[AMD 64] Welk geheugen

Pagina: 1
Acties:

• blue-gene
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-05 14:47
hey,

Ik heb laatst een pc voor iemand samengesteld, een aardige krachtpatser en daar wou ik ook wat bijpassend geheugen bij in leggen, nu weet ik van dat vlak niet zo veel.

Het moet hier bij gaan passen AMD Athlon 64 3800+ Venice (word misschien nog een 4000 of een fx maar iig een E revisie), 2x 7900GTX, Asus A8n-sli premium.

Ik heb dus een aantal topics doorgelezen. En gezien dat AMD ook ddr500 ondersteund vanaf de E revisie. Maar een paar dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk:
- Levert pc4000 ook echt meer prestaties dan pc3200, omdat die steppings over het algemeen een stuk lager zijn.
- Ondersteunt het mobo wel pc4000?
- Welke steppings hebben het meeste invloed op de performance
Dus ik weet niet of ik nou 3200 of 4000 moet nemen.

Later wil hij ook nog overklokken (niet extreem, maar het geheugen moet wel meewerken ;)), ik zag dat de Samsung TCCD erg geliefd was en ik heb de Winbond BH-5 ook hoog zien staan. Maar dat zijn maar 2 van de vele chips, welke chips zijn nog meer wel aardig te doen en waar moet ik hierbij op letten?

Verder heb ik ook nog een beetje rondgekeken naar goede merken en zag Corsair, Geil, G.Skill en OCZ.

Graag jullie adviesen en hopelijk antwoorden op mijn vragen.

Alvast bedankt _/-\o_

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 19:16

BTU_Natas

Superior dutchie

Oke, ook ik stond voor deze keuze een 5maandjes terug...

Ik koos voor 2x 1 gig pc3200ocz mem met de volgende timings 2-3-2-5 1t

Met de volgende redenen

De amd64 proc's werken met dividers voor het overclocken de prestatie winst die je gaat winnen met pc4000 mem over pc3200 is minimaal. (denk aan 2% meer fps)
De mhz die je wint met het overclocken bij een amd64 zijn belangrijk.. niet je geheugen bandbreedte, dit is tot de dood besproken hier maar ook op dfi-street. En verder leveren strakke timings je even veel op als meer bandbreedte.

De vraag die je jezelf moet stellen, en dat kunnen wij/ik niet voor je doen. Is het het geld waard om duur pc4000 geheugen dat ook nog eens strak getimid is te kopen. Wat je maar een minimale winst gaat opleveren. Lees dit maar eens.. en dan doel ik op de start post http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=40178

Veel succes met je keuze

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
PC4000 is slechts voor als je gaat overklokken, standaard zal het op PC3200 lopen (hoger zetten heeft geen zin omdat anders de CPU het niet aankan). TCCD is wel aan te raden als je geen DFI- of Abit moederbord koopt, aangezien dat niet zo'n hoog voltage nodig heeft (komt al op zijn top onder de 3V die de meeste borden kunnen leveren. BH5 vraagt 3+V voor hogere clocks en dat kunnen de meeste bordjes niet aan). Verder kun je PC3200 geheugen ook prima overklokken, je krijgt echter bij PC4000 de garantie dat het op die hogere snelheid ook nog werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door The__Virus op 19-03-2006 15:29 ]

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Mijn Crucial haalt als het moet DDR600 maar dat trekt de rest van mijn systeem niet echt met standaard koeling. Als je met steppings de latencies bedoelt dan zou ik me daar niet extreem druk over maken tenzij je vriend een extreme benchmark freak is. In real-time gaming zul je weinig verschil merken tussen 3-3-3-5 en 3-2-3-5 e.d.

Het is mij nog niet gelukt om met mijn huidige geheugen andere memory ratio's te draaien dan 1:1 maar heb daar ook niet echt de behoefte aan.

Als je voor PC4000+ gaat zit met al de genoemde merken goed incl. de Crucial Ballistix.. Overigens heeft mijn geheugen inmiddels al weer een opvolger.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 19:16

BTU_Natas

Superior dutchie

[qoute] In real-time gaming zul je weinig verschil merken tussen 3-3-3-5 en 3-2-3-5 [/qoute]

Het is 2-3-2-5 1t waar dat ocz mem op loopt
Dat is heel wat anders dan 3-3-3-8 2t
Een AMD64 heeft profijt van strakke timings en niet van geheugen bandbreedte
Dus steek aub je geld in strak getimed geheugen, gebruik dividers en koop fijn van die 100 euro dat je het gaat besparen een leuke extra hd
En lees die review op dfi-street, dat is een engineer van dfi. Daar mag je van uit gaan dat hij weet waar hij over praat.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

BTU_Natas schreef op zondag 19 maart 2006 @ 23:27:
[qoute] In real-time gaming zul je weinig verschil merken tussen 3-3-3-5 en 3-2-3-5 [/qoute]

Het is 2-3-2-5 1t waar dat ocz mem op loopt
Dat is heel wat anders dan 3-3-3-8 2t
Een AMD64 heeft profijt van strakke timings en niet van geheugen bandbreedte
Dus steek aub je geld in strak getimed geheugen, gebruik dividers en koop fijn van die 100 euro dat je het gaat besparen een leuke extra hd
En lees die review op dfi-street, dat is een engineer van dfi. Daar mag je van uit gaan dat hij weet waar hij over praat.
Dat is waar, maar als de TS zijn CPU gaat overclocken, dan is er ineens wel weer behoefte aan bandbreedte. Lage latencies zijn ook zeker dan welkom, maar wat 'Darth Malak' wil zeggen, is dat de TS z'n geld niet moet gaan verspillen aan de allerstrakste timings. In praktijk zijn dat minimale snelheidswinsten namelijk. Daarnaast overdrijf je denk ik wel een beetje met 3-3-3-8-2T. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• blue-gene
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-05 14:47
bedankt voor de informatie

Hij heeft geen zin om veel geld uit te gaan geven voor maar weinig winst dus heb naar 3200 gekeken.
en oa dit gevonden:
http://www.gskill.com/f1-3200dsu2lc.html
deze heb ik gekozen vanwege timings en de samsung tccd chip.
Is dit een goeie keuze voor het gamen en later eventueel overklokken?
Verder zag ik bij mobo adviezen vooral dfi en msi, maar hij heeft de asus a8n-sli, maakt dit veel uit? Aangezien de tccd ook goed op lage voltages doet.

[ Voor 11% gewijzigd door blue-gene op 20-03-2006 12:00 ]

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 09:35
Heb dat geheugen ook op een A8N-SLI en werkt perfect, zkr een aanrader...
Pagina: 1