Databaseontwikkeling: Normaalvormen

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171312

Topicstarter
Kan iemand me duidelijk maken wat het verschil is tussen de nulde normaalvorm en de eerste.
Ik heb namelijk 2 bronnen die ik raadpleeg maar die zijn een beetje tegenstrijdig.

Het boek Databases van Kroenke vermeld niet eens een 0NF en heeft het over een 1NF als alle gegevens in een tabel voldoen aan de definitie van een relatie. De tabel voldoet dus aan volgende voorwaarden: De tabelgegevens moeten enkelwaardig zijn, alle elementen in een kolom moeten van hetzelfde soort zijn, elke kolom moet een unieke naam hebben en er mogen geen gelijke rijen voorkomen.

In de 2de bron waarin ik kijk (diegene die ik kreeg op school)

Zegt men het volgende over de 0NF:

We bepalen de nulde normaalvorm door alle elementaire, relevante gegevens te bepalen en op te schrijven. Constante gegevens worden hierbij niet meegenomen. Als door de waarde van sommige attributen andere worden bepaald nemen we deze meestal ook niet mee, proces gegevens nemen we dus niet op in de database (er zijn uitzonderingen). Samengestelde gegevens moeten gesplitst worden.
Vervolgens wordt de repeterende groep afzonderlijk genomen. Als laatste wordt ook een sleutelattribuut bepaalt om de rij uniek te identificeren, deze sleutel onderlijnen we.

Vb van een relatie in 0NF: 0NF (datum, RG (code, titel, artiest, soortcode, soortomschrijving))

In hun definitie voor de eerste normaalvorm wordt vermeld dat de repeterende groep apart moet worden genomen en uit te breiden met de sleutel van de orginele nulde normaalvorm. Hierna bepalen we in de nieuwe relatie weer een sleutel.

De eerste normaalvorm uit het boek van Kroenke is mijns insziens dus gelijk aan de 0de normaalvorm dat ze mij op school wijsmaken. Boevendien is de 1NF van Kroenke niet gelijk aan 1NF van school omdat hier al een vorm van normalisatie wordt gehanteerd, namelijk de repeterende gegevens worden apart genomen.

Kan iemand me even duidelijk maken wie van de twee correct is, of wat ik verkeerd interpreteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:43
0NV is om aan te duiden dat er nog niet genormaliseerd is. Het boek van school heeft het fout. In 1NV zijn er geen procesgegevens meer en zijn repeating groups opgesplitst.

In 0NV heb je alleen maar de informatiebehoefte geïnventariseerd.

[ Voor 64% gewijzigd door Jaap-Jan op 19-03-2006 14:02 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk eerder dat ik fout zat, in 1NF zegt men volgens de schoolliteratuur namelijk dat de repeating groups moeten worden uitgesloten. Om dit te doen moet ik eventueel een nieuwe relatie aanmaken.

Volgens het boek van Kroenke heeft men het pas over een relatie als er geen repeating groups meer in voorkomen.

De fout lag dus bij mij, ik gin namelijk aannemen dat de gegevens in mijn 0NF al voldeden aan de regels van een relatie maar dit is echter niet zo. Daarom dat ze moeten worden geconverteerd naar 1NF.

Just é?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 15:21

NMe

Quia Ego Sic Dico.

In welke zin was iets als deze pagina, die je bij het zoeken ongetwijfeld tegengekomen bent, niet duidelijk genoeg? ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In de zin die ik hierboven uitlegde, deuhh.... :P

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 171312 op 19-03-2006 15:35 ]