PC > receiver via toslink geen 5.1?

Pagina: 1
Acties:

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
Beste tweakers,

Dit is de sitautie:

mijn moederbord heeft een onboard Realtek HD chip. welke 7.1 geluid out put. En mijn sony receiver is ook in staat 5.1 DD en DTS af te spelen. enkel wat voor formaat ik ook naar de receiver stuur hij zet het om in 2.0/2.1 geluid...

Hoe is dit op te lossen zijn hier settings voor?

Ik lees op google dat het problemen geeft maar kan niets specifieks vinden, uitgesloten wordt het niet.

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

O.a. door een AC3-filter te installeren op je PC.
Je weet trouwens zeker dat je DD geluid doorstuurt? Bijvoorbeeld van een DVD.

DTS is altijd wat lastiger. Vaak heb je dan een speciale player nodig die dit ondersteunt.

PSN: Shiver23

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:06
Het geluid dat je PC output is in principe ook vaak 2-kanaals, in ieder geval alle Windows-sounds, alsmede MP3's en veel geluid bij filmpjes e.d.

Eigenlijk bijna de enige toepassing met true 5.1 zit op DVD's. Je moet dus in je DVD-speler (welke gebruik je? PowerDVD? WinDVD?) instellen dat hij 5.1 digitaal uitstuurt. Bij PowerDVD doe je dit door bij Configuration => Audio de "Speaker Environment" op "Use SPDIF" te zetten.

• BlowFish
HyperioN. schreef op maandag 20 maart 2006 @ 17:41:
Het geluid dat je PC output is in principe ook vaak 2-kanaals, in ieder geval alle Windows-sounds, alsmede MP3's en veel geluid bij filmpjes e.d.

Eigenlijk bijna de enige toepassing met true 5.1 zit op DVD's. Je moet dus in je DVD-speler (welke gebruik je? PowerDVD? WinDVD?) instellen dat hij 5.1 digitaal uitstuurt. Bij PowerDVD doe je dit door bij Configuration => Audio de "Speaker Environment" op "Use SPDIF" te zetten.
aha, atm gebruik ik VLC player, output kan op "A/52 over S/PDIF" gezet worden alsmede 5.1 . als ik A/52 over s/pdif aanvink zie ik inderdaad dat mijn receiver 5.1 signaal direct overneemt enkel het geluid begint enorm te schokken? Komt dat door eventuele missende geluid filters?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:39
Dan probeer je het geluid softwarematig naar DD 5.1 te encoden (real time). Dat is natuurlijk onbegonnen werk.
Je kan wat al gezecht is, met dvd software als power dvd en windvd je geluid rechtstreeks over sp/div door porten. Dan zecht je versterker gewoon; "hey ik zie een DD codec laat ik die afspelen". Ook voor DTS werkt dat gewoon. Maar dan moet je dvd dus DD of DTS bevaten en moet je software de mogelijkheid hebben om et rechtstreeks door te sturen.

In games werkt dat NIET. Daar heb je geluids kaarten nodig met DDL.

• BlowFish
kippy schreef op maandag 20 maart 2006 @ 19:58:
Dan probeer je het geluid softwarematig naar DD 5.1 te encoden (real time). Dat is natuurlijk onbegonnen werk.
Je kan wat al gezecht is, met dvd software als power dvd en windvd je geluid rechtstreeks over sp/div door porten. Dan zecht je versterker gewoon; "hey ik zie een DD codec laat ik die afspelen". Ook voor DTS werkt dat gewoon. Maar dan moet je dvd dus DD of DTS bevaten en moet je software de mogelijkheid hebben om et rechtstreeks door te sturen.

In games werkt dat NIET. Daar heb je geluids kaarten nodig met DDL.
ok thanks dit is al de info i need! , ga het gelijk proberen tis duidelijk nu

ps. zijn er ook andere players die capable zijn naast de DVD players ?

[ Voor 6% gewijzigd door BlowFish op 20-03-2006 23:04 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:39
Ik weet niet precies wat je daar mee bedoelt.

Maar als je dvd software installeer en aanvingt dat het via sp/div het geluid moet door porten kun je dat ook meteen voor een AC3 decoder gebruiken.

Ik bedoel dus, nadat je je dvd software hebt geinstalleerd en je gaat bijvoorbeeld een DivX film kijken met AC3. Dan zal je versterker dat ook meteen herkennen als AC3. Je zal misschien nog even in de AC3 decoder moet zetten dat je sp/div gebruikt.

Ik hoop dat je dat bedoelde met je vraag.

ps. als je een codec installeerd is tie voor elke player beschikbaar (windhoos mediaplayer/ vlc player enz).
Pagina: 1