[RAID] SX4300 - Raid5 Array wordt niet gezien in W2003

Pagina: 1
Acties:

• ESP_Explorer
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-12-2023
Afgelopen week een Promise SX4300 en 4 diamondmax 300GB SATA2 schijven gekocht om een Raid 5 array te maken. Alles volgens het boekje gedaan, kaart in het pci-x slot gedaan, wordt gedetecteert tijdens het booten, fast build utilty ingegaan om de array aan te maken, alle schijven worden netjes herkend, geen probleem allemaal. Vervolgens is windows opgestart, ik kijken in disk management, niets....wat ik las/verwacht is dat er automatisch een wizard komt die zegt dat er een nieuwe schijf is gevonden en dat deze geformatteerd moet worden maar deze kwam niet. Vervolgens de WebPAM software geinstalleerd en opgestart. Maar ook hier worden geen schijven herkend, zowel fysiek als logisch niet. Overigens ziet fdisk ze ook niet als ik boot in DOS, ik weet niet of dit klopt of niet?

Ik heb van alles geprobeerd, ander pci-x slot, andere sata kabels, array opnieuw gebuild, windows 2003 opnieuw geinstalleerd, sata raid kaart verwijderd in devicemanager en opnieuw geinstalleerd. Schijven apart gecontroleert in andere pc door ze aan de onboard sata controller te hangen en formatteren.

Overige specs:
- Accelertech Ato 2161 Serverbord (ja, vaag merk ik weet het, maar pci-x kaarten worden prima herkend in devicemanager en amd driverpack geinstalleerd) met onboard vga
- Adaptec 39160 scsi kaart waar de systeemdisk en dvd-rom aan hangt
- opteron 246 proc
- 1 gig Kingston ECC Reg geheugen

dus samengevat: schijven/array worden door de raidcontroller gezien tijdens booten maar niet meer in windows zelf

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Lijkt mij een driver probleem aangezien de kaart zelf VOOR windows nog prima doet. FDisk in pure DOS zal niet werken omdat er geen drivers zijn geladen in DOS.

Staat er niet toevallig een geel uitroepteken bij de kaart in device-manager?

Wat je ook nog kunt proberen is die andere kaarten eruit halen/uitschakelen. Ik zelf had namelijk het probleem dat m'n Promise ex8350 niet wilde samen werken met de ICH6R raid controller op m'n moederbord.

[ Voor 80% gewijzigd door Dukey op 20-03-2006 09:42 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• ESP_Explorer
geen geel uitroepteken; als de kaart voor het eerst gedetecteerd wordt door windows vraagt ie om drivers, ik kan dan van de meegeleverde cd kiezen tussen een amd64 en i386 directory. Ik gebruik dan de amd64 drivers (lijkt me meest handige met een opteron proc)

Ik heb het ook geprobeerd zonder adaptec kaart, maakt voor windows niets uit. Wat ik wel merkte is dat ik met adaptec kaart nooit het xs4300 bootmenu voorbij zie komen, zonder wel.

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
heb je een 32bits of 64bits windows? denk dat de amd64 driver enkel voor de 64bit versie zijn en de i386 zijn 32bit, ik vermode dat je 32bit draait dus probeer die andere drivers eens ?

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

• Dukey

Dukey

anglico schreef op maandag 20 maart 2006 @ 11:13:
heb je een 32bits of 64bits windows? denk dat de amd64 driver enkel voor de 64bit versie zijn en de i386 zijn 32bit, ik vermode dat je 32bit draait dus probeer die andere drivers eens ?
Idd, Windows Server 2003 x64 benodigd de AMD64 driver en de gewone Windows Server 2003 (R2, SP1, Standard, Enterprise etc) de i386.

• ESP_Explorer
ik heb de 32bit versie. Volgens mij heb ik in het begin de i386 gebruikt maar het is zeker een poging waard. Ik ga het vanavond nog even proberen en zal de uitkomst hier posten.

• ESP_Explorer
Helaas :(

ook met de i386 drivers hetzelfde probleem.....iemand anders nog een idee??

• ESP_Explorer
het werkt!!

geweldig hoor.......koop je een sata2 raid controller en sata2 hd's, moet je de hd's op sata1 zetten met het jumpertje op de hd's!

maar goed, ben iig blij dat het werkt :)

topic mag dus wat mij betreft gesloten worden, iedereen bedankt voor de input!

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
bah voor de snelheid moet je geen sata II kopen, blijft hetzelfde , maar tof dat het werkt, veel plezier ermee, draai je raid 5? kun je dan eens je speeds posten?

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-02 13:15
ligt het nou aan mij of is het altijd gedonder met promise producten?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ESP_Explorer schreef op maandag 20 maart 2006 @ 19:46:
het werkt!!

geweldig hoor.......koop je een sata2 raid controller en sata2 hd's, moet je de hd's op sata1 zetten met het jumpertje op de hd's!

maar goed, ben iig blij dat het werkt :)

topic mag dus wat mij betreft gesloten worden, iedereen bedankt voor de input!
Dan zal de controller ook wel een S-ATA150 interface hebben en de schijven S-ATA300. Het komt wel vaker voor dat in een dergelijk geval de schijven met een jumper op S-ATA150 moet zetten.

