iPod Gestabiliseerde voeding ?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zit er over te twijfelen of ik een gewone usb adapter van 5 euro zal kopen of een echte ipod adapter voor mijn iPod.

Ik heb namelijk ooit ergens gehoord dat voedingen van iPod's gestabiliseerd zijn. Is dit zo of is dit flauwekul ?
Maakt het uit of ik voor mijn iPod batterij (lithium polymeer) een gestabiliseerde (iPod original) voeding koop of niet.

En mocht ik een niet gestabiliseerde voeding kopen, molt dit dan eerder mijn batterij ?

Heb zelf weinig verstand van elektronica, daarom geen vakjargon alsjeblieft.

[ Voor 11% gewijzigd door W00fer op 18-03-2006 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143701

Als je een gewoon usb verloopstukje koopt takt ie af van de 5v van de usb poort en dus van je voeding, die zijn altijd gestabiliseerd, volgens mij is er geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
Ja maar dan moet ik mijn computer altijd aanlaten om mijn iPod op te laden dat vind ik niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

In de iPod zit al een vrij degelijke spanningregelaar (tot maximaal 18 of 30 volt heb ik me laten vertellen). Dus: koop de budget versie, werkt prima.

[ Voor 16% gewijzigd door sebastius op 19-03-2006 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169113

en hoe zit het dan als ik een 4/5 in 1 lader koopt voor € 22,50
deze lader werkt als volgt :

ik heb een kabel met aan de ene kant een standaard ipod connector (voor bepaalde type's)
en aan de andere kant een usb ( A ) connector

hierdoor kan ik hem via usb opladen maar ook via :

de usb stekker kan ik dan weer in een stopcontact stekker steken (deze wordt er bijgeleverd)
en kan ik hem via 100 en 220 volt opladen

de usb stekker kan ik ook in een sigaretten stekker pluggen en kan ik hem opladen op 12 en 24 volt

zou dit dan kwaad kunnen voor mij accu

http://www.kabelsenco.nl/...h=157_158&products_id=930

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

sebastius schreef op zondag 19 maart 2006 @ 00:00:
In de iPod zit al een vrij degelijke spanningregelaar (tot maximaal 18 of 30 volt heb ik me laten vertellen). Dus: koop de budget versie, werkt prima.
En als het niet werkt merk je het vanzelf aan het overlijden van je gadget van een paar honderd euro, of erger: aan het ontploffen ervan. Even als illustratie van wat een Li-Ion-accu aan kan richten: http://www.nutz.nl/li-ion-niet-mee-stunten/

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik had toevallig nog een kleine powered USB-hub liggen, die gebruik ik nu om mn ipod nano mee op te laden, gaat prima!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Burne schreef op zondag 19 maart 2006 @ 01:40:
[...]

En als het niet werkt merk je het vanzelf aan het overlijden van je gadget van een paar honderd euro, of erger: aan het ontploffen ervan. Even als illustratie van wat een Li-Ion-accu aan kan richten: http://www.nutz.nl/li-ion-niet-mee-stunten/
Je bent echt een grapjas weet je dat...

Denk je dat er geen rekening gehouden is in het ontwerp van de ipod met alle mogelijke instabiele pc voedingen die inconsequente uitgangsspaninngen geven? Je laad de ipod via USB. Of dat nou van je pc komt of van een hubje of via een adaptor die naar usb gaat. 5v = 5v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
ikbensander schreef op zondag 19 maart 2006 @ 02:07:
[...]

Je bent echt een grapjas weet je dat...

Denk je dat er geen rekening gehouden is in het ontwerp van de ipod met alle mogelijke instabiele pc voedingen die inconsequente uitgangsspaninngen geven? Je laad de ipod via USB. Of dat nou van je pc komt of van een hubje of via een adaptor die naar usb gaat. 5v = 5v
Wat, hij is een grapjas???
Jij bent een grapjas, daar zit allerlei beveiligingscircuits in om de Li batterij niet te overladen. Als een Li cel een paar honderd mV (!) wordt overladen dan kan hij al ontploffen. Je hebt gezien wat er dan kan gebeuren.
Dus: Een (geschikte) Li lader kopen! Er zijn ook nog verschillende soorten Li-Ion cellen, dus advies is gewoon de geschikte te kopen. En iig niet een standaard 5V adaptertje!!!!

