[XP] Windows langzaam/hapert*

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-03 10:41
Ik heb windows XP opnieuw geinstalleerd, zelfde cd, service pack 2 (zelfde als voorheen) en ik heb de nieuwste drivers gedownload. Voorheen werkte mijn systeem prima, maar sinds ik hem opnieuw geinstalleerd heb hapert hij soms. Dat wil zeggen: hij reageert tijdelijk niet (meestal ongeveer 1 seconde), maar daarna komt het allemaal weer goed. Dit gebeurt alleen wanneer hij druk bezig is, bijvoorbeeld als ik iets aan het compileren ben met Visual Studio, of met mingw. Het enige verschil is dat er een andere harde schijf in zit (160GB vervangen door 200GB).

In windows heb ik er nog niet zo'n last van, maar in games wel. C&C Generals (uit de The First Decade box) draait prima, maar als ik skirmish speel tegen 2 of meer computer spelers gaat het na een tijdje bizar langzaam. De eerste 5 minuten gaan meestal prima. Als iets in het spel normaal 1 seconde duurt, duurt het nu ongeveer 5 seconden. Niet gek, mijn systeem zal wel te traag zijn... maar vroeger (2 jaar geleden op hetzelfde systeem) draaide het WEL goed. Toen had ik nog een gecrackte versie en nu de officiele, maar dat mag toch zeker geen verschil maken. Bovendien doet hij het heel soms 10 seconden wel goed. In die 10 seconden loopt het spel soepel, precies zoals het hoort. Daarna gaat hij vrolijk weer langzaam draaien.

Ik heb geen idee waar het aan kan liggen, dus ik hoop dat een van jullie dat wel heeft. Ik heb zelf het idee dat mijn systeem niet overweg kan met full load, maar de fans draaien gewoon en de koeler van mijn processor en videokaart zijn lauw (niet eens handwarm). Alle ideeën zijn welkom!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je zegt niet welke drivers. Heb je je moederbord/chipset drivers ook geinstalleerd??. En is je pc wel geaard?

• BRAINLESS01
Sorry, die was ik vergeten.

Ik heb een:

GeForce4 Ti4400 -> nvidia forceware 81.98
SB Audigy 2 -> creative audigy drivers (niet de openal beta drivers, die heb ik ook getest, zelfde resultaat)
intel moederbord -> intel chipset drivers (de goede) + USB2.0 drivers
verder heb ik nog een logitech muis en camera, dus hiervoor ook drivers.

Mijn pc is niet geaard, dat kan ook niet omdat ik op een studentenkamer woon en hier geen aarde is (alleen op de gaskachel, maar er zijn veel mensen die tegen het electrocuteren van verwarmingsbuizen zijn dus dat heb ik niet gedaan).

edit:
verdere systeemspecs: P4 2.53GHz, 1024MB, 80GB + 200GB, de vorige 160GB is kapot gegaan.

[ Voor 9% gewijzigd door BRAINLESS01 op 19-03-2006 17:58 ]

• Miek
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06-2023
Is de schrijfcache op de harde schijf wel ingeschakeld? (via apparaatbeheer, eigenschappen harddisk).

Kijk ook eens in je eventlog of er vreemde zaken voorkomen (uitroeptekens, rood kruis, e.d.).

Oh ja, misschien kun je je topicnaam ook nog even wijzigen naar [XP] 'probleembeschrijving'.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat het os in je topic titel staat cfr. de Windows Operating Systems Policy - let hier aub ook zelf op :)

• BRAINLESS01
Miek schreef op maandag 20 maart 2006 @ 11:14:
Is de schrijfcache op de harde schijf wel ingeschakeld? (via apparaatbeheer, eigenschappen harddisk).

Kijk ook eens in je eventlog of er vreemde zaken voorkomen (uitroeptekens, rood kruis, e.d.).

Oh ja, misschien kun je je topicnaam ook nog even wijzigen naar [XP] 'probleembeschrijving'.
Ik kan de schrijfcache niet aanzetten (de 2 radiobuttons staan uit), bij beide schijven. Enig idee hoe ik dat kan wijzigen?

Mijn eventlog zegt het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Event Type: Error
Event Source:   IdeChnDr
Event Category: None
Event ID:   9
Date:       15-3-2006
Time:       22:05:13
The device, \Device\Ide\IdeDeviceP1T0L0, did not respond within the timeout period.

