[UPS] APC vs. Sweex

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RAMeijer
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 13:39
Ik ben op zoek naar een UPS van ongeveer 1000VA om mijn X2 4800+ en 19" CRT 20-30 minuten in de lucht te houden bij een stroomuitval (ik woon in Griekenland dus dat gebeurt regelmatig; ook is de spanning instabiel :| ).

Nu is mijn oog gevallen op de volgende UPS van APC:

APC Smart-UPS 1000VA USB & Serial 230V

Deze kost zo'n EUR 320.

Hardstikke mooi, alleen zie ook deze:

Sweex Manageable UPS 1000 VA

En die kost slechts EUR 78! 8)7

Hoeveel kwaliteit kan ik verwachten van die Sweex ten opzichte van de APC?

Iemand ervaring met beide UPS'en?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Zelf heb ik een APC SmartUPS 1400 en ben er heel erg tevreden over.
Daarbij krijg je bij een UPS van APC PowerShute software, waarmee je de huidige status van de ingaande en uitgaande lijnen kan zien, noiselevels kan bekijken e.d.

Ik denk niet dat je voor minder dan 100 euro een schakeling in elkaar zou kunnen draaien die dat ook kan. Laat staan dat het eigenlijk in staat is om echt 1000VA te switchen eigenlijk :/
Daarnaast is zo'n ding van APC meteen een bescherming tegen piekspanningen, en ik verwacht niet dat die van Sweex dat ook is.
1000VA best wel heel veel vermogen. Ik denk dat die Sweex doos veel minder kan regelen, maar je PC wel lang kan laten draaien dmv grote accu's.

edit: ik zie net dat die Sweex lood-calcium accu's gebruikt en de APC lead-acid (gel accu's dus).
Volgensmij zijn gel accus veel betrouwbaarder.
Bij die sweex staat ook CPU Controlled. Betekent dat dattie je PC allerlei berekeningen laat doen? De APC heeft een compleet eigen monitoring circuit iig, en output alleen diagnose data.

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 20-03-2006 13:15 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• RAMeijer
Ja, die site van Sweex vertelt wel heel weinig over die UPS... :/

Ik weet dat APC heel goed is, maar voor mijn thuisgebruik geef ik liever wat minder uit, als het maar redelijk betrouwbaar werkt.

Maar goed, het vergelijken van de specs van de APC en de Sweex is dus moeilijk, zo niet onmogelijk :(

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Een Sweex voeding, is dat kwaliteit? Nee. Zal deze UPS wél kwaliteit zijn? Denk het niet.

Hooguit voor een USB reader moet je bij Sweex zijn, voor de rest is het allemaal bagger :X

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• RAMeijer
Dat vermoeden had ik al... :X

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 11:10
Veel meer dan een paar auto accu's is een goedkope UPS ook niet.

Ik zou gewoon voor de Sweex gaan voor thuisgebruik. Accu's gaan toch wel een keer kapot, ook bij APC moet je ze elke paar jaar vervangen.

Powerchute hoef je ook niet op te gaan zitten wachten, door problemen met de 6.0 versie een tijdje geleden (ze hadden de java licentie niet verlengd...) liepen hier ongeveer 30 servers vast. Lekker...

Al met al werkt voor thuis de Sweex als filtertje ook wel, en ook om spanningsverlies op te vangen.

Den ine problima.

[ Voor 4% gewijzigd door Jiriki op 20-03-2006 13:24 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

webfreakz.nl schreef op maandag 20 maart 2006 @ 13:20:
Een Sweex voeding, is dat kwaliteit? Nee. Zal deze UPS wél kwaliteit zijn? Denk het niet.

Hooguit voor een USB reader moet je bij Sweex zijn, voor de rest is het allemaal bagger :X
great minds think alike.

alleen de kleine pruttel randapperatuur van sweex is aardig.
de rest is bout imho.

ze zullen vast weer een of andere non-standaard rekenmethode aanhouden om de max VA's aan te geven ofzo...
net zoals ze bij hun voedingen doen. totaal alles opgeteld 600 watt, maar x aantal kanalen combined mag maar "heel veel minder" trekken.
pas nog een testje van zo'n 600watt voeding gezien... bij 400 watt trekkende hardware, had je al 1KW inputpower waarbij het ding begon te sissen en te piepen, en bij 1.1KW input klapte het hele ding uit elkaar :/

