Ik kom er met de helpdesk van mijn provider (TweakDSL) niet uit, dus misschien zijn hier deskundigen die mij kunnen vertellen wat de oorzaak is van een gehalveerde upstream.
Ik heb een wide open abonnement 24down/1up bij TweakDSL op het Tiscali netwerk. Volgens de gegevens zit ik 1100 meter van de centrale en mijn download is 12 Mbit. Mijn upstream zou 1 Mbit moeten zijn, maar die komt nooit hoger van 0,5 Mbit in ADSL2 mode. Als ik mijn modem terugzet op ADSL1 dan krijg ik wel gewoon 1 Mbit, maar uiteraard is de download dan ook 'maar' 8 Mbit.
Uiteraard heb ik al van alles doorgelopen, van kabels tot firmware, van parental control tot firewall. Aan al die zaken ligt het niet. De kabels zijn al een keer vervangen en de afstand van mijn ISRA punt tot aan het modem is maar 30 cm. Mijn ISRA punt is een nieuw type met 30 aansluitingen.
Het modem, een Speedtouch 716 v5 WL Annex A draait met de laatste firmware 5.4.0.14, maar het probleem doet zich al voor sinds het begin (firmware 5.3). Ook heb ik het modem al enkele malen terug gezet naar de factory default. Hij draait in Router Mode. Het lokale netwerk maakt geen gebruik van de interne DHCP server (die staat uit).
De lijn zelf is in alle modes wel stabiel. De verbinding valt niet weg en ik haal bijna de volledige download (12 Mbit) en upload (0,5 Mbit).
Nu zullen de meeste mensen zich alleen druk maken om hun download snelheid, maar ik gebruik mijn ADSL lijn voor een webradiostation en VOIP, dus 0,5 Mbit is dan te weinig.
Hieronder gegevens uit mijn modem:
DSL Connection - Link Information
Uptime: 1 day, 18:03:29
Modulation: G.992.5 Annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 591 / 12.239
Data Transferred (Sent/Received) [MB/GB]: 957,40 / 19,99
Output Power (Up/Down) [dBm]: 10,5 / 0,0
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 7,0 / 23,5
SN Margin (Up/Down) [dB]: 7,5 / 7,0
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / GSPN
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 595 / 0
FEC Errors (Up/Down): 3 / 302.423.707
CRC Errors (Up/Down): 1 / 10.331
HEC Errors (Up/Down): 0 / 608
System Information
This page summarizes important information on your SpeedTouch. You may need this information when you contact your helpdesk.
Product Name: SpeedTouch 716
Software Release: 5.4.0.14
Software Variant: AA
Boot Loader Version: 1.0.1
Board Name: BANT-T
De norme hoeveelheid errors zijn volgen zowel de helpdesk van TweakDSL als Alcatel ' normaal' .
Ik heb een wide open abonnement 24down/1up bij TweakDSL op het Tiscali netwerk. Volgens de gegevens zit ik 1100 meter van de centrale en mijn download is 12 Mbit. Mijn upstream zou 1 Mbit moeten zijn, maar die komt nooit hoger van 0,5 Mbit in ADSL2 mode. Als ik mijn modem terugzet op ADSL1 dan krijg ik wel gewoon 1 Mbit, maar uiteraard is de download dan ook 'maar' 8 Mbit.
Uiteraard heb ik al van alles doorgelopen, van kabels tot firmware, van parental control tot firewall. Aan al die zaken ligt het niet. De kabels zijn al een keer vervangen en de afstand van mijn ISRA punt tot aan het modem is maar 30 cm. Mijn ISRA punt is een nieuw type met 30 aansluitingen.
Het modem, een Speedtouch 716 v5 WL Annex A draait met de laatste firmware 5.4.0.14, maar het probleem doet zich al voor sinds het begin (firmware 5.3). Ook heb ik het modem al enkele malen terug gezet naar de factory default. Hij draait in Router Mode. Het lokale netwerk maakt geen gebruik van de interne DHCP server (die staat uit).
De lijn zelf is in alle modes wel stabiel. De verbinding valt niet weg en ik haal bijna de volledige download (12 Mbit) en upload (0,5 Mbit).
Nu zullen de meeste mensen zich alleen druk maken om hun download snelheid, maar ik gebruik mijn ADSL lijn voor een webradiostation en VOIP, dus 0,5 Mbit is dan te weinig.
Hieronder gegevens uit mijn modem:
DSL Connection - Link Information
Uptime: 1 day, 18:03:29
Modulation: G.992.5 Annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 591 / 12.239
Data Transferred (Sent/Received) [MB/GB]: 957,40 / 19,99
Output Power (Up/Down) [dBm]: 10,5 / 0,0
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 7,0 / 23,5
SN Margin (Up/Down) [dB]: 7,5 / 7,0
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / GSPN
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 595 / 0
FEC Errors (Up/Down): 3 / 302.423.707
CRC Errors (Up/Down): 1 / 10.331
HEC Errors (Up/Down): 0 / 608
System Information
This page summarizes important information on your SpeedTouch. You may need this information when you contact your helpdesk.
Product Name: SpeedTouch 716
Software Release: 5.4.0.14
Software Variant: AA
Boot Loader Version: 1.0.1
Board Name: BANT-T
De norme hoeveelheid errors zijn volgen zowel de helpdesk van TweakDSL als Alcatel ' normaal' .
[ Voor 2% gewijzigd door erichlm op 19-03-2006 18:16 . Reden: Geen gegroet hier ]