Toon posts:

[XP] Kan Windows een grote upgrade fixen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort ga ik mn pc voor het eerst zelf upgraden. Ik wil in een keer moederbord, processor, geheugen en videokaart vervangen.

Mn huidige specs zijn: Syntax SV266A, AthlonXP 2200+, 256 MB RAM, Maxtor 80GB 7200rpm en een Radeon 9200SE.
Dit ga ik erin stoppen: Asus A8N-E, Athlon64 3700+, 1 GB RAM en een Radeon X850XT.

Nou wil ik dus mijn HD met Windows XP Home Edition erop behouden. Kan Windows zoveel nieuwe hardware tegelijk aan of gaat het hierdoor hopeloos flippen (en ik daardoor ook 8)7 )?

Welke voorzorgsmaatregelen kan ik het beste treffen voor ik eraan begin, sowieso back-ups maken van belangrijke bestanden lijkt me, moet ik oude drivers er eerst af gooien, nieuwe drivers van tevoren installeren, ik noem maar wat...
Of is het beter om Windows helemaal opnieuw te installeren?

Bvd

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je zal waarschijnlijk Windows opnieuw moeten installeren. Als je een moederbord met andere chipset gebruikt moet je gewoonlijk Windows opnieuw installeren omdat je anders een instabiel systeem krijgt of BSOD's bij het opstarten.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:43

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Op zich zou het wel werken, maar denk aan foutieve drivers die je zou krijgen als je van moederbord switched e.d.

Mijn advies is gewoon Windows opnieuw installeren.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-03 22:57
Toen we op deze computer het moederbord, geheugen, processor en videokaart hebben vervangen hadden we er weinig last van.
Windows vroeg alleen of we het opnieuw wilden activeren.

Maar ik heb ook zat verhalen gehoord dat het allemaal niet meer werkte en dat Windows moeilijk zou doen?

Wat misschien wel het voordeel is van een schone installatie is dat de drivers ook écht weg zijn, en dat ze geen conflicten krijgen enzo.

Ik zou gewoon de belangrijke data even backuppen en toch maar even proberen of het niet gewoon werkt met de oude installatie van Windows!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

als je zoveel gaat vervangen zou ik toch windows opnieuw installeren.
heb je gelijk een schone windows.
want voor je mb heb je andere drivers nodig,voor de athlon64 en voor je videokaart.
dat gaat meestal niet lekker lopen :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Ok, de meerderheid stemt voor opnieuw installeren dus (hoera voor de democratie ;) )

Dus dan formatteer ik de boel gewoon en herinstalleer windows met de nieuwe hardware erin

Ik moet dan natuurlijk wel opnieuw windows activeren, hoe zit dat in dit geval? Ik denk dat ik gezeik krijg als ik via internet met dezelfde product key probeer te activeren omdat ome Bill dan denkt dat ik mijn windowsversie op twee systemen probeer te installeren.

Kan het opnieuw activeren nog via internet of wordt het een belletje naar de MS helpdesk om het telefonisch te regelen?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Meestal lukt het via internet perfect en anders is een kort belletje naar Microsoft voldoende :) In mijn ervaring zijn ze wel behulpzaam (zelfs toen ik één keertje een letter steeds opnieuw verkeerd las op mijn licentiesticker :D )

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:50
Gewoon proberen. Als het niet lukt gewoon bellen, heb het zelf ook een aantal keren meegemaakt.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:55
Gewoon proberen ja, lukt het niet nog 1x keer proberen in veilige mode je drivers te installen.

Verwijderd

Een aardige tweede zet als het met de hardware in eerste instantie niet wil lukken is booten in safe mode en vervolgens in apparaat beheer ALLE hardware te verwijderen en daarna een reboot.

Je moet wel een beetje nadenken, als je als eerste je muis of usb hub weg pleurt en daarna niet vlot doorwerkt dan heb je een probleem want in eerste instantie blijft je muis nog werken maar dat stopt na een aantal minuten vanzelf, je moet dus ook met een behoorlijk tempo door klikken.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Maar als je toch gaat herinstalleren kan het ook geen kwaad het gewoon met je huidige install eens te proberen. Eventueel proberen in safe modus ofzo; wie weet loopt het gewoon met je oude install.

B)

edit:

^^^^^ dus , te laat

[ Voor 10% gewijzigd door u_nix_we_all op 21-03-2006 22:11 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Als je na herinstallatie de wpa.dbl terugzet, dan is jouw XP weer geregistreerd.
Deze procedure gaat er vanuit dat je dezelfde hardware gebruikt (maw. niet te veel wijzigingen)

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 22:20:
Als je na herinstallatie de wpa.dbl terugzet, dan is jouw XP weer geregistreerd.
Deze procedure gaat er vanuit dat je dezelfde hardware gebruikt (maw. niet te veel wijzigingen)
LOL, ik lees processor, moederbord, geheugen en videokaart... da's (minus de kast) ongeveer een nieuwe PC. Overigens, als je een legale windows hebt is er niet een reden om niet gewoon te valideren.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Pagina: 1