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Ik heb 2 van die Sweex 1000VA's maar ik gebruik ze hier alleen voor de beveiliging van me servertjes tegen stroompieken en het uitvallen van de spanning.
Met een AMD64 3000+ met 10HDD's en zonder monitor haal ik misschien net aan 12 minuten uptime maar ik laat het systeem al na een paar minuten gewoon uitschakelen. D'r zit een tooltje bij die je huidige, openstaande, werk opslaat en vervolgens een shutdown geeft. Shutdown werkt iedergeval goed de rest gebruik ik niet.
Ding kan maximaal 500watt continue leveren volgens de specs maar volgens mij trek je dan binnen 3 minuten je accu leeg.
Wil je 20-30 minuten kunnen werken moet je echt voor een goed merk als APC gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door NBK op 20-03-2006 13:30 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:41
Ik heb hier een Sweex UPSje staan, weet wel niet meer hoeveel VA, dacht 600.
Mijn ouwe bakje (Athlon XP 1900+) houd het daarmee maar enkele minuten uit...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

NBK schreef op maandag 20 maart 2006 @ 13:27:
Ik heb 2 van die Sweex 1000VA's maar ik gebruik ze hier alleen als beveiliging tegen stroompieken en het uitvallen van de spanning. Met een AMD64 3000+ met 10HDD's en zonder monitor haal ik misschien net aan 12 minuten uptime maar ik laat het systeem al na een paar minuten gewoon uitschakelen. D'r zit een tooltje bij die je huidige openstaande werk opslaat, geen idee hoe goed dat werkt. Ding kan maximaal 500watt contineu leveren volgens de specs maar volgens mij trek je dan binnen 3 minuten je accu leeg.
Wil je 20-30 minuten kunnen werken moet je echt voor een goed merk als APC gaan.
Daar zijn we dus al... max 500 watt continue, terwijl de APC dik 650 aankan.
Voor mij een aanwijzing dat die Sweex van goedkope prutselektronica is gemaakt...

Nog een dingetje: Win2K en XP bieden standaard al ondersteuning aan UPS-ses van APC.
Onder stroombeheer kan je gewoon kiezen voor een APC SmartUPS van x VA. monitoring via serial is standaard geloof ik.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 20-03-2006 13:30 ]

• Palomar
  • Niet online
Als je ook even uitzoekt hoeveel vervangende accu's voor die sweex kosten (want die zullen het wel wat eerder begeven) dan kun je die denk ik best wel nemen. Je computer maakt ook weer niet deel aan een bedrijfskritisch proces oid neem ik aan ;)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Jiriki schreef op maandag 20 maart 2006 @ 13:23:
Veel meer dan een paar auto accu's is een goedkope UPS ook niet.

Ik zou gewoon voor de Sweex gaan voor thuisgebruik. Accu's gaan toch wel een keer kapot, ook bij APC moet je ze elke paar jaar vervangen.

Powerchute hoef je ook niet op te gaan zitten wachten, door problemen met de 6.0 versie een tijdje geleden (ze hadden de java licentie niet verlengd...) liepen hier ongeveer 30 servers vast. Lekker...

Al met al werkt voor thuis de Sweex als filtertje ook wel, en ook om spanningsverlies op te vangen.

Den ine problima.
je kan ook een DIY UPS maken van auto accu's
http://www.google.nl/search?hl=en&q=DIY+UPS
by DIY's staat vaak hoe/wat en waarom je voor iets kiest en waarom niet voor het ander.. heel handig als je je wilt orientteren

APC is een heel gerespecteerd merk, sweex beduidend minder.

Waarom moet je de accu's vervangen ??? omdat je ze niet belast. Laptop's hebben ook last van dit verschijnsel. hoeveel mensen hebben wel niet een laptop maar laten altijd de voeding + accu erint zitten? zelfde je moet die accu's van tijd tot tijd wel even "leeg" laten lopen. om ze in conditie te houden.

Overgens autoaccu's hebben minder last van het "leeg/loop probleem maar daarbij zit je weer met de "zuur graad"

Tja vanalles

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

De situatie is hier in Nederland natuurlijk anders dan in Griekenland. Hier in Nederland heb je misschien 2 tot 4 keer per jaar een korte onderbreking in de stroom toevoer. Meestal niet eens echt merkbaar maar vind ze wel terug in het log bestand van me UPS. Als de stroom er hier echt uit gaat is dat meestal voor 2 tot 4 uur en een UPS die dat trekt is onbetaalbaar. Daarom heb ik zelf gekozen voor deze Sweex UPS'en. Maar in het geval van TS zou ik zelf ook gaan voor APC.

edit:
In die sweex zitten trouwens onderhoudsvrije lood-calcium accu's. Levensduur onbekend.. in boekje staat 100 ontlaad/laad cicles. Lood-calcium kan een grote ontlading verwerken dan lood-zuur auto-accu's.