Hier zijn er 3 van en er zit ongeveer 45 minuten tussen de eerste en laatste. Ik merkte het probleem pas op zaterdagavond in C&C Generals echt goed op. Dat was 3 dagen later.

@elevator: bedankt, ik was het vergeten.

• Miek
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06-2023
Hoe heb je je apparaten aangesloten? (harddisk primair, cdrom secundair), of gebruik je S-ata? Misschien heeft het daarmee te maken.

• BRAINLESS01
80GB: primary master
200GB: primary slave
dvd speler: secondary master
dvd brander: secondary slave

Allemaal PATA, de harde schijven met 80-kabeltjes ipv de standaard 40.

• BRAINLESS01
Ik heb dit probleem nu ook op een andere computer, wederom in C&C Generals Zero Hour. Ik heb het een half jaartje niet gespeeld en het leek me wel wat om het met wat vrienden te spelen, dus ik heb het op deze pc geinstalleerd (op de P4 stond het nog). Het vreemde is dat het nu echt geweldig draait op de P4, de haperingen zijn verdwenen.

Het enige dat ik bewust veranderd heb (op de P4) is de muisdriver, ik had een MX700 die gebruik maakt van Logitech MouseWare en die is vervangen door een MX518 die gebruik maakt van Logitech SetPoint. Dit ga ik nu testen, maar ik heb nooit eerder problemen gehad met MouseWare dus ik verwacht dat dit het niet is.

De andere computer is een:

AMD XP2200+
512MB
2x SATA 120GB op een Promise Fasttrak S150 TX2plus
simpel pcchips M810 moederbordje, met alle standaard drivers die op de cd stonden
GeForce FX5200 128MB met de nieuwste forceware drivers

Op zich zou deze pc het makkelijk moeten trekken, ik heb het toevallig van de week nog zien draaien op een 1GHz P3 met 512MB en een Radeon 9200 - dat ging soepeler dan bij mij. Hij doet het in het begin prima, maar na een tijdje (ik neem aan dat het met de hoeveelheid units te maken heeft) wordt hij tijdelijk enorm traag. Hoe langer ik speel, des te vaker komen die tijdelijke haperingen en na een tijdje hapert hij meer dan dat hij lekker speelt. Het gekke is dat hij zelfs dan heel af en toe nog 5 seconden soepel draait en dan weer terug valt in het extreem trage gamen. Heeft iemand enig idee wat, buiten de mouseware driver, het probleem kan zijn?

Het is volgens mij geen harddisk probleem, want die heeft hij helemaal niet nodig tijdens het gamen (en bovendien heb ik die settings niet veranderd op mijn P4). Als Windows Update het probleem op mijn P4 opgelost heeft, zou die dat ook moeten doen op mijn AMD... toch?

edit:
Nou, de mouseware driver van Logitech was het dus niet :P

Verwijderd

Harddisks moet je nooit samen op primary zetten. Ik denk dat daar ook gelijk je probleem zit.

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-03 08:38
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 10:21:
Harddisks moet je nooit samen op primary zetten. Ik denk dat daar ook gelijk je probleem zit.
Vertel! :)

Ik heb namelijk ook last van een behoorlijk lage Diskperformance met deze opstelling

Prim master: 60GB
Prim Slave: 160GB
Sec master: DVD Brander
Sec Slave: DVD speler

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• BRAINLESS01
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 10:21:
Op de pc waarop het wel lekker draait zitten de harddisks samen op 1 kabel (primary master en slave), op de pc waar het niet lekker op draait zitten de harddisks op SATA, dus dat is het probleem niet... maar buiten dat heeft Generals de schijven volgens mij niet eens nodig, het lijkt mij een videokaart/processor probleem maar ik heb geen idee hoe ik daar iets aan kan doen.

edit:
Op aanraden van een vriend heb ik de Omega nvidia drivers getest, die werken al een stuk beter maar ik krijg nog steeds af en toe een hapering. Iemand een idee?

edit:
edit2:
Na wat intensiever testen blijkt het op mijn P4 ook nog niet geweldig te werken. Voor mijn gevoel beter dan vroeger, maar het gaat nog steeds mis :(

[ Voor 23% gewijzigd door BRAINLESS01 op 23-09-2006 18:33 ]

Pagina: 1