Onderdelen systeembord

Pagina: 1
Acties:
  • 4.329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 14:10
Hallo, ik ben al geruime tijd geinteresseerd in elektronica, en nou wilde ik een systeembord maken, zoals je die ook bij natuurkunde gebruikt, omdat je daar simpele schakelingen op kan bouwen, zonder veel te moeilijk te hoeven doen.

Zo'n systeembord bedoel ik dus:

Afbeeldingslocatie: http://img122.imageshack.us/img122/3550/systeembord8dd.th.jpg

Nu is alleen het probleem om aan een onderdelenlijst te komen van zo'n ding. Ik weet wel dat er een [geheugencel], [and], [or], [inverter], [teller] en [ad-converter] opzit, en nog wat ledjes en een zoemertje, maar preciese typenummers enzo weet ik niet. Hier op het forum is dit nog niet besproken en ook op google staat het nergens.

Mijn vraag is dan ook of iemand me kan helpen aan typenummers, specificaties en dergelijke, zodat ik een systeembord kan bouwen, want alleen op de computer met zo'n bordje spelen is niet leuk genoeg, ik wil ook in het echt kunnen "klooien."

Alvast bedankt

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Een systeem bord is een best complex geval. Het lijkt vrij simpel maar hij zit tsokvol beveiligingen om te voorkomen dat leerlingen hem slopen. Kortsluiten kan je gewoon doen zonder bang te zijn dat er iets mis gaat. Als je die systemen na wilt bouwen moet je vrij veel verstand hebben van electronica. Als je alleen de basis onderdelen na wilt maken kan je met een stuk minder onderdelen af maar dan nog zal je zelf op zoek moeten gaan naar welke onderdelen je moet hebben. Teken eerst eens het systeem bord uit, bepaal daarna welke types van onderdelen je nodig hebt.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:29

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dat die nog steeds gebruikt wordt... Ik heb ermee gespeeld toen ik in 5 VWO zat (inmiddels 8 jaar geleden). Ik heb toen samen met een vriend een 3 stappen nightrider licht gemaakt (we hadden er ook 3 borden voor nodig). Erg leuke dingen om mee te spelen. Ze zijn geloof ik ontwikkeld door de UvA, maar weet ik niet zeker. Het ding zal bomvol met beveiligingen zitten, en dat zal het behoorlijk complex maken.
Zoek in de bibliotheek (of internet) anders eens naar boeken over logische schakelingen, want daar heb je het in dit geval over.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tp21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-07 17:22
welk programma is dat?
want ik ken die borden ook wel, die gebruiken wij ook bij natuurkunde.
waarschijnlijk 'gewone' logische poortjes, maar dan met een hele hoop beveiligingen eroverheen... zodat als je kortsluiting maakt dat alles nog gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Programma ken ik nog wel, Google maar eens naar "Systeembord download", en je vindt hem snel.

Maar ik heb ook lang gewerkt met die dingen (nu nog iig :)) en weet dat ze bij de UvA te bestellen zijn.
Als je het makkelijk wil doen koop je er daar gewoon een, en vraag je een beetje korting omdat je zelf wil proberen.
Wel duur, maar je hebt er vrij veel aan.

Wat je ook kan doen om wat algemener met elektronica te spelen, is Crocodile Physics en Crocodile Technology downloaden (www.crocodile-clips.com voor demo, zoek maar ergens voor een full-download ;)).
Hiermee kun je 'vrij' schakelingen ontwerpen, waarbij Physics zich echt op onderdeeltjes richt (een schakeling nabouwen) en je bij Technology een systeem kan bouwen (microcontrollers etc, en reallife-situaties nabouwen).

Het sysbord-progje is vrij beperkt, van het systeembord zul je snel hetzelfde merken.
Met Phys is bijna alles te bouwen, vandaar dat ik je hiernaar verwijs om te proberen, en je kan hierna bijvoorbeeld een simpele elektronica-bouwdoos kopen om wat uit te proberen.