[ Voor 21% gewijzigd door NBK op 20-03-2006 13:38 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• GH45T
  • Laatst online: 17-02 16:56
Op zich best interessant, bij ons thuis valt wel vaker de stroom uit door blikseminslag, we wonen op het platteland dus echt veel is er niet aan te doen, een bliksemafleider is veel te duur om even aan te leggen maar telkens knalt dus wel de stroom en daarmee mijn servertje en alles eruit.

Een UPS zou ideaal zijn, alleen zou het ook handig zijn als mijn modem ook online bleef. Ik ben benieuwd in hoeverre dit haalbaar is, ik kan natuurlijk een kabel leggen van mijn server naar mijn modem waar 12 volt overheen gaat zodat het modem via de server stroom krijgt.

* GH45T gaat dit topic volgen :)

• Palomar
  • Niet online
Veel UPS'en hebben volgens mij extra 'stopcontacten' erop zitten voor meerdere apparaten. Je modem zouje daar dus ook op kunnen aansluiten lijkt me.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

GH45T schreef op maandag 20 maart 2006 @ 13:38:
Op zich best interessant, bij ons thuis valt wel vaker de stroom uit door blikseminslag, we wonen op het platteland dus echt veel is er niet aan te doen, een bliksemafleider is veel te duur om even aan te leggen maar telkens knalt dus wel de stroom en daarmee mijn servertje en alles eruit.

Een UPS zou ideaal zijn, alleen zou het ook handig zijn als mijn modem ook online bleef. Ik ben benieuwd in hoeverre dit haalbaar is, ik kan natuurlijk een kabel leggen van mijn server naar mijn modem waar 12 volt overheen gaat zodat het modem via de server stroom krijgt.

* GH45T gaat dit topic volgen :)
Maak gewoon een power-over-ethernet injector :)
je gebruikt toch maar 4 draden van je UTP. De andere 4 kan je (mis/ge)bruiken voor elektriciteit :)
Ben ik ook van plan voor mijn modem :) Dan blijft de verbinding tenminste up :)
Palomar schreef op maandag 20 maart 2006 @ 13:51:
Veel UPS'en hebben volgens mij extra 'stopcontacten' erop zitten voor meerdere apparaten. Je modem zouje daar dus ook op kunnen aansluiten lijkt me.
Alssie veraf staat is dat wat lastig. dan is PoE wel een optie.
Daarnaast heeft een UPS alleen Euroconnectors als uitgang, dus een normale stopcontact adapter past er niet in. Maar ook daar is weer een workaround ;) Koop een stekkerblok van een paar euro, hang er een contra euro connector aan en plug die in je UPS :)
Kan je meteen b.v. je switch er aan knuppen zodat ook die niet op z'n bek gaat :)

Ik ga straks nog ff 2 stekkerblokken halen :) Kabels met contra euro genoeg hier :P

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 20-03-2006 13:55 ]

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02 10:33
Als je echt voor kwaliteit wil gaan moet je natuurlijk voor APC kiezen, heb zelf overigens een Sweex Manageable UPS 600 VA waar ik uiterst te vreden mee ben. Heb de hele computer met lcd scherm en zelfs een stereo installatie (mengpaneel versterker) erop staan en hij loopt wel zeker een kwartier door bij normaal gebruik (muziek aan, internetten). Ook zit er een leuk programma waarmee je verschillende dingen kan zien zoals de load en hij filtert ook nog eens de pieken en dalen. Ook kan je bepaalde instellingen erin zetten voor de afsluittijd en automatische mail. Kortom erg tevreden met de sweex.

