Toon posts:

cpu temperatuur hoog voor AMD64 3200+

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AMD64 3200+ boxed en heb het idee dat deze nogal warm wordt.

Als tool voor het aflezen van de temperatuur gebruik ik Motherboard Monitor
Voor de stress-test heb ik 3dmark gebruikt.

Idle blijft ie hangen rond de 39 graden en stressed loopt ie op tot rond de 63 graden.
Ik heb gezocht op dit forum en kom alleen maar temperaturen tegen van <40 graden.

De cpu-fan draait gemiddeld zo`n 3300tpm.
Moet wel zeggen dat ik geen case-fans heb. Er zit dus alleen een fan van de cpu,de voeding en van videokaart in. Er is dus praktisch geen airflow in de kast,...

Is deze temperatuur dan normaal?

Zo nee, wat raden jullie aan, een ander cpu-koeler of een case fan...of beide?

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-05 14:29
Iig een case koeler erbij zetten.. ik denk dat je dan al een stuk geholpen bent.

Ook 63 is niet veel hoor.. bij de 90 graden zou ik me pas zorgen maken.

[ Voor 5% gewijzigd door andreict op 20-03-2006 14:36 ]

• RonnieGoodvibes
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-05 16:09
De amd 64 3200+ wil idd nog al warm worden
heb hem zelf namelijk ook.
eerst had ik stockcooling idle 54 en stressed 70 graden.
heb er toen om hem cooler te maken een zalman 7700-CU opgezet
nu 31 idle 45 stressed.

dus advies koop een zalman,of een andere goede proccesor koeler voor als je hem evt cooler wilt hebben.houd hierbij wel in gedachten dat je garantie dan weg is als je de stock niet gebruikt.

mvg Amd

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als er geen airflow is hoe moet de CPU cooler dan zijn hitte kwijt?
Dat is punt 1 om na te gaan en te verbeteren door te zorgen voor airflow dmv casefans.

Wordt het koelblok van je CPU koeler ook warmer als je de CPU belast? Want het temperatuur verschil tussen je idle en load is toch meer dan 20 graden. Wat misschien iets te maken heeft met de geleiding tussen het blok en de cpu.
Verder zijn deze temps geen ramp, maar als je het koeler zou willen dan zou ik dat gewoon doen. :)

En de stock coolers zijn doorgaans ruim voldoende hoor. Maar met betere koelers kun je er nog een aantal graden vanaf snoepen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 20-03-2006 14:40 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Het is idd zo dat zonder goede airflow de warmte in de case blijft hangen, echter heb ik niet zo`n zin in herriemakende fans (aangezien er bij mij geen 120mm fan in past).
Had wel al gelezen dat de 80mm fans van papst niet echt veel geluid maken, maar als deze niet nodig zijn dan liever niet natuurlijk.
Was wel aant denken om een andere cpu fan aan te schaffen, maar het hoofddoel hierbij is geluidreductie. Hierdoor sla ik natuurlijk wel 2 vliegen in 1 klap.

Maar 63 graden moet dus geen probleem zijn?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:41
andreict schreef op maandag 20 maart 2006 @ 14:36:
Iig een case koeler erbij zetten.. ik denk dat je dan al een stuk geholpen bent.

Ook 63 is niet veel hoor.. bij de 90 graden zou ik me pas zorgen maken.
Nou, bij 90°C pas zorgen gaan maken is weer wat laat, boven de 70°C is al te hoog. Maar 63°C stressed en 39°C idle is best redelijk, niks om je zorgen over te maken.

The devil is in the details.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Over temperaturen is genoeg in de FAQ van dit subforum geschreven. Sterker, daarvoor is zelfs een compleet subforum ingericht: Tweaking & Cooling Algemeen :)

Neem eens de PMG FAQ » Hoe warm mag mijn CPU worden? en de FAQ van Tweaking & Cooling Algemeen door ;) In ieder geval gaat dit topic dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.