PC komt niet door opstartprocedure:begint steeds opnieuw

Pagina: 1
Acties:

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06-2025

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Hoi,

Mij PC komt dus niet meer door de opstartprocedure heen.
Gisteravond heeft hij het nog prima gedaan voor zover ik heb begrepen(zat er zelf niet achter)
Maar toen ik vanmiddag de pc weer aan wou zetten hoorde ik iedere keer de cd-brander opnieuw aanslaan...
Natuurlijk open geschroefd en geluisterd en de cd en dvd brander spinnen iedere 3-5 seconden weer opnieuw op....
Ook hoor ik een harde schijf spinnen,er zitten er 2 in maar ik durf niet te zeggen of de ander ook opstart..
de een is een sata 80 GB en de ander een 40 GB ata...op de Sata staat de windows installatie.

Ik krijg dus geen beeld,voor zover ik kan zien komt hij nog geeneens voorbij POST omdat hij dus iedere 3-5 sec opnieuw begint.
Ik heb al geprobeerd met alle HW eruit dus cd/dvd branders afgekoppeld en de harde schijf waar windows niet op staat ook afgekoppeld.de 2 geheugenlatjes apart van elkaar geprobeerd..
het enigste wat ik nog niet heb geprobeerd is mijn grafische kaart vervangen voor een ander maar ik heb het vermoeden dat mijn sata schijf overleden is (alhoewel dat heel vreemd is aangezien deze nieuwer is dan de ata hd..de sata is nog geen half jaar oud)helaas ken ik niemand met een sata moederbord waar ik mn hd op uit zou kunnen proberen.
en de baterij van het moederbord af om te resetten heb ik ook geprobeerd.

verdere specs staan in mijn sig

Mocht iemand enig idee hebben wat dit kan zijn hulp is zeer welkom..

PS mijn moederbord heeft 2 bios'sen een backup voor als de ander faalt maar dit werkt niet of het ligt iet aan het bios.

Bij voorbaat dank

Verwijderd

Het gekke is dat mijn server (kast = AOpen H340) juist alleen opstart als er een CD/DVD speler aan de voeding hangt. Als dit niet zo is doet ie helemaal niets.

Verwijderd

Als je harde schijf overleden is zou je dunkt me nog wel beeld krijgen, ik denk dan ook niet dat dit de primaire oorzaak is.

Probeer eens alles af te koppelen (zoals je al gedaan had), harde schijven en alles, alleen een plankje geheugen erin laten zitten. Dan de CMOS-jumper op je moederbord even omprikken zodat 't CMOS gewist wordt, en dan nog eens proberen. Ook van belang wellicht is om je voeding eens te controleren, vervang 'm anders eens door een andere wanneer mogelijk. Geeft je PC piepjes bij 't opstarten?

(edit)
Na het nog eens doorlezen van je post ben ik gaan twijfelen of je nou uberhaupt wél of geen beeld krijgt (zie je de BIOS voorbijkomen of niet?)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2006 16:07 ]

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Nee ik krijg helemaal géén beeld ik zal idd ook eens de systeemspeaker weer aansluiten en die jumper van cmos zal ik even moeten zoeken want zou niet weten of die erop zit...als je de batterij eruit haalt wordt cmos toch al gewist?

Ik zie dus helemaal niets voorbij komen,gewoon gelijk een melding op het scherm dat er geen signaal is en de monitor komt in standby te staan.

Overigens is de rest van de hardware ook nog geen of net een jaar oud.(zelfbouw)

[ Voor 11% gewijzigd door ScytheNL op 19-03-2006 16:14 ]

Verwijderd

Dat van die batterij weet ik niet zeker, waarom zou er anders een jumper opzitten vraag ik me dan af. :)

Sluit inderdaad de speaker eens aan en kijk of er geluid uit komt, met die piepsignalen kom je vaak al een heel eind (mits ze gegeven worden natuurlijk). Verlies die videokaart ook niet uit het oog trouwens, ik zou toch even een andere proberen (of even zonder, als de computer anders reageert heb je ook al wat meer info) als het mogelijk is.

• McFreak
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 21:09

McFreak

McFraGG de gekste !!

probeer is een andere voeding

McFraGG de gekste !!

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Goed een kleine update...
Ik kan helaas geen andere voeding proberen,gisteravond heb ik m helemaal kaal gestart dus niks erop dan een latje en de proc. en de systeemspeaker aangesloten en ik krijg wel een tik.
Deze tik is gewoon 1 tik en dan 3-5 sec later weer 1 tik maar ik weet dus niet of ik er vanuit moet gaan dat deze tik iets betekend mbt de computer die iedere keer opnieuw opstart...zal straks eerst eens even opzoeken of het iets betekend.

ook heb ik de jumper even geplaatst en nogmaals het batterijtje verwijderd maar ik heb niet het gevoel dat dit iets heeft opgelost...
Het geheugen heb ik nu even in een pc op het werk geplaatst maar hier is dus niks mis mee aangezien deze pc het gewoon doet..

als er iemand nog enig idee heeft naast de voeding vewisselen dan hoor ik het uiteraard natuurlijk graag...is er ook een mogelijkheid om de voeding te testen zonder m eruit te halen?

begin te vermoeden dat mijn moederbord ook een kans van overlijden begint te krijgen :|

Ik heb overigens ook mn x800 vervangen voor een x600 maar dit heeft ook niet echt geholpen....
Het toeval wil dat alle hardware net een paar dagen ouder is dan een jaar(behalve de x800)

[ Voor 9% gewijzigd door ScytheNL op 20-03-2006 09:14 ]

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Weer een gevalletje "laat ik eens alles eruit slopen, alles ontkoppelen dit dat " Terwel de basis wederom genegeerd word. Maar het is al gezegd check de voeding!!!!!! Heb je geen reserve??..koop er dan 1
Zeg niet dat het de voeding is maar vele problemen..ook jou reboot-lus KAN een kapotte voeding zijn.

