[ADVIES GEVRAAGD] Eigen PC samenstellen

Pagina: 1
Acties:

• parm
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-02 01:48
Ik heb wat geld over en wil maar eens een eigen PC bouwen.
Ik heb even een beknopte samenstelling gemaakt, en zou graag jullie mening erover weten. (ervaringen, enz.)

Moederbord : Asrock 939Dual-SATA2, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Processor : AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB)
RAM : 512MB PC3200 DDR, CL2.5 (PQI, MDAD-428HA0102)
Graka : MSI GeForce 6600 256MB DDR (PCI-e, DVI), NX6600-TD256E
Geluidskaart : onboard
CD/DVD writer: Philips PBDV1640G 16x (Dual-Layer)
Voeding : ???
WLAN : Edimax EW-7128g Wireless PCI (54Mbps)
Harddisks : 2 harddisks van 120 Gieg (RAID I)

Waarvoor zal ik deze pc gebruiken :
- Gamen (CS 1.6, CS Source, misschien ook wat zwaardere games, vandaar de graka)
- Adobe Photoshop CS2
- VMWare (enkele virtuele PC's draaien)
- Visual studio .NET 2003
- ...

Nu heb ik enkele vraagjes :
- Dit moederbord heeft zowel IDE als SATA. Vind ik wel handig, met zicht op de toekomst. Echter, ik zou graag 2 IDE harddisks in RAID I laten werken. (RAID controller op het moederbord). Is dit mogelijk? (of gaat dit bijvoorbeeld alleen met de SATA aansluiting?)
- Past de processor goed bij het moederbord?
- Hoeveel watt zou mijn voeding moeten hebben om dit te trekken?
- Zou ik gaan voor 512 MB RAM, of meteen 2 latjes steken (1024 MB)
- Zijn er dingen die ik vergeet? Dingen die jij anders zou doen? Waarom?

Alvast bedankt

Verwijderd

Ik zou dat moederbord alleen gebruiken als je nog een agp videokaart hebt liggen. Je kunt dan beter voor een Asus a8n-e oid. met een NForce4 gaan

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:36
- Sata schijven zijn tegenwoordig net zo betaalbaar als IDE, waarom dus nog op de geschiedenis voorbereid zijn? Raid 0 of 1 gaat volgens mij prima met dit board.
- Proc past op dit Mobo, mits je de goede socket kiest natuurlijk ( s939)
- Ik schat je minimale voeding op een 350Watt, mits kwaliteit (een Qtekk 450W wil ws ook wel voldoen).
- Ga gelijk voor 1G dat trek je gemakkelijk vol dezer dagen. .5|Gb is totaal niets.

-
Wat is je budget?? Heb je al een kast? Zoals ik het nu zie is je budget krap 700 euro zonder kast.
Heb je belang bij een stil systeem? zoja, reken ook stille koelers mee...

Idd, zoals voorgaande post, kijk ook eens naar PCIe of AGP (gaan voor PCIe!).

Aan je startpost te zien heb je zelf niet heel veel uitgezocht, ik zou dit doen. Dat geeft meer solidariteit onder de tweakers!

[ Voor 15% gewijzigd door storeman op 20-03-2006 01:38 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:00

Just_I

What did you just say?

parm schreef op maandag 20 maart 2006 @ 01:28:
Nu heb ik enkele vraagjes :
- Dit moederbord heeft zowel IDE als SATA. Vind ik wel handig, met zicht op de toekomst. Echter, ik zou graag 2 IDE harddisks in RAID I laten werken. (RAID controller op het moederbord). Is dit mogelijk? (of gaat dit bijvoorbeeld alleen met de SATA aansluiting?)
Waarom zou je eigenlijk voor IDE HDD's willen gaan als je weet dat SATA meer toekomstgericht is?
[/quote]- Past de processor goed bij het moederbord?[/quote]
Als het beide dezelfde socket is zal het waarschijnlijk wel passen. Voor de zekerheid kan je dit vast wel checken op de site van Asrock
- Hoeveel watt zou mijn voeding moeten hebben om dit te trekken?
400W van een A-merk (Tagan, Zalman, Enermax, Antec etc.) zou voldoende moeten zijn.
- Zou ik gaan voor 512 MB RAM, of meteen 2 latjes steken (1024 MB)
Dat is nogal een verschil. Voor de huidige games en voor de next-gen games is het waarschijnlijk hadiger om 2 GB te hebben. Overigens werkt PS dan ook wat fijner met meer geheugen.
- Zijn er dingen die ik vergeet? Dingen die jij anders zou doen? Waarom?
Wat voor case wil je hiervoor gaan gebruiken?
Wat is je budget?
Wat voor onderzoek heb jezelf al gedaan en wat is daar uit gekomen?
Alvast bedankt
Je hoeft niet te bedanken en groten hier op GoT