Sysbord heeft iig alleen poortjes/teller, zijn meer logische schakelingen dan elektrische.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
DarthPlastic schreef op maandag 20 maart 2006 @ 17:34:
Als je het makkelijk wil doen koop je er daar gewoon een, en vraag je een beetje korting omdat je zelf wil proberen.
Wel duur, maar je hebt er vrij veel aan.
Wel duur? Bij cma:
Prijs

€ 372,00

Dat zou ik iig een beetje teveel van het goede vinden.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
lemming_nl schreef op maandag 20 maart 2006 @ 18:00:
[...]
Wel duur? Bij cma:
Prijs

€ 372,00

Dat is hun retailprijs, je kan er makkelijk wat vanaf bespreken bij ze, zeker als je zegt dat je speciaal op het spoor bent gekomen via je je leraar, het voor een project wil doen, en er geïnteresseerd in bent. Ook hebben ze tegenwoordig nieuwe series, en willen ze een iets oudere versie goedkoop wegdoen.
(Verschil: Tegenwoordig een extra poortje, en geen transistor meer dacht ik (of andersom, met een extra transistor erop))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
Tp21 schreef op maandag 20 maart 2006 @ 17:22:
welk programma is dat?
want ik ken die borden ook wel, die gebruiken wij ook bij natuurkunde.
waarschijnlijk 'gewone' logische poortjes, maar dan met een hele hoop beveiligingen eroverheen... zodat als je kortsluiting maakt dat alles nog gewoon werkt.
Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
lemming_nl schreef op maandag 20 maart 2006 @ 18:00:
[...]
Wel duur? Bij cma:
Prijs

€ 372,00

Ja klopt, zeker omdat onze natuurkunde-leraar zei: "Er zijn toch weer elk jaar leerlingen die een systeembord gesloopt krijgen, maar je stopt er weer voor 3 knaken rommel in en ze doen het weer."

Dan zou je toch verwachten dat ze niet zo ingewikkeld zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Als je geinteresseerd bent kun je beter geen systeembord kopen denk ik. Als je zelf een verzameling spoeltjes, weerstanden, condensatoren ledjes etc. aanlegt en een bord koopt waar je ze in kunt pluggen kun je al veel meer opstellingen maken. Nu nog een tweedehands voedingskastje erbij en je kunt al mooie filters etc maken.
Met het systeembord zelf zijn je mogelijkheden namelijk vrij beperkt.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
jann1s schreef op maandag 20 maart 2006 @ 18:51:
Als je geinteresseerd bent kun je beter geen systeembord kopen denk ik. Als je zelf een verzameling spoeltjes, weerstanden, condensatoren ledjes etc. aanlegt en een bord koopt waar je ze in kunt pluggen kun je al veel meer opstellingen maken. Nu nog een tweedehands voedingskastje erbij en je kunt al mooie filters etc maken.
Met het systeembord zelf zijn je mogelijkheden namelijk vrij beperkt.
Succes
Hiervoor dus CrocodilePhysics, en voor het nabouwen idd een elektro-bouwdoos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-07 09:33
Die dingen heb ik gebruikt op school en waren idd ook door de UvA ontwikkeld, best intressante dingetjes, maar na 1,5 uur spelen met zo'n ding hebje het wel gezien :P
Zo'n kant en klare is in ieder geval BOMduur (paar honder idd zoals ik net las) en het mij het geld niet waard, maarja misschien jou wel. Het valt trouwens ook nogwel mee hoor met de aansluitingen. Vaak mis je net wat je nodig hebt of heb je 2 van iets nodig, kun je niet beter je geld in los verkrijgbare onderdelen steken? Al betwijfel ik of je er zelf zo ff 1 in elkaar kunt zetten. Al die onderdelen, beveiligingen, schakelingen en knopjes...
hij is niet voor niets 5 cm dik/hoog normaal, kun je nagaan wat daar allemaal inzit aan electronica... lijkt mij :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
Heb eens gekeken, maar is idd een leuk progje. Zal er eens wat mee gaan klooien om te kijken of t iets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Laatst online: 17-07 12:42
Ik raad je aan om te gaan kijken in de 78xx of de 40xx serie, daar zitten allemaal IC's in die meestal alles wat jij wil kunnne, zo zitten er wel 10 IC's met 4 nands er in bij...Volgens mij staat wel ergens op circuitsonline een leistje met allemaal beschrijvingen. Over die beveiligingen, ik denk dat ze overal weerstandjes tussen hebben zitten, die IC's trekken namelijk niet zo veel stroom, en als je dan uitgang aan uitgang gaat verbinden gebeurt er niks, als je ingang aan uitgang verbind gebeurt er wel wat, namelijk, geen stroom door je weerstandje, geen spanning over je weerstand. Wel moet je rekening houden met pull ups en pull downs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:29

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

kemphaas schreef op maandag 20 maart 2006 @ 18:48:
[...]

Ja klopt, zeker omdat onze natuurkunde-leraar zei: "Er zijn toch weer elk jaar leerlingen die een systeembord gesloopt krijgen, maar je stopt er weer voor 3 knaken rommel in en ze doen het weer."

