USB Nic met PXE ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:55
Omdat ik zo langzamerhand een beetje moe wordt om elke keer een pc open te maken, een nic er in te zetten en die er later weer uit te bouwen ben ik eigenlijk opzoek naar een USB nic met PXE ondersteuning.

PXE heb ik nodig om de pc via RIS te kunnen installeren. Ik heb verschillende fabrikanten virtueel bezocht, maar Linksys, 3com en SMC hebben zowieso niets.

De pc's die ik installeer zijn nieuwe Dells of HP/Compaq's dus USB ondersteuning is geen probleem.

Kent iemand een fabrikant die zoiets aanbiedt en heeft iemand er ervaringen mee? Of is er misschien een andere oplossing die ik over het hoofd heb gezien?

TE KOOP: BMW R1100RT Custom Honda NTV650 Daytona motormover

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MuddyMagical schreef op maandag 20 maart 2006 @ 11:41:
De pc's die ik installeer zijn nieuwe Dells of HP/Compaq's dus USB ondersteuning is geen probleem.
Alle nieuwe pc's van tegenwoordig hebben toch wel een on-board NIC?? Mét PXE ondersteuning, lijkt mij...

• MuddyMagical
  • Laatst online: 08:55
dog4life schreef op maandag 20 maart 2006 @ 11:44:
[...]

Alle nieuwe pc's van tegenwoordig hebben toch wel een on-board NIC?? Mét PXE ondersteuning, lijkt mij...
Nou dat valt toch nog vies tegen vindt ik. Anders had ik idd deze vraag niet gesteld.. ;)

TE KOOP: BMW R1100RT Custom Honda NTV650 Daytona motormover

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MuddyMagical schreef op maandag 20 maart 2006 @ 11:41:
PXE heb ik nodig om de pc via RIS te kunnen installeren. Ik heb verschillende fabrikanten virtueel bezocht, maar Linksys, 3com en SMC hebben zowieso niets.
Dat gaat je ook niet lukken. PXE moet in het BIOS ondersteund worden en als je geen onboard NIC hebt dan zal het BIOS ook geen PXE support hebben.
Leveren Dell en HP nog PC's zonder onboard NIC? Dat verbaast me :?

[ Voor 19% gewijzigd door downtime op 20-03-2006 11:59 ]

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
http://www.argontechnology.com/products.aspx?id=22
By default, Microsoft RIS does not support USB network adapters. If you plan to use with RIS then you will need to purchase the Argon RIS Menu Editor as well.
Met dan deze als resultaat:
http://www.argontechnolog...ducts.aspx?id=103&pid=162

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:29
Kan je niet gewoon booten van een floppy en daarmee RIS starten?

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Ik ben hier eigenlijk ook wel op zoek naar. Maar dit wil ik meer omdat ik ook wel eens pc's in de handen krijg die helemaal geen NIC hebben. Dat zijn vaak wat oudere pc's van wat oudere mensen.

Dit wil ik thuis gaan gebruiken, voor als er weer een kennis of iemand de computer niet helemaal lekker heeft lopen. Neem hem mee naar huis, plug hem in netwerk, laat het installeren via PXE (vol automatisch). Heb de PXE server nog niet overigens, maar die komt eraan.

• Jimbolino
  • Laatst online: 15-04 00:31

Jimbolino

troep.com

/downtime/ schreef op maandag 20 maart 2006 @ 11:57:
[...]
Dat gaat je ook niet lukken. PXE moet in het BIOS ondersteund worden en als je geen onboard NIC hebt dan zal het BIOS ook geen PXE support hebben.
bullcrap: PXE zit in de bootrom van je netwerkkaart en hoeft dus niet in de bios van je moederboard te zitten. Je bios moet wel (volgens mij) int-13 ondersteunen, iig het booten van add-on-pci cards.
djluc schreef op maandag 20 maart 2006 @ 13:34:
Kan je niet gewoon booten van een floppy en daarmee RIS starten?
Die werkt alleen met een beperkt aantal netwerkkaarten: de meeste intel en 3com kaarten. De 2003 bootflop werkt ook met realtek dacht ik. Het is niet mogelijk om de ris-bootflop uit te breiden met andere drivers/kaarten.

Volgens mij bestaan er geen usb nic's met bootrom. Dit omdat er geen biossen zijn die zoiets ondersteunen. Je bios ondersteunt booten van "usb mass-storage devices". Je zou in theorie dit kunnen gebruiken om usb-nic drivers te laden.
In de practijk denk ik dat het bijna niet mogelijk is aangezien usb drivers niet zo makkelijk in elkaar zitten als pci drivers.

Misschien kun je iets met bart/pe zijn bootdisks.

edit:
Ik ben zelf ook opzoek naar nics met bootrom, ik merk dat ze tegenwoordig schaarser worden (vooral in consumenten pc's)
Dingen die ik nog niet gezien heb:
- Wireless nic met bootrom
- USB nic met bootrom of emulatie
- Realtek Gigabit kaart met bootrom (wel intel/3com kaarten)

[ Voor 12% gewijzigd door Jimbolino op 20-03-2006 13:44 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Mischien maar eens een hint ofzo sturen naar Realtek ;) Met een opmerking als: "dat gaat veel geld opleveren". :) Want ik denk dat er wel veel vraag naar is. Beter is natuurlijk een bedrijf wat zowel zeggenschap heeft over de bouw van netwerkapparatuur als zeggenschap over BIOSSEN.

[ Voor 46% gewijzigd door eghie op 20-03-2006 15:57 ]

Pagina: 1