Toon posts:

LCD Monitor..?

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen..

Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor, een LCD monitor (lees: uitsluitend een LCD monitor om op mijn pc aan te sluiten, dus geen monitor/tv combi en ook geen breedbeeld maar gewoon 4:3) aangezien ik die LCD schermen op de nieuwste laptops erg goed vind uitzien.
Nou tref ik het dat ik totaal geen verstand heb van LCD en de betreffende eigenschappen ervan.
Hierbij mijn vraag: Kunnen jullie mij zeggen op welke zaken ik moet letten bij de eventuele aanschaf, welke features, welke technische eigenschappen, etc..
Voorlopig gaan mijn gedachten uit naar een 17" Wat is een gemiddelde prijs?

Bvd

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-08 13:09
Als je nog erg onbekend bent met het feit LCD/TFT, lees dan dit even:

FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen
(De FAQ van dit subforum)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Kijk hier eens: [rml][ 17" TFT] De Ultieme TFT - Deel 4[/rml]

Verder vrij weinig over te zeggen, aangezien je er niet bij verteld welke eisen je stelt (gamer, fotobewerking, office, ...)

Last.fm

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Bijna alles is 5:4 (bijna vierkant). De meeste schermen van 17" en 19" hebben resolutie van 1280 bij 1024. Dit te hoog voor een 17 inch (alles wordt erg klein). Ik zou dus voor een 19 inch gaan.
Door die 5:4 kan je veel (oude) spelletjes niet meer goed spelen.

Waar je op moet letten is kijkhoek, reactie snelheid, kleuren (ook van zij) en of de intensiteit gelijkmatig verdeeld is. Dode puntjes kunnen er ook op komen, maar daar is niets tegen te doen.

Mijn advies: Als je ruimte heb en je monitor staat niet altijd aan (stroomverbruik), koop dan een goede crt.

Verwijderd

Topicstarter
@ Sander en Ernst:
Heb de FAQ en de verschillende TFT topics al doorgelezen voordat ik begon te posten maar daar gaat het allemaal over TFT schermen en ik ben op zoek naar een LCD scherm..
En wat betreft mijn eisen: Ik game ermee (dus een zo laag mogelijk aantal MS), doe er administratief werk op en kijk films.

@ Daos, ok bedankt! Ik heb nu een goede CRT en heb ook ruimte zat maar ik vind het beeld op die nieuwere laptops zo goed uitzien en ben daarom op zoek naar een soortgelijke beeldkwaliteit voor op mijn gewone pc.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
In principe is 1280*1024 prima te lezen op een 17" :)
Probeer het uit bij een winkel en kijk wat je prettig vind.

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik ook van plan maar de winkels hier in de buurt waar ik makkelijk kan komen en ff binnenwippen hebben die dingen nog niet omdat losse LCD monitoren (dus geen tv's) nog niet zo lang in de handel zijn.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-07 10:22
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 16:51:
@ Sander en Ernst:
Heb de FAQ en de verschillende TFT topics al doorgelezen voordat ik begon te posten maar daar gaat het allemaal over TFT schermen en ik ben op zoek naar een LCD scherm..
En wat betreft mijn eisen: Ik game ermee (dus een zo laag mogelijk aantal MS), doe er administratief werk op en kijk films.

@ Daos, ok bedankt! Ik heb nu een goede CRT en heb ook ruimte zat maar ik vind het beeld op die nieuwere laptops zo goed uitzien en ben daarom op zoek naar een soortgelijke beeldkwaliteit voor op mijn gewone pc.
als je de faq gelezen had, was je er ook wel achter gekomen dat een lcd gewoon een andere naam is voor een tft. kortom, je kunt alles vinden in het 17" tft topic :Z

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Als je er op gamed kun je in dat topic kijken, staan er genoeg in. Ik heb zelf een Iiyama E431s, kick ass scherm al zeg ik het zelf :P Gamed fantastisch, film kijken gaat ook prima, de brightness is enorm en hij ziet er nog strak uit ook kwa design.
1280x1024 is een prima resolutie voor een 17" tft, 1280x1024 op een 19" vind ik noujuist te groot, maar dat kan persoonlijk zijn natuurlijk.

Last.fm

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 16:55:
Ben ik ook van plan maar de winkels hier in de buurt waar ik makkelijk kan komen en ff binnenwippen hebben die dingen nog niet omdat losse LCD monitoren (dus geen tv's) nog niet zo lang in de handel zijn.
LCD monitoren nog niet zo lang in de handel :?

