[voeding] temperatuur

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Ik heb een tijd geleden een antec truepower 550 watt voeding gekocht. Deze uit zijn behuizing gehaald en los in mijn kast gehangen met een 12cm erop (5cm afstand). Nu heb ik er een temp sensor in het koelblok niet in de luchtstroom geplaats. Deze geeft nu een temperatuur van 58 graden aan.

Nu vroeg ik me af of dit 'normaal'is. Oftewel wordt deze voeding in een normale situatie net zo warm, dus in zijn orginele behuizing?

Stabiliteit is geen probleem. hij blijft wel doorlopen. Is was alleen nieuwsgierig of mijn koelidee effect geeft gehad kwa prestaties (koeling vs. geluid), stil is hij nml wel

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Een voeding wordt altijd warm als het volledig belast wordt, maar daar ben je zelf wel achter gekomen. ;)
Daarbij is het wel aan te raden om een goede airflow te hebben in de kast om voeding ook van verse lucht te voorzien. En ze zijn ook gemaakt van goede onderdelen die hoge temperatuur aan kunnen, een hokkietokkiewokkie voeding gaan eerder stuk doordat ze elcheapo onderdelen in bouwen.

• elgringo
Dat begrijp ik, 60 graden vind ik ook niet echt 'warm' maar ik vroeg me af wat deze normaal zijn. Dus of mijn 'mod' zin heeft gehad.

Verwijderd

Hang dan ook een temperatuur sensor met dichte behuizing en kijk of er verschil in zit. Maar ik denk dat niet veel zin heeft om open te laten, want ze zijn ontworpen om effectieve luchtverplaatsing te genereren zodat alle onderdelen gekoeld wordt.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:20
58~60 graden is best wel veel voor een PSU, let er op dat deze dan nooit en te nimmer zijn maximum vermogen kan leveren, dit door die hoge temperatuur. De meeste PSU's mogen max. ongeveer 40 graden worden om hun vermogen nog volledig te kunnen leveren en de allerbeste PSU's 50 graden. Nu heb je met een 550W rated PSU flink wat ruimte omdat je wel een compleet waanzinnige machine moet hebben om boven de 500W verbruik uit te komen, maar let hier dus wel op. Nog 10 graadjes er bij en de PSU levert bijna geen enkele Watt meer.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

1) Voeding uit zijn behuizing halen zou ik niet doen mbt elektromagnetische shielding die je dan wegneemt.
2) Als ik het goed begrijp, is de opstelling nu zodanig, dat er een 120mm fan op zit te blazen, maar dat er geen fan is die de warme lucht ook letterlijk uit de kast naar buiten zuigt, rechtstreeks van de voeding weg. Lijkt me dus zeker niet voordeliger wat je gedaan hebt. Het voordeel van een behuizing is net dat de lucht gekanaliseerd door de voeding gaat en rechtstreeks naar buiten gaat. Zo krijgt de voeding altijd frisse lucht. met jou opstelling lijkt het me dat er wel airflow rond de voeding is, maar dat de warme lucht zo een beetje willekeurig wordt weggeblazen (niet naar buiten) of blijft hangen, en dat zorgt voor een opwarming.
Abbadon schreef op zondag 19 maart 2006 @ 11:58:
58~60 graden is best wel veel voor een PSU, let er op dat deze dan nooit en te nimmer zijn maximum vermogen kan leveren, dit door die hoge temperatuur. De meeste PSU's mogen max. ongeveer 40 graden worden om hun vermogen nog volledig te kunnen leveren en de allerbeste PSU's 50 graden. Nu heb je met een 550W rated PSU flink wat ruimte omdat je wel een compleet waanzinnige machine moet hebben om boven de 500W verbruik uit te komen, maar let hier dus wel op. Nog 10 graadjes er bij en de PSU levert bijna geen enkele Watt meer.
Efficientie stijgt darentegen wel. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2006 12:30 ]

• elgringo
EMP shielding heb ik, psu zit achter een metalen plaat waar mod ed achterzit.

Lucht is gekanaliseerd: 1 fan blaast erop. Achter fan (ook12cm) zuigt deze lucht weg. Deze staat haaks erop.

Pagina: 1