W00fer, ik raad je aan om gewoon een ipod adapter te kopen. Er kunnen serieuze dingen met die batterijen gebeuren. Met een gewone 5V lader is het niet de vraag of hij ontploft, maar wanneer hij ontploft.

[ Voor 31% gewijzigd door JuuL20 op 19-03-2006 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:27

LordofWhatever

Uuhhh....?

JuuL20 schreef op zondag 19 maart 2006 @ 11:10:
[...]

Wat, hij is een grapjas???
Jij bent een grapjas, daar zit allerlei beveiligingscircuits in om de Li batterij niet te overladen. Als een Li cel een paar honderd mV (!) wordt overladen dan kan hij al ontploffen. Je hebt gezien wat er dan kan gebeuren.
Dus: Een (geschikte) Li lader kopen! Er zijn ook nog verschillende soorten Li-Ion cellen, dus advies is gewoon de geschikte te kopen. En iig niet een standaard 5V adaptertje!!!!

W00fer, ik raad je aan om gewoon een ipod adapter te kopen. Er kunnen serieuze dingen met die batterijen gebeuren. Met een gewone 5V lader is het niet de vraag of hij ontploft, maar wanneer hij ontploft.
onzin, dat citcuit zit in de ipod zelf, een usb poort heeft toch ook geen lithium-ion oplaad voorzieningen?!
5v = 5v (zoals al eerder opgemerkt)
natuurlijk moet je wel een lader kopen die ook echt 5v levert ;)

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Oke dan heb ik niks gezegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ikbensander schreef op zondag 19 maart 2006 @ 02:07:
Denk je dat er geen rekening gehouden is in het ontwerp van de ipod met alle mogelijke instabiele pc voedingen die inconsequente uitgangsspaninngen geven?
De spanningen voor een USB-aansluiting liggen bijzonder strak vast. 5V gelijkspanning, met maximaal 20mV rimpel, plus of min 5% en 500 mA maximaal aan stroomverbruik. Boven deze waarde schakelt de USB-poort af. Verder voorziet het busprotocol in onderhandelen over de maximaal af te nemen stroom, bijvoorbeeld als andere poorten al de maximale stroom afnemen. Apple hoeft geen rekening te houden met afwijkingen, want alles wat het USB-logo voert voldoet aan die normen. Anders mag je het logo helemaal niet voeren, namelijk.

Nou zal van 7 volt je iPod niet overlijden, maar 18 of 30 volt is sowieso veel te veel. Wat er gebeurt onder die omstandigheden is niet te voorspellen. De laadregelaar zal het 'overschot' aan spanning moeten dissiperen. In normale omstandigheden moet 'ie 5-3.4 is 1.6 volt bij 450mA in warmte omzetten. Dat is 720mW. Als jij er 18 volt opzet moet 'ie 6.6W wegtoveren. Dat is 800% meer, en dat gaat niet. Je iPod smelt in ieder geval, als je dat lang volhoudt.

Je PC-voeding is niet instabiel. Die is juist bijzonder stabiel. NMOS is veel kritischer dan mening andere halfgeleider-technologie. Bij 15 of 20% overspanning overlijden alle chips op je moederbord spontaan en tegelijkertijd. Bij 15-20% onderspanning loopt de timing van nagenoeg iedere bus stuk. En een paar nanoseconden overspanning is genoeg.

Dat gaat zover dat er een laatste redmiddel in de voeding van je PC zit. Zodra de uitgangsspanning boven de 5.6 volt komt sluit deze 'crowbar' de uitgang van je voeding kort. Liever een stukke voeding van 30-100 euro dan een stuk moederbord van 200, met voor 200 euro RAM en 300 of meer euro aan CPU erop.

Terug naar de iPod en USB. Apple heeft geen of in zeer beperkte mate rekening gehouden met afwijkende voedingsspanningen omdat de bussen (USB en FireWire) waaruit een iPod gevoed kan worden bijzonder strakke normen voor uitgangsspanningen hebben. Wat er gebeurt als je een iPod aan 18 volt hangt kan ik niet voorspellen. Dat je Li-Ion zich opblaast lijkt me onwaarschijnlijk, maar ik sluit het niet uit.

