[24" TFT] Welke videokaart voor Home Entertainment gebruik?

Pagina: 1
Acties:

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-07 20:06
In het woud van videokaarten ben ik de weg een beetje kwijtgeraakt.

Ik ben van plan een nieuwe videokaart aan te schaffen; de belangrijkste eis is dat hij High Definition-video in fullscreen kan afspelen op mijn 24" TFT (nat. res. 1920x1200). De PC is het probleem niet, een P4 2400 met 1204MB.

Omdat ik altijd goede ervaringen heb gehad met nVidia, heb ik ATI eigenlijk al uitgesloten. Het budget ligt onder de 200 euro, dus kom je al gauw in de 6800-series terecht.

Maar voldoen deze aan de door mij gestelde eis?

En is het in deze prijsklasse beter te kiezen voor een GT of XT, met 128 MB, of voor een plain 6800 met 512 MB. Qua prijs maken ze namelijk nauwelijks verschil.

Alvast bedankt voor jullie adviezen/tips.

[ Voor 2% gewijzigd door yohan op 18-03-2006 19:28 . Reden: High Definition dus ]

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:09

Snow_King

Konijn is stoer!

Denk dat de fabrikant hier niet al te veel uit zal gaan maken, jij stelt namelijk niet echt hoge eisen aan de kaart.

1920x1200 is geen probleem

GT of XT, maakt weinig uit, de merk je in games, maar voor een "simpele" video afspelen merk je dat niet.

Zoek op de nVidia site wat rond wat die hebben aan kaarten en wat ze kunnen op welke resolutie.

DVI is wel een vereiste.

Matrox heeft denk ik ook wel leuke kaarten voor je, de Pharelia bijvoorbeeld.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-07 16:59

Martijn02

/* No Comment */

De radeon 300(?) die standaard in mijn dell op de zaak werd geleverd speelde al moeiteloos video full srceen af. Heb hem nu vervangen door een Radeon 850XT (iets van 199,- bij mycom op de hcc-dagen) en kan nu Counterstrike Source op volle resolutie spelen.

Denk dus niet dat je een bijzondere videokaart nodig hebt... standaardkaartje is meestal wel zat.

• yohan
Martijn02 schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 19:05:
De radeon 300(?) die standaard in mijn dell op de zaak werd geleverd speelde al moeiteloos video full srceen af.
High Definition 1080p op een 24" scherm.. dat lukt niet met een standaardkaartje hoor :'(

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• brada
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-04 00:57
nieuws: ATi lanceert 'prijs-prestatievechter' X1800 GTO mischien een idee, wel iets boven budget maar lijkt me het extra geld wel waard aangezien ATI zich veel bezig houd met HD-technologie.

Waarom heeft een computer geen versnellingen?

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-07 16:59

Martijn02

/* No Comment */

Yohan schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 19:28:
[...]

High Definition 1080p op een 24" scherm.. dat lukt niet met een standaardkaartje hoor :'(
Why not? Ik kijk altijd trailers in 1080P... Ik zie het probleem niet. en die Radeon 850XT die e rnu in zit is ook niet echt bijzonder...

Verwijderd

Yohan schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 19:28:
[...]

Dat heeft niets met de videokaart te maken (buiten dan hardwarematige versnelling). Het is je CPU die de HD video rendert, niet je videokaart. Maar zowel nVidia als ATi hebben software beschikbaar die gebruik maakt van de parallelle structuur van de videokaart om het decoden van HD hardwarematig te accelereren. Wat gebeurt is dat je CPU deels ontlast wordt.

Dat is dan respectievelijk PureVideo & Avivo.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2006 19:42 ]

• yohan
In dat geval kan ik ook wel met een wat simpelere kaart toe. Ik denk dat het de Asus N6600 256 MB DDR maar moet worden :)

Iedereen mee eens? :P

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:54
Verwijderd schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 19:39:
[...]

Dat heeft niets met de videokaart te maken (buiten dan hardwarematige versnelling). Het is je CPU die de HD video rendert, niet je videokaart. Maar zowel nVidia als ATi hebben software beschikbaar die gebruik maakt van de parallelle structuur van de videokaart om het decoden van HD hardwarematig te accelereren. Wat gebeurt is dat je CPU deels ontlast wordt.

Dat is dan respectievelijk PureVideo & Avivo.
Kan je dan niet beter een snellere CPU kopen ?

De P4 2,4 Ghz (klopt dit ?) die je nu hebt is nou ook niet meer echt je van het |:(

een 6600 is goed zat ;)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zou ook zeggen dat alles wat niet een 3d-spel is, louter op de CPU hangt. Bij wijze van zou een Radeon9000 met niets al voldoen.
Wil je aan die overhypte HD-reut meedoen is een RadeonX1300 wel wat omdat deze hardware de CPU enigszins ontlast... die CPU is namelijk niet bijster snel.
Pagina: 1