De spanningen voor een USB-aansluiting liggen bijzonder strak vast. 5V gelijkspanning, met maximaal 20mV rimpel, plus of min 5% en 500 mA maximaal aan stroomverbruik. Boven deze waarde schakelt de USB-poort af. Verder voorziet het busprotocol in onderhandelen over de maximaal af te nemen stroom, bijvoorbeeld als andere poorten al de maximale stroom afnemen. Apple hoeft geen rekening te houden met afwijkingen, want alles wat het USB-logo voert voldoet aan die normen. Anders mag je het logo helemaal niet voeren, namelijk.
Nou zal van 7 volt je iPod niet overlijden, maar 18 of 30 volt is sowieso veel te veel. Wat er gebeurt onder die omstandigheden is niet te voorspellen. De laadregelaar zal het 'overschot' aan spanning moeten dissiperen. In normale omstandigheden moet 'ie 5-3.4 is 1.6 volt bij 450mA in warmte omzetten. Dat is 720mW. Als jij er 18 volt opzet moet 'ie 6.6W wegtoveren. Dat is 800% meer, en dat gaat niet. Je iPod smelt in ieder geval, als je dat lang volhoudt.
Je PC-voeding is niet instabiel. Die is juist bijzonder stabiel. NMOS is veel kritischer dan mening andere halfgeleider-technologie. Bij 15 of 20% overspanning overlijden alle chips op je moederbord spontaan en tegelijkertijd. Bij 15-20% onderspanning loopt de timing van nagenoeg iedere bus stuk. En een paar nanoseconden overspanning is genoeg.
Dat gaat zover dat er een laatste redmiddel in de voeding van je PC zit. Zodra de uitgangsspanning boven de 5.6 volt komt sluit deze 'crowbar' de uitgang van je voeding kort. Liever een stukke voeding van 30-100 euro dan een stuk moederbord van 200, met voor 200 euro RAM en 300 of meer euro aan CPU erop.
Terug naar de iPod en USB. Apple heeft geen of in zeer beperkte mate rekening gehouden met afwijkende voedingsspanningen omdat de bussen (USB en FireWire) waaruit een iPod gevoed kan worden bijzonder strakke normen voor uitgangsspanningen hebben. Wat er gebeurt als je een iPod aan 18 volt hangt kan ik niet voorspellen. Dat je Li-Ion zich opblaast lijkt me onwaarschijnlijk, maar ik sluit het niet uit.
Dat je het laadcircuit molt lijkt me wel waarschijnlijk. En gokken met iemand anders z'n gadget van 100-450 euro, zoals sebastius doet, vind ik bijzonder onaardig.
I don't like facts. They have a liberal bias.