Toon posts:

Open kast = beste airflow?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Simpele vraag vandaag, ik heb sinds een tijdje een a8n-sli met een zalman northbridge koeler erop. Hij wordt behoorlijk warm, maar niet warmer dan mijn oude P4 chipset. Nu vroeg ik me af wat beter is voor de koeling van zon ding. Ik heb nu een dichte kast met 2 casefans (1x in, 1x out). Maar ik werk nogal in deze kast, koelt het evengoed als ik de kast openlaat? Of maakt het wel degelijk verschil?

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
de beste airflow, denk ik, is een die met een stel stevige fans van voor naar achter blazen. met een dichte kast.
is wel veel herrie, maar koelt wel ;)

Copy.com

Verwijderd

In theorie is een dichte kast (indien goed ontworpen) beter maar in de praktijk is een open kast beter.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal er maar even bijmelden dat ik een coolermaster centurion 5 heb met die 2 default fans en een 120 mm van men voeding.

Een stille PC is belangrijk voor me, dus ik vraag me echt af wat het beste is.

Edit:

Ach what the hell, ff volle system specs :)

AMD Athlon 64 3200+
a8n-sli
1 GB merkloos cl3
XFX 6200 TC 128 (ja die wordt binnenkort vervangen, dient alleen maar vor het beeld geven :P)
160 GB 7200 RPM 8 MB cache Seagate HD
asus 45ga, 450 watt voeding.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2006 14:40 ]

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
sariel schreef op maandag 20 maart 2006 @ 14:36:
de beste airflow, denk ik, is een die met een stel stevige fans van voor naar achter blazen. met een dichte kast.
is wel veel herrie, maar koelt wel ;)
dichte kast..

dat van de herrie is natuurlijk onzin... Hoe groter de koeler hoe minder geluid.. en de nieuwe papst koelers maken haast geen geluid meer..
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 14:37:
Ik zal er maar even bijmelden dat ik een coolermaster centurion 5 heb met die 2 default fans en een 120 mm van men voeding.

Een stille PC is belangrijk voor me, dus ik vraag me echt af wat het beste is.
Waterkoeling :?

[ Voor 30% gewijzigd door andreict op 20-03-2006 14:38 ]

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 04-02 23:27

Hu9o

Schokkend

andreict schreef op maandag 20 maart 2006 @ 14:38:
[...]

dichte kast..

dat van de herrie is natuurlijk onzin... Hoe groter de koeler hoe minder geluid.. en de nieuwe papst koelers maken haast geen geluid meer..
[...]

Waterkoeling :?
Stevig is iets anders dan groot naar mijn weten :)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 22:50

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 14:35:
Beste tweakers,

Simpele vraag vandaag, ik heb sinds een tijdje een a8n-sli met een zalman northbridge koeler erop. Hij wordt behoorlijk warm, maar niet warmer dan mijn oude P4 chipset. Nu vroeg ik me af wat beter is voor de koeling van zon ding. Ik heb nu een dichte kast met 2 casefans (1x in, 1x out). Maar ik werk nogal in deze kast, koelt het evengoed als ik de kast openlaat? Of maakt het wel degelijk verschil?
Afhankelijk van je huidige koeling (die blijkbaar niet heel erg goed is) kun je inderdaad de temperatuur verlagen door de kast open te zetten ja. Echter moet je er wel rekening mee houden dat de hoeveelheid stof dan wel meer toeneemt in je kast :) Ik zou zeggen, neem er nog een koeler bij voor het uitblazen van de lucht. Dat helpt meestal al aardig.

Welke temperatuur wordt eigenlijk te hoog? De moederbordchipset? En wat is die temperatuur?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Open kast is NIET beter, met een dichte kast kun je lucht dwingen over de componenten te blazen, met een open kast heeft een casefan totaal geen nut.

Een dichte kast met een goede casefan op lage toeren is stil en koel.

• andreict
Hu9o schreef op maandag 20 maart 2006 @ 14:39:
[...]

