Sinds enige tijd ben ik overgestapt van xs4all (8/1) naar chello (20/2) ivm de upstream .
Ik ontdekte echter iets heel storends : de downloads / site opbouw van veel "populaire" sites is bij chello een stuk trager.
en dan met name de sites die met akamai.com werken.
ik stuitte toevallig tegen een goed voorbeeld aan bij het downloaden van vmplayer
op download3.vmware.com
Over xs4all : 800Kilobyte/s
over chello : 500Kilobyte/s.
toen ik echte nauwkeuriger keek, zag ik dat xs4all resolvde naar 194.109.192.9
en chello naar 195.113.150.13
Nieuwsgierig naar dit verschil, voegde ik download3.vmware.com toe aan me /etc/hosts file
met adres 194.109.192.9
en tot mijn grote tevredenheid klokte ik toen 2000Kilobyte/s op chello
Ik overdenk hier nu 3 dingen van:
- Binnenlands verkeer bij chello is prima geregeld.
- De "globale" pijplijn van chello richting het buitenlandse netwerk lijkt echter verre van toereikend.
- akami /chello hebben geen goede match naar de dichtstbijzijnde caching proxy van akamai.
Mijn vraag hier aan de mensen.. Hebben jullie de zelfde ervaringen met julie provider /akamai ?
En boven alles.. heeft iemand een goed plan om chello of akamai te overtuigen dat ze wat moeten doen ;-]
Ik ontdekte echter iets heel storends : de downloads / site opbouw van veel "populaire" sites is bij chello een stuk trager.
en dan met name de sites die met akamai.com werken.
ik stuitte toevallig tegen een goed voorbeeld aan bij het downloaden van vmplayer
op download3.vmware.com
Over xs4all : 800Kilobyte/s
over chello : 500Kilobyte/s.
toen ik echte nauwkeuriger keek, zag ik dat xs4all resolvde naar 194.109.192.9
en chello naar 195.113.150.13
Nieuwsgierig naar dit verschil, voegde ik download3.vmware.com toe aan me /etc/hosts file
met adres 194.109.192.9
en tot mijn grote tevredenheid klokte ik toen 2000Kilobyte/s op chello
Ik overdenk hier nu 3 dingen van:
- Binnenlands verkeer bij chello is prima geregeld.
- De "globale" pijplijn van chello richting het buitenlandse netwerk lijkt echter verre van toereikend.
- akami /chello hebben geen goede match naar de dichtstbijzijnde caching proxy van akamai.
Mijn vraag hier aan de mensen.. Hebben jullie de zelfde ervaringen met julie provider /akamai ?
En boven alles.. heeft iemand een goed plan om chello of akamai te overtuigen dat ze wat moeten doen ;-]