Eusebius schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 14:02:
[...]
Nofi naar 3V3RT, maar het valt mij op dat tegenwoordig heel veel mensen snel "fotosoep!" roepen, terwijl je een effect gewoon fysiek-technisch kan bereiken. Ook bij films die er een beetje verdacht uitzien, maar verder best waar kunnen zijn, wordt er geroepen dat het een fake-film is (zoals op youtube etc) Maar het zal wel een generatieverschil zijn - ik grijp heel vaak naar pre-processing middelen (zoals filters op je lenzen, lichten, schermen) terwijl steeds meer mensen naar post-processing middelen grijpen (zoals filters in een programma

Wat is er mis met het gebruik van middelen na de "werkelijke"opname. Ik mag aannemen dat elke gerespecteerde fotograaf vaker gebruik maakt van middelen die de opname net dat extra's meegeeft.
Zelfs tijdens het ontwikkelen van een foto gebeurt dat. Een opname, is, en blijft een afspiegeling van de werkelijkheid die de persoon in kwestie probeert vast te leggen. In dit geval, roepen mensen "fotosoep", omdat een lijkend effect, zoals in dit topic, bereikt kan worden met de kosten van een blanco medium

. Een amateur gaat geen dikke 1500 euro betalen voor een tiltshift objectief waar men alleen zulke opnamen mee kan maken. Dat het afbreuk doet aan de fotografische kennis om dit soort opnamen fysiek te maken kan kloppen, maar tijden veranderen. Een schilderij maak je ook niet alleen met een penseel, je kunt er ook een blik verf tegenaan gooien, je laat je vrouw, besmeurt met verf ove rhet doek rollen of laat een aap kunst maken..

. Het gaat om het eindresultaat, niet met welk werktuig het gemaakt wordt.