Stevig is iets anders dan groot naar mijn weten :)
misschien heb ik het verkeerd verwoord maar ik bedoelde te zeggen.. als tip.

Hoe groter de fan hoe minder geluid hij maakt..

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-12-2025
In theorie is een airflow altijd met een dichtekast..
met een open kast heb je geen flow meer eigelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Zalman NB47J northbridge koeler op de chipset gezet, maar die heeft volgens alleerlei berichten nogal wat airfow nodig om goed te koelen. Ik zit erover te denken om er zo'n papst 40 mm tegenaan te plakken. Maar tot die tijd vraag ik me af of het veilig is om mijn PC ook open te kunnen zetten, aangezien het een nieuw systeem is en ik er nog hard mee aan eht werken ben.

• andreict
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 14:42:
Ik heb een Zalman NB47J northbridge koeler op de chipset gezet, maar die heeft volgens alleerlei berichten nogal wat airfow nodig om goed te koelen. Ik zit erover te denken om er zo'n papst 40 mm tegenaan te plakken. Maar tot die tijd vraag ik me af of het veilig is om mijn PC ook open te kunnen zetten, aangezien het een nieuw systeem is en ik er nog hard mee aan eht werken ben.
wat zijn je temps nu dan?

Verwijderd

Topicstarter
a8n sli heeft geen temp sensor in de chipset, naar mijn weten heeft geen 1 nForce4 chipset een sensor. Maargoed, everest geeft:

Mobo: 28
CPU 31
VGA 41
HDD 28

Zit muziek te luisteren te msnenn en op Got te surfen. Cool n quiet staat aan. Allebei de fans ook.

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01-2025

Paitor

rages doen :P

andreict schreef op maandag 20 maart 2006 @ 14:41:
[...]

misschien heb ik het verkeerd verwoord maar ik bedoelde te zeggen.. als tip.

Hoe groter de fan hoe minder geluid hij maakt..
Zeg dat maar eens tegen windtunnelfans...
wat je écht bedoeld te zeggen; hoe groter de fan, hoe minder RPM hij hoeft te maken om hetzelfde aantal m³ lucht te verplaatsen en dus hoe minder lawaai.Áls je een papst of vergelijkbare kwaliteit fan koopt natuurlijk ;)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• stefan001
  • Laatst online: 21-01 16:26
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 14:45:
a8n sli heeft geen temp sensor in de chipset, naar mijn weten heeft geen 1 nForce4 chipset een sensor. Maargoed, everest geeft:

Mobo: 28
CPU 31
VGA 41
HDD 28

Zit muziek te luisteren te msnenn en op Got te surfen. Cool n quiet staat aan. Allebei de fans ook.
Die temps zijn niks om je druk over te maken. Ga eens flink stressen en kijk wat het dan is :).

Verwijderd

Ik heb het volgende systeem:

Antec Sonata II
Asus A8N32-sli deluxe
3800+ x2 @ 2600Mhz @ 1,42V (voor 2700Mhz heb ik 1,52V nodig)
1 GB corsair value ram op 2600/11 = 236 Mhz @ 2,5-3-3-8
250GB WD SATA II
Asus EN7800GT @ 440/1140

Nu heb ik een tijdje liggen experimenteren qua overklokken. Heb er 1 papst 120mm fan outtake inzitten en 1 papst 120mm fan + 1 papst 80mm fan als intake.
CPU-koeler is een Artic Freezer 64 pro die dus de lucht ook van voor naar achter blaast.
Nu wordt mijn computer met de kast dicht nogal warm vind ik:
idle:
Mobo 40 graden
CPU 39 graden
GPU 42 graden
HDD 42 graden

stressed gaat alleen de cpu temperatuur iets omhoog naar 47-48 graden.

