[Advies] Aopen XC Barebone met waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Hallo,

Afgelopen vrijdag is het moederbord van mijn PC overleden. Deze wordt (hopelijk) via de garantie weer omgeruild. Nu loop ik al een paar maand met het idee om over te stappen van een Midtower Chieftec Dragon naar deze Aopen XC Cube EZ65 II. De afbeelding op de site laat de witte versie zien maar ik wil de zwarte versie. Deze kan ik kopen bij salland voor ongeveer 228 euro.

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/7162.jpeg
De Aopen XC Cube EZ65 II - Zwart

De XC Cube EZ65 II
De XC Cube is een mooie vervanger voor mijn huidige desktop systeem. Zo kan ik nog gewoon gebruik blijven maken van mijn S478 intel P4 3.2GHz en van mijn trouwe Asus X800pro, AGP. Het enige nadeel is dat een barebone slechts 2 geheugenslots heeft en dat ik dus twee van de vier 512MB reepjes niet kan plaatsen.

Maargoed. Een aantal andere sterke features van deze barebone vindt ik:
  • Design
  • Onboard VGA, altijd handig
  • Relatief sterke voeding van 275 watt
  • Gigabit LAN
  • Relatief lage prijs
Het plan
Op dit moment maak ik voor de koeling van mijn systeem gebruik van waterkoeling, namelijk de Zalman Reserator 1. Daarbij heb ik ook nog een mooi waterkoelblok op de X800 pro, welke erg dun is en dus ook in de barebone zal passen.

Nu dacht ik: Laat ik de overstap van de barebone combineren met mijn huidige waterkoelingsset! Zo kan ik de warmte van de cpu en de videokaart direct naar buiten verplaatsen. Omdat de Reserator een externe radiator heeft zal ik dus 2 gaten moeten maken voor de fittingen die anders in een PCI slot zouden komen. Ik wil de PCI namelijk vrijhouden voor de geluidskaart. Op lange termijn wil ik eventueel nog een radiator toevoegen, maar dit is nog niet zeker. Hierover later meer.

Uitwerking
Ik heb me al zoveel mogelijk proberen te verdiepen in de mogelijkheden om waterkoeling in deze barebone te plaatsen. Door het zoeken naar afbeeldingen en het lezen van reviews heb al een redelijk goed beeld van de binnenkant van de barebone.

Als eerste dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/public/files/Barebone_project/XC_Cube_EZ65-II(back).jpg
Dit plaatje laat de achterkant van de barebone zien. Je ziet dat er tussen het I/O shieldplate en de voeding een stukje lege ruimte is. Deze wordt deels opgevuld met een parallele poort, het rechtergedeelte is gewoon rooster. Nou was mijn plan om in dat rechter gedeelte (dat rooster dus) een tweetal gaten te maken en daar de fittingen te plaatsen voor de slangen die naar de CPU en de videokaart gaan.

Voor zover ik de plaatjes heb gezien en de reviews heb gelezen zit er echt niks achter dat rooster en kan ik daar dus inderdaad een opening zagen. Misschien dat jullie dit kunnen bevestigen of ontkrachten, mogelijk de bezitters van deze barebone.

Een plaatje van waar de gaten moeten komen:
Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/public/files/Barebone_project/XC_Cube_EZ65-II_(edited).JPG

Dit wordt dan de voorlopige opstelling.

Toekomstplannen?
Misschien kan ik deze waterkoeling in een later stadium nog zodanig ombouwen dat deze achterop de barebone zelf vastgezet kan worden. Gezien het feit dat de voeding een standaard 80mm fan gebruikt zou ik daar een mooie 8 naar 12 cm fanduct op kunnen vastschroeven. Vervolgens kan er aan de 12cm zijde van de fanduct een single 120mm radiator geplaatst worden met daar aan vast nog een eventuele extra koeler (om de fan in de voeding bij te staan). Het probleem wat dan nog overblijft is: Waar plaats ik de pomp en waar zet ik het reservoir neer. Ik heb al her en der gezien dat een waterkoelsetup zonder reservoir ook mogelijk is, maar een pomp zal ik zowieso nodig hebben en het mooiste is als deze binen in de barebone komt. Als dat niet mogelijk is kan de pomp misschein achterop worden vastgezet.

