Te slecht beeld [6600GT] schokkerig

Pagina: 1
Acties:

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Beste mensen,

Ik heb de volgende systeem
Asus A7N8X Deluxe
AMD athlon 2500+
Kingston 512mem pc3200 (was hiervoor een pc2700)
Club3d 6600gt 128mem AGP (was hiervoor een 9600PRO)
WD 80GB IDE (was hiervoor een 120GB schijf)
2x dvd drive
380w PSU

Zoals je ziet zijn er een aantal onderdelen veranderd.
In cstrike 1.6 heb ik vaak schokkerige beelden, maar niet altijd of de hele tijd. Alsof de videokaart niet snel genoeg is. Wel stond vertical sync op off. (had 100fps) Toen heb ik deze uit gezet, het leek wat beter (maar toch af en toe schokken) en een fps van maar 60!. Met mijn 9600PRO had ik HELEMAAL geen problemen met cstrike, met schokerige beelden.

IIn NFSMW heb ik ook wel heel af en toe een shock, maar dat komt meer door de high details en een resolutie van 1600x1200 denk ik.

In 3dmark03 alles op stock haal ik 7200 punten, want wel normaal schijnt. Ik gebruik forceware 77.77, na het lezen van de grote gt topic. Hievroor had ik de latere versie van forceware, wat voor de zelfde problemen zorgde.

Zou dit een kapotte videokaart zijn, slechte driver? Of een slechte configuratie van de pc zelf qua componenten.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:34
Probeer eens verschillende combinaties van de volgende opties in je BIOS:
AGP 4x/8x
Fastwrites on/off
Sideband addressing on/off

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heb je wel netjes in veilige modus je Ati drivers uninstalled voordat je begon aan forceware?

• styx1
  • Niet online
Exorcist schreef op zondag 19 maart 2006 @ 15:45:
Heb je wel netjes in veilige modus je Ati drivers uninstalled voordat je begon aan forceware?
Er is een compleet nieuwe install uitgevoerd (nieuwe hd nieuwe kaart)

• styx1
  • Niet online
The__Virus schreef op zondag 19 maart 2006 @ 15:31:
Probeer eens verschillende combinaties van de volgende opties in je BIOS:
AGP 4x/8x
Fastwrites on/off
Sideband addressing on/off
Sorry, je hebt het over de BIOS van de moederbord, of bedoel je de instellingen van de kaart zelf?

In Rivatuner zie ik:
AGP transfer rate 8x
AGP sideband addressing on
AGP fastwrites on

En ik mag toch wel 8x AGP verwachten i.p.v. 4x?

[ Voor 18% gewijzigd door styx1 op 19-03-2006 16:18 ]

• styx1
  • Niet online
Hallo, ik heb ondertussen ook een andere processor geprobeerd (sempron2400+), zelfde resultaat...
tevens een schopje

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Uit je verhaal kan ik opmaken dat je Vsync net hebt aangezet ipv uit. Je videokaart probeert dan altijd 60fps aan te houden, gelijk met je monitor's verversingssnelheid. Dus dat mag je gerust uitlaten tenzij het problemen veroorzaakt.

Ik zou eens naar je geheugenverbruik kijken en meerdere drivers proberen (na het goed verwijderen van de vorige drivers).

[ Voor 23% gewijzigd door Admiral Freebee op 21-03-2006 07:05 ]

• styx1
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 07:03:
Uit je verhaal kan ik opmaken dat je Vsync net hebt aangezet ipv uit. Je videokaart probeert dan altijd 60fps aan te houden, gelijk met je monitor's verversingssnelheid. Dus dat mag je gerust uitlaten tenzij het problemen veroorzaakt.

Ik zou eens naar je geheugenverbruik kijken en meerdere drivers proberen (na het goed verwijderen van de vorige drivers).
Vsync aan of uit, dat maakt niet uit, wel 100 fps maar schokken blijven, heb al 2 drivers geprobeerd, maar ik zal het nog met de allerlaatste driver proberen.

Btw geheugengebruik moet toch geen probleem zijn, aangezien ik hiervoor helemaal geen problemen had met mn radeon 9600pro, maar ik zal er naar kijken als ik thuis ben.

Heel misschien aan de voeding? maar deze heb ik pas 2 weken (coolermaster 380w van 40 eurie ofzo)

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-07 11:22
Probeer de 71.90 WHQL drivers eens. Ik heb hetzelfde probleem met alle nieuwere drivers. Het lijkt wel alsof hoe nieuwer de drivers hoe slechter de performance voor mijn 6600GT.