Als ik echter Q-fan van asus inschakel omdat ik ook wel een stil systeempje wil hebben dan lopen de temps op naar idle:
Mobo 44 graden
CPU 43 graden
GPU 43 graden
HDD 44 graden

Als ik echter de kast open zet dan dalen de temperaturen aanzienlijk. Waaraan kan dit liggen?? Ik d8 dat ik wel een goede airflow in mijn kast had.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat we een beetje off-topic raken, ff mijn vraag herformuleren.

Is het mogenlijk met een a8n-sli en een zalamn nb47 northbridge koeler om mijn kast open te zetten, waardoor er geen airflow meer is, zonder dat dit erg slecht wordt voor de chipset.

• stefan001
  • Laatst online: 21-01 16:26
Dit is niet slecht voor de chipset als deze niet te heet wordt.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 22:50

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 15:12:
Ik denk dat we een beetje off-topic raken, ff mijn vraag herformuleren.

Is het mogenlijk met een a8n-sli en een zalamn nb47 northbridge koeler om mijn kast open te zetten, waardoor er geen airflow meer is, zonder dat dit erg slecht wordt voor de chipset.
Gezien de temperaturen die je net postte; ja tuurlijk kun je je kast open zetten. Dat zal niet echt slecht zijn voor je chipset, maar je zal er ook compleet geen voordeel van hebben. Waarom wil je het uberhaupt met zulke temperaturen? De chipset zal er ook niet veel warmer van worden, en die kunnen wel wat hebben hoor ;)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Kiwiknaapje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
Dichte kast = slechtere airflow, maar schijnt (afhankelijk van de condities) beter te koelen. Open kast zou bijvoorbeeld de airflow juist negatief beinvloeden doordat het verstoord wordt door lucht van buiten, maar warme lucht kan er makkelijker uit. Theorieën, maar bij echt warme omstandigheden (ook warm weer of kamertemperatuur) zal een dichte kast beter zijn.

Leegte

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik vroeg het me namenlijk af omdat de chipset koeler echt mega heet aanvalt als ik men hand erop leg. Ik weet niet of die chipsets net zo sterk zijn als de vga kaarten van tegenwoordig, daaorm voreg ik me af of het wel veilig was. Mijn systeem heeft net ff staan benchen op 3dmark en ik heb geen vreemde dingen kunnen waarnemen, ook niet aan de chipset.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57
Ik heb het vorige zomer eens getest tijdens een lanparty. Bij Idle is mijn CPU 3 graden warmer bij een open kast. Stressed scheelt het zelfs 5 graden.
Als je een goede airflow 1 richting op hebt (naar boven dus, want dat is de natuurlijke stroming), dan is een open kast enkel nadelig.

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 20-03-2006 16:26 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11-2025
Kiwiknaapje schreef op maandag 20 maart 2006 @ 15:22:
Dichte kast = slechtere airflow, maar schijnt (afhankelijk van de condities) beter te koelen. Open kast zou bijvoorbeeld de airflow juist negatief beinvloeden doordat het verstoord wordt door lucht van buiten, maar warme lucht kan er makkelijker uit. Theorieën, maar bij echt warme omstandigheden (ook warm weer of kamertemperatuur) zal een dichte kast beter zijn.
Ja precies andersom dus 8)7 . Dichte kast = Is voor een luchtstroom(airflow) en dus ook een betere airflow dan een open kast.

Verwijderd

Universal Creations schreef op maandag 20 maart 2006 @ 16:26:
Ik heb het vorige zomer eens getest tijdens een lanparty. Bij Idle is mijn CPU 3 graden warmer bij een open kast. Stressed scheelt het zelfs 5 graden.
Als je een goede airflow 1 richting op hebt (naar boven dus, want dat is de natuurlijke stroming), dan is een open kast enkel nadelig.
Dan snap ik niet wat ik fout heb in mijn kast: Maar als ik mijn kast openzet dan zakt de mobo-temp zo'n 10 graden en de cpu-temp zo'n 5 graden. Hoewel ik toch een goede airflow heb (volgens mij)

