Toon posts:

[Advies gevraagd]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een poosje aan het oriënteren voor een nieuwe PC.

Doel van de PC is hoofdzakelijk:
  • Virtual PC/Server / VMware te draaien met daarop verschillende nieuwe Microsoft server-producten te draaien om te proberen (voor mijn werk).
  • Verder wordt de PC gebruikt voor het ontwikkelen van software / websites.
  • Bijzaak: Spellen zoals Civillization, maar absoluut geen 3D-spellen.
  • DVI uitgang, om eventueel 2 of meer monitors te kunnen aansluiten.
  • Ondersteuning van RAID 1,0, 1+0 (evt 5)
  • Ondersteuning SATA II.
  • PC moet redelijk stil zijn.
Ik heb het volgende 2 systemen in gedachten. Systemen zijn gebaseerd op Best-buy van Tweakers.net en pc-advies van HWI. Thans daarmee ben ik begonnen en uitgekomen op het volgende:

Systeem 1:
CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+
Moederbord: Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA)
Koeler: Arctic Cooling Freezer 64 Pro
Geheugen: 2 x 1GB PC3200 DDR (TwinMos) CL 2.5
Videokaart: Onboard
Geluidskaart: Onboard
I/O-controller: Onboard RAID-controller
Netwerkcontroller: Onboard LAN
Harde schijf: 2 x Samsung HDD SpinPoint P80SD 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300
DVD-brander: BenQ DW1650 Zwart
Behuizing: Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)

Dit system komt uit op ongeveer € 850 euro. Mijn budget is eigenlijk € 800,--, maar goed € 50 meer is te overzien.

Ik heb de volgende vragen over systeem 1:
  • Ik zit te twijfelen op de behuizing aan te passen naar een A-Open QF50A met 300W, maar ik vind 150W verschil nogal behoorlijk, dus ik vraag me af een voeding van 300W wel kan/verstandig is icm met de CPU / Mobo.
  • Het MoBo heb ik uitgekozen omdat hier een onboard grafische kaart opzit en dit voordeliger is dan een MoBo zonder on-board grafische kaart en een losse grafische kaart samen. Echter ik weet helaas niet of de Mini-Atx nog extra problemen/complicaties oplevert.
Systeem 2:
CPU: Intel Pentium 4 D 920 2.8 GHz, 800 MHz, Boxed
Moederbord: Asus P5LD2-V
Koeler: Boxed CPU
Geheugen: 2 x TwinMos DDRII-533/4300 :1GB 1024 MB, PC4300, 533 MHz, 3
Videokaart: Onboard
Geluidskaart: Onboard
I/O-controller: Onboard RAID-controller
Netwerkcontroller: Onboard LAN
Harde schijf: 2 x Samsung HDD SpinPoint P80SD 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300
DVD-brander: BenQ DW1650 Zwart
Behuizing: Arctic Silentium T3 Aluminium, Zilver, 350 Watt

Dit system komt uit op ongeveer € 844 bij Salland Automatisering.

Ik heb de volgende vraag over systeem 2:
Ziet iemand nog zwakke plekken in deze configuratie?

Toelichting gedane keuzes:
CPU: Dual Core presteerd beter bij multitasking, daar gaat de computer grotendeels voor worden gebruikt.
Intern Geheugen: 2 GB Intern geheugen. Nodig om VMware / Virtual PC/Server goed te kunnen draaien.
Harde Schijf: Ik wil eigenlijk een beetje spelen met RAID. Een 300 GB is het minumum dat ik wil hebben aan ruimte.
Grafische kaart: Ik doe geen zware spellen die veel grafische kracht vragen. Dus een simpele grafische kaart is voldoende.

Als ik de test resultaten op http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=237&model2=323&chart=75 bekijk, dan zou systeem 2 de betere zijn, hebben jullie andere ervaringen ?

Overige onderbouwde opmerkingen zijn ook welkom 8-)

Verwijderd

kijken naar cpu koeler, de oudere boxed cooler waren soms wat luidruchtiger maar kon opgelost worden voor fan op 7v te zetten ofzo of snelheid zelf te laten bepalen.
Ook de cases, je pc moet stil zijn dus zorg voor stille casefans

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 23:25
Let wel, dat de onboard kaart je interne geheugen gebruikt als geheugen, geen groot probleem, maar kan wel vervelend zijn.
Ook ff op letten dan de meeste onboard kaarten echt gewoon 't laagste van het laagste zijn. Verwacht er niet ook maar 'n beetje grafische game op te kunnen spelen....