Toon posts:

Overklokken of 'gewoon' de hogere processor kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dat vroeg ik me nou af... ik heb intussen vernomen dat overklokken nooit te garanderen is te werken, zelfs niet bij een goede mobo met bv. een Duron600, ligt er dus maar net aan of je een 'goede' processor hebt die 't oc-en een beetje slikt, niet :?

Nou, als dat zo is, dan vraag ik me af of je een beetje over 't algemeen kunt zeggen of dat je bv. beter een PIII677@900 kunt proberen, of dan een PIII900 beter meteen kunt kopen, omdat je dan zeker weet dat je een 900Mhz proc. hebt... :?
of bijvoorbeel een TB1Ghz@1,1/1,2 proberen, of verschilt dat hierbij weer en lukt dat toch niet :?

De algemene vraag is dus, verschilt 't per processor of dat je beter een sneller model kunt kopen ipv een langzamere over te klokken? Of valt hier een algemeen antwoord op te geven :?

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 11:00
Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Wil je maximale zekerheid over de snelheid die je gaat halen, dan kun je beter de sneller processor kopen. Overclocken blijft toch een beetje een "kraslot" alleen is de winkans vrij hoog. De kans dat je een Duron 650 op 900 krijgt is groter dan dat het niet lukt bijvoorbeeld. In het algemeen geldt dat hoe sneller de processor, hoe moinder je 'm relatief kunt overclocken. Maar 100 HMz extra zitten er bij elke processor van tegenwoordig wel in.

Verwijderd

De meeste pIII 700 krijg je wel minimaal op 933. Bij iedereen die ik ken icm een goed mobo, asus/abit / goed mem. Lukt het wel.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Je moet ook kijken naar de toepassing. Gaat het om een professioneel systeem, blijf dan weg van overklokken.

Servers en dergelijke ga je over het algemeen niet overklokken omdat niet zozeer prestatie van belang is, maar up-time.

Gaat het om een 'gewone' bedrijfs PC hoef je ook niet te overklokken, het valt immers aan te voeren als bedrijfskosten en kan het in veel gevallen van de belasting afgetrokken worden.

En verder... tsja. Ik heb mijn huidige PIII 600 gewoon op 600 lopen omdat ik mijn huidige spellen toch wel lekker kan spelen. Natuurlijk, er is wel meer uit te halen, maar dat heb ik niet echt nodig op dit moment, zoals het nu draait volstaat het.

Uiteindelijk moet je het risico op instabiliteit afwegen tegen de extra kosten die je maakt als je het netjes binnen specificatie doet.

(overigens: een PIII 667 is al op een FSB van 133. Daar nog eens het nodige bovenop doen is niet al te makkelijk. Je hebt eigenlijk een FSB 100 model nodig.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Je kunt ook gewoon een gegarandeerd overklokbare CPU koen. Je moet alleen uitkijken dat je geen oor aangenaaid wordt.

Zoek naar een betaalbare leverancier, want de prijzen lopen soms belachelijk ver uit elkaar. Mijn 600@1000 Duron kostte (nov. vorig jaar) maar 69$, dat was toen Hfl 172,= (nu dus 158,70). Met een beetje geluk kun je ook de BTW-fuik aan je voorbij zien gaan, zodat je ca.200 piek een 1ghz processor hebt.... >:)

O effe een Intel voorbeeld, PIII-133fsb 700@933 kost b.v. $165... *D

Verwijderd

Topicstarter
mmm, ok, das al duidelijker :)

nu nog beetje erop aansluitend...
ik zie dat Intel alleen mbv de FSB is over te klokken? Dus een 100Mhz intern busje op 133Mhz zetten bijv. (scheelt natuurlijk al hoop), maar nix met multiplier hier dus :?

en met AMD kun je vaak de proc. unlocken en dan met Mobo-afhankelijkheid in bios overklokken :?

en owja :P dat kan ik hierbij ook nog wel ff meteen vragen, wat heeft AMD ons eigenlijk voor nieuws te bieden? naast de nieuwe 266 FSB voor de 1.2 TB.. :? ik bedoel, Intel heeft P4 (niet dat ze daar wat aan hebben dat ding zuigt (nog))....

Verwijderd

Yep, de pIII alleen met de fsb te overclocken,

de duron en TB fsb en multiplier, afhankelijk van het moederbord wel of niet mogelijk in de bios en tot hoever KT133 of KT133A.

En er komt over een paar maanden weer een nieuwe proc uit met meer cache naar wat ik daarvan begrepen heb.

Verwijderd

Ik weet wel iets beter:

Snellere Processor kopen én overclocken....

>:)>:)

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
het gaat toch ook gewoon om de kick van overclocken????@!!!!!!!!!

Audi A8 W12 6.0

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

het gaat toch ook gewoon om de kick van overclocken????
Voor de gemiddelde www.tweakers.net bezoeker misschien wel, maar ik weet 100% zeker dat ik de 3 HP9000 servers hier écht niet ga overklokken (Los van of dat kan of niet).

Het hangt maar net af van wie een computer gebruikt en waarvoor.