In paint heb ik het uitgewerkt, een plaatje zal het wat duidelijker maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/public/files/Barebone_project/barebone_pwnage_edition.JPG

Wat wil ik nou precies weten?
Voorlopig wil ik me alleen nog even concentreren op de basic plannen:
  1. Is er binnenin de barebone ruimte om de slangen te leggen?
  2. Is het inderdaad goed mogelijk om 2 gaten te maken in dat roostertje?
De hardware
CPU: P4 3.2GHz Northwood
VGA: Asus AX800Pro
PCI: Creative SB Audigy 2 ZS
Mem: 2x512MB Kingston HyperX
HDD: 2x WD Raptor 74GB in raid 0
DVD: Pioneer DVD Brander

De koeling
Set: Zalman reserator 1
CPU blok: ZM-WB2 Gold
VGA blok: Innovatek Cool-Matic X800
Slangen: Siliconenslang 8x2mm

Als jullie mij advies hierover kunen geven of andere nuttige tips/suggesties kunnen aandragen, het is altijd welkom! :)

[ Voor 27% gewijzigd door frankknopers op 20-03-2006 19:09 ]

Goud is geen geld

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
Ik vraag me af of de voeding van deze Barebone krachtig genoeg is voor jouw systeem.

Zeker als je die interne waterkoeling gaat realiseren, want dan trekt de pomp ook nog vermogen van de voeding (of ga je een 230 volt pomp gebruiken?)

Aangezien die 80mm fan de enige outtake is, zal de lucht die naar buiten geblazen wordt niet erg koel meer zijn, dus je radiator zal niet super meer gekoeld worden.

Ik zie hier geen plaatje staan van de binnenkant, maar als je 2 schijven gaat plaatsen, een dvd-brander en 2 pci-sloten gaat gebruiken, zal er niet veel plek meer over zijn voor de pomp, vrees ik.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Bedankt voor je feedback, ik dacht al dat mijn topic een stille dood zou sterven :P
gambr0 schreef op maandag 20 maart 2006 @ 21:05:
Ik vraag me af of de voeding van deze Barebone krachtig genoeg is voor jouw systeem.
Ik heb gehoord dat barebone voedingen een zeer hoog rendement halen. Daarnaast denk ik dat 275 watt wel voldoende moet zijn voor een systeem met slechts 2 geheugensloten, 1 dvd drive, 2 raptors en een al wat oudere videokaart en cpu.

Stroomverbruik schatting (high load)
CPU: 85 watt
VGA: 70 watt
HDD's: 24 watt (2x12)
Mem: 15 watt (2x7,5)
Mobo: 20 watt
DVD drive: 15 watt
Overig: 10 watt

Dit is samen: 239 watt
Dat zou dus voldoende moeten zijn ofniet?
Zeker als je die interne waterkoeling gaat realiseren, want dan trekt de pomp ook nog vermogen van de voeding (of ga je een 230 volt pomp gebruiken?)
De pomp komt op 230V te hangen, omdat deze anders inderdaad onnodig vermogen uit de PSU trekt. Het plan van een losse pomp i.c.m. een 12cm radiator staat nog niet direct op de korte termijn gepland, dus hier kan ik nog over nadenken.
Aangezien die 80mm fan de enige outtake is, zal de lucht die naar buiten geblazen wordt niet erg koel meer zijn, dus je radiator zal niet super meer gekoeld worden.
Dat snap ik. Ook is het zo dat de fan van de voeding dan extra hard moet werken om zijn eigen warmte door de radiator heen te persen, waardoor de voeding onnodig warm wordt of onnodig veel lawaai gaat maken. Wanneer ik een radiator achterop zou monteren dan kan ik er ook een 12cm fan aan bevestigen, zodat ik een soort windtunnel creer. Daarmee is het koelingsprobleem eenvoudig op te lossen.
Ik zie hier geen plaatje staan van de binnenkant, maar als je 2 schijven gaat plaatsen, een dvd-brander en 2 pci-sloten gaat gebruiken, zal er niet veel plek meer over zijn voor de pomp, vrees ik.
Ja, deze zou dan waarschijnlijk extern moeten. Maargoed, de toekomstplannen zijn wat rigoreuzer dan het eerste plan om gewoon 2 gaten te boren en het verder zo standaard mogelijk te laten. En het boren van die gaten is volgens mij mogelijk (afgaande van googel afbeeldingen). :)

[ Voor 15% gewijzigd door frankknopers op 20-03-2006 23:23 ]

Goud is geen geld