Toon posts:

[Abit KT7A-RAID] PC start niet meer op -> CPU of mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wou gisteren van cooler veranderen op een PC, maar sindsdien start hij niet meer op. Ik vermoed dat de cooler de core niet (volledig) raakte, was al een oudere cooler trouwens, waardoor de CPU te heet werd, maar ik ben hier helemaal niet zeker van vermits ik geen schade zie aan de CPU.

Systeem:
Abit KR7A-RAID
Duron 1200 MHz (Socket A)
256 MB DDR

Symptonen:
Als het systeem af staat, staat de oranje LED (D14) aan. Wanneer ik het systeem aanzet, gaan oranje LED D14 en groene LED D16 onafgebroken aan, geen bieps, geen scherm.
Uiteraard CMOS reset geprobeerd, dag zonder spanning,... helpt niets.
De manual zegt niets over deze LED combinatie, en op het internet vind ik hierover ook geen eenduidig antwoord.

Kan er iemand met zekerheid zeggen of het hier aan CPU of aan het moederbord ligt?

Ik heb nog wel een Athlon XP 2000+ van een werkend systeem, maar ik zou hem er liever niet in steken omdat ik in het verleden de ervaring had van kapotte CPU -> kapot mobo -> nieuwe CPU die ik erin stak ook kapot (met Athlon Thunderbird CPU's).

*edit: in topic staat een foutje, het is dus KR7A en niet KT7A.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2006 15:33 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

De mogelijkheden : Een doorgebrandde CPU omdat de 'die' v.d. CPU slecht contact had met het heatsink.
Het moederbord is stuk gegaan door het installeren van de koeler, dit vanwege de druk op het bord wanneer de clip wordt vastgezet. Ik weet niet hoe je te werk bent gegaan maar de eerste optie is het meest voor de hand liggende. Een moederbord kan aardig veel hebben en de 'die' van de CPU niet.

Een CPU kan intern doorbrandden. In dat geval zie je geen afbrokkelingen aan de 'die'. Je kunt soms wel verkleuringen zien op de 'die' maar die zijn vrij moeilijk zichtbaar. Zeker als je niet weet hoe of waar je naar moet kijken.

Ik vermoed dus een kapotte CPU.
Ervan uitgaande dat de rest van de hardware wel functioneel is, denk daarbij aan een werkende en goed aangesloten voeding. Denk daarbij aan IDE kabels die niet verkeerd om zitten e.d.

[ Voor 17% gewijzigd door Thandor op 20-03-2006 17:25 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• kcRogue
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-05 12:38
Je hebt toch eerst de oude koelpasta volledig verwijderd en er nieuwe op gedaan neem ik aan?

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 20 maart 2006 @ 17:25:
De mogelijkheden : Een doorgebrandde CPU omdat de 'die' v.d. CPU slecht contact had met het heatsink.
Het moederbord is stuk gegaan door het installeren van de koeler, dit vanwege de druk op het bord wanneer de clip wordt vastgezet. Ik weet niet hoe je te werk bent gegaan maar de eerste optie is het meest voor de hand liggende. Een moederbord kan aardig veel hebben en de 'die' van de CPU niet.
Moederbord heeft daar beveiliging tegen, en ik denk niet dat ik het beschadigd heb.
Een CPU kan intern doorbrandden. In dat geval zie je geen afbrokkelingen aan de 'die'. Je kunt soms wel verkleuringen zien op de 'die' maar die zijn vrij moeilijk zichtbaar. Zeker als je niet weet hoe of waar je naar moet kijken.

Ik vermoed dus een kapotte CPU.
Ervan uitgaande dat de rest van de hardware wel functioneel is, denk daarbij aan een werkende en goed aangesloten voeding. Denk daarbij aan IDE kabels die niet verkeerd om zitten e.d.
Heb alle overbodige hardware (hd, diskette, dvd's) eraf gekoppeld om het systeem zo kaal mogelijk op te starten. De voeding is ook in orde.

Misschien nog vergeten te zeggen, maar als ik het systeem aanzet gaan alle ventilatoren wel degelijk aan. Maar geen bieps, zoals gezegd.

Als we er vanuit gaan dat de CPU kapot is, is het dan normaal dat het moederbord niet biept?

Bedankt alvast voor alle reacties.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wat tests gedaan:
- videokaart eruit gehaald en de rest erin,
- RAM eruit gehaald en de rest erin,
- CPU eruit gehaald en de rest erin.

In al de bovenstaande gevallen is het hetzelfde scenario! Alle fans gaan aan, groen + oranje LED, en geen bieps, wat ik heel raar vind.

Ik zou nu op het eerste zicht denken dat het mobo dood is, of ben ik mis?

Verwijderd

Topicstarter
Heb een andere CPU erin gestoken en PC marcheert terug.
CPU was dus defect.

Bedankt voor de reacties.
Pagina: 1