Denk je eens in ? leuk professioneel simulatie pakket (Flow3D, DEFORM 3D, MoldFLOW, MARC, enz. enz.) en een grote sloot aan RAM (1024 MB). Wat denk je ?? Berekeningen die onder Full Load wel een paar dagen kunnen duren. Ga jij het risico nemen om na, zeg, 50% doorgerekend te hebben de volgende werkdag terug te komen en een Blue Screen of Death te aanschouwen ???

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Op dinsdag 23 januari 2001 23:56 schreef JumpStart het volgende:

[..]
Voor de gemiddelde www.tweakers.net bezoeker misschien wel, maar ik weet 100% zeker dat ik de 3 HP9000 servers hier écht niet ga overklokken (Los van of dat kan of niet).

Denk je eens in ? leuk professioneel simulatie pakket (Flow3D, DEFORM 3D, MoldFLOW, MARC, enz. enz.) en een grote sloot aan RAM (1024 MB). Wat denk je ?? Berekeningen die onder Full Load wel een paar dagen kunnen duren. Ga jij het risico nemen om na, zeg, 50% doorgerekend te hebben de volgende werkdag terug te komen en een Blue Screen of Death te aanschouwen ???
Dit is een posting in DieHard Overklocking, wil je nu nog steeds een antwoord ?? Of heb je gewoon niet goed opgelet, mijn zoon...

Volgens mij zit je hier bij de wolven en jij hebt een rood stukje vlees bij je >:)

OVERKLOKKEN DIE HP'S...... !!!!!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ghehe, zal ik er dan nog maar eens allemaal op reageren >:)

Ik ga nátuurlijk niet aan een die-hard-overklokker vragen of ie wel of niet een cpu gaat proberen over te klokken dóh :+

Maar 't ging er meer voor mij om of dat voor een wat meer gemiddelde pc-gebuiker ook een geode optie is. Maar zo te zien is dat bv. bij een Duron600 een hele goede optie en moet ie bij aankoop rekening houden met 't mobo (dat ie in 't bios makkelijk de mp en de FSB kan veranderen), terwijl bijvoorbeel bij een PIII900/1000Mhz dit minder aantrekkelijk is en je beter een stabielere mobo kunt kopen.. ;)

nou dis dus nu helemaal duidelijk voor mij.. als ik nu een pc zou kopen, zeker een TB800@1000 proberen te laten lopen >:)

Daarnaast, nog even over de toekomst.. :7 ik krijg een nieuwe pc van me ouders voor me slagen in de zomervakantie (er vanuit gaande dat ik die 1 van die 5.3 die ik nu heb nog even wegwerk :)), dus wat moet ik dan verwachten? Een 266Mhz FSB mobo met een 1,3Ghz TB-tje erop ofzo... ik heb 't hier dus over zomer 2001 hé, niet over zomer 2006 ofzo, dus geen 3Ghz antwoorden, maar reeële antwoorden over zomer 2001.... :?

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

OVERKLOKKEN DIE HP'S...... !!!!!!!!!
... ieder zijn meug, maar ik ga niét lopen klussen met HP9000 J2240 workstations. Mijn baas zou het niet leuk vinden als ik met machines van f. 90.000,- per stuk ga lopen aankloten.

Wel goed maar niet gek, met andere woorden.

Verwijderd

Topicstarter
Ghehe, JumpStart, hijs gewoon jalours ;)

Verwijderd

Op woensdag 24 januari 2001 18:02 schreef JumpStart het volgende:

[..]
... ieder zijn meug, maar ik ga niét lopen klussen met HP9000 J2240 workstations. Mijn baas zou het niet leuk vinden als ik met machines van f. 90.000,- per stuk ga lopen aankloten.

Wel goed maar niet gek, met andere woorden.
>:) Ik praat hier ook niet over de computers van m'n baas. Ik ben daar gek, 4000 PC's overklokken en een batterij mainframes hahahahahhhhhhaaaaa.
*ehum* sorry :+

Als je friemelt met overklokken, doe dat je als je slim bent dus natuurlijk thuis heh........

Nou krijg je natuurlijk weer al die slimmerds die thuis stiekum de PC van hun pa of ma gaan overklokken :) ook reuze spannend....

Verwijderd

Op woensdag 24 januari 2001 22:13 schreef [nM.Locutus] het volgende:
Ghehe, JumpStart, hijs gewoon jalours ;)
Nah, wat moetiknou met een HP thuis ... 8-)

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
Op dinsdag 23 januari 2001 23:56 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Nee duhhh die HP's zal ik maar afblijven >:)

Maar ehhh idd zoals al eerder is vermeld je post in Diehard Overclocking .......
dus overclocken die hap

Audi A8 W12 6.0

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:30

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

je koopt gewoon de cpu die je nodig denkt te hebben... en het overklokken is daarna gratis extra snelheid en fun...

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Verwijderd

1024Mb ram in een HP9000 noem jij een sloot?? En als jullie 90.000 per stuk voor een J2240 hebt betaald, kunnen jullie ook zaken met ons gaan doen. Ik wil wel een vergelijkbaar model leveren voor 80.0000, kan ik zelf ook nog een autootje van de winst aanschaffen :)

Grappig trouwens een HP gebruiker die jumpstart als nick heeft *D

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
dit is wel een hele ouwe thread he.. mag ie niet weer terug in zijn stoffige hoekje nu we al bij de 2 Ghz zitten ??
Pagina: 1