hulp nodig bij uitbreiden geheugen

Pagina: 1
Acties:

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 14:59
Ik heb al verschillende sites afgespoord om duidelijk te achterhalen welk geheugen ik wel en welk geheugen ik niet kan gebruiken in mijn ibm thinkpad a21m 2628 DTG.
Nu moet ik pc100 144pins geheugen hebben. Ik heb in de faq gekeken en dat voorbeeld is van toepassing op mij. (intel 440bx chipset).
Nu kan ik aan het volgende geheugen komen:
256 Mb PC100 SODIMM laptop / notebook geheugen
Dubbelzijdige modules, (16 chips) 144 pins, 100Mhz van Samsung

alleen ik weet nu niet met de beschikbare informatie over mijn ibm thinkpad of deze module compatible is met mijn ibm notebook.

Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven?

dit zegt de ibm site over het geheugen:
ThinkPad system
A20m, A20p, A21m, A21p, A22e (Pentium), A22m, A22p
Memory description
PC100 SDRAM 144-pin non-parity SoDIMM
Memory speed
100MHz
Maximum memory size
512MB

• Kawaii
  • Niet online
Ik denk dat in de RAM FAQ nog wel wat nuttige info in staat.
Bij desktop systeme is het ook zo dat je er prima PC133 SD-RAM in kan proppen, het zal alleen op PC100 snelheden draaien. Of dit bij laptops ook zo werkt weet ik niet zeker, maar ik vermoed van wel. Volgens mij is de module die jij kan krijgen gewoon compatible.

• DeRooney
Hoi, bedankt.

Ik heb de faq door genomen, maar wist het nog niet omdat ik nergens meer info kon vinden over data lijnen en chip combinaties (16M / 8 etc) bij het geheugen voor de ibm thinkpad a21m.
ik heb de 256mb gewoon maar besteld.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Er zijn memory configurators van bijvoorbeeld Dane-Elec of Kingston, deze geven precies aan welk geheugen werkt in jouw laptop. www.sallandautomatisering.nl heeft beide configurators op de site staan. Wanneer ze het geheugen standaard niet verkopen kunnen ze het zo toevoegen aan het assortiment.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het geheugen zou moeten werken op papier, maar ik weet dat niet zeker. Wat je het beste kan doen is een deal sluiten met de leverancier en ter plekke dat geheugen inbouwen. Zodra je laptop POST en dan bv enige memtest overleefd, kan je gaan afrekenen en ben je verzekerd van goed geheugen.
Niet gek veel bedrijven zullen een klant weigeren dit te doen als ze zelf zeker weten dat het werkt....

Maar ik heb je laptop in de Crucial laptop-dinges gegooid (www.crucial.com) en volgens hun zijn er 2 modellen...... een waar 256 Mb inkan en 1 waar 512 Mb inkan..... waarschijnlijk zit hte vershcil slechts in 1 of 2 sloten voor je geheuegen. Het 256 Mb model slikt iig SDRAM, PC133 ? CL=2 ? Non-parity ? 133MHz ? 3.3V ? 32Meg x 64 voor 69$.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
of neem ff contact op met geheugenshop.com, die hebben echt alles en zoeken het ook voor je uit als je wil.

• DeRooney
Ik heb ook even gekeken op die crucial site. Op de europese sectie van de site krijg ik 2x 256mb aangeraden. De een is pc133, de ander pc100. Alleen het pc133, 256mb geheugen is 52 euro,
de pc100 versie is 126 euro.
Waar zit het grote verschil in?

• DeRooney
Nu heb ik zojuist mijn geheugen binnen gekregen. Heb nu memtest86 draaien om te kijken of mijn module helemaal goed is, maar daar lijkt het wel op. Nu stond er op de module 32M / 64 volgens mij. Deze draait nu wel prima al zou volgens de faq dit geheugen niet kunnen bij mijn intel i440bx mobo.

Hoe kan dit?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Simpel:

1) chips zijn geen 32Mx4

of

2) chipset mobo is geen i440BX

De specs van de module zijn van ondergeschikt belang. Enige manier om structuur van de chips zelf na te gaan, is om de chip code die erop staat op te zoeken. www.idhw.com is vaak een goede plek om te beginnen.

Oslik blyat! Oslik!

• DeRooney
het voorbeeld uit de faq is niet op mij van toepassing dan?
nu het 32M /64 is, maar die zie ik er ook niet tussen staan...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

arjoderoon schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 13:28:
het voorbeeld uit de faq is niet op mij van toepassing dan?
nu het 32M /64 is, maar die zie ik er ook niet tussen staan...
Lees wat ik hierboven schrijf nog eens door...

Het gaat ***NIET*** om de module (DIMM, reep, geheugenstick, groen geval), maar om de chips (zwarte rechthoeken, stukken silicon met meerdere pootjes, blokjes).

Ongeacht *WAT* er op de module staat, dat zegt zo goed als NIETS over de chips. Lees wat op de chips, die zwarte dingen dus, geschreven staat. Zoek DAT op op een site als www.idhw.com, DAN EN PAS DAN kun je conclusies trekken en/of refereren aan wat in de RAM FAQ staat :o

Oslik blyat! Oslik!

• 3xNix
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 22:00

3xNix

golfr in hart en nieren

Module die je hebt is 16Mx8 chip.
Dit is de ENIGE chip die voor 256MB gebruikt word (16 chips)

32Mx64 is module aanduiding, dit moet je lezen als 256MB module.
??Mx64 staat nooit voor het type chip, deze chips zijn er niet. :)

[ Voor 18% gewijzigd door 3xNix op 22-03-2006 09:25 . Reden: tja ach ]

Pagina: 1