Dat je het laadcircuit molt lijkt me wel waarschijnlijk. En gokken met iemand anders z'n gadget van 100-450 euro, zoals sebastius doet, vind ik bijzonder onaardig.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Om even in taal die W00fer verstaat te spreken (zie de first post, hij kent niets/weinig van electronica):
Zo'n goedkope adapters van 5€ zijn niet gemaakt om goed te zijn, maar om goedkoop te zijn. Het kan goed gaan, maar er is een aanzienelijke kans dat je je iPod sloopt. Dat van ongestabiliseerde voedingen klopt,
Als je wat electronica zou kennen, zou je zelf iets in elkaar kunnen gooien, maar das blijkbaar niet het geval, ken je iemand die dit wel kan, klop eens bij hem/haar aan voor een stabiele 5V 500mA voeding.
Als je het moet kopen, dan zal je zowiezo een dure adapter moeten kopen, zodat je zeker bent dat de spanning klopt, en dan zal je waarschijnlijk evenveel betalen als voor een "echte" adapter van Apple.

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 19-03-2006 19:32 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik gok niet met andermans gadget, en vind de insinuatie dat ik mijn uitspraken ongefundeerd doe erg onvriendelijk. Een budget USB oplader heeft precies dezelfde inhoud als de 'dure' USB oplader van Apple. Daar komt 5 volt uit. Misschien wat minder Ampere's, maar goed. Dat werkt dus altijd. Verder zit er IN de iPod een heel degelijk stuk spanning regulator IC met een heel degelijk stuk li-ion oplaad gebeuren.

Hoe ik aan de 18 volt kwam:

De iPod heeft op z'n firewire pinnen een regulator zitten die tot 30 volt red zonder enig probleem. En als ik het goed begrepen heb zit diezelfde regulator ook op de USB stroom lijnen. Firewire draait normaal op 12 volt, maar ach, ik gaf het nog wat marge.

Het ding kán tot 30 volt. Maar het is niet dat ik het aanraad. 5 volt is afdoende, gebruik dat dan ook, tenzij je niks anders tot je beschikking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
Ik bedoel inderdaad het dingetje wat "ik w8 wel" postte, zoiets wil ik ook kopen.

Maar nu is mij nog steeds niet duidelijk of de originele iPod voeding gestabiliseerd is of niet....

Het lijkt mij namelijk onwaarschijnlijk dat er zich in die kleine originele ipod voeding een circuit bevind wat de 500mA kan stabiliseren.

Burne nog bedankt voor je uitleg, ik snap het nu, die plaatjes waren wel schokkend !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

indien je zelf over een mini beetje soldeer talent (dit is ongeveer weten wat een soldeerbout is) beschikt, kan je dit vlot zelf maken, vertrekkend van een 9v adapter. plaats erachter een 7805 en dan komt daar 5v uit. zelfs die 20mV zal die niet meer schelen. Verder levert die tot maximaal 1A, dus je 7805 zal ook al niet doorsmelten.
Gewoon voor gaan, daar kan echt niets mee mislopen.

edit: ik heb hier een spanningsstabilisator (zo'n 7805) liggen, en die meet ongeveer 1cm op 3mm op 8 mm.
Dit is dan nog een discreet componentje dat makkelijk te solderen valt, maak zoiets in een smd en je ziet het amper liggen

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 152769 op 19-03-2006 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

W00fer schreef op zondag 19 maart 2006 @ 18:38:
Ik bedoel inderdaad het dingetje wat "ik w8 wel" postte, zoiets wil ik ook kopen.

Maar nu is mij nog steeds niet duidelijk of de originele iPod voeding gestabiliseerd is of niet....

Het lijkt mij namelijk onwaarschijnlijk dat er zich in die kleine originele ipod voeding een circuit bevind wat de 500mA kan stabiliseren.

Burne nog bedankt voor je uitleg, ik snap het nu, die plaatjes waren wel schokkend !
Ik heb hier een schakelend voedingkje liggen, dat van 220v een prima nette 12v maakt, en die is ongeveer 2x2 centimeter groot. Dus ja, de iPod voeding is net zo gestabiliseerd (maar anders, duurdere componenten) als elke andere adapter waar stabilised op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
Anoniem: 152769 schreef op zondag 19 maart 2006 @ 18:51:
Plaats erachter een 7805 en dan komt daar 5v uit.
Maak zoiets in een smd en je ziet het amper liggen
Ik snap niets van electronica, daarom is dit ook echt net als afghanistaans voor mij.

