Toon posts:

Overclocken PIII800EB, 133mhz ram of 150???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil m'n PIII 800 EB (133) overclocken.
Ik heb een asus cusl2 mobo, heb ik dan profijt van dat 150 mhz geheugen van Mushkin, of kom ik toch niet hoger dan 133??

En in m'n bios staat dat er 128 mb 133 mhz memory is geinstalleerd (niet bij de instelbare frequency, die kan ik ergens anders instellen). Komt hier dan 150 mhz te staan?? M.a.w., herkent t bios 150 mhz geheugen, of moet je dat handmatig instellen dmv de freq. te verhogen???

Ik hoop niet dat ik onduidelijk ben :).
Nog ff op een rijtje???
1 Ik wil dus dat m'n geheugen op 150 mhz loopt.
2 Loopt dat 150 mhz Mushkin standaard op 150, of moet je dat dmv de freq. evengoed oc-en??
3 Als ik nu namelijk m'n geheugen op bijv 140 zet, dan staat m'n proc op "840 mhz", maar dan start ie niet meer op (hij stopt vlak voordat ie win98se ingaat, en dat ligt niet aan de temp. van de proc, die is 35C)

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen om mij te helpen :?

• Mindfields
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06-2025

Mindfields

Poor man's Ferrari

Sneller geheugen is alleen belangrijk als je over de 133 Mhz en je geheugen trekt het dan niet meer. Je kunt beter, als je nieuw geheugen wilt kopen, investeren in CAS 2 i.p.v. CAS 3.

Als het goed is draait de processor nu op 133 Mhz FSB en het geheugen ook op 133 Mhz. Om een Intel processor te kunnen overklokken kan je alleen de FSB (Front Side Bus :P) omhoog gooien. Dus van 133 naar bijv. 140 Mhz.
Het geheugen gaat nu ook van 133 naar 140 Mhz :). Helaas kun je het geheugen niet zoals bij Via chipsets, FSB + 33 of - 33 Mhz instellen. De chipset die jij hebt is een i815(E), vandaar dat jij deze optie niet vindt in je BIOS.

De i815 chipset accepteerd gewoon die 150 Mhz geheugenmodule (zie sig.), daar hoef je niet druk om te maken. Bij Mushkin kun je zien op welk moederbord de PC150 Enhanced HSDRAM is getest.

Verwijderd

Topicstarter
THNX!!! Zo'n antwoord was nou precies wat ik bedoelde! :)

Ik vroeg t me alleen heel erg af, omdat ik op http://www.cusl2.com heb gelezen dat m'n mobo nogal picky is wat geheugen betreft. Maar jij zegt dus dat dat geheugen t beste is voor mijn situatie ? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die had ik al gezien, bedankt :)

Hmm, dat geheugen is niet duur voor wat ze beloven (OCZ). Is dat echt net zo goed als Mushkin? Dat kun je zeker weer niet in nederland kopen......

• Mindfields

Mindfields

Poor man's Ferrari

Je bedoelt het verschil tussen 2-3-2 en 2-2-2? ;) Nou maakt je daar maar geen zorgen over, het verschil is hoogstens 1 a 2%. Als je echt alles uit de kast wilt halen dan kun je voor Mushkin Rev. 3 (2-2-2, tot 150 Mhz) kiezen.
Maar let op deze chips die op de Rev. 3 zitten zijn 7,5 ns en die van PC150 HSDRAM zijn 6,6 ns. Wat wil ik hier mee zeggen? Nou dat die Rev. 3 na 150 Mhz niet misschien meer verder wil. En met de processor die jij hebt zou je wel eens verder kunnen komen als 150 Mhz (bijvoorbeeld 6*151=906).
Lees eens deze review maar.

O ja, als de Mushkin link had (of had je dat al gedaan :?) aangeklikt dan kon je dit zien:

Tested to be compatible with VIA KX133, KT133(a), KM133, PM133, Apollo Pro 133(a), MVP3, MVP4, SIS 730S and 630S, and Intel i815(e)(ep), i810(e), BX, GX, and i820(e) (with MTH of course) chispet based motherboards like the ASUS A7V, ASUS CUSL2, MSI i815E Pro, and ASUS P3V4X.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx again :)

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je op de site van OCZ zou kijken, zie je een link naar wat reviews ervan, kun je zien dat het beter is dan die mushkin troep >:) ( zeker geen troep :P )

Als er interesse is wil ik maybe meer van die zooi gaan invoeren :)

Verwijderd

Ik heb zelf dus ook een PIII800EB en ik heb hem een tijdje geleden ook willen overclocken tot wat hoger maar in sommige spellen begon ie me er uit te mikken. Enuh, Mindfields, ik heb dus een CUV4x moederbord van VIA en ik kan m'n clock snelheid van mijn geheugen ook niet appart opkrikken.

Maar om terug te komen op Airhead, toen ik hem dus overclockte toen werd het onstabiel-er en in snelheid merkte ik er nikz van(ik had geen rare coolers gebruikt maar daar lag het niet aan want hij draaide op 840 en werd nog maar 34 graaden)
Je moet zelf weten of je hem overclocked maar ik kan je wel vertellen ik merkte er 0,0 nikz van!!!!

• Mindfields

Mindfields

Poor man's Ferrari

Konterbonker, ik heb niet gezegd dat je bij alle Via chipsets het geheugen onafhankelijk van de FSB kan draaien. ;) Een CUV4x had geloof ik geen 694X chipset, maar een 694Z chipset. Dat kan het verschil verklaren, waarbij moet worden opgemerkt dat een mobo fabrikant zelf kan bepalen wat er in het BIOS komt.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat me er ook om, dat ik in de nabije toekomst nog lekker geheugen heb en dat dat niet de beperkende factor wordt, als ik m'n processor ipv een beetje, flink wil oc-en.
Dan heb je gewoon memory nodig dat hoger kan dan 133...En dat moet met dat hsdram van mushkin toch wel lukken, thnx for the url(s) Mindfield :)
Pagina: 1