extreem koeling idee

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een idee wat niet direct bruikbaar is, maar misschien wel bruikbaar te maken.

(bijna) alle waterkoelers hier gebruiken Peltiers om de CPU nog een paar graadjes omlaag te krijgen. Nou werkt dit goed bij Celerons, maar voor zware TBirds heb je nogal zware peltiers nodig. Wat we eigenlijk willen is een vapor-phase-change koeling. Koelkast dus. Die kun je kopen voor in je peeceetje, maar die zijn duur. Erg duur.

Hoe werkt zo'n systeem: heel simpel. Een compressor drukt gas samen tot vloeistof. Dit gaat door een overdruk ventiel heen, waarna het verdampt op een coldplate. Dit onttrekt hitte aan de coldplate. Het verdampte gas komt weer bij de compressor aan, en de kring is rond.

Waarom is het lastig zelf te maken: zie de gebruikte gassen (freon) maar eens aan te komen. En als je ze hebt, om er je systeem mee te vullen. Niet simpel.

Hoe zou je het evt wel zelf kunnen? Door bijvoorbeeld butaan te gebruiken als phase-change material. Butaan kookt bij 0 graden, dus de minimale temp. is beperkt. Butaan heeft bij kamertemperatuur een vrij lage druk (ik dacht 2 atmosfeer). Dus is het redelijk makkelijk te verwerken.

Wat zouden we nodig hebben voor een koeler met butaan?
- Compressor met in en uitgang, die 2 atm kan halen. Moet volgens mij te krijgen zijn. Eventueel is een koelkastcompressor bruikbaar, maar dan zit je wel met olie te kijken.
- Overdrukventiel. Dit kun je gewoon kopen voor deze drukken. Wel even opletten dat-ie tegen butaan kan.
- slangen. Gewapende gasslang is niet zo heel duur.
- montage/aanpassingsmateriaal: Messing verloopjes en slangtules zijn geschikt.
- coldplate: zo ongeveer elk waterblok kan die 2 atm aan. De mijne heb ik getest met 5 atm.
- radiator: een kachelradiator uit een auto valt af. Die gaan tot 0.5 atm ofzo. Een radiator uit een geiser zou wel werken. Gebruik evt conventionele waterkoeling om de warmte van de compressor weg te voeren.

Het vullen van het systeem kan gebeuren met zuiver aanstekergas. Fl 3,95 per bus. Om te voorkomen dat je teveel gas verliest kun je je hele systeem afkoelen tot -15 in de diepvriezer. Een vulnippel is noodzakelijk, maar een fietsventiel is daar uitermate geschikt voor.

HET grote nadeel: butaan is brandbaar. Een klein lek is geen ramp, het ontstane gas word snel zat door je ATX fan weggewerkt. Een brekende slang kan potentieel brand opleveren. Maar als je het goed in elkaar zet, en dat buiten doet ofzo, dan lijkt me het risico niet echt veel groter dan het risico van een gasfles bij het kookfornuis.

Nou, vertel mij eens waarom dit niet zou werken, de brandbaarheid van butaan even buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ik zou het niet weten.
maar maak eens een lijstje van de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 15:55
gek geworden?

nee grapje
leuk id alleen een beetje ingewikkeld
kans op brand (das HET nadeel)

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Het klinkt wel heel erg leuk :)
Ennuh als je meer power nodig hebt hou je ff je aansteker ernaast heb je een Thundernerd met nabrander >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk idee maar het kan nog simpeler.

Neem een kleine diep vriezer. Zet daar een flinke bak water in, met metalen ribben zodat ie goed warmte geleid etc, en laat dat water door een koelblokkie op je cpu lopen. Je hebt bij je pc gewoon een kastje erbij. Zorg dat je als vloeistof een zo goed mogenlijk geleidende vloeistof vindt die niet snel bevriest. Moet toch behoorlijk goed koelen! En het is vrij stil. Tevens is het een stuk veiliger dan een peltier op je cpu zetten. En het belangrijkste, dit hele project hoeft niet veel te kosten, en is perfect ongedaan te maken als je evt later spijt krijgt.

ps
[Kan iedereen ff kapen met die Arctic silver hype?? Welke idioot geeft 20 piek te veel voor 3 a 4 graden lagere temperatuur?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. Gewone waterkoeling zonder peltier en de radiator in je vriezer leggen. Dat is een puik idee, maar mijn vriezer staat te ver weg. Eens kijken of de warmtepomp (het koelgedeelte) dan los op een radiator of iets gezet kan worden. Voor de vloeistof kun je wel gewoon antivries gebruiken ofzo wat ook in de auto gaat, moet lukken.

Heeft iemand trouwens nog een idee om een koelkast of iets met luchtkoeling te kombineren. Gewoon de lucht uit je vriezer aanzuigen scheelt al aardig wat!

Trouwens, hoe zit het dan met condensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09 12:24
Hee, da's een goed idee, een soort van koud lucht poort op je diepvries / koelkast! Hmm, ik denk dat ik dat nog wel eens zou kunnen proberen :)

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jah, hallo, einde van de werkdag, dan krijg je dat soort rare ideeen.

Maar dit zou niet veel duurder zijn dan waterkoeling denk ik. Waterpomp word compressor, tuinslang word iets degelijkers, en als extra onderdeel heb je nog een overdrukventiel nodig. Weet ik veel wat dat allemaal kost?

En wat die vriezer betreft: no way. Ik wil m'n kast gewoon kunnen verslepen zonder dat ik nog vriezers enzo los mee moet gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 17:09
waarom butaan? zijn er geen andere, niet brandbare gassen te verkrijgen? ik denk hierbij aan helium? (ik heb geen binas in de buurt) Als je stem er hoger van wordt, gaat je pc er ZEKER "hoger" van :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best wel een vet idee :) Hoe kommie derop.

