Toon posts:

[XP] PC Dood na fout met partitie wissen

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister met het programma Partition Magic mijn C: schijf gewist dit omdat deze overbodig was geworden na het installeren van Win MCE op schijf Z:.

Voorheen vroeg de computer bij het opstarten welk besturingssysteem ik wou gebruiken en gaf daarbij automatisch de voorkeur aan Win MCE op schijf Z:. Vandaar dat ik dacht dat ik Win XP wel kon wissen. Dit heb ik dus gedaan met als gevolg dat de computer niet meer wil opstarten en vraagt naar een Bootable device of media.

Weet iemand wat ik nu moet doen om gewoon weer vanaf schijf Z: op te starten?

Verwijderd

Ik ben bang opnieuw beginnen. Je boot regels stonden dus nog gewoon op
c: en die heb je dus verwijderd :9 Ik weet niet of de mogelijkheid er is om
dit met een PE CD te herstellen...

Verwijderd

Okee... je hebt zeg maar nu de boot.ini en de opstart bestanden gewist, want die staan altijd op de C schijf. Je kan proberen om via een Windows XP MCE CD zeg maar de installatie te herstellen, hoewel ik niet weet of dit ook werkt na "zo'n geintje".. Via de herstelconsole met Bootcfg kan je het misschien ook fixen.

• Passievrucht
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-03 14:45

Passievrucht

swarma

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 13:16:
Okee... je hebt zeg maar nu de boot.ini en de opstart bestanden gewist, want die staan altijd op de C schijf. Je kan proberen om via een Windows XP MCE CD zeg maar de installatie te herstellen, hoewel ik niet weet of dit ook werkt na "zo'n geintje".. Via de herstelconsole met Bootcfg kan je het misschien ook fixen.
Nope dat werkt niet, been there done that :)
Had dit geintje ook @ een lanparty, was eigenwijs en wou perse die partitie geformatted hebben, na format kom windows nooit in. fixmbr werkte ook niet ed.

Gelukkig had ik nog een volledige disk image :P

Steam id is passievrucht \\ Xbox Live GT: Meneer Passievrucht

• vinnux
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je kunt proberen een bootmanager te installeren vanaf een linux cd bijvoorbeeld, dan kun je daar de regels voor windows toevoegen. Dan opstarten naar windows en dan op zoek naar het bestandje fixmbr .. is ergens op internet te krijgen. Deze zet je boot manager weer op windows ..

http://www.ultimatebootcd.com/ kan ook helpen om windows weer te starten

[ Voor 13% gewijzigd door vinnux op 20-03-2006 13:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik niet gewoon weer XP op C: zetten?

En dan zorgen dat ik de boel wel voor elkaar heb voordat ik het weer verwijder :P.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2006 13:35 ]

• Miek
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06-2023
Ja dat kan natuurlijk wel, en dan dan ook even de recovery console installeren (dmv x:\i386\winnt32.exe /cmdcons (waar x = winxpcdrom).
Dan kun je dmv bootcfg /scan volgens mij alle installaties op je pc laten scannen en zo heb je weer een boot.ini file met de 2 keuzes erin. Hoe je echter je bootrecord op je MCE schijf krijgt weet ik niet (of het uberhäupt mogelijk is....).

Verwijderd

Met een beetje geluk (correct me if I'm wrong) kan het dan weer gaan werken, want Windows XP scant bij de installatie op andere windows installaties, en maakt dan zelf een boot.ini aan met daarin de goede verwijzingen. Recovery Console installeren kan, maar is niet noodzakelijk, omdat windows dat bootcfg al automatisch bij de installatie doet. Tevens kan dat ook via de windows XP cd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 13:16:
onzin. je boot ini staat op je active partition, dit hoeft niet perse je c partitie te zijn.

een partitie active maken en daar weer een boot.ini neerzetten zou het allemaal weer werkend moeten krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 14:05:
[...]

een partitie active maken en daar weer een boot.ini neerzetten zou het allemaal weer werkend moeten krijgen.
Dat zei Partition Magic mij ook. Maar ik heb geen idee hoe en volgens mij had ik dat voor het verwijderen van de partitie moeten doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 14:05:
[...]

onzin. je boot ini staat op je active partition, dit hoeft niet perse je c partitie te zijn.

Probleem is dat je ook NTLDR, NTDetect e.d. ook op de partitie moet hebben staan, en dat de XP partitie die hij weggegooid had ook de Active was, mét de boot bestanden, en dat wisselen is niet zo 123 gedaan... Zomaar een C partitie weggooien is er niet bij in Windows... Alleen Boot.ini op een active partitie zetten denk ik niet dat het werkt, even Windows XP herinstalleren geef ik een grotere kans. Maar 't blijft maar gokken :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu inmiddels Win XP draaien op schijf G:. Opvallend is dat WIN MCE is opgeschoven naar schijf C:. Ik krijg overigens geen bootscreen waarbij ik moet kiezen tussen WIN XP of WIN MCE.

Weet iemand hoe ik nu te werk moet gaan? Ik wil dus WIN XP er niet meer op hebben maar enkel MCE draaien.

Verwijderd

met fdisk maakte ik vroeger een partitie active (win98 opstart flop), echter geen idee of die ook ntfs partities active kan maken.

aangezien je nu weer een active partitie hebt (door install van xp), kan je ook de boot ini handmatig aanpassen. ff zoeken op support.microsoft.com hoe je dat moet doen...

eerst ff zorgen dat je de keuze krijgt en als je het werkend hebt, kan je xp verwijderen (als op deze partitie je boot ini staat dus deleten en niet formateren/partitie weggooien).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu via Partition Magic de MCE schijf op 'Active' gezet.
Dit bracht me nog dieper in de problemen namelijk bij het opstarten van de computer:
code:
1
2
NTLDR is niet gevonden 
Druk op CTRL+ALT+DEL op de computer opnieuw op te starten

Ook WIN XP is niet opnieuw te installeren aangezien het bij het opnieuw opstarten in de setup dezelfde melding geeft.

Denk dat ik inderdaad overnieuw mag beginnen :(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2006 22:16 ]

Pagina: 1