Al jaaaaaaaaaren (=TFT).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Wat je vaak op laptops ziet is een glanzend scherm met hoge resolutie.
Waar je dan op moet letten bij de aanschaf is dat het een 'glarepanel' heeft, soms heet dit ook wel 'X-Black'.
Pas wel op dat je het nog kunt lezen, een desktopscherm heeft met 1280x1024 voor sommige mensen al kleine letters, waar een laptopscherm op 15" vaak 1450xnogwat plaatst.

In ieder geval veel succes, het kiezen kan soms moeilijk zijn, maar ik raad je aan een keer te gaan kijken, één model uit te kiezen, eventjes een review erover te lezen, en dan gewoon te kopen.

Waar ik iig goede ervaringen mee heb is een Samsung 913N (helaas wel 19")
In 17" is deze verkrijgbaar onder de naam 713N.

Heeft alles wat je moet hebben, is snel, scherp, en heeft een zeer grote inkijkhoek.
Ook bijna nooit dooie pixels (ik iig niet, komt sowieso weinig voor bij Samsung).

Oja, kleine note voor users hierboven: Als iemand een linkje voor de verwijzing naar het TFT topic gaf, en de TS al aangaf te hebben gekeken, waarom moet dit dan nog 5x door zijn strot geduwd worden? Beetje overbodig lijkt me :X

edit @ hierboven:
Exirion schreef op maandag 20 maart 2006 @ 16:58:
[...]

LCD monitoren nog niet zo lang in de handel :?

Al jaaaaaaaaaren (=TFT).
Voor bedrijven zijn ze er al lang, maar consumenten beginnen nu pas langzaam over te stappen, en hebben vaak nu hun eerste TFT in huis staan.
CRT's hebben we er allemaal wel een paar gehad...

[ Voor 18% gewijzigd door DarthPlastic op 20-03-2006 17:27 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Darth, dan ga ik dus op zoek naar een 'glarepanel' / 'x-black' scherm voor op mijn pc. Ervan uitgaande dat deze dus in de handel zijn.

• DarthPlastic
Ja, bij ons in de straat zit Computerland (www.computerland.nl), deze verkopen spul van het merk Jewel, deze heeft dat bijvoorbeeld.

Als je écht kwaliteit wil (echt zoals de beste laptopschermen) zou ik voor Sony gaan.
Vreselijk duur, maar ó zo mooi!

Ik zal nog even een plaatje van het bedoelde scherm posten, moment bitte ;)

edit: Computerland heeft ze niet meer op de site staan, waren nog wel te zien in de winkel.
Sony noemt het iig X-Black, de algemene naam zijn Glare-panelen (normaal zijn het matte panelen)

Hieronder een soort Sony-reclame die dit duidelijk maakt (wel met een korreltje zout nemen, je hebt wel beter beeld, maar niet écht zo'n duidelijk verschil):
Sony VaioPro X-Black LCD-schermen/

edit: Zelf net even goed bekeken, het filmpje klopt wel met de werkelijkheid, maar het 'normale' beeld is meer als je heel veel licht op je scherm zet (te weinig backlight), en van de zijkant kijkt.
Sony blijft glashelder, maar veel standaardpanelen worden dan vaag.
Het kan overigens wel een spiegelwerking gaan krijgen in sommige omstandigheden :X

[ Voor 61% gewijzigd door DarthPlastic op 20-03-2006 17:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
K thx, wacht af in spanning :P

• DarthPlastic
Heb even snel een foto gemaakt van het effect:

edit: Ziet er niet mooi uit zo verkleind, even klikken voor ware grootte, en dan beoordelen ;)
edit2: Mijn bovenrand vh beeld lijkt te 'rafelen', dit is totaal niet zo, komt omdat mijn cam zoveel licht niet kan verdragen, en lijnen gaat maken in het beeld :/
Beeld is haarscherp, ook geen zwarte lijnen tussen de pixels te zien.
Gaat alleen ff om de kleuren dus :)
edit3: En ja, 19" is écht groot. :*)
Afbeeldingslocatie: http://img376.imageshack.us/img376/3619/img00412cd.jpg

Zon staat récht op mijn scherm vanaf links, je ziet (als je de onderste afb bekijkt) dat het 'vaagheidseffect' een beetje te zien is.
De bovenste foto is natuurlijk helemaal niets meer ;)

Dit dus op een Samsung 913N met felle zon erop.

edit: Ander detail eigenlijk, je kan op het scherm gewoon 640x480 of 800x600 of 1024x768 laten zien, je ziet wel een beetje verschil met CRT's, maar het is nog scherp genoeg, werkt prima.

