[Bridged ADSL] Intern netwerk mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik zit hier in een huis met een stuk of 10 computers op 3 switches en die zitten weer op een ADSL2-modem.
Sinds kort hebben we ipv het oude ADSL via KPN met een router die intern de IP-adressen uitdeelde en NAT gebruikte, ADSL2 van TweakDSL. We gebruiken nu een Linksys ADSL2-modem/router en hebben die op 'Bridged only' (ipv RFC1483 Bridged) staat zodat we allemaal hier een eigen extern IP-adres hebben (public subnet) met alle voordelen daarvan (zoveel connecties als je wilt naar nieuwsservers, geen gezeik met portforwarding voor 100en programmatjes, draaien van servers etc. etc.).
Echter, nu we allemaal een extern IP hebben en dus een transparante modem zonder DHCP en NAT, kunnen we elkaar niet meer 'zien' om files te sharen (Windows).

Is er een mogelijkheid zonder NAT en interne DHCP (en dus de modem op Bridged only, no NAT, no DHCP) om ons interne netwerkje weer werkende te krijgen (zonder het internet op te gaan en dus met behulp van alleen de switches, en dus buiten de modem/router om)?
Ik hoop het, alvast bedankt! _/-\o_

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-04 00:44
Nee, dat is niet mogelijk en ik geloof niet dat je 10 externe IP adressen verkrijgt, tenzij je een OfficeDSL verbinding hebt en dat zijn er dacht ik ook maar 8.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-04 08:08
10 externe IP adressen :+ Maar nee het is niet mogelijk. je zou VPN kunnen aanleggen om dan je windows files te sharren :+ of gewoon DHCP + NAT gebruiken!! hebbie net zo veel voordelen en meer je kan je files sharen :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-04 11:02

JF_

chimo schreef op zondag 19 maart 2006 @ 20:01:
Nee, dat is niet mogelijk en ik geloof niet dat je 10 externe IP adressen verkrijgt, tenzij je een OfficeDSL verbinding hebt en dat zijn er dacht ik ook maar 8.
En vaak ben je er daar nog twee van kwijt ook, de onderste voor 't netwerk-subnet, de bovenste voor local broadcast.

• chim0
JF_ schreef op zondag 19 maart 2006 @ 20:22:
[...]

En vaak ben je er daar nog twee van kwijt ook, de onderste voor 't netwerk-subnet, de bovenste voor local broadcast.
Is dat zo? Wist ik niet.

Ik had bij een klant OfficeDSL geinstalleerd met 4 IP adressen. Twee laptops waren aanwezig, beide draadloos met WPA en beide laptops kregen gewoon een extern IP adres en konden internetten. Modem is een Siemens Speedstream (die overigens door KPN zelf was geinstalleerd)

• Stan
Ik meen mij te herinneren dat we 32 IP-addresses kregen hoor bij ons (duurste) TweakDSL BBned abo?! Bovendien staat de modem/router nu op 'Bridged only' en is ie 'transparant' / onzichtbaar en krijgen we allemaal een extern IP hierbinnen (als we bijv. surfen naar www.whatismyip.com ziet iedereen hier een ander adres!).

Maar het is dus niet mogelijk om verkeer intern te houden op deze manier (sharen enzo zonder dat het verkeer in het modem komt en internet op gaat)?

:'(

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Volgens mij moet het kunnen als alle ips in hetzelfde subnet liggen is er weinig verschil tussen een situatie met private of public ip space, alleen moet je firewalls enzo wel goed configureren.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• chim0
Volgens mij is het niet mogelijk, heeft te maken met terug routeren geloof ik.

• Stan
Klopt! Ik heb alles gecheckt en er zijn helaas IP's in 3 subnetten uitgedeeld (84.245.13/14/15.x) en dus zien hier in huis 4 jongens elkaar, nog eens 4, en ik zit alleen (in .15).
Hoe kan ik ervoor zorgen dat we in dezelfde subnetten IP's krijgen of dat filesharing ook werkt als we dus in verschillende 'één na laatste'-subnetten zitten? Handmatig allemaal een IP in dezelfde range instellen werkt NIET, blijkbaar checkt TweakDSL wel of je wel 'bij je IP hoort'.

Ook een raar verschijnsel is het dat bij sommigen geldt; ik zie PC A maar PC A ziet mij (PC B) niet of je ziet iemand wel maar kunt niet op zijn shares...

Iemand?

[ Voor 18% gewijzigd door Stan op 20-03-2006 17:24 ]

• chim0
Tuurlijk werkt dat niet, je kunt toch niet zomaar een willekeurig IP adres invullen en hopen dat het werkt?

En het delen van bestanden heeft misschien te maken met je firewall.
Pagina: 1