How about stikstof? Ik ben niet zo'n scheikundige ofzo en sinds me eindexamen natuurkunde op de havo heb ik ook nooit meer een Binas gezien, maar ik bedacht me ineens dat dat altijd wel een lekker koud gasje was (in gas vorm dus niet meer, maar toch). Iemand? Is dat een alternatief voor butaan :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor stikstof moet je een enorme hoge druk halen ,wil je het kunnen laten condenseren bij kamertemperatuur, als je al zo'n systeem bouwt, gebruik dan propaan ,gaat lager, en je hebt maar iets van 7.5 bar nodig (fietsband is 2 tot 3 bar, moeje kunnen hebben :) ). je kan ook werken met een drukverhoging/afkoeling/expansie systeem, zonder het gas te laten condeseren, alleen is je koelvermorgen dan wel erg klein. jek an dan wel verschrikkelijk lage temps bereiken. simpel formuletje:

(P1*V1)/T1=(P2*V2)/T2, dit geldt voor situaties waarbij alle variabelen, dus druk, volume en temp veranderen, en niet bij verdampers.. vb: (0.5065*10^6*20)/293=(0.1013*10^6*40)/T2 => T2=117.2 K=-155.8 C lekkah koud! maar zoals gezegd, echt hard koelen lukt niet, koelvermorgen is klein.
Maar zo'n verdampings systeem is prima te maken, zoveel druk heb je niet eens nodig,
als je de pomp opzet t zelfde doet als bij een koelkast (kassie om de pomp heen en luchtdicht afsluiten zodat eventuele lekkage uit de pomp in het systeem blijft) en het systeem voorvult met stikstof, heb je in ieder geval geen last van explosiegevaar IN je koelsysteem. en tsja, lekkages naar buiten, heb je eenmaal, gebeurt gewoon. Als je het handig aanpakt, geeft t niet zoveel, zolang je maar goed ventileerd. doe wel een drukvat in je systeem, anders krijg je door die dynamische belastingen misschien vermoeiing, zeker bij de soldeerverbindingen, kunnen maar 2 MPa hebben op afschuiving. als je een gas tegenkomt wat ongeveer dezelfde eigenschappen heeft als propaan en NIET brandbaar is, hou ik me ook aanbevolen. ik ben er 3 jaar geleden mee aan het rekenen geslagen, alleen vond ik het explosiegevaar toch wel aan de hoge kant, ennne, je waterkoeling aansluiten op een diepvries, i've been there, done that, en 2 geluidskaarten en een videokaart opgeblazen (lang leve garantie), condens dus, dodelijk.
als je dat wil doen, smeer je kaarten in met vaseline, dicht prima af, kan je later nog weg halen ook!

zowwww, das weer zere vingertje, eerst maar es roken :)

suc6!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Stikstof heeft nog een nadeel. Het is prachtig koud, maar het kan niet veel warmte opnemen. Neem een koffie en gooi er een flinke scheut vloeibare stikstof in. Als de stikstof verdampt is, heb je nog gewoon warme koffie.
Daar zijn een aantal redenen voor, ten eerste vormt zich een gas laagje wat aardig goed isoleert. Een beetje als een waterdruppel op een hete plaat. En ten tweede is de verdampingswarmte van stikstof niet zo hoog. Het kost weinig moeite om het te laten verdampen. Dus het onttrekt weinig warmte aan zijn omgeving, in dit geval de CPU.

Stikstof is wel prima geschikt om iets wat al koud is koud te houden. Dan hoef je alleen de warmte die van de omgeving afkomstig is te compenseren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Zoals ik al eerder opgemerkt heb b.t.w. valt de gemiddelde koelkast compressor altijd af..

die dingen zijn niet geschikt om continu te draaien zoals nodig is bij een koelingssysteem voor je pctje, als die compressor maar even af slaat is ht bye bye procje..

je zult toch echt een betere compressor moeten vinden hiervoor..

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helium & stikstof zijn niet zo geschikt: te lastig aan te komen, te lastig om je systeem mee te vullen, en een te hoge druk. Bovendien is niemand gebaat bij -150 graden. tot -40 kan nog wel.

Nog een idee: dat spul in bussen koudespray, die je gebruikt om plaatselijk af te koelen. Da's ook een freon, maar weet iemand hoeveel druk er op zo'n busje staat? Het is niet brandbaar in ieder geval. En ook niet agressief tegen kunststoffen enzo.

Tot 5 bar is alles nog goed zelf te maken, en spul te verkrijgen. Daarboven wordt het flink wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 24 januari 2001 11:23 schreef DaBit het volgende:

brandbaar in ieder geval. En ook niet agressief tegen kunststoffen enzo.
Maar wel redelijk agressief tegen ozon lagen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom wonen we niet op de Noordpool. Hebben we helemaal geen koeling nodig. Pc op de vensterbank en raampje open. Klaar is Kees

Zucht :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 00:48
Op woensdag 24 januari 2001 11:29 schreef Toetie het volgende:
Waarom wonen we niet op de Noordpool. Hebben we helemaal geen koeling nodig. Pc op de vensterbank en raampje open. Klaar is Kees

Zucht :'(
Omdat dan het poolijs nog sneller smelt en dat is al zown probleem.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat tegenwoordige spul bevat geloof ik geen CFK's meer (de ozon-slopende zooi)

En normaal gesproken spuit je dat spul ergens op om het af te koelen, en dus verdampt het gelijk. Dat wij dat nou in ons systeem houden is eigenlijk heel milieuvriendelijk!
Pagina: 1