Toon posts:

Probleem met wellicht MoBo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
lectori salutem,

Wellicht heb ik een probleem met mijn moederbord. Het is namelijk zo, dat mijn systeem met enige regelmaat crasht. Vooral bij gebruik van zwaardere applicaties, spelen van games, en afspelen van videobestanden. Het scherm blijft dan staan, en het geluid blijft hangen. (´t wordt wat gekraak, laatste 10e seconde wordt steeds herhaald ofzo)

Ik zal eerst even wat details van mijn systeem geven:

Asus K8V SE Deluxe moederbord
AMD 64 3200+
ATI Radeon 9800 SE
1024MB DDR 400 Ram

De videokaart is in elk geval niet het euvel, waar ik eerst wel aan dacht, aangezien het altijd gebeurt bij het spelen van 3d games en ook vaak bij afspelen van videobestanden. Echter heb ik ipv mijn 9800 even de MX440 van een ouwe PC erin gehangen, en met deze kaart heb ik exact hetzelfde probleem.
Het geheugen lijkt mij ook het probleem niet. Ik heb een memtest86 uitgevoerd, en die vindt geen problemen.
Processor lijkt mij persoonlijk ook niet echt iets mis mee te zijn. Hij wordt ook niet te warm. Ik heb heb niet ùber gekoeld ofzo, maar ´t warmste dat ie wordt is 48 graden. Dit zou niks uit moeten maken, een vriend van me draait eenzelfde AMD die gemiddeld 55 graden is...Maar goed, voor de zekerheid de kappen maar ff van de kast gehaald, nu wordt ie nog maximaal 44 graden. Het probleem bestaat echter nog steeds.

Zou het kunnen zijn dat mijn moederbord naar de gallemiesen is

Graag jullie reactie.

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

trek alle overbodige apparatuur (PCI-kaarten, extra HD's en DVD/CD-rom's) eens van je mobo, kijken of het probleem er nog steeds is. heb je je geheugen dual draaien? zijn het uberhaupt meerdere reepjes? (zo ja, dan proberen om er eens een uit te halen). En natuurlijk eventuele overclocks ongedaan maken.

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 16:02
- volteges
- geheugen

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er 2 modules in hangen, heb het met 1 module geprobeerd, alleen wordt ie dan zowiezo een beetje traag... maar dan bestaat het probleem nog steeds. heb al ´t overbodige eens losgetrokken. geluidskaart, dvd brande, dvd speler...

De memtest heb ik overigens ook nog es uitgevoerd op beide losse modules alleen. geen fouten.

wouter, wat bedoel je met voltages

ik heb overigens niks overgeclockt

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2006 14:31 ]

• wouter37
download speedfan eens en kijk dan naar de voltages van je voeding

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat heb je uberhaupt voor voedig? Merk/type/watt?

Verwijderd

poeh, voeding, dat zou ik zo uit mijn hoofd niet weten. Ik zie trouwens in speedfan niet echt waar ik kan zien hoeveel volt er op mijn geheugen zit. Kan iemand mij dat uitleggen?
't zal iig geen top-voeding zijn, wel voldoende wattage, daar had ik nog wel op gelet bij aanschaf. als ik me niet vergis was ie 450 watt. Hij zat ook gewoon bij de kast.

't is dus idd wel zo, dat er onlangs een nieuwe geluidskaart in is gekomen, een audigy 4. die zou mischien wat meer stroom kunnen verbruiken.

• Palomar
  • Niet online
Kijk anders in de bios wat de voltages zijn.

• wouter37
Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2006 @ 15:41:
poeh, voeding, dat zou ik zo uit mijn hoofd niet weten. Ik zie trouwens in speedfan niet echt waar ik kan zien hoeveel volt er op mijn geheugen zit. Kan iemand mij dat uitleggen?
't zal iig geen top-voeding zijn, wel voldoende wattage, daar had ik nog wel op gelet bij aanschaf. als ik me niet vergis was ie 450 watt. Hij zat ook gewoon bij de kast.