Zoals ik het nu zie ga ik dan toch maar 29 euro van mijn rekening trekken en een ipod power adapter halen bij de media-markt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

* Sprite_tm schopt dit topic naar APL toe, volgens de modforce aldaar is zoiets daar wel vaker langsgekomen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:15
W00fer schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 23:59:
Ja maar dan moet ik mijn computer altijd aanlaten om mijn iPod op te laden dat vind ik niets.
Er is in de BIOS ergens een optie om het stroom toch op moederbord te houden, zo hoeft de PC niet aan te staan maar geeft je USB wel stroom, ik dacht dat het bij de Wake-On-LAN opties zat maar dat weet ik niet zeker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
Sprite_tm schreef op zondag 19 maart 2006 @ 20:51:
* Sprite_tm schopt dit topic naar APL toe, volgens de modforce aldaar is zoiets daar wel vaker langsgekomen.
Ben ik het niet helemaal mee eens, want het had net zo goed, senseo crema gestabiliseerde voeding kunnen heten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
M@rijn schreef op zondag 19 maart 2006 @ 20:56:
[...]

Er is in de BIOS ergens een optie om het stroom toch op moederbord te houden, zo hoeft de PC niet aan te staan maar geeft je USB wel stroom, ik dacht dat het bij de Wake-On-LAN opties zat maar dat weet ik niet zeker....
Kan ik niet vinden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Sprite_tm schreef op zondag 19 maart 2006 @ 20:51:
wat moeten wij er hier mee? wij hebben geen verstand van stroom? (en je moet geen budget lader kopen, want je kan er toch alleenmaar mee opscheppen als er een apple logo op staat ;) )

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

er staat heel duidelijk achterop een ipod nano ingansspanning 5 - 30v
duidelijike taal is er niet. hij kan TOT 30v. (ik zou het niet doen).

ik heb zelf een 5.95 12v sigarettensteker>usb adaptertje gekocht en die in mijn dashbord gebouwd en die werkt al sinds november al perfect met mijn nanootje. :)

maar sebastiaan heeft WEL gelijk, je kan gewoon die goedkope adapter gebruiken, the white papers van bijna alle ipods heb ik hier liggen en er zitten kwalitiatief zeer goed spul in als het gaat om voltageregulators. je kan er zon meetje alle spanning ingooien TOT 30v en hij vreet het, gestabliliseerd of niet. gewoon een bruggetje en een elco is al genoeg...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
Vandaag op pad geweest en een officieele ipod voeding gehaalt, die officieele dingen zijn niet eens gestabiliseerd blijkt wanneer ik hem aan de multi meter laat hangen :S

Lekker dan, had ik ook een goedkope kenne kopen ! Deze was gelukkig nog een tientje goedkoper dan bij vriend mediamarkt, waar ze er 30 euro voor vragen.

Nouja, gedane zaken nemen geen keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
weet ik weer dat ik iig gewoon een el cheapo haal. Ik heb zelf ook trouwens een whitelabel niet apple adapter voor mijn ipod gekocht en die werkt ook prima. Voor de auto ga ik binnenkort maar eens hetzelfde halen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:18
Ik heb al jaren een 5 euro lader uit hokkietokkie land en die ipod doet het nog steeds perfect.
Zoals al vermeld: De stabilisatie gebeurd in je iPod.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:53

BHQ

Wat een hoop gezeik idd. Voer dat ding 5 volt en de regulatie gebeurt in de iPod zelf, niks om bang voor te wezen als de spanning maar niet -te- veel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
Ja kijk als jullie nu een weekie eerder waren geweest met posten dan had ik mezelf 19 euro bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:53

BHQ

Dan breng je 'm terug :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
W00fer schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 15:19:
Ja kijk als jullie nu een weekie eerder waren geweest met posten dan had ik mezelf 19 euro bespaard.
Ik geloof dat wij een week eerder ook al gezegd hadden dat het kon. Dat jij nou luisterd naar die paar wijsneuzen die zeggen dat het niet kan... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
Dat gaat niet, accesoires kan je meestal niet terugbrengen. Bovendien is het plastic overal al vanaf he en heb ik hem al moeten gebruiken helaas, anders kon ik nu niet luisteren ;)

Leer voor de volgende keer.

Bovendien, mocht de battery nu raar gaan doen en ik stuur de ipod terug dan kan ik zeggen dat het mss aan een defecte originele lader licht :D

[ Voor 19% gewijzigd door W00fer op 23-03-2006 18:03 ]

Pagina: 1