• webfreakz.nl
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

McKaamos schreef op maandag 20 maart 2006 @ 13:25:
[...]
ze zullen vast weer een of andere non-standaard rekenmethode aanhouden om de max VA's aan te geven ofzo...
net zoals ze bij hun voedingen doen. totaal alles opgeteld 600 watt, maar x aantal kanalen combined mag maar "heel veel minder" trekken.
pas nog een testje van zo'n 600watt voeding gezien... bij 400 watt trekkende hardware, had je al 1KW inputpower waarbij het ding begon te sissen en te piepen, en bij 1.1KW input klapte het hele ding uit elkaar :/
Dat was een Q-tec >:)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

welke 100% gelijk is aan een Sweex, en nog een paar andere bout merken ;)

• GH45T
McKaamos schreef op maandag 20 maart 2006 @ 13:52:
Maak gewoon een power-over-ethernet injector :)
je gebruikt toch maar 4 draden van je UTP. De andere 4 kan je (mis/ge)bruiken voor elektriciteit :)
Ben ik ook van plan voor mijn modem :) Dan blijft de verbinding tenminste up :)
Goed idee alleen loopt er helaas al 2x 100 Mbps over die ene kabel, een naar mijn modem en andere naar SMC router met ingebouwde printserver waar ik alleen maar de printserver van gebruik.
Alssie veraf staat is dat wat lastig. dan is PoE wel een optie.
Daarnaast heeft een UPS alleen Euroconnectors als uitgang, dus een normale stopcontact adapter past er niet in. Maar ook daar is weer een workaround ;) Koop een stekkerblok van een paar euro, hang er een contra euro connector aan en plug die in je UPS :)
Kan je meteen b.v. je switch er aan knuppen zodat ook die niet op z'n bek gaat :)

Ik ga straks nog ff 2 stekkerblokken halen :) Kabels met contra euro genoeg hier :P
Dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar dan kan ik net zo goed een kabeltje trekken voor 12 volt.

• RAMeijer
Wel, meestal duren de storingen maar een kwartiertje ofzo, en ik heb ook grote batterijen in de schuur voor het hele huis (die gebruik ik 's nachts om electriciteit te besparen; overdag laden ze op met zonnepanelen) en een redelijke generator.

Maar het is redelijk veel gedoe om alles over te schakelen op batterijen of generator. Dat gaat helaas niet automatisch...

Ik kan van mijn werk een 2200VA APC lenen; eens kijken hoe dat gaat ;)

En wat misschien nog wel belangrijker is dan de batterijen is het regelen van de stroom...en wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in APC dan Sweex :P

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

RAMeijer schreef op maandag 20 maart 2006 @ 14:11:
Wel, meestal duren de storingen maar een kwartiertje ofzo, en ik heb ook grote batterijen in de schuur voor het hele huis (die gebruik ik 's nachts om electriciteit te besparen; overdag laden ze op met zonnepanelen) en een redelijke generator.

Maar het is redelijk veel gedoe om alles over te schakelen op batterijen of generator. Dat gaat helaas niet automatisch...

Ik kan van mijn werk een 2200VA APC lenen; eens kijken hoe dat gaat ;)

En wat misschien nog wel belangrijker is dan de batterijen is het regelen van de stroom...en wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in APC dan Sweex :P
as i said ;) In die Sweex zit prolly goedkope prut. Aan wat er gezegd is over max belasting is die APC iig een stuk beter, en daaraan is dan ook wel af te lezen hoe hoge kwaliteit elektronica er in zit ;)

• Gover
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 22:16

Gover

Seti@home Classic: Wiep

Je moet even een paar dingen weten over UPS'en:

- een UPS onder de € 200,- biedt meestal geen ' goed werkende' overspannings/piek/ruis beveiliging
- er zijn 2 soorten (simpel gesteld) UPS, een serieel geschakelde of een parallel geschakelde, eenvoudig gezegd wordt bij een goede UPS van APC, MGE het stroomnet door de spanningsomvormer gevoerd via of de accu of via een condensator schakeling, daarna wordt de stroom weer omgevormd naar 220. Bij uitval van het lichtnet is er dus nooit een onderbreking.

De Sweex waar het hierover gaat, valt gedurende milliseconden weg, je voeding krijgt een tik te verwerken, je pc valt waarschijnlijk niet uit. Bij een goedkope UPS, zit er simpel gezegd een schakelaar/relais die bij wegvallen stroom overschakelt op de accu.

Wij hebben zelf een tijdje die Sweex bakken geleverd bij een apparaat wat mij maken, gewoon als een extra safety die weinig kost. De Sweex levert op de accu nooit meer dan 180 V (gecalibreerde Fluke meter), bij 70% is na 12 maanden de accu volledig dood. De tool om windows af te sluiten doet het niet altijd. Bij een opgenomen vermogen van 376 Watts (gecalibreerde Fluke meter) doet ie het ongeveer 6 a 7 minuten. Ga ervan uit dat een gemiddelde pc gemiddeld niet boven de 300 Watts uitkomt. De server die wij erop getest hebben is een Tyan Dual Opteron 240 onder full load + switches + rack koeling + router + 4 x 10.000 rpm HDD = totaal 376 Watts opgenomen uit wandcontactdoos) en dan deed ie het dus ongeveer 6 à 7 minuten, ik ben bang dat 20 à 30 minuten iets grotere accu's vraagt.