't is dus idd wel zo, dat er onlangs een nieuwe geluidskaart in is gekomen, een audigy 4. die zou mischien wat meer stroom kunnen verbruiken.
niet hoeveel volt op het geheugen
onderaan het programma staan de voltages 12V 5V enz post die eens

Verwijderd

ah, dan zal ik die zometeen als ik thuis ben eens opzoeken.

Verwijderd

Topicstarter
de voltages:

VCORE: 1.54V
+3.3VL 3.26V
+5V: 5.00V
+12V: 11.25V
-12V: 0.39V
-5V: 5.11V
+5VSB: 5.38V
VBAT 0.00V

Verwijderd

Topicstarter
zijn deze voltages een beetje ok? of hoort da nie zo?

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 16:58
De + 12 volt wijkt best veel af. heb je al eens een andere (goede a-merk) voeding geprobeerd?
Edit: je +12volt valt buiten de toegestane marges. Dit is 11,40 volt. Dus probeer eens een andere voeding :)

[ Voor 38% gewijzigd door ff_tweake op 19-03-2006 19:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, en die -12V die lijkt me ook wel vaag of niet?

-12V: 0.39V

• Palomar
  • Niet online
De min-voltages zijn volgens mij niet zo belangrijk. Op oa. mijn eigen PC en veel andere PC's geven die allemaal zulke vreemde waardes. De +12V is wel belangrijk en grote kans dat je vastlopers daar aan liggen. De waardes die je hier geeft zijn zeker uit het bios? Dan doet e PC nog niks. Als je in Windows ook nog eens een zwaar spel oid gaat spelen dan wordt oa. die 12V nog zwaarder belast, waardoor ie nog meer gaat fluctueren.
Maw: probeer eens een andere voeding. Het liefst een echt merk en geen Q-Tec oid (de prijs zegt meestal wel genoeg).

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Check je moederbord voor bolle Elco's

Denon AVR-X3600H

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op maandag 20 maart 2006 @ 09:35:
De min-voltages zijn volgens mij niet zo belangrijk. Op oa. mijn eigen PC en veel andere PC's geven die allemaal zulke vreemde waardes. De +12V is wel belangrijk en grote kans dat je vastlopers daar aan liggen. De waardes die je hier geeft zijn zeker uit het bios? Dan doet e PC nog niks. Als je in Windows ook nog eens een zwaar spel oid gaat spelen dan wordt oa. die 12V nog zwaarder belast, waardoor ie nog meer gaat fluctueren.
Maw: probeer eens een andere voeding. Het liefst een echt merk en geen Q-Tec oid (de prijs zegt meestal wel genoeg).
De waardes zijn uit SpeedFan

• Palomar
  • Niet online
ok, en kijk dan es wat ie doet als je bijv. een progje als 'CPU Burn-in' draait ([google=cpuburn]). Ws. zakt ie dan nog verder in.

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 20-03-2006 12:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
dan zakt ie in naar 11.19V

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 16:58
Lijkt me dus duidelijk: koop een nieuwe voeding. en dan gelijk een A-merk als je problemen in de toekomst wilt voorkomen.

Verwijderd

Topicstarter
nou zit ik mijn moederbord te bekijken of die dingetjes bol zijn gaan staan, dat is niet zo. Echter wat schetst mijn verbazing. Zo'n zwart rond ding met van die koperdraadjes omheen is een beetje verplaatst. 't is tegen 'n case-fan aansluiting aan gaan hangen. Een stukje verschoven zeg maar. Zit verder wel muurvast. Kan dit wellicht nog iets zijn?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2006 22:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
in onderstaand plaatje is 1 van die 3 dingen met koperdraad boven de socket dus een stukje verschoven lijkt 't. Dit is overigens een @random moederbord plaatje, en niet mijn moederbord.

Afbeeldingslocatie: http://www.tomshardware.pl/motherboard/20031117/images/asus_sk8v_board_big.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2006 22:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
iemand nog een idee hierover?
Pagina: 1