Tis net EHBO ;) ....eerst voeding dan de rest.

Tubes....It's what make music music!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Deathscythehell schreef op maandag 20 maart 2006 @ 09:11:

als er iemand nog enig idee heeft naast de voeding vewisselen dan hoor ik het uiteraard natuurlijk graag...is er ook een mogelijkheid om de voeding te testen zonder m eruit te halen?
Ja, koppel een andere (nieuwe) voeding aan je systeem. Leg hem langs je kast doet je PC het prima.
Haal je de oude voeding eruit.

voeding getest!!...anders een multimeter gebruiken en kijk of de voedingslijnen stabiel zijn o.a

Tubes....It's what make music music!

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Nou het probleem is dus dat ik gister wel een voeding heb kunnen lenen maar daar zat dus geen P4 stekkertje op |:( maar dan zal ik s even kijken of dat ik ergens een geschikte voeding kan lenen want om er nou meteen een nieuwe voor te kopen zie ik ook nog niet echt zitten...
Maargoed de voeding is dus het volgende punt(wat eigenlijk het eerste punt had moeten zijn ;))

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Nou de voeding is het dus ook niet ik heb een voeding even kunnen lenen en die aangesloten maar nog steeds niets...
Deze middag sluit ik even mijn primaire hd aan op een andere computer om te kijken of dat deze benaderbaar is zodat ik kan zien of de windows installatie en alle bestanden nog intact zijn....
Mocht deze het ook doen dan blijven er nog 2 dingen over:moederbord en proc.

Van de proc kan ik me het eigenlijk niet voorstellen want deze heeft nooit hoger dan een 10-15 % overklok gelopen en is nooit warmer geweest dan 50-55 graden...is het enigste wat overblijft het moederbord als de harde schijf het gewoon doet.

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Goed..harde schijf is het ook niet die functioneerd prima dus blijven nog het moederbord en proc over..
Ik ga zowiezo het batterijtje van het moederbord vervangen want volgens giga-byte support pagina kan een boot error ook ontstaan door een lege batterij.

Iemand anders nog enig idee waar ik naar zou moeten kijken?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Nie zo vaak kicken ;). Geheugen is vaak het probleem bij dit soort verschijnselen. Probeer andere reepjes of plaats de huidige reepjes eens opnieuw (evt. in andere bank), dat heeft bij mij wel eens geholpen.

• Miagieek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05-2019
kijk ook eens of er geen lekkende of bolle condensators zijn op je mobo

Verwijderd

Even voor de zekerheid, haal ook al je USB apparaten eens los enzo :)

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Sorry voor de kicks maar ik begin een beetje wanhopig te worden ;)

Geheugen heb ik al in alle mogelijke combinaties geprobeerd (2 latjes omgewisseld en van van ieder 1 in het eerste of 2de slot geplugd..mijn moederbord heeft 2 slots voor ddr en 2 slots voor ddr2)
Het geheugen heb ik ook gestest op een pc van mn werk en hier deden de latjes het prima op.

gisteravond het moederbord uit de kast gehaald en alles schoongemaakt en zo kaal mogelijk nogmaals op proberen te starten met geen resultaat...
het batterijtje was ook niet de oorzaak.
Er zitten geen lekkende of opgebolde condensators op het mobo en er zijn geen usb apparaten aangesloten..zelfs alle stekkers van usb brackets ed zijn afgekoppeld en het enigste wat aangesloten zit is de power on en het systeem speakertje.

Wat mij tijdens het schoonmaken opviel was dat alle banen direct rondom de northbridge een zilverkleurig puntje erin hadden zitten en bij de southbridge was dit ook wel een beetje het geval maar in veel mindere mate..voor de rest waren alle banen gewoon egaal blauw over het hele mobo bekeken en op de achterkant waren deze puntjes niet te zien.
Daarna heb ik de proc er maar even uitgehaald om te kijken of dat deze niet was doorgebrand oid maar hier was geen zichtbare schade aan te zien...

kan iemand mij uitsluitsel geven mbt die puntjes in de banen rondom de NB? Ze zitten niet allemaal evenredig aan elkaar dus bij de ene baan is het puntje 2mm vanaf de NB en bij de andere baan weer 7mm bijv.
Bvd.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
TS: ik wil je moederbord best naar Gigabyte sturen maar mail me maar naar itsalexander ad wxs.nl. Dan hoef je alleen maar op te sturen naar mij. Ik heb toch mijn contacten bij Gigabyte waardoor dit geen probleem is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1