Dan zou je toch verwachten dat ze niet zo ingewikkeld zouden moeten zijn.
Dat een chip makkelijk te vervangen is, wil niet zeggen dat het apparaat ook goedkoop is. Dit ding zit bomvol met standaard ic's. Ze zijn allemaal niet duur, maar de hoeveelheid IC's en ontwikkelkosten maken hem duur. Ik denk dat een gemiddeld IC'tje maar 1 a 2 euro zal kosten, maar je hebt er vrij veel nodig ivm alle beveiliging.

Zoals ik al eerder zei, kijk eens voor een goed boek over logische schakelingen of zoek op internet, er zijn genoeg goede sites en boeken over te vinden en daar zal je echt veel meer plezier aan hebben. Dit bord is bedoeld om leerlingen logische schakelingen te leren (en zelfs dit simpele bord kan voor veel al te ingewikkeld zijn).
Je kan er leuke dingen mee doen (ooit dus een flipflop ermee gebouwd, toen had ik mijn docent toch even aan het kijken B) ) maar al snel heb je meer poorten (dus borden) nodig.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

G-SuPRuuB schreef op maandag 20 maart 2006 @ 19:01:

hij is niet voor niets 5 cm dik/hoog normaal, kun je nagaan wat daar allemaal inzit aan electronica... lijkt mij :X
Het valt best tegen wat er allemaal voor elektronica inzit. Ik heb zo'n systeembord wel eens opengesloopt en afgezien van wat logica (74xx serie's enzo), een voedingsgedeelte en wat beveiliging zat er weinig anders in :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-07 21:30

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik ben best bereid volgende week even zo'n ding op het werk even open te draaien en wat foto's te maken van de printplaat. Misschien dat je daar wat mee kan maar het wordt een aardig gepuzzel om daar een schema uit af te leiden gok ik.

Zeg het maar :)

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

De onderdelen zoals ze op het bord staan zijn natuurlijk niet moeilijk, een zooi poorten enzo. Dan moet er nog wel beveiliging op, wat het inderdaad wat moeilijker maakt. Het scheelt al een hoop als je er voor zorgt dat alle aansluitignen een stroomlimiet hebben, en tegen negatieve of hoge spanningen kunnen (hoeft niet al te gek, als het toch voor jezelf is weet je dat je er geen 220 op gaat zetten). Er zijn wel van die standaard ICs om aansluitingen te beveiligen voor van alles en nog wat, Maxim heeft iig een set.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb thuis ook zoiets gehad.. kon je eenvoudige knipper ledjes t/m complete am radio bouwen..
Zal eens zoeken hoe het heet... (waren ook allemaal standaard onderdelen, als iets stuk ging kon je het eenvoudig nieuw kopen)

[ Voor 42% gewijzigd door DukeBox op 24-03-2006 17:45 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Laatst online: 18-11-2021
madwizard schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 17:37:
als het toch voor jezelf is weet je dat je er geen 220 op gaat zetten). Er zijn wel van die standaard ICs om aansluitingen te beveiligen voor van alles en nog wat, Maxim heeft iig een set.
Zijn die originele systeemborden tegen 220 beveiligd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:00

AJK

...

ik denk de volgende onderdelen:
code:
1
2
3
4
 7408  Quad 2-Input And Gate of  7809 Quad 2-Input And Gate (Open Collector) als and poort
 7493   4-Bit Binary Counter
 7404  inverter                       of 7805 inverter (open colector)
 319    double comparator

dit is wat ik me nog kan herineren van ic's ze werken alle met 5v net als het systeem bord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

JuuL20 schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 19:00:
[...]
Zijn die originele systeemborden tegen 220 beveiligd dan?
Geen idee, ik denk het eigenlijk niet eens. Maar ik bedoelde het als voorbeeld, om op een school te gebruiken moeten ze toch flink wat misbruik aankunnen lijkt me. Als het voor jezelf is hoef je alleen maar te beveiligen tegen 'stomme' fouten zoals kortsluiting, ompoling (voorzover je dat voor elkaar krijgt, misschien met externe batterijen of voedingen), spanningspieken (voor inductieve lasten) e.d. Dan heb je volgens mij aan een simpel beveilings ICtje genoeg (natuurlijk wel een aantal daarvan gezien de vele aansluitingen). In m'n AVR programmer (zo'n officiele) zit ook zoiets, je kunt dat ding rustig verkeerd om aansluiten, kortsluiten of rare spanningen op zetten maar hij gaat er niet stuk van. Zat iets van Maxim in, weet uit m'n hoofd niet wat.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-07 12:34
Bergie schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:53:
Ik ben best bereid volgende week even zo'n ding op het werk even open te draaien en wat foto's te maken van de printplaat. Misschien dat je daar wat mee kan maar het wordt een aardig gepuzzel om daar een schema uit af te leiden gok ik.