[ Voor 52% gewijzigd door DarthPlastic op 20-03-2006 17:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de foto!.. kga binnekort eens op pad om te kijken wat waar zoon beetje te koop is :)

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DarthPlastic schreef op maandag 20 maart 2006 @ 17:26:
Voor bedrijven zijn ze er al lang, maar consumenten beginnen nu pas langzaam over te stappen, en hebben vaak nu hun eerste TFT in huis staan.
CRT's hebben we er allemaal wel een paar gehad...
Onder welke steen kom jij vandaan gekropen? Zat particulieren om mij heen hebben toch echt al jaaaren een TFT scherm staan, simpelweg omdat dat mooier is en minder ruimte in beslag neemt. Bovendien zijn de meeste pc´s die de laatste 1-2 jaar verkocht uitgerust met een TFT ipv CRT.

• DarthPlastic
dog4life schreef op maandag 20 maart 2006 @ 17:58:
[...]

Onder welke steen kom jij vandaan gekropen? Zat particulieren om mij heen hebben toch echt al jaaaren een TFT scherm staan, simpelweg omdat dat mooier is en minder ruimte in beslag neemt. Bovendien zijn de meeste pc´s die de laatste 1-2 jaar verkocht uitgerust met een TFT ipv CRT.
Ja, in jaren uitgedrukt is het al best lang idd.
Toen de TFT net uit was werd hij in bedrijven vaak gebruikt, later ook bij consumenten ja.
Maar de meeste mensen hadden nog een goede monitor of vonden toen TFT's te slecht, en véél te duur. Ik vind dat de markt pas sinds kort aantrekkelijk begint te worden voor iedereen, nu heb je monitoren die nauwelijks met een CRT te evenaren zijn, probeer dat maar eens 2 jaar geleden...

En ja, standaard zit er vaak een TFT bij, maar toch hadden mensen vaak een oude monitor die nog prima werkte, en hielden ze die om kosten te besparen.

Ook ik heb pas sinds vorig jaar (dus nu iets meer dan een halfjaar geleden) een TFT gekocht, vooral omdat ik de techniek nog niet goed genoeg vond, en de prijs nog te hoog was.

Verwijderd

mijn eerst tft kocht op een beurs voor 899, en dat is 5 jaar terug, (ps die werkt hier nog) en mijn tft tv werkt nu al weer 2 jaar hier.

• DarthPlastic
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 18:12:
mijn eerst tft kocht op een beurs voor 899, en dat is 5 jaar terug, (ps die werkt hier nog) en mijn tft tv werkt nu al weer 2 jaar hier.
Wij zijn tweakers he ;)
Denk aan de doorsnee consument, die wil voor die 500€ minder meestal wel genoegen nemen met een grote bak achter zijn scherm.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daos schreef op maandag 20 maart 2006 @ 16:47:
Bijna alles is 5:4 (bijna vierkant). De meeste schermen van 17" en 19" hebben resolutie van 1280 bij 1024. Dit te hoog voor een 17 inch (alles wordt erg klein). Ik zou dus voor een 19 inch gaan.
Door die 5:4 kan je veel (oude) spelletjes niet meer goed spelen.

Waar je op moet letten is kijkhoek, reactie snelheid, kleuren (ook van zij) en of de intensiteit gelijkmatig verdeeld is. Dode puntjes kunnen er ook op komen, maar daar is niets tegen te doen.

Mijn advies: Als je ruimte heb en je monitor staat niet altijd aan (stroomverbruik), koop dan een goede crt.
je maakt een foutje, jij vind het tegroot, velen zullen 1280X1024 op een 19' koeieletters geven
verder staat inderdaad in dat grote topic wat belangerijk is :)
je zegt daar wel dat je een LCD monitor wilt en dat dat allemaal TFT's zijn maar LCD is een verzamelnaam, net als 'auto' en je hebt verschillende soorten LCD's, bijvoorbeeld TFT's (de station :P ) als PC monitor zie je eigelijk niets anders dan TFT's geen anderde soorten LCD's ;) je kunt dus weldegelijk in die 'grote 17 inch TFT' en 19 inch topic's terecht ;)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TFT = een type LCD :o

Als je dat niet bent tegengekomen in het lezen van FAQs of reviews, zou een nieuwe bril misschien een aanrader zijn 8)7 Beetje verdiepen in de materie dus, vooral de "grote xx-inch TFT schermen" topics hebben erg veel nuttigs...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.