Instagram

• styx1
  • Niet online
Furfoot schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 12:20:
Probeer de 71.90 WHQL drivers eens. Ik heb hetzelfde probleem met alle nieuwere drivers. Het lijkt wel alsof hoe nieuwer de drivers hoe slechter de performance voor mijn 6600GT.
Het leek goed te gaan, alleen 5200punten met 3dmark03!
Met wat nieuwere drivers haal ik 7300 punten, of zegt dit niet zoveel?

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-07 11:22
Je moet gewoon de drivers nemen die het beste werken in de applicaties/games die jij gebruikt. Dus als jij de hele dag naar 3dmark03 demos zit te kijken dan moet je niet de 71.90 nemen aangezien die vrij oud zijn en geen optimalisaties bevat voor nieuwere applicaties.

Ik speel nu oblivion en dat is niet vooruit te branden met de 71.90 drivers dus pak ik gewoon een system restore punt van me 84.21 drivers.

Instagram

Verwijderd

ik heb bijna dezelfde combo hier staan,en ik ervaar hetzelfde,het lijkt erop dat de cpu het gewoon niet trekt.Tenminste dat is mijn beleving in ieder geval.Ik heb al van alles geprobeert,maar ik krijg het ook niet voor elkaar.

• styx1
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 10:45:
ik heb bijna dezelfde combo hier staan,en ik ervaar hetzelfde,het lijkt erop dat de cpu het gewoon niet trekt.Tenminste dat is mijn beleving in ieder geval.Ik heb al van alles geprobeert,maar ik krijg het ook niet voor elkaar.
Ik heb mijn amd xp2500+ geklokt naar 3200+, geen verschil.
Mijn sempron 2400+@1,67Ghz geklokt naar 2GHZ, dat heeft geen verschil gegeven.
Mijn processor is wel idle zo van 50C, maar dat moet geen probleem zijn lijkt me, omdat je tot 70 kan gaan.

Maar dit is dus geen stukke kaart? Maar waar kan het dan aan liggen (heb thuis geen betere voeding om te testen)

btw. Need for speed most wanted kan ik ook niet op high detail @1600x1200 spelen zonder schokken..1024x786 gaat beter maar ook niet perfect.

Verwijderd

latency times van je videokaart en eventueel audiochip hoger zetten en opgelost. Ik zet ze beide op 64ms als ik me niet vergis.

Gebruik PCI Latency tool.

Verschil is merkelijk bij NFSMW (dat trouwens altijd een beetje blijft haperen op m'n 6600GT)

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-08 01:39
Kan het misschien niet aan je voeding liggen? Als die niet genoeg kan leveren willen sommige kaarten zichzelf terugklokken. Ook kan het soms een issue van de AGP-slot zijn, die niet het juiste voltage kan leveren waardoor de kaart niet genoeg energie krijgt.

AMD Ryzen 7 5800X, MSI X570 Gaming Edge Wifi, MSI GeForce RTX 3070 Gaming X TRIO, 2x 16GB G.Skill DDR4-3600, Samsung 970

• styx1
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 14:14:
latency times van je videokaart en eventueel audiochip hoger zetten en opgelost. Ik zet ze beide op 64ms als ik me niet vergis.

Gebruik PCI Latency tool.

Verschil is merkelijk bij NFSMW (dat trouwens altijd een beetje blijft haperen op m'n 6600GT)
Kaart stond op 032, heb ik veranderd naar 064.
Moet de "NVIDIA nForce2 AGP Host to Pci Bridge" ook op 064 (gelijk blijven aan de kaart) want standaard staat het op 032.

Daarnaast heb ik 2 dingen over sound staan namelijk:
Audio Codec Interface & MCP Audio Processing unit.
Moet ik ze nou allebij op 064 zetten of alleen de processing unit? (staan standaard op 000)

Kaart en "NVIDIA nForce2 AGP Host to Pci Bridge" heb ik bijde op 064 gezet en had in cstrike toch wel af en toe schokken), speelt sound hier in mee qua performance, want die stond gewoon op 000. Btw sound is wel onboard (asus a7n8x deluxe)

• styx1
  • Niet online
Thierry88 schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 22:47:
Kan het misschien niet aan je voeding liggen? Als die niet genoeg kan leveren willen sommige kaarten zichzelf terugklokken. Ook kan het soms een issue van de AGP-slot zijn, die niet het juiste voltage kan leveren waardoor de kaart niet genoeg energie krijgt.
Ik heb een Cooler Master extreme power 380w voeding en een Asus A7N8X Deluxe moederbord, hierbij is de voeding nieuw ~2weken oud. Ik denk dat er geen betere socket A moederbord bestaat, daardoor denk ik dat de AGP poort wel in orde is.