Zeg het maar :)
Ik wil zelf niet zo'n bord maken, maar ben wel geintreseerd hoe zoiets er nu aan de binnenkant uitziet. Aangezien wij de borden nooit openmochte maken (logisch natuurlijk)

Ik en een maat hebben in HAVO-5 14 0f 15 of 16 systeem borden gebruikt om een compleet stoplicht te maken. En ja, deze werkte helemaal! Dat was echt heel gaaf. Hebben hier toen ook een 10 voor gekregen. Je kunt dus echt mega veel met zo'n borden, mits je er een groot aantal in je bezit hebt.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik heb er even eentje opengeschroefd en kwam de volgende ICs tegen

LM234N - 4x OPAMP
74LS00N - 4x NAND poort
NE555P - pulsgenerator
ADC0804LCN - 8 bits AD converter
74LS160A - counter
SN74LS47N - 7 segments decoder
74LS02N - 4x NOR poort

Verder natuurlijk nog een shitload aan weerstandjes en een zootje kleine transistortjes waarvan ik geen typenummers meer kon lezen. Voor zover ik het kon zien zit er ook maar verdacht weinig aan beveiliging in. Het leek erop dat alle ingangen direct richting de IC's liepen maar het was een dubbelzijdige printplaat en ik had geen zin om die helemaal los te draaien dus heb niet alles kunnen zien. Maar het leek er niet op dat er nog componenten op de andere kant zaten.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
Bergie schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 15:19:
Ik heb er even eentje opengeschroefd en kwam de volgende ICs tegen

LM234N - 4x OPAMP
74LS00N - 4x NAND poort
NE555P - pulsgenerator
ADC0804LCN - 8 bits AD converter
74LS160A - counter
SN74LS47N - 7 segments decoder
74LS02N - 4x NOR poort

Verder natuurlijk nog een shitload aan weerstandjes en een zootje kleine transistortjes waarvan ik geen typenummers meer kon lezen. Voor zover ik het kon zien zit er ook maar verdacht weinig aan beveiliging in. Het leek erop dat alle ingangen direct richting de IC's liepen maar het was een dubbelzijdige printplaat en ik had geen zin om die helemaal los te draaien dus heb niet alles kunnen zien. Maar het leek er niet op dat er nog componenten op de andere kant zaten.
Bedankt man, hier kan ik wat mee. Ik zal eens kijken naar de prijzen van de onderdelen. Zullen als ik het zo zie niet zo heel duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tp21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-07 17:22
roelieboelie schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 21:47:
[...]

Ik wil zelf niet zo'n bord maken, maar ben wel geintreseerd hoe zoiets er nu aan de binnenkant uitziet. Aangezien wij de borden nooit openmochte maken (logisch natuurlijk)

Ik en een maat hebben in HAVO-5 14 0f 15 of 16 systeem borden gebruikt om een compleet stoplicht te maken. En ja, deze werkte helemaal! Dat was echt heel gaaf. Hebben hier toen ook een 10 voor gekregen. Je kunt dus echt mega veel met zo'n borden, mits je er een groot aantal in je bezit hebt.
cool, hoe heb je dat gedaan dan?, alleen rood,oranje,groen of ook met drukknoppen en meerdere borden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

kemphaas schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 16:34:
[...]

Bedankt man, hier kan ik wat mee. Ik zal eens kijken naar de prijzen van de onderdelen. Zullen als ik het zo zie niet zo heel duur zijn.
Zijn allemaal standaard onderdelen voor zover ik weet, dus de prijs zal wel meevallen.

Denk dat de prijzen van die borden zo hoog liggen omdat de afzetmarkt beperkt is tot middelbare scholen. Doordat de behuizing behoorlijk stevig is en de componenten makkelijk zelf te vervangen zijn (IC's zitten gewoon netjes in voetjes ipv op de print zelf gesoldeerd) gaan die dingen jaren mee en zullen er dus niet zo gigantisch veel van verkocht worden vermoed ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Bergie op 28-03-2006 21:22 ]

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-07 12:34
Tp21 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 17:43:
[...]

cool, hoe heb je dat gedaan dan?, alleen rood,oranje,groen of ook met drukknoppen en meerdere borden?
We hadden rood groen én orangje (alhoewel we dat oranje volgens mij later geschrapt hadden omdat dat te ingewikkeld werd) maar de stoplichten waren er voor voetgangers/fietsers én voor auto's. Ik heb het digitale schema nog ergens op me PC volgens mij staan. Zal het straks eens even zoekn.

