Speedtouch 716 v5 WL - Upstream probleem

Pagina: 1
Acties:

• erichlm
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-11-2023
Ik kom er met de helpdesk van mijn provider (TweakDSL) niet uit, dus misschien zijn hier deskundigen die mij kunnen vertellen wat de oorzaak is van een gehalveerde upstream.

Ik heb een wide open abonnement 24down/1up bij TweakDSL op het Tiscali netwerk. Volgens de gegevens zit ik 1100 meter van de centrale en mijn download is 12 Mbit. Mijn upstream zou 1 Mbit moeten zijn, maar die komt nooit hoger van 0,5 Mbit in ADSL2 mode. Als ik mijn modem terugzet op ADSL1 dan krijg ik wel gewoon 1 Mbit, maar uiteraard is de download dan ook 'maar' 8 Mbit.

Uiteraard heb ik al van alles doorgelopen, van kabels tot firmware, van parental control tot firewall. Aan al die zaken ligt het niet. De kabels zijn al een keer vervangen en de afstand van mijn ISRA punt tot aan het modem is maar 30 cm. Mijn ISRA punt is een nieuw type met 30 aansluitingen.

Het modem, een Speedtouch 716 v5 WL Annex A draait met de laatste firmware 5.4.0.14, maar het probleem doet zich al voor sinds het begin (firmware 5.3). Ook heb ik het modem al enkele malen terug gezet naar de factory default. Hij draait in Router Mode. Het lokale netwerk maakt geen gebruik van de interne DHCP server (die staat uit).

De lijn zelf is in alle modes wel stabiel. De verbinding valt niet weg en ik haal bijna de volledige download (12 Mbit) en upload (0,5 Mbit).

Nu zullen de meeste mensen zich alleen druk maken om hun download snelheid, maar ik gebruik mijn ADSL lijn voor een webradiostation en VOIP, dus 0,5 Mbit is dan te weinig.

Hieronder gegevens uit mijn modem:

DSL Connection - Link Information
Uptime: 1 day, 18:03:29
Modulation: G.992.5 Annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 591 / 12.239
Data Transferred (Sent/Received) [MB/GB]: 957,40 / 19,99
Output Power (Up/Down) [dBm]: 10,5 / 0,0
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 7,0 / 23,5
SN Margin (Up/Down) [dB]: 7,5 / 7,0
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / GSPN
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 595 / 0
FEC Errors (Up/Down): 3 / 302.423.707
CRC Errors (Up/Down): 1 / 10.331
HEC Errors (Up/Down): 0 / 608

System Information
This page summarizes important information on your SpeedTouch. You may need this information when you contact your helpdesk.

Product Name: SpeedTouch 716
Software Release: 5.4.0.14
Software Variant: AA
Boot Loader Version: 1.0.1
Board Name: BANT-T

De norme hoeveelheid errors zijn volgen zowel de helpdesk van TweakDSL als Alcatel ' normaal' .

[ Voor 2% gewijzigd door erichlm op 19-03-2006 18:16 . Reden: Geen gegroet hier ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Lees even de huisregels (zie ook je mail). Vooral het stukje over:

Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je persé zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

Graag aanpassen je tekst, dan kan hij open blijven dit topic.

erichlm schreef op zondag 19 maart 2006 @ 14:47:
Nu zullen de meeste mensen zich alleen druk maken om hun download snelheid, maar ik gebruik mijn ADSL lijn voor een webradiostation en VOIP, dus 0,5 Mbit is dan te weinig.
Voor VoIP is 128kbps misschien net te krap, maar 256kbps is al voldoende. Of je moet 4 gesprekken tegelijk willen voeren met 512kbps upstream.

Buiten dit is het vreemd, heel vreemd.
De norme hoeveelheid errors zijn volgen zowel de helpdesk van TweakDSL als Alcatel ' normaal' .
Ze zijn zeker niet normaal en ook in werkelijkheid niet aanwezig op je lijn. De Speedtouch reeks geeft op een Tiscali ADSL2+ lijn deze nogal vreemde en hoge errors via de interface. Lijkt wel een tellertje dat zich verslikt op je lijn want er zijn meer pakketten geteld als error dan er zijn geweest (uitgetest).