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-08 01:39
Oke, dan denk ik dat het niet zo is, een Cooler Master lijkt me wel een A-merk voeding, maar ik zag in je specs niet staan van welk merk je 380 Watter is, dus t kon ook een crappy Q-tec of Sweex zijn en dan zegt 380 W niet zoveel.. :P

AMD Ryzen 7 5800X, MSI X570 Gaming Edge Wifi, MSI GeForce RTX 3070 Gaming X TRIO, 2x 16GB G.Skill DDR4-3600, Samsung 970

• styx1
  • Niet online
PCI Latenci Tool gebruikt met de volgende waardes:
NVIDIA nForce2 AGP Host to Pci Bridge 032 (stond al op 032)
6600GT 064 (stond op 032)
Niets gedaan met de audio chip of andere dingen

Dit leek in cstrike wat beter te gaan qua gevoel, maar nog steeds schokken.
NVIDIA nForce2 AGP Host to Pci Bridge 064 (stond al op 032)
6600GT 064 (stond op 032)
Dit leek iets slechter (qua gevoel)

Verschillende drivers geprobeerd, zowel de allerlaatste als hele oude, ook de orginele driver van mn kaart gebruikt (cd). Dit gaf mij ook geen echte resultaat.

Het lijkt gewoon dat mn kaart het niet wil/kan trekken, terwijl ik zeker weet dat het cstrike 1.6 moet trekken. (max 53C bij C)

FEAR detecteert mijn systeem als medium, scoort een average van 70fps (vsync off). Dat lijkt wel okay, maar in de test zie je ook 2 a 3 schokken.

Mijn eigen vermoedens zijn:
Of mijn moederbord is stuk of mijn videokaart.
Ik ga de kaart nog proberen in een ander gelijksoortige systeem (komende dagen hopelijk)
Hiermee kan ik al gelijk zien (hoop ik) wat er aan de hand is.

edit: Heb de winkel gebeld, waar ik de kaart heb gekocht, ze zeiden dat ik fastwrites uit moest zetten, heb ik gedaan, maar nog steeds schokken, in NFSMW heb ik ook lag stoten?, dat het lijkt alsof de game ff vast zit voor een paar seconden, alsof mijn pc het niet kan trekken 0_0 (wel teruggeklokt van 2.00GHZ naar 1.67GHZ? nog iets, na ongeveer 10 minuten spelen van NFSMW stijgt de temp van de kaart naar 75C, kan dat de oorzaak zijn?(maar dat klopt dan niet voor Cstrike)

[ Voor 20% gewijzigd door styx1 op 24-03-2006 11:45 ]

• styx1
  • Niet online
schopje

Verwijderd

werkt heel vaag met 1.6... als ik vsync always off zette, dan had ik welliswaar 100 fps maar ook schokkerig beeld...
zet ik vsync gewoon aan dan heb ik maar fps van 60, maar loopt alles gewoon soepel... en dan nog iets, waarom wil je persee 100 fps? ja... omdat alle csers dat hebben... 60 is genoeg.
(btw ook 6600gt, maar dan pcie @ 590/1200)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2006 14:36 ]

• ezeedijk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-02 16:09
Misschien voor de handliggend, maar heb je de drivers van je moederbord allemaal netjes geïnstalleerd? Dat gaf bij mijn 6600GT problemen.

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 15:26

Plekuz

available in strong mint

Kleine niet constante schokken tijdens een spel kunnen ook veroorzaakt worden door disk access en een hard disk die ietwat gefragmenteerd is. Doet ie er net even te lang over om nieuwe textures of een stukje omgeving op te halen of iets van je swapfile te halen en dan schokt het spel even omdat ie wacht totdat de disk klaar is. Wat ik maar wil zeggen: het kan ook liggen aan iets compleet buiten de videokaart of drivers om ...