De stoplichte voor de auto's werkte op tijd en de stoplichte voor de voetgangners/fietsen werkte met een druk knop. Maar zodra er dus gedrukt werd moest dus ook het stoplicht voor de betreffende auto -stoplicht op rood springen een heel gedoe was dat toen. Foto's heb ik ook nog ergens staan (als ikz e niet verwijderd heb) ik zal eens gaan zoeken.

Hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kostenzer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 10:16
Hallo,

Na lang zoeken kwam ik hier op dit forum uit. Alleen wat ik wilde zien, was hier ook niet aanwezig. Ik wilde het systeembord van binnen zien.

Een van onze 20 jaar oude systeemborden deed het plots niet meer.
Als iemand die toch wel wat van elektronica weet, dacht dit wel even te fiksen. Ergens was er kortsluiting. Als over + en - met de weerstandsmeter gemeten werd, gaf die 0 ohm aan.
Brugcel en spanningsregelaar er uit gehaald om te kijken of het voor of na deze componenten zat. Het zat erna.
Daarom alle ic's er stuk voor stuk uitgehaald en gemeten. Nee, daar lag het niet aan. De tantaal condensatoren, die gelige bolletjes, laten het ook wel eens afweten. Ik heb dan deze stuk voor stuk aan een pootje los gesoldeerd. Wederom weer gemeten en geen boosdoener.
Jammer dat het trial en error geworden is. Maar de volgende stap was raak. De blauwe elco bij de transformator bleek de boosdoener. Nadat die vervangen was werd er weer spanning gemeten.
Toen ik het systeembord toch uit elkaar had liggen heb ik wat foto's gemaakt. Het is niet het nieuwste bord met die extra ingangen voor sensoren.
Zoals je al dan niet weet, kun je de plaatjes vergroten door er twee keer op te klikken.
Het bord van de bovenkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtEMDVKeqxb5Jzh9UEBRoqoKzV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CdOCvheAyOVxMyDUm3p2zSul.jpg?f=fotoalbum_large

Het bord van de onderkant, dat wat je ziet als je de kast openmaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYEieFXfJzrI6lDGhez7o6nKGMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePPu0AawXptNa1E3LzD3AxCK.jpg?f=fotoalbum_large

Het bord zonder binnenwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfVZUR_T8SqzNvGM6pVOFulj0-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNijtxj6Rs7Rx2UxtFPGo3S3.jpg?f=fotoalbum_large

De binnenkant van de kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5Rkinjf1Bwe6GOeYPkO40GPhmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SB16s2wUXzRGfTPunO3T6iX.jpg?f=fotoalbum_large

Het bord in de juiste positie in het "deksel" zonder schroefjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-htLf-fz_Ne1cpBgKL7UGZXDFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnARbSoyvFcRvdFEi2KnX8cW.jpg?f=fotoalbum_large

Alles vastgeschroefd. Alleen nog de 8 punten solderen aan de drukknopjesAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zw2vI6ZDqPQ77YZ9Ao0DplIPyjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05ySPV7deJ6qlkC3ii3gZyQV.jpg?f=fotoalbum_large
Locktite heb ik hier niet liggen, maar wel houtlijm. Deze verdunde ik dan een beetje en nu zoekt die zijn weg in de schroefdraad. Dan zit de moer goed vast maar is wel nog los te krijgen.

Even testen of "alles" het doet:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qwj--nmPxbAkoKlk_nKMVw2kYsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmzUiW9qU5kh3R7ho0FYYmgl.jpg?f=fotoalbum_large
De aardingsdraad aan de kast is hier al vastgemaakt.

Nou, het systeembord is weer zo goed als nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdQuzFKJsb5i_toZdE7X1uxEVZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KEkNtrGXU6hwXbETbXqwGhv.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de eerste keer dat aan onze systeemborden gewerk moest worden. Als ik hier lees dat iemand regelmatig moet repareren, dan vraag ik me af hoe de leerlingen het klaarspelen. Het enige wat ik overwogen heb, is een grotere weerstand voor de zoemer te zetten....

Ik mag hopen dat er mensen zijn die wat aan de foto's hebben.
Mvg
Rob

`
Pagina: 1