[Ubuntu 5.10] Hoe kan ik Ubuntu 5.10 upgraden naar 6.04?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doineann
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik ben nog geen echt ervaren gebruiker van Linux, in de zin van dat ik er dagelijks mee werk, maar ik heb al wel vele distro's fatsoenlijk weten te installeren (incl. Gentoo)... Maar, to the point.... Ik heb op mijn notebook Ubuntu 5.10 draaien en ik vraag mij af hoe (en of het mogelijk is) om deze te 'upgraden' naar de 6.04 Flight 5 (Beta)... Is het uberhaupt mogelijk? Zo ja, hoe? If not, kan het dan wel bij de officiele release van Ubuntu 6.x?

Alvast bedankt...

offtopic:
Ik probeer tevens de open-source uitgave van het beroemde spel Star Control II - The Ur-Quan Masters versie 0.5 te installeren in Ubuntu... Het lukt me alle dependancies te installeren behalve het spel zelf (uqm_#.deb) en bijbehorende datacontent (uqm-content_#.deb)... Beide lijken elkaar als dependancy te hebben, waardoor het me niet lukt om de content of het spel te 'installeren' met dpkg -i, Moet ik hiervoor een ander manier van installeren gebruiken?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one. - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in je /etc/apt/sources.list

breezy vervangen door dapper.

sudo apt-get update; sudo apt-get dist-upgrade
uitvoeren in terminal en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doineann
Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2006 @ 03:29:
in je /etc/apt/sources.list

breezy vervangen door dapper.

sudo apt-get update; sudo apt-get dist-upgrade
uitvoeren in terminal en klaar is kees.
Zo simpel? Gaat dit dan volledig goed, of is het 'beter' om (als je nog niet veel ge/verbouwd hebt aan je Ubuntu) een verse install te doen? Gaan je 'zelf'-geinstalleerde packages dan niet verloren? en worden oude versies van de standaard packages dan netjes eerst verwijderd?

[ Voor 16% gewijzigd door Doineann op 19-03-2006 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:10
Als je stabiliteit en werkbaarheid belangrijk vind, moet je sowieso niet naar een beta upgraden. Daarnaast zou ik persoonlijk altijd voor de verse install gaan, hoewel upgraden (van final naar final, en Dapper wordt overigens 6.06) in principe moet kunnen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breuls
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 11:22

Breuls

Bad Wolf

Een apt-get dist-upgrade kan problemen veroorzaken. Hoeft niet, maar er kunnen altijd packacges bij zitten die om welke reden dan ook moeite hebben geupgrade te worden. Trek er dus altijd voldoende tijd voor uit, zeker als je verbinding traag is (de nieuwe packages moeten allemaal gedownload, uitgepakt en geinstalleerd worden).

Zorg dat je aptitude begrijpt en weet wat voor mogelijhkheden er bestaan om broken packages te repareren tijdens de upgrade. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Dapper is inderdaad nog een development versie. Feature Freeze is echter al achter de rug, dus het is wel redelijk stabiel (verwacht wel dagelijks updates). Wil je de gok wagen, dan is dit de makkelijkste manier:

Voeg de volgende regel onderaan je /etc/apt/sources.list toe:

code:
1
2
# Testing new update-manager
deb http://people.ubuntu.com/~mvo/backports/update-manager /

Haal nu (bijvoorbeeld met synaptic of de update manager) de nieuwste lijst met packages op en zorg dat je de nieuwe update-manager installeert.

Je kunt nu de toegevoegde regel uit je /etc/apt/sources.list weer verwijderen. Voer nu de update manager uit (in een terminal 'sudo update-manager' of klik op de rode update notifier in het geval dat er nog updates aanwezig zijn).

In de nieuwe update manager heb je bovenin de mogelijkheid je installatie te upgraden naar de Dapper development versie.

Upgraden naar nieuwe Ubuntu versies is ondersteund door Ubuntu en moet goed werken (als er iets fout gaat file je hier dus bugs voor in Launchpad). Bovenstaande methode is de makkelijkste manier en bovendien wat over twee maanden gebruikt zal worden door Ubuntu: de nieuwe update manager zul je als Breezy gebruiker binnen krijgen via breezy-updates.

Op je andere vraag: bij updates worden oude versies inderdaad verwijderd en in principe wordt alles wat je zelf hebt geinstalleerd met rust gelaten (of ge-update natuurlijk). Tenzij er dependency conflicten zijn, maar je zult het wel voorbij zien komen als hij echt vreemde dingen wil gaan doen.

Oja, indien je het ubuntu-desktop package niet geinstalleerd hebt is het wel verstandig dat te doen voor je gaat upgraden. Dit meta-package zorgt ervoor dat je alle standaard componenten van de Ubuntu desktop geinstalleerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doineann
Alvast bedankt voor alle tips... ga het binnenkort nog eens proberen. De methode die 'Gehakt' geschreef ging om de een of andere reden halverwege mis... En ik beschikte niet over voldoende kennis / tijd om broken upgrades te fixen (zoals 'Breuls' adviseerde.... )
Dus op deze pc heb ik maar de development versie opnieuw geinstalleerd... Maar ik zal de upgrade wederom op mijn andere pc uitproberen ....

@ tomato: Wordt ubuntu-desktop niet 'standaard' geinstalleerd dan?

Zit er nog verschil in de methode van 'Gehakt' en 'Breuls' ? Voor mijn gevoel lijkt me de tweede manier (via de nieuwe update manager) beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
TheGathering schreef op zondag 19 maart 2006 @ 14:18:
@ tomato: Wordt ubuntu-desktop niet 'standaard' geinstalleerd dan?
Ja, maar er schijnen veel mensen te zijn die om de een of andere reden dit package verwijderd hebben.

Overigens doet de nieuwe update manager natuurlijk ongeveer hetzelfde als handmatig dapper in je sources.list zetten gevolgd door een apt-get dist-upgrade. Als je het dan toch handmatig wilt doen adviseer ik aptitude te gebruiken ipv apt-get, deze rekent wat slimmer met dependencies.

Conflicts kun je natuurlijk altijd krijgen. Ik had bijvoorbeeld een aantal packages uit een 3rd party repository geinstalleerd die afhankelijk waren van bepaalde package versies die met de upgrade ge-update werden. Als er van die 3rd party packages dan geen aangepaste versie beschikbaar is kan een update manager daar ook niet zo veel meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:27

Zym0tiC

^_^

tomato schreef op zondag 19 maart 2006 @ 14:27:
[...]

Ja, maar er schijnen veel mensen te zijn die om de een of andere reden dit package verwijderd hebben.

[...]
Op het moment dat jij bijvoorbeeld gaim, evolution of een andere default ubuntu package wilt verwijderen komt ubuntu met de mededeling dat deze (dummy)package er ook vanaf moet.
Bij een dist upgrade wordt echter wel aangeraden om deze weer te installeren, wat automatisch ook de default packages weer installeerd. Maar die kun je na je dist upgrade weer verwijderen. Of het perse nodig is weet ik niet, voor de zekerheid doe ik het zelf wel.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Pagina: 1