerste instantie en page header pakken waar ik het object in stopte. Vervolgens een group header op user, dan 1 op date, en daaronder de verschillende tasks van die date.
Verder denk ik dat je even moet kijken naar het supressen van waarden - dan wordt namelijk niet alles getoond. Wellicht is het gewoon domweg supressen van waarden wel gewoon makkelijker als het werken met diverse group headers, maar dat kan van geval tot geval verschillen.
Ik ben morgen niet op de zaak, anders had ik je wel even een vorobeeldje aangedragen, want ik weet zeker dat ik dat destijds tijdens mijn curus gehad heb.
Dat het moet kunnen staat iig voor mij buiten kijf, dus dan moet hetjou ook lukken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Y3PP3R
dank je wel eagle!

Dat het kan ben ik ook van overtuigd, dit lijkt mij een basis iets...
Over dat supressen.. heb ik ook al wat geprobeerd, maar de totals tellen die velden wel mee, dus dan zou ik in plaats van zo'n running total maar een custom sql querie maken die het totaal direct uit de db berekent kunnen maken.

Ik ga het morgenavond weer proberen (overdag doe ik ander werk..), met frisse moed!

• Y3PP3R
Het is me gelukt hoor :)

Ik moest gewoon een subreport gebruiken; weer zo'n onderdeel dat ik maar half begreep. Ik dacht dat het dan gewoon zo'n pagina groot rapport in een rapport ofzo stopte, maar je kan hem in principe zelfs zo groot maken als een enkel veld, en linken aan t hoofd rapport, en dat was dus precies wat ik zocht!
Pagina: 1