Het vervangen van accu's: losse accu's voor APC/Sweex kosten minder dan € 10,- per stuk bij Nedis (wel een KvK nodig), het zijn namelijk vaak standaard maten/voltages, de accu's van Panasonic bevallen hier als vervanging erg goed.

Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.

• RAMeijer
@Gover: _/-\o_

Ik denk dat ik dan toch maar wat dieper in de buidel tast voor een echte UPS van APC :*)

• Gover

Gover

Ik heb er eigenlijk nooit naar gezocht, maar bij elke UPS gaat de accu natuurlijk een keertje dood, nu vraag ik me af hoeveel mensen er zijn die op dat moment een nieuwe kopen. Als je 2e hands een UPS van een A-merk op de kop kunt tikken; 1,2 of 3 nieuwe accu's erin en gaan met die banaan, op die manier kun je misschien wel veel beter een UPS bemachtigen.

APC is trouwens een prima merk, maar kijk ook eens rond bij MGE (te bestellen via de Technische Unie, die hebben ook prima spul, vaak ietsje duurder, maar 'men' zegt dat het net iets degelijker/slimmer ontworpen is.

En wat ik nog vergeten was, wanneer de stroom uitvalt, en na een x minuten is de accu leeg, dan valt je systeem natuurlijk uit. Wanneer de stroom nu weer terugkomt, moet het systeem dan weer automatisch online komen? Dat doen de Sweex'en en consorten die wij hebben namelijk niet.

Sweex UPS 1000 VA Managable (Retail, BC100020) is degene die wij hadden.

• GH45T
@Gover: komt er ook niet opnieuw weer stroom op de 230 volt aansluiting te staan als de stroom weer beschikbaar is? Een beetje BIOS heeft de optie om dan vervolgens het systeem weer op te laten starten.

Mijn servertje doet dit nu ook, gaat de spanning plat dan valt hij weg, komt de spanning terug dan gaat hij vanzelf weer aan :)

@McKaamos, dat post ik dus juist alleen gooi ik niet met die termen ;) er zijn namelijk BIOS'en waar dit anders heet :)

[ Voor 16% gewijzigd door GH45T op 20-03-2006 15:06 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

GH45T schreef op maandag 20 maart 2006 @ 15:03:
@Gover: komt er ook niet opnieuw weer stroom op de 230 volt aansluiting te staan als de stroom weer beschikbaar is? Een beetje BIOS heeft de optie om dan vervolgens het systeem weer op te laten starten.

Mijn servertje doet dit nu ook, gaat de spanning plat dan valt hij weg, komt de spanning terug dan gaat hij vanzelf weer aan :)
Das gewoon in de bios van elke PC zo ongeveer in te stellen.
Powestate on AC Loss ofzo.
Die kan je dan op On zetten zodat je PC bij AC power verlies weer start.

• Gover

Gover

Het probleem is niet dat je PC niet weer online wil komen (Bios optie > after power loss > last state), de goedkopere UPS'en komen niet online.

De Sweex UPS'en die wij hebben getest, doen het an sich wel, alleen wanneer ie leeg is moet je na terugkeer van het lichtnet weer 3 seconden die zilveren knop ingedrukt houden. En dat is dan ook de voornaamste reden dat wij die dingen niet meer als extra buffer gebruiken, we leveren nu voortaan MGE.
We hebben ook nog een aantal andere goedkope apparaten getest met allemaal hetzelfde mankement, wanneer ze helemaal leeg zijn en de stroom komt weer terug, schakelen ze niet weer vanzelf in, en dat is toch wel erg vervelend. Overigens komen sommige goedkopere modellen van APC/MGE ook niet automatisch weer online.

Bel eerst met een technisch consultant bij bv. APC of MGE en vraag de garantie dat ie weer online komt nadat de accu helemaal leeg is gelopen.

[ Voor 2% gewijzigd door Gover op 20-03-2006 18:26 . Reden: typo's ]

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 11:10
Nou zal dat voor de TS niet zo'n probleem zijn, maar dat is bij server gebruik wel mooi waardeloos... Ik ga MGE eens bekijken, van APC ben ik niet zo onder de indruk namelijk.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Pagina: 1