[MacBook Pro] Optisch digitaal geluid?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.326 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55857

Topicstarter
Heb een aantal dagen geleden mijn eigenste macbook bestelt en ben me vollop aan het voorbereiden op de aankomst van mijn mac :9~ Na de webpagina over de macbook een keer of tien te hebben gelezen plus een hoop reviews, blijft nog een functie van die nieuwe max een vraagteken.

Wat is dat optisch digitaal geluid? En vooral, wat zijn de mogelijkheden ervan. Kan ik mijn mac aansluiten op mijn versterker en genieten van DTS 7.1 of dolby digital geluid? Of is enkel om microfoons en instrumenten mee aan te sluiten?

Dit is het enigste wat vermeld staat op de apple site.
Optisch digitaal geluid
Musici die veel onderweg zijn beschikken met de MacBook Pro over een perfecte geluidskwaliteit via optische digitale invoer én uitvoer.
Iemand met meer kennis hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Typisch vraagje voor google, lijkt me, dus:

http://www.google.com/search?q=apple+macbook+optical+dts

De eerste hit levert:
The other thing that just works is sound. With the correct cable you can output digital audio out of your Mac to your AV receiver and enjoy your videos in Dolby Digital 5.1 Just make sure you plug the cable into the out, not the in like me, a quick search through the manual solved that one.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

je kan er een 5.1 dvdtje meeafspelen of 7.1 lukt weet ik niet, maar ik denk van wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
Lastigste zal zijn het juiste kabeltje te vinden...

Je gaat een "Toslink to mini Toslink Digital" kabel nodig hebben. Toslink zijn die vierkante plugjes waar zo mooi rood licht uit komt als je de boel lostrekt als het aan staat.

Apple store:
Monster Interlink LightSpeed 100 High Performance Digital Fiber Optic Cable - 2M - 59 euro
Monster iCable Fiber Optic Kit - 39 euro
Belkin Pure AV optische kabel met miniglasvezelconnector - 20 euro
AirPort Express Stereo Connection Kit met Monster Cable-kabels - 39 euro

Trap alsjeblieft niet in het lage interne reflectie gelul wat vaak bij de duurdere kabels verkocht wordt. Het is een doodnormale bitstream en zolang er geen breuken in de glasvezel zit gaat het altijd goed. Het zal niet zo zijn dat een goedkope glasvezel minder geluid op levert. Als het al uit zou maken in signaal overdracht, dan nog een beetje 1 is nog net zo 1 als een dikke 1. ;)

Bij de lokale electronica boer kun je waarschijnlijk een goed kabeltje voor 10 euro krijgen. Maar het lastigste is uitleggen wat je precies moet hebben. Geen toslink aan beide uiteinden, maar mini toslink aan 1 kant. Het moet namelijk in zo'n mini jack passen.

[ Voor 6% gewijzigd door The - DDD op 20-03-2006 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Het zijn dezelfde kabeltjes als (vroeger) bij sommige minidics spelers geleverd werden om digitaal op te nemen. Elke goede electronicaboer heeft ze wel of kan ze bestellen.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169113

hier een link waar ze standaard verkopen dan krijg je een idee er van

http://www.kabelsenco.nl/shop/index.php?cPath=24_27_31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallie-s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-07 11:35
Ik heb mijn macbook pro nu verbonden met een digitale tafel ( yamaha 01v)

Echter er gebeurt weinig, misschien kunnen jullie mij vertellen of het
in ieder geval normaal is dat je je volume niet meer kan aanpassen zodra je je kabeltje erin steekt..

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-07 11:29

Maartenvs

For Sale

wallie-s schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 13:50:

in ieder geval normaal is dat je je volume niet meer kan aanpassen zodra je je kabeltje erin steekt..

alvast bedankt.
Digitaal geluid = 1en en 0en, dus om het geluid harder/zachter te zetten zou je het digitale signaal moeten wijzigen. Om die reden kun je op je macbook je geluid niet harder of zachter zetten als hij digitaal is aangesloten.

Ik weet niet precies hoe de aansluiting van de macbook pro is maar al dit hetzelfde is als de macbook kun je deze plug gebruiken icm een toslink kabel.

[ Voor 20% gewijzigd door Maartenvs op 21-09-2007 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallie-s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-07 11:35
uiteraard!
dat had ik zelf kunnen verzinnen :P

Trouwens, ik had een vergissing gemaakt. Ik kon op mijn tafel gewoon geen spdif ontvangen.
Daar zat namelijk adat op, en dat is een andere codering.
(8 audio kanelen in tegenstelling tot spdif die er maar 5 of 6 heeft.. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40013

wallie-s schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 13:50:

alvast bedankt.
Je moet even kijken of je 01v een sync error geeft. Bij een 01v96 kun je instellen (bij DIO volgens mij) dat je er een sample rate converter tussen wilt. Hoe dat bij een oude 01v zit weet ik niet, maar er zal een soortgelijke optie zijn :)

edit: vaker F5'en

Overigens: het is echt ontzettend jammer dat Apple de adat-standaard niet heeft geïmplementeerd. Met een firmware-update zou je je macbook dan direct als 8-uit geluidskaart kunnen gebruiken, wat het voor mij (en velen met mij) echt een enorm handige laptop zou maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 40013 op 21-09-2007 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 216064

