[XP pro] hal.dll / boot.ini

Pagina: 1
Acties:

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02-2025
Twee windowsxp installatie's heb ik altijd draaiend gehad. Bij het opstarten kreeg ik altijd de keuze tussen de twee. Nieuwe hd geplaatst en de data van alle partitie's naar de nieuwe schijf gezet met partition magic. De schijf boot gelukkig gewoon op de ene xp installatie maar de andere xp installatie (ik noem deze testxp) boot niet meer krijg de melding dat hal.dll ontbreekt of corrupt is. De hal.dll van de goed werkende installatie gekopieerd naar de windows\system32 map maar dit mag niet baten. Zodra ik de keuze maak voor de testxp installatie verschijnt de melding. Dit komt dus omdat de installatie's op de nieuwe schijf staan, maar de een werkt wel (staat op een andere partitie) en de andere dus niet meer. Gezocht via google.nl en via dit forum maar hal.dll terug plaatsen heeft geen zin, heb ik al geprobeerd.

Ook lees ik ergens dat als dit ontstaat dat de boot.ini niet goed is. De boot.ini heb ik alleen op de goed werkende xp installatie staan en ziet er als volgt uit:
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows XP test" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Is hier iets niet goed aan of wat zou ik aan dit probleem kunnen doen?

monta

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:53
Heb je nu dan dus ook 2 boot.ini's? Hij start waarschijnlijk vanaf de verkeerde schijf, je kan niet zomaar twee systeemschijven hebben.

• monta
Nee, het gekke is dat er alleen een boot.ini staat op de normale xp. Voorbeeld: ik heb op partitie C van disk 2 een xp installatie staan. Op een volgende partitie van dezelfde disk nog een xp installatie. Beide werken goed. Bij het opstarten een menu welke installatie ik wil starten.

Vervolgens plaats ik een gemaakte image van deze partitie's terug op een NIEUWE disk, wel dezelfde partitie's. Nu start een xp installatie wel maar de andere niet meer met die foutmelding. Wat ik wel zag dat door het plaatsen op de nieuwe schijf dat het DISK nummer veranderd is. Wat eerst disk 2 was is nu disk 3, maar dit geld voor de xp installtie die nog werkt dus ook.

monta

• DaFireball
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09-2022
bij je test versie staat je rdisk op 1,
meen dat dit verwijst naar je 2e schijf op je primaire IDE-controller..

misschien dat je kunt proberen om deze op 0 te zetten?
en dan zou je partitie op 2 moeten worden gezet lijkt me..

dus dat je krijgt:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP test" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Weet niet of het werkt maar is te proberen..?

• Miek
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06-2023
fouten in de HAL heeft normaal vaak te maken met de onderliggende hardware die niet meer klopt. Dus geen ACPI bios, of 2 processoren ipv 1 waardoor de hal niet meer 'klopt'. Je zou een reboot met winxp cd erin kunnen doen en de betreffende winxp (test) proberen te repareren.

• monta
De boot.ini aangepast naar disk 0 (het is dezelfde disk inderdaad als waar de andere windowsxp opstaat) en de partitie in een 2 veranderd. Na het opstarten en kiezen voor de "testxp" in het menu verschijnt het windowslogo maar halverwege blijft hij hangen.

Dit komt allemaal omdat ik een image heb teruggehaald op een nieuwe schijf. Het gekke is dat de ene installatie het gewoon blijft doen.
Opgestart in de herstelconsole en gedaan wat microsoft zegt: bootcfg /rebuild. Hij vind dan de twee installatie's. Vervolgens fixboot geprobeerd. Opnieuw gestart maar hij blijft hangen halverwege de starttijd in het windowslogo.
Misschien nog fixmbr proberen maar dadelijk doet de goede installatie het ook niet meer. Ik heb diverse recovery cd's liggen hier maar zoals erd commander maar wat kan ik aan dit probleem nog meer doen dan opnieuw installeren?

monta

Pagina: 1