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-02 07:25
Je mist een behuizing en voeding... deze kun je mooi in 1 keer kopen!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:33

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik mis detaillering van wat je met deze computer wilt doen en hoeveel is het budget?
rapture in "HOe is dit systeem"

SATA-schijven is de keuze, IDE gaat eruit. Dus ineens voor SATA kiezen.

Ik zou eerder voor een degelijke nForce4 moederbord gaat, Maxtor problemen ligt aan de bugged harde schijven en niet het moederbord.

Dit systeem draait zoals het hier voorgesteld wordt goed op een AOpen of andere degelijke 300W (geen stroomvretende grafische kaart en normale hoeveelheid aan harde schijven) voeding. Terwijl een q-tec/sweex 550W niet krachtig genoeg is. Pak eens 2 voedingen vast, een q-tec/sweex is nogal leeg.

512MB is voor mijn detailleerde eisen niet genoeg om Firefox fatsoenlijk te draaien. 1GB is het minimum, zeker als je fotosoep, virtuele pc's,... wilt draaien. Ik zou eerder richting 2GB gaan.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Waarom 2x120GB en niet 2x250GB ofzo? Kost weinig meer voor veel meer ;) En dan Samsung als je stille hd's wil

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Dit moederbord heeft maar
1 Sata 2 slot..
(2 Sata slots)
(3x IDE slots)

Dus dit bord is meer gericht op ouwe pc's,
Kies daarom de Asus A8N-E
(4 Sata 2 slots)
(2 IDE 133 slots)

Laurens

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42
Aangezien je ook wil gamen zou ik persoonlijk een betere videokaart kopen, zo'n 6600 non-GT is niet al te veel soeps, zeker niet aangezien dat 256MB ram 'gewoon' DDR ram is en geen GDDR3 zoals op de duurdere kaarten. Het is een persoonlijke afweging maar ik zou zelf 1 van die HD's weglaten en bijv. een 6600GT of nog beter, een 6800GS/7600GT kopen, is wat meer geld maar wel meteen een heel stuk sneller.

• parm
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-02 01:48
Ik heb die Asus a8n bekeken, en het lijkt me inderdaad wel wat.
Ook dit moederbord heeft alles wat ik zoek.
Ik had die AGP-poort inderdaad eigenlijk voor niets nodig.

Over de kast : Die had ik bewust nog weggelaten uit het schema, omdat ik nog niet zeker was over m'n voeding :)..

1024 MB Ram dus. Hoger dan dit zal ik - denk ik - toch niet gaan, aangezien ik deze pc voor zo'n 750-800 euro probeer te bouwen.

Ook over die SATA hebben jullie eigenlijk wel gelijk.
Zou ik dan 2 van deze Hitachi 160 GB's aanschaffen? De surveys zijn alleszinds veelbelovend.

Als laatste : Meer wil ik echt niet investeren in een videokaart. Dit omdat de games die ik speel niet übermodern zijn, en dit (waarschijnlijk) wel zo zal blijven. Toch wil ik wat reserve hebben, en daarom deze kaart.

Verwijderd

AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0GHz, 512KB, Boxed) € 157,50
Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) € 86,75
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos) € 72,95
Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS) € 85,-
Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/2DHT € 200,-
Antec Solution SLK3800B (ATX, 400W, Zwart) € 94,46
Creative Soundblaster Audigy 4 € 48,-
NEC ND-4570 16x (Dual-layer, Zwart) € 38,90

Totaal €783,56

Dit is bijv een configuratie uit de PW gehaald..
Ik weet niet of je die geluidskaart wel erin wilt; maar die kan je ook gewoon wegdenken :9..
Pagina: 1