ontladen accu

Pagina: 1
Acties:

• MrRobert
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-01 14:42
Weet iemand hoe ik mijn accu kan ontladen? Is daar een tool voor of kan ik daar voor iets bij acer downloaden

Ik heb al een jaartje mijn acers 1363 lmi deze werkt nog perfect, misschien te weinig schijf in houd, maar over de accu ben ik redelijk te vreden. Alleen ik wil de levensduur van de accu verlengen.

Eerst kon ik er zekers 1.5 tot 2 uur mee doen. Een filmpje kijken en dan zou hij het net halen als hij vol opgeladen was. Nu haalt hij 1 uur net :X dit zou kloppen met de levensduur van de accu wat acer zegt.

Nu heb ik mijn accu goed proberen te behandelen. Hem eerst helemaal leeg laten lopen en daarna volledig opladen. Maar nu is mijn vraag is dit wel een goede aanpak.

En zou het helpen wanneer ik de accu zou ontladen en dan weer helemaal laat opladen?

Maar dan moet ik eerst weten hoe dat gaat :$ anders kan ik hem niet ontladen en het uitproberen.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan verder helpen

iRacing Profiel

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Je zóu hem eenvoudig uit je laptop kunnen halen, en een weerstand met de polen kunnen verbinden...

Zo kun je hem helemaal tot het nulpunt leeg laten lopen.

Maar het probleem hierbij is dat je véél power in zo'n accu hebt, zelfs een verouderde, dus de weerstand kan behoorlijk heet worden.
Ook de accu zelf zou het niet leuk kunnen vinden > boem :X

Li-ion accu's mogen ook nooit helemaal tot 0V komen, dus ook een slecht punt.

Maar zet je deze nadelen apart dan is het een goede manier...

edit:
MrRobert schreef op zondag 19 maart 2006 @ 11:48:

Nu heb ik mijn accu goed proberen te behandelen. Hem eerst helemaal leeg laten lopen en daarna volledig opladen. Maar nu is mijn vraag is dit wel een goede aanpak.
Zo hoort het wel officieël ja, maar ze slijten sowieso veel :r
En zou het helpen wanneer ik de accu zou ontladen en dan weer helemaal laat opladen?
Niet tot het nulpunt, maar een aantal keren goed ontladen en helemaal opladen schijnt meestal te werken. Maar houd er rekening mee dat je dit eigenlijk altijd al hebt gedaan, en je accu dus al heel goed hebt behandeld...
Vaak kapt een accu er naar één jaar al mee als hij slecht is behandeld, en misschien als die van jou twee jaar is meegegaan door de goede behandeling is hij alsnog versleten.

[ Voor 47% gewijzigd door DarthPlastic op 19-03-2006 11:54 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• MrRobert
lol dus ik zou hem na 2 jaar moeten vervangen ;) dan kan ik beter een nieuwe kopen lijkt mij.

Wat ik dus heb gezien bij de laptop van mijn moeder, compaq n600 is dat je daar de accu kon ontladen. Software matig. Ik d8 dat dat een goede eigenschap was van compaq maar bij mijn vader zat deze functie er niet bij.

Wanneer je de accu oplaad zie je het lampje branden. Maar wanneer hij opgeladen is gaat het uit. Maar maakt het dan iets uit of je hem dan eraan laat of niet. Want ik heb ook ergens gelezen dat je de accu alleen met gebruiken kunt "beschadigen".

iRacing Profiel

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 09:02
Is het een Li-Ion accu? Ik heb ergens gehoord/gelezen dat je die juist beter NIET helemaal leeg moet opladen, maar bijv als de accu nog halfvol is.

De wijzen komen uit het Oosten!

• DarthPlastic
NoepZor schreef op zondag 19 maart 2006 @ 13:11:
Is het een Li-Ion accu? Ik heb ergens gehoord/gelezen dat je die juist beter NIET helemaal leeg moet opladen, maar bijv als de accu nog halfvol is.
Is wel enigszins waar, je mag de accu niet helemáál leeg laten, maar wel tot het niveau dat de laptop uitvalt.
Als dit gebeurt zit er namelijk nog best wat power in, maar die moet 'erin blijven'.

De beste manier om je accu goed te houden (of om hem weer goed te krijgen soms) is volledig opladen, als de laptop 'VOL!' roept de oplader eruit, helemaal werken tot laptop leeg is, dan weer opladen, etc..
De oplader erin houden als de accu vol is schijnt soms goed te werken (immers, de accu wordt niet belast, hoeft niets te doen), maar soms rampzalig (als accu vol is een beetje bijladen, dan gaat adapter uit, als accu op 95% is gevallen weer bijladen) waardoor hij héél kort meegaat :)

Maarja, je hebt hem altijd goed behandeld, dus de accu zal wel gewoon versleten zijn.
Helaas zijn die krengen behoorlijk duur :X

Het is iig een bekend fenomeen, laptops die eerst nog 3 uur werkten konden 5 jaar later nog maar een halfuurtje werken :(

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:37
NoepZor schreef op zondag 19 maart 2006 @ 13:11:
Klopt, was zelfs op GoT dat je het hoorde ;)

hoe een Li-Ion accu behandelen voor een maximale levensduur?

I see red pixels.

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-02 16:58
DarthPlastic schreef op zondag 19 maart 2006 @ 13:16:
[...]

Is wel enigszins waar, je mag de accu niet helemáál leeg laten, maar wel tot het niveau dat de laptop uitvalt.
Als dit gebeurt zit er namelijk nog best wat power in, maar die moet 'erin blijven'.

De beste manier om je accu goed te houden (of om hem weer goed te krijgen soms) is volledig opladen, als de laptop 'VOL!' roept de oplader eruit, helemaal werken tot laptop leeg is, dan weer opladen, etc..
De oplader erin houden als de accu vol is schijnt soms goed te werken (immers, de accu wordt niet belast, hoeft niets te doen), maar soms rampzalig (als accu vol is een beetje bijladen, dan gaat adapter uit, als accu op 95% is gevallen weer bijladen) waardoor hij héél kort meegaat :)

Maarja, je hebt hem altijd goed behandeld, dus de accu zal wel gewoon versleten zijn.
Helaas zijn die krengen behoorlijk duur :X

Het is iig een bekend fenomeen, laptops die eerst nog 3 uur werkten konden 5 jaar later nog maar een halfuurtje werken :(
Uhh als de adapter stroom krijgt dan word je accu nooit bijgeladen als ie vol is hoor. Electronica regelt dat.

Maar als jij de adapter van het stroom afhaalt, en weer erop doet dan gaat ie wel bijladen!

Moraal van het verhaal: adapter ALTIJD erop laten, en ook stroom op je adapter laten!

• MrRobert
ja maar wat is dan het beste, want ik ken mensen die hangen hem alleen maar aan stroom, dan denk ik bij mezelf daar word de accu lui van, en wanneer je hem iederskeer leeg laat gaan en vol gooit dan gebruik je de accu weer te veel

iRacing Profiel

• DarthPlastic
Het beste?

Nieuwe laptop kopen, accu eruit, accu in de kast.

Maarja, dan is het geen laptop meer :X

Om het beste uit de accu te halen:
Accu helemaal leeggebruiken, opladen, bij 100% weer op accu gaan werken, en wachten tot hij leeg is, etc..
Aangezien dit een bijzonder vervelende methode is :|, gewoon zorgen dat je hem voor het opladen bijna leeg hebt gebruikt, en als accu vol is gewoon door aan de lader werken.

Pagina: 1