Overigens heeft dat niet zozeer met S-ATA I of II te maken. Je hebt namelijk maar 1 standaard en dat is de S-ATA standaard. Een project groep genaamd S-ATA II heeft extra features bedacht voor de S-ATA standaard waaronder S-ATA300, NCQ en staggered spinup. Wanneer nu een hardeschijf of controller over 1 van deze features beschikt mag deze het label S-ATA II dragen.

Voorbeeld: een schijf of controller kan het S-ATA II label dragen terwijl deze beschikt over een S-ATA150 interface, zoals bij de eerste serie Maxtor Diamondmax 10 schijven het geval is. Deze schijven ondersteunen wel NCQ en staggered spinup, maar hebben dus een S-ATA150 interface, waardoor de schijf het label S-ATA II mag dragen.
arnoman schreef op maandag 20 maart 2006 @ 23:48:
In dit geval komt het niet alleen bij Promise voor, als je een wat oudere VIA chipset hebt met een S-ATA150 controller (het exacte type weet ik zo niet) kun je dit probleem ook wel tegen komen.

Ik geloof dat Hitachi hier specifiek voor waarschuwd met hun schijven.

Overigens gaat het ook wel fout met de combinatie Nforce4 en de Diamondmax, terwijl beide S-ATA300 interfaces hebben. Zoek maar op compatibiliteit Nforce4 en Diamondmax 10 of kijk de faq eens door.

Mijn RAID5 controller een RAIDcore BC4852 had ook problemen kunnen ondervinden met met de vier 200GB Maxtor Diamondmax 10 S-ATA150 schijven de ik er aan heb hangen, maar dit is verholpen met een firmware update van de schijven en de controller. Overigens zijn beschikken in dit geval de schijven en controller over een S-ATA150 interface.

Heerlijk die compatibiliteits problemen. :/

[ Voor 35% gewijzigd door _Dune_ op 21-03-2006 00:00 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• ESP_Explorer
_Dune_ schreef op maandag 20 maart 2006 @ 23:50:
[...]

Dan zal de controller ook wel een S-ATA150 interface hebben en de schijven S-ATA300. Het komt wel vaker voor dat in een dergelijk geval de schijven met een jumper op S-ATA150 moet zetten.

Overigens heeft dat niet zozeer met S-ATA I of II te maken. Je hebt namelijk maar 1 standaard en dat is de S-ATA standaard. Een project groep genaamd S-ATA II heeft extra features bedacht voor de S-ATA standaard waaronder S-ATA300, NCQ en staggered spinup. Wanneer nu een hardeschijf of controller over 1 van deze features beschikt mag deze het label S-ATA II dragen.

Voorbeeld: een schijf of controller kan het S-ATA II label dragen terwijl deze beschikt over een S-ATA150 interface, zoals bij de eerste serie Maxtor Diamondmax 10 schijven het geval is. Deze schijven ondersteunen wel NCQ en staggered spinup, maar hebben dus een S-ATA150 interface, waardoor de schijf het label S-ATA II mag dragen.

[...]

In dit geval komt het niet alleen bij Promise voor, als je een wat oudere VIA chipset hebt met een S-ATA150 controller (het exacte type weet ik zo niet) kun je dit probleem ook wel tegen komen.

Ik geloof dat Hitachi hier specifiek voor waarschuwd met hun schijven.

Overigens gaat het ook wel fout met de combinatie Nforce4 en de Diamondmax, terwijl beide S-ATA300 interfaces hebben. Zoek maar op compatibiliteit Nforce4 en Diamondmax 10 of kijk de faq eens door.

Mijn RAID5 controller een RAIDcore BC4852 had ook problemen kunnen ondervinden met met de vier 200GB Maxtor Diamondmax 10 S-ATA150 schijven de ik er aan heb hangen, maar dit is verholpen met een firmware update van de schijven en de controller. Overigens zijn beschikken in dit geval de schijven en controller over een S-ATA150 interface.

Heerlijk die compatibiliteits problemen. :/
Het grappige (soort van) is dat ik dezelfde problemen had met een diamondmax 11 en nforce 4.......maar toen hielp niets, ook niet de jumper verzetten. Toen maar besloten om 3 schijven erbij te nemen en een raid array te maken zodat die ene schijf niet voor niets had gekocht. Achteraf gezien had ik sneller moeten doorhebben dat ik die jumper moest verzetten maar niet bij stil gestaan want je denkt toch: tis allemaal vrij nieuw dus dat zal probleemloos op elkaar moeten werken.

@anglico

ja, het is raid5 dus het zullen wel geen spetterende snelheden zijn. Ik zal vanavond wel even proberen te benchen

• Dukey

Dukey

arnoman schreef op maandag 20 maart 2006 @ 23:48:
M'n Promise EX8350 doet het althans prima 8) . Ik gebruik al sinds dat ik hem heb 2x Diamondmax 10 en 1x Diamondmax 11 hd erop plus twee raptors, geen problemen gehad dat schijven uitvallen of array eruit vliegen what so ever. Behalve dan dat ik er gauw achterkwam dat ik TCQ van de Raptors toch maar uit moest zetten ;) .

Maar iedereen vindt het maar "goedkoop" en "slecht" 8)7 alternatief voor een Areca..... (waar overigens veel meer heisa over is als ik het zo lees....).

[ Voor 34% gewijzigd door Dukey op 21-03-2006 10:28 ]

• ESP_Explorer
nog even gebenched:

Afbeeldingslocatie: http://img70.imageshack.us/img70/2179/raid55bx.jpg
Pagina: 1