Ik ben al een poosje aan het oriënteren voor een nieuwe PC.
Doel van de PC is hoofdzakelijk:
Systeem 1:
CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+
Moederbord: Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA)
Koeler: Arctic Cooling Freezer 64 Pro
Geheugen: 2 x 1GB PC3200 DDR (TwinMos) CL 2.5
Videokaart: Onboard
Geluidskaart: Onboard
I/O-controller: Onboard RAID-controller
Netwerkcontroller: Onboard LAN
Harde schijf: 2 x Samsung HDD SpinPoint P80SD 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300
DVD-brander: BenQ DW1650 Zwart
Behuizing: Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
Dit system komt uit op ongeveer € 850 euro. Mijn budget is eigenlijk € 800,--, maar goed € 50 meer is te overzien.
Ik heb de volgende vragen over systeem 1:
CPU: Intel Pentium 4 D 920 2.8 GHz, 800 MHz, Boxed
Moederbord: Asus P5LD2-V
Koeler: Boxed CPU
Geheugen: 2 x TwinMos DDRII-533/4300 :1GB 1024 MB, PC4300, 533 MHz, 3
Harde schijf: 2 x Samsung HDD SpinPoint P80SD 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300
Behuizing: Arctic Silentium T3 Aluminium, Zilver, 350 Watt
Dit system komt uit op ongeveer € 844 bij Salland Automatisering.
Ik heb de volgende vraag over systeem 2:
Ziet iemand nog zwakke plekken in deze configuratie?
Toelichting gedane keuzes:
CPU: Dual Core presteerd beter bij multitasking, daar gaat de computer grotendeels voor worden gebruikt.
Intern Geheugen: 2 GB Intern geheugen. Nodig om VMware / Virtual PC/Server goed te kunnen draaien.
Harde Schijf: Ik wil eigenlijk een beetje spelen met RAID. Een 300 GB is het minumum dat ik wil hebben aan ruimte.
Grafische kaart: Ik doe geen zware spellen die veel grafische kracht vragen. Dus een simpele grafische kaart is voldoende.
Als ik de test resultaten op http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=237&model2=323&chart=75 bekijk, dan zou systeem 2 de betere zijn, hebben jullie andere ervaringen ?
Overige onderbouwde opmerkingen zijn ook welkom
Doel van de PC is hoofdzakelijk:
- Virtual PC/Server / VMware te draaien met daarop verschillende nieuwe Microsoft server-producten te draaien om te proberen (voor mijn werk).
- Verder wordt de PC gebruikt voor het ontwikkelen van software / websites.
- Bijzaak: Spellen zoals Civillization, maar absoluut geen 3D-spellen.
- DVI uitgang, om eventueel 2 of meer monitors te kunnen aansluiten.
- Ondersteuning van RAID 1,0, 1+0 (evt 5)
- Ondersteuning SATA II.
- PC moet redelijk stil zijn.
Systeem 1:
CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+
Moederbord: Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA)
Koeler: Arctic Cooling Freezer 64 Pro
Geheugen: 2 x 1GB PC3200 DDR (TwinMos) CL 2.5
Behuizing: Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
Dit system komt uit op ongeveer € 850 euro. Mijn budget is eigenlijk € 800,--, maar goed € 50 meer is te overzien.
Ik heb de volgende vragen over systeem 1:
- Ik zit te twijfelen op de behuizing aan te passen naar een A-Open QF50A met 300W, maar ik vind 150W verschil nogal behoorlijk, dus ik vraag me af een voeding van 300W wel kan/verstandig is icm met de CPU / Mobo.
- Het MoBo heb ik uitgekozen omdat hier een onboard grafische kaart opzit en dit voordeliger is dan een MoBo zonder on-board grafische kaart en een losse grafische kaart samen. Echter ik weet helaas niet of de Mini-Atx nog extra problemen/complicaties oplevert.
CPU: Intel Pentium 4 D 920 2.8 GHz, 800 MHz, Boxed
Moederbord: Asus P5LD2-V
Koeler: Boxed CPU
Geheugen: 2 x TwinMos DDRII-533/4300 :1GB 1024 MB, PC4300, 533 MHz, 3
Behuizing: Arctic Silentium T3 Aluminium, Zilver, 350 Watt
Dit system komt uit op ongeveer € 844 bij Salland Automatisering.
Ik heb de volgende vraag over systeem 2:
Ziet iemand nog zwakke plekken in deze configuratie?
Toelichting gedane keuzes:
CPU: Dual Core presteerd beter bij multitasking, daar gaat de computer grotendeels voor worden gebruikt.
Intern Geheugen: 2 GB Intern geheugen. Nodig om VMware / Virtual PC/Server goed te kunnen draaien.
Harde Schijf: Ik wil eigenlijk een beetje spelen met RAID. Een 300 GB is het minumum dat ik wil hebben aan ruimte.
Grafische kaart: Ik doe geen zware spellen die veel grafische kracht vragen. Dus een simpele grafische kaart is voldoende.
Als ik de test resultaten op http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=237&model2=323&chart=75 bekijk, dan zou systeem 2 de betere zijn, hebben jullie andere ervaringen ?
Overige onderbouwde opmerkingen zijn ook welkom