't Lijkt geen oorzaak te zijn overigens van problemen met een lijn, alleen een tellertje dat zich vertelt. (hoe suf het ook klinkt). Misschien merk je ook dat na het opstarten van je modem hij binnen 24 uur een paar keer je verbinding laat vallen en daarna wel stabiel is, heb 't bij meer Speedtouch modems op een Tiscali ADSL2+ lijn gezien. Advies: niet herstarten je modem.

Nu eigenlijk richting de oplossing:

Heb je al een ander modem geprobeerd? Zelfde type maar ander modem? En al een compleet ander type/modemfabrikant? Zonder stap-voor-stap uitsluiten ga je nergens komen en misschien kijk je wel naar een defect apparaat.

Als je upstream iets meer dan de helft is van wat zou moeten kunnen, misschien is je downstream dat dan ook wel....

[ Voor 68% gewijzigd door bjck op 19-03-2006 17:56 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• erichlm
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-11-2023
bjck schreef op zondag 19 maart 2006 @ 17:33:
Heb je al een ander modem geprobeerd? Zelfde type maar ander modem? En al een compleet ander type/modemfabrikant?
Nee helaas heb ik die mogelijkheid niet. De provider wil er nog niet aan een ander modem te sturen, maar wellicht komt dat nog. Het lijkt mij ook een beetje sterk omdat het modem verder prima werkt. Aan de andere kant ben ik door eliminatie wel bij het modem uitgekomen.
Als je upstream iets meer dan de helft is van wat zou moeten kunnen, misschien is je downstream dat dan ook wel....
Ja dat klopt zeker wel. Het is 22n 24/1 lijn en die werkt nu op 12/0,5.

• bjck
erichlm schreef op zondag 19 maart 2006 @ 18:22:
[...]
Nee helaas heb ik die mogelijkheid niet. De provider wil er nog niet aan een ander modem te sturen, maar wellicht komt dat nog. Het lijkt mij ook een beetje sterk omdat het modem verder prima werkt. Aan de andere kant ben ik door eliminatie wel bij het modem uitgekomen.
Het is een probleem met je lijn(sync), na aansluiting qua bekabeling komt modem in de uitsluitronde terecht.
[...]

Ja dat klopt zeker wel. Het is 22n 24/1 lijn en die werkt nu op 12/0,5.
Met die lijnwaarde zou je inderdaad hoger verwachten en wellicht zit dat er ook in. Die 1100 meter die je zelf aangeeft is iets te krap, met die dB waarde op je downstream attenuation praat je over zo'n ~1600 mter koperlijn.

Je hebt grote kans dat het probleem met je modem (gaat ik hier wel vanuit) je ook op je downstream parten speelt en je dus hier ook (vet) kan winnen nog.

• mwoe
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Huh?

Beetje of topic, maar werkt een adsl2 verbinding met een adsl1 modem??
Als ik mijn modem terugzet op ADSL1 dan krijg ik wel gewoon 1 Mbit, maar uiteraard is de download dan ook 'maar' 8 Mbit.

Ryzen 7 5800x || Gigabyte Aorus pro v2 || 2 x G.skill F4-3600C16-16GVKC || Scythe Mugen 5 || Coolermaster MWE Gold 750 v2 || Corsair Obsidian 750D

• bjck
Vraag me eigenlijk af of het nog opgelost is in tussen sowieso.

Er is niet zoiets als 'een ADSL2 verbinding'. De apparatuur in de telefooncentrale die ook ADSL2/2+ geschik is kan ook prima ADSL1 doen natuurlijk. Dus als je een ADSL2+ verbinding hebt en je slaat een ADSL1 modem aan zal het gewoon werken, maar alleen op ADSL1 snelheden.

Zo kan je een ADSL2/2+ modem ook gewoon op ADSL1 forceren vaak.

Pagina: 1