Bij de lokale electronica boer kun je waarschijnlijk een goed kabeltje voor 10 euro krijgen. Maar het lastigste is uitleggen wat je precies moet hebben. Geen toslink aan beide uiteinden, maar mini toslink aan 1 kant. Het moet namelijk in zo'n mini jack passen.
Ja het vinden van zoon 3.5mm optische aansluiting is een ramp als je niet precies weet hoe die eruit zien. En helemaal als bijna alle medewerkers bij elektronica zaken je voor gek verklaren als je ze wijsmaakt dat uit jouw koptelefoon uitgang ook optisch is.

Ik had uiteindelijk een gewone toslink kabel gekocht met daarbij 2 plastic mond stukjes die van toslink naar 3.5mm toslink gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Goed, bij de meeste s/pdif optische kabels krijg je tegenwoording een converter, die je er simpelweg op klikt.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://ec1.images-amazon.com/images/I/21QY1D7P4PL._AA160_.jpg

Imperfectionist.

• javami
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-09-2021
Je kunt de kabel gewoon bij de mediamarkt halen, ik heb hem namelijk ook.
En gewoon ff testen of het de goede is, niet met verkopers overleggen. ik heb hem gewoon uit de verpakking gehaald en naar de macbook pro gelopen daar paste ie in vervolgens naar de logitech z5500 gelopen en geprobeerd. Toen maar gekocht :) volgens mij was ie 15 euri. succes

• F r a n k D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
Ra5a schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 21:01:
Goed, bij de meeste s/pdif optische kabels krijg je tegenwoording een converter, die je er simpelweg op klikt.

Zoiets:
[afbeelding]
Net zoals javami heb ik mijn kabel bij de mediamarkt gehaald. Alleen ze hebben alleen lengtes van 1meter en daarmee haal ik het niet naar de versterker. De oplossing die jij hebt is ideaal, mijn vraag is waar heb je ze gevonden. In deze 'set' kom ik ze maar niet tegen, ook niet bij hifi winkels.

• McDommel
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-06 21:53
Wellicht dat deze winkel de kabel met de juiste aansluiting kan leveren.
http://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=toslink&x=0&y=0

De optische kabels worden in diverse lengtes aangeboden en dan zo'n mini verloopstekker erbij en je bent klaar lijkt mij.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-07 14:57

SeatRider

Hips don't lie

McDommel schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 11:31:
Wellicht dat deze winkel de kabel met de juiste aansluiting kan leveren.
http://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=toslink&x=0&y=0

De optische kabels worden in diverse lengtes aangeboden en dan zo'n mini verloopstekker erbij en je bent klaar lijkt mij.
Koop 'm dan wel bij electronica-online.nl, exact hetzelfde assortiment, 30% goedkoper. Weet nog steeds niet wat de link tussen die 2 toko's is...

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:37
SeatRider schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 11:34:
[...]

Koop 'm dan wel bij electronica-online.nl, exact hetzelfde assortiment, 30% goedkoper. Weet nog steeds niet wat de link tussen die 2 toko's is...
Zelfde leverancier;)

Ik heb ook mijn MBP bestelt met een belkin kabel. Een vriend van me heeft ook een MBP en daar via die kabel een versterker op aangesloten. Gewoon opletten dat je optical kabel hebt. Het is een standaard en dus past bijna alles.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-07 14:57

SeatRider

Hips don't lie

Dacht ik eerst ook, tot ze ook op hetzelfde moment wegens vakantie gesloten waren. Dat kan toeval zijn natuurlijk, het kan ook zijn dat allekabels inkoopt bij E-O en daardoor genoodzaakt was ook met vakantie te gaan ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

F r a n k D schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 10:32:
[...]

Net zoals javami heb ik mijn kabel bij de mediamarkt gehaald. Alleen ze hebben alleen lengtes van 1meter en daarmee haal ik het niet naar de versterker. De oplossing die jij hebt is ideaal, mijn vraag is waar heb je ze gevonden. In deze 'set' kom ik ze maar niet tegen, ook niet bij hifi winkels.
2 jaar geleden gekocht in Istanbul, toen ik mijn z5500 kocht. iets van 20 euro ofzo.
Merk staat er niet op, maar ik kan me herinneren dat het Belkin was.

Imperfectionist.

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-07 06:34
Kan quicktime ook 5.1 uitsturen via optisch, bv bij het afspelen van een Hd filmpje?

Jouw naam in onder mijn Post

Anoniem: 227856

5.1 uitsturen op een Mac is niet vanzelfsprekend. Zie deze discussie.
Pagina: 1