Overigens: NFS op 1600x1200 op een 6600GT, dan vraag je behoorlijk het uiterste van de kaart, ik vond het in ieder geval niet prettig en soepel genoeg spelen.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• styx1
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 14:36:
werkt heel vaag met 1.6... als ik vsync always off zette, dan had ik welliswaar 100 fps maar ook schokkerig beeld...
zet ik vsync gewoon aan dan heb ik maar fps van 60, maar loopt alles gewoon soepel... en dan nog iets, waarom wil je persee 100 fps? ja... omdat alle csers dat hebben... 60 is genoeg.
(btw ook 6600gt, maar dan pcie @ 590/1200)
Heb ik ook met vsync application controlled (60fps dus)

• styx1
  • Niet online
ezeedijk schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 14:45:
Misschien voor de handliggend, maar heb je de drivers van je moederbord allemaal netjes geïnstalleerd? Dat gaf bij mijn 6600GT problemen.
Ja

• styx1
  • Niet online
Weakling schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 16:04:
Kleine niet constante schokken tijdens een spel kunnen ook veroorzaakt worden door disk access en een hard disk die ietwat gefragmenteerd is. Doet ie er net even te lang over om nieuwe textures of een stukje omgeving op te halen of iets van je swapfile te halen en dan schokt het spel even omdat ie wacht totdat de disk klaar is. Wat ik maar wil zeggen: het kan ook liggen aan iets compleet buiten de videokaart of drivers om ...

Overigens: NFS op 1600x1200 op een 6600GT, dan vraag je behoorlijk het uiterste van de kaart, ik vond het in ieder geval niet prettig en soepel genoeg spelen.
NFS op 1024x768 geeft het zelfde resultaat, 800x600 ook.

• styx1
  • Niet online
Videokaart getest op een andere systeem met mijn eigen voeding en met een Aopen 300W.
Systeem
Moederbord: Asrock k7s1
CPU: athlon 2500xp+
Mem: kingston 512
HD: WD 120GB 7k2rpm

Met de verschillende voedingen, heb ik schokken gehad, meestal hele korte schokjes, maar ook een paar keer dat de geluid compleet weg was, en dat de beeld ff 5 seconden vast liep.

Temp van de kaart is onder NFS 1024x768 gestegen naar ~80C (heb geen flauw idee of dat normaal is), uitgelezen met de driver van nvidia forceware (beelscherm instellingen.. je weet het wel)

Vreemd genoeg leek cstrike goed te gaan (puur toeval 0_0?)

Wat raden jullie mij aan, hoe moet ik gaan testen, wat moet ik gaan testen.

Ik zelf had een klein vermoeden dat misschien mijn agp slot niet meer goed was van mijn Asus mobo, maar schokken heb ik ook op de Asrock.

Als het handig is om meer informatie, dan wil ik dat graag horen.
Misschien spanningswaarden van de voeding (dmv van MBM5 ofzo). Kan misschien zo zijn dat beide voedingen niet helemaal lekker zijn. Cstrike vraagt niet om veel power, maar NFS wel.

edit: normaal staat mn kast open, nu heb ik het dicht gedaan, 2 laps NFS 1024x786 = 92C!!!

[ Voor 5% gewijzigd door styx1 op 24-03-2006 21:04 ]

Verwijderd

tja jullie bieiden hebben niet echt veel systeemgeheugen,NFSM vraagt denk ik toch ook wel 1024 mb.

Heb je dat pc 2700 bakje nog,stop die er maar eens bij in en kijk of het dan verbetert.

Verwijderd

maar styx,voelt de videokaart ook zo warm aan dan,.ik bedoel,voel eens met je hand aan de kaart.

• Mafcase
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-07 14:03

Mafcase

Je hebt het over Counter-Strike 1.6. Dat mag voor jouw systeem natuurlijk nooit een probleem zijn. Daarom denk ik niet dat het aan te weinig geheugen ligt.
Gaat het beeld misschien schokken als er van de harde schijf gelezen wordt? Misschien staat de harde schijf niet op de goede DMA setting. Misschien heb je de index servicing van Windows of Office nog aanstaan zodat er een hoop HD activiteit is tijdens het spelen. Ik zou iig eens naar je HD kijken i.p.v je videokaart en voeding e.d.

Verwijderd

CS 1.6 is idd niet zwaar gelegd.... als het om schokjes in game gaat, dan is er iets op de achtergrond bezig.. zoals een harde schijf met virtueel geheugen mischien :)

Geen download programma's of mail programma's openstaan die op momenten weg aan het schrijven zijn? Vsync kan je overigens gewoon uit zetten, die past zich namelijk aan de verversings-snelheid van je CRT/TFT. als hierbij ghosting optreedt, kan je dit weer aanzetten.

• Bebob_NL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 07:51
Ik krijg altijd van dit soort schokken als ik DUMeter aan heb staan tijdens het gamen....

Specs: Antec Sonata III 500Watt, Asus P5k, C2D E6750 @ 400*8, 2GB DDR6400 OCZ 4-4-4-12, XFX GeForce 8800GTS/640MB (stock), 120GB WD PATA, 320GB Seagate PATA, 750GB WD SATA, IIyama Vision Master Pro 450.

Pagina: 1