Voorin de kast onder een 120MM fan en een 80MM fan allebei van papst. Dan zit in het midden de cpu met de artic freezer 64 pro erop die ook naar achter blaast en achter boven een 120MM fan outtake ook papst.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57
Het allerbeste is dat je aan de bovenkant van je kast 1 of 2 flinke outlets hebt. Ze hoeven geeneens hard te blazen. Het natuurlijke opstijgen van warme lucht wordt hierdoor versterkt. Wanneer je dan je kast open zet, verdwijnt dit. In mijn kast heeft de waterkoeling wel een enorm effect hierop, omdat veel warmte zonder airflow naar boven verdwijnt en is dus de warmte al meteen weg bij de cpu's. Een goede afzuiging haalt deze warmte dan ook meteen weg.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Enkel achteraan casefans plaatsen die de lucht door je systeem zuigen kan ook werken.
Mijn asus T2 heeft dit en koelt echt formidabel. Lucht wordt via een roostertje naar binnengezogen en achteraan er weer uit. Je voelt die echt koude lucht binnenzuigen via die gaatjes ;)

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik heb een asus barebone T1 systeem. Daar zit gewoon een 92mm fan als outtake , en aan de voorkant zit idd zoals Universal creations al zegt een rooster waardoor hij de koele lucht aanzuigt.

Ik heb laast noodgedwongen zonder behuizing moeten werken , en mijn temps van CPU en chipset waren veel hoger dan normaal.

Kast open :

cpu idle 42 stressed 50
Case idle 47 stressed 55

Kast dicht

cpu idle 29 stressed 40
case idle 33 stressed 46

Dus wat nou beter is :? tja ...... dat scheelt per behuizing denk ik zo.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Voorin de kast onder een 120MM fan en een 80MM fan allebei van papst. Dan zit in het midden de cpu met de artic freezer 64 pro erop die ook naar achter blaast en achter boven een 120MM fan outtake ook papst.
De fans voor blazen naar binnen of naar buiten. Blazen ze naar buiten dan krijg je onderdruk en hogere temperatuur. Blazen ze naar binnen dan heb je misschien last van overdruk (meer lucht naar binnen dan naar buiten) wat eveneens resulteert in een hogere temp.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 14:37
Heb je genoeg ruimte achter je kast? Als de warme lucht niet weg kan zla dit wel wat schelen. Ik heb zelf 120mm voor en achter op 5V en Tagan 480W (welke overigens nauwelijks lucht verplaatst) en mijn CPU temp is nog nooit boven de 50 graden uitgekomen (3500Winchester met een Zalman9500 erop).

Om de northbridge zou ik me geen zorgen maken maar een 40mm fan op 5à7V zal portemonnee en geluidsniveau nauwelijk belasten lijkt me ;)

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• Wapster
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-02 23:38
portomonee misschien niet, ik heb laatst een nieuwe gekocht toch 15 euro

maar die dinge maken toch aardig wat geluid hoor, ze moeten namelijk aardig wat RPM maken.

Verwijderd

wim-bart schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 09:12:
[...]

De fans voor blazen naar binnen of naar buiten. Blazen ze naar buiten dan krijg je onderdruk en hogere temperatuur. Blazen ze naar binnen dan heb je misschien last van overdruk (meer lucht naar binnen dan naar buiten) wat eveneens resulteert in een hogere temp.
De fans voor blazen naar binnen, die zuigen de lucht over mijn hd door een roostertje aan. het zou idd kunnen dat ik te weinig outtake heb. Alleen heb ik maar plaats voor 1 fan van 120mm achter. Of zijn er ook van die rechthoekige fans?? Ik heb namelijk nog wel zo'n rechthoekig roostertje achter links onderin zitten waar ik nog wel iets voor zou kunnen hangen. Alleen zijn er zo'n fans??
| |
| Rooster |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|______________|

De rechterrij |-en moet eigenlijk rechts staan ( krijg het niet goed )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2006 10:02 ]

Pagina: 1