[Laptop] Harddisk doet raar

Pagina: 1
Acties:

• schaap2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-01-2025
Hallo, ik heb hier een Cybercom laptop degene die een tijd terug bij de Makro was met deze specs:
Cybercom Vancouver 2010
Athlon 64 3000+
512mb
Mobility Radeon 9700
40gb 5400rpm (ST94011A)

Nu heb ik sinds een tijd al een paar keer gehad, dat mijn harddisk, tijdens het idlen, de hele tijd uit gaat, om 2 seconden later weer aan te gaan. Dit gaat zo de hele tijd door, totdat ik weer actief ga computeren.

Nu dacht ik dat het met de Windows instellingen te maken had, maar daar heb ik al ingesteld dat hij de harde schijven niet mag uitzetten. En verder gebruik ik geen energiebeheer programma's.
Dus wie kan mij helpen?

is mijn harddisk kapot, of is het iets anders?

Bedankt

• schaap2005
little kick

• Wim8282
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-02 18:38

Verwijderd

test die hd dan eens, dan moet je op de site zijn waar die hd van is, daar hebben wel een test programma. is dus een Seagate.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Kan zijn dat je schijf in een soort beschermpositie springt.

Heb hier iig een hele stapel laptopdisks liggen ( :9) en veel merken laten de schijfkop terugklappen naar een veilige positie na een paar seconden.

Of bedoel je nu dat als je niets doet je schijf de hele tijd gaat starten en stoppen?
Dan issie kapot, of het moet de kabel of stroomvoorziening zijn.

Kijk eens bij het opstarten als je de bios induikt (DEL indrukken bij opstarten meestal), als hij in het 'rustscherm' nog steeds aan het schokken is.
Als hij het steeds doet, en je nog garantie hebt, dan moet je hier vrijwel zeker gebruik van gaan maken.

edit: Soms zeg je, dat duidt vrijwel zeker op een hardwarefout.
Controleer (als dat mogelijk is zonder de garantie te 'voiden') of de kabel goed vastzit (intern), anders mag je er gewoon mee terug. Is defecte HDD.

edit2: Als hij aan het kapotgaan is heb je iig niet lang meer, zorg dus dat je van alle belangrijke zaken op de laptop een backup hebt, ik zie het aankomen dat hij kapot zal gaan!

[ Voor 29% gewijzigd door DarthPlastic op 20-03-2006 18:01 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

schaap2005 schreef op zondag 19 maart 2006 @ 13:17:
.. Nu heb ik sinds een tijd al een paar keer gehad, dat mijn harddisk, tijdens het idlen, de hele tijd uit gaat, om 2 seconden later weer aan te gaan. Dit gaat zo de hele tijd door, totdat ik weer actief ga computeren...
Wellicht is dit iets met energiebeheer, die kan je instellen zodat je harddisk bijna elke minuut last heeft van slaap! :z

• schaap2005
DarthPlastic schreef op maandag 20 maart 2006 @ 17:59:
Kan zijn dat je schijf in een soort beschermpositie springt.

Heb hier iig een hele stapel laptopdisks liggen ( :9) en veel merken laten de schijfkop terugklappen naar een veilige positie na een paar seconden.

Of bedoel je nu dat als je niets doet je schijf de hele tijd gaat starten en stoppen?
Dan issie kapot, of het moet de kabel of stroomvoorziening zijn.

Kijk eens bij het opstarten als je de bios induikt (DEL indrukken bij opstarten meestal), als hij in het 'rustscherm' nog steeds aan het schokken is.
Als hij het steeds doet, en je nog garantie hebt, dan moet je hier vrijwel zeker gebruik van gaan maken.

edit: Soms zeg je, dat duidt vrijwel zeker op een hardwarefout.
Controleer (als dat mogelijk is zonder de garantie te 'voiden') of de kabel goed vastzit (intern), anders mag je er gewoon mee terug. Is defecte HDD.

edit2: Als hij aan het kapotgaan is heb je iig niet lang meer, zorg dus dat je van alle belangrijke zaken op de laptop een backup hebt, ik zie het aankomen dat hij kapot zal gaan!
Ja, dat dacht ik ook. Maar het is maar heel af en toe, en als het dan is, dan is het dus vooral bij Idlen in Windows.
Ik zal het binnenkort een testen in het bios.

De tools van Seagate zeiden niks, en het energiebeheer kan het niet zijn, want die van Windows staat uit, en verder staat er niks voor energiebeheer op. (Behalve crystalcpuid)
Ik houd jullie op de hoogte

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
schaap2005 schreef op maandag 20 maart 2006 @ 18:49:
[...]

Ja, dat dacht ik ook. Maar het is maar heel af en toe, en als het dan is, dan is het dus vooral bij Idlen in Windows.
Ik zal het binnenkort een testen in het bios.

De tools van Seagate zeiden niks, en het energiebeheer kan het niet zijn, want die van Windows staat uit, en verder staat er niks voor energiebeheer op. (Behalve crystalcpuid)
Ik houd jullie op de hoogte
Energiebeheer zou mogelijk kunnen zijn, maar dit is in deze situatie uitgesloten; om de twee seconden is te gek! Minimaal 1 minuut ofzo.

Maar wat je ook kan proberen is om de limit júist vast te definiëren, op 1 uur ofzo, het kan zijn dat de BIOS niets ontvangt over de tijden, en maar de kortst mogelijke kiest.

Toch denk ik aan de hardware, als ik een laptopdiskje even leuk begrens via een USB-poort doen sommigen het wel, sommigen spinnen op, en nét als ze op toeren zijn, stoppen ze weer.
Luister aandachtig naar je schijf of hij op volle toeren nog even doorramt of aan het eind vh spinnen meteen al stopt.

Su6 iig, schreeuw maar als er wat geüpdate is, dan zie ik het topic vanzelf wel weer :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• schaap2005
Ik had het pas weer gehad.
Het geluid gaat als volgt:
Hardeschijf spint op, je hoort de schrijfkop even bewegen (dat geratel) héél even niks, dan spint hij weer naar beneden. Zo gaat dit dan door.

Ik krijg een beetje het vermoeden dat dit komt door O&O Defrag v8, want het lijkt (maar ik weet het niet zeker) of het komt, als ik heb gedefragmenteerd, en dan een tijd idle ben.

Het lijkt me eigenlijk geen hardware defect, maar ik heb niet erg veel verstand van notebook harddisks.
Pagina: 1