Zalman CNB7700CU herplaatsen

Pagina: 1
Acties:

• WillemW
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-12-2021
Hallo iedereen,

Vandaag heb ik mijn P4 stock koeler vervangen door een Zalman CNB7700CU. Prima koeler, maar ben weer zo dom geweest om van te voren niet te checken of hij wel zou passen 8)7
Kwam ik natuurlijk pas achter bij het plaatsen, ik kom net een centimeter te kort bij de voeding. Aangezien ik voor maandag een verslag af moet hebben, heb ik de koeler toch maar geplaatst en de voeding er schuin ingehangen.

De koeler werkt verder perfect (hoor hem bijna niet, en blijft idle op 44 graden), toch moet ik die voeding er nog fatsoenlijk inhangen. Hiervoor moet de koeler er weer af en later er weer op, nu is mijn vraag:

Kan ik de koelpasta (van Zalman) gewoon laten zitten, of moet ik er weer nieuwe op doen?
(Aangezien de oude "stock pasta" er goed opzat en erg taai was)
Ik ben overigens van plan om dit deze week nog even te doen :P

Groeten,
Willem.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Even de processor en de koeler proper maken en dan nieuwe koelpasta aanbrengen, anders zullen je temperaturen al snel weer de hoogte inschieten.

Overigens is 44°C idle niet zo heel koel, volgens mij moet dat wel wat minder kunnen. Natuurlijk wordt een Pentium 4 met Prescott core wel vrij heet...

• WillemW
OK die "oude" valt op de een of andere manier dus niet meer te gebruiken? :'(

Ik heb inderdaad een Prescott 3,2Ghhz EE en HT, en die wordt behoorlijk warm, dus ik vind 44 graden al aardig netjes ;)

Hoe zou het eventueel koeler kunnen dan?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lekker laten zitten die pasta. Kan geen kwaad.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het kan misschien geen kwaad maar de temperatuur idle én stressed zal er door stijgen. Het zou me niets verbazen mocht hij naar de 70°C stressed gaan en dat wil je niet. Zeker niet in verband met latere stofophoping die de koelprestaties nog doet dalen.

De koelpasta dient ervoor om de kleine putjes in je processor en heatsink te vullen. Zorg er zeker voor dat je er niet teveel opdoet want het is niet zo dat meer koelpasta beter koelt. Integendeel, te veel pasta zorgt voor een isolerende laag. Voor een processor met heatspreader is een goede korrel in het midden genoeg aangezien de core in het midden zit. De heatsink eropklemmen spreidt de pasta dan uit.

De hoeveelheid uitleggen is echt moeilijk hoor :P

• WillemW
Dan heb hier misschien iets verkeerds gedaan, bij Zalman krijg je namelijk een heel kleine tube van die koelpasta. Ik heb dus de gehele tube erop gedaan en het met de vinger uitgestreken. Ik heb het eerst met een pinpas geprobeerd, maar dit werd een zooitje. Voor mijn gevoel zit er dus iets teveel onder ;)

Maar het is dus niet zo dat dit spul helemaal uithard ofzo? Ik denk namelijk dat er nog genoeg pasta onderzit voor een herplaatsing.

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Naar mijn weten wordt die pasta nooit echt knoeterhard, k heb het er zelf altijd gewoon met een wattenschijfje of zakdoekje af kunnne poetsen. Maar jij gooit die hele tube erop? 8)7 lijkt me een beetje te veel van het goede. Gewoon een klien hoopje in het midden gooien, dan wordt het wel verspreid als je de heatsink plaatst. Als je teveel koelpasta gebruikt heb je juist weer dat het minder goed koelt. Volgens mij heb je wel 2mm koelpasta op je cpu liggen :P

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
De welbekende rijstkorrel moet voldoen. Kun je 'm nog een keer vaker verwijderen zonder nieuwe pasta aan te schaffen.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• WillemW
Ik heb nog wel een onaangebroken tube Zalaman pasta van een passieve NB koeler, die ik nog moet plaatsen. Als ik het goed wil doen haal ik dus de Zalman CPU koeler eraf, en maak ik de koeler en de CPU weer schoon. Ik maak die voeding in orde (zodat alles past), en doe een "rijstkorrel" Zalman pasta op het midden van de CPU. Vervolgens plaats ik de koeler weer zodat de pasta door de druk verspreid wordt (of moet ik de pasta zelf verspreiden)?

• Crijnn
  • Laatst online: 25-10-2025
Heb je goed gezegd! Inderdaad net zo doen als dat je beschrijft.
Het is trouwens een volkoren basmati rijstkorrel, dan moet het goed komen :)

succes.

• WillemW
Haha ok, als het een beetje meezit kan ik donderdag alles weer in orde maken. Zodra het gelukt is horen jullie het van me! :)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Haal gewoon wat van de oude pasta eraf en plaats hem dan weer. Die pasta moet gewoon gaten opvullen en zolang het niet hard is (wat het niet is), zal het gewoon voldoen.

Het opnieuw plaatsen van koelpasta is alleen echt nodig als je precies de juiste hoeveelheid geplaatst hebt omdat er dan plekken zullen ontstaan waar geen contact is na herplaatsing.

En zeker bij een P4 is het niet echt belangerijk, omdat die een gigantisch contactoppervlak heeft.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
Dan heb hier misschien iets verkeerds gedaan, bij Zalman krijg je namelijk een heel kleine tube van die koelpasta. Ik heb dus de gehele tube erop gedaan en het met de vinger uitgestreken. Ik heb het eerst met een pinpas geprobeerd, maar dit werd een zooitje. Voor mijn gevoel zit er dus iets teveel onder

Maar het is dus niet zo dat dit spul helemaal uithard ofzo? Ik denk namelijk dat er nog genoeg pasta onderzit voor een herplaatsing.
Een druppeltje is genoeg!
De hele tube is veel te veel!
Daarom is je cpu ook nog 44 graden!
Het spul is alleen maar om de groefjes van het metaal op te vullen.
Er hoeft geen dikke laag op. Dit werkt alleen maar isolerend.
Je kan het tubetje van je Northbridge gebruiken voor je cpu en Northbridge en dan heb je nog over!

Verwijderd

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Zoals je kunt zien is een piepklein druppeltje genoeg. Wat al gezegd werd: Je core zit onder die zilvere hetaspreader. Dus een drupje in het midden is voldoende.

• WillemW
Tot slot nog iets over de pasta. Heeft het erg veel invloed op de koelprestaties als ik Arctic Silver 5, of Coolermaster Premium gebruik i.p.v. de standaard Zalman koelpasta?

Verwijderd

Arctic Silver 5 is de favoriet onder de meeste tweakerts hier, en als ik iedereen mag geloven dan zal het zo'n 2-4 graden schelen. Voor maar 5 euro vond ik dat het wel waard. Mocht je iets minder geknoei willen, ga dan voor de Céramique. Echter, vermijd de Adhesive variant.

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11-2025

DrumandBass

Less is more!

Ik heb sinds een paar dagen een vreemde ervaring met koelpasta. Toen ik mijn nieuwe cpu plaatste met wc koeling ging deze in prime zo naar de 50 graden! Terwijl mijn oude p4 prescott altijd rond de 40 bleef.
Nu heb ik wat gehobbyt met artic silver en de hoeveelheden. Als ik een (rijste korrel) plaatste was na plaatsing de onderkant mooi bedekt alleen was de temp dus dik 50 graden :?
Nu heb ik verschillende hoeveelheden geprobeerd maar ik heb nu echt een dikke klodder erop. (diameter 4-5mm) en ik zit nu op 40graden na 12uur prime |:(
Denk dus dat mijn cpu een beetje hol of bol is, maar ik vond het wel vreemd.

Afbeeldingslocatie: http://img488.imageshack.us/img488/7619/temp5zc.th.jpg

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• cygnus_6
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-01 11:45
je hebt er ook rekening mee gehouden dat as5 wel wat tijd nodig heeft om in te werken?
na een tijdje krijg je dus vanzelf een lagere temp..

• Admiral Freebee
  • Niet online
Inderdaad, sommige merken koelpasta hebben een tijd nodig om zich te zetten. Bij normaal gebruik is dit een paar dagen maar als je gaat stressen is het sneller. 4 à 5mm is natuurlijk ook niet echt een klodder hé. Dat lijkt me zelfs normaal.

[ Voor 20% gewijzigd door Admiral Freebee op 23-03-2006 06:56 ]

• WillemW
Helaas ben ik er vandaag niet aan toe gekomen om de koeler te herplaatsen, ik verwacht dat ik midden volgende week weer aan de slag kan. :'(

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
cygnus_6 schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 00:37:
je hebt er ook rekening mee gehouden dat as5 wel wat tijd nodig heeft om in te werken?
na een tijdje krijg je dus vanzelf een lagere temp..
200 "branduren" om exact te zijn :) (correct if wrong)